Positionering spoelen

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
StevenW

Positionering spoelen

Bericht door StevenW »

Er zal veel over gesproken en geschreven zijn. Ook ik maak gebruik van onderstaande afbeelding, wanneer ik een filter in elkaar flans.

Afbeelding

Toch zie ik met enige regelmaat filters, die gemaakt zijn door mensen die bovenstaande afbeelding of niet hebben gezien, of er anders over denken. En die mensen zijn volgens mij toch redelijk intelligent. Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En zo zijn er veel, heel veel meer...anyone?
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Een hoop zal te maken hebben met productiekosten. Een Spoel plat op een printplaat laten liggen kan vrij eenvoudig automatisch, spoeltje rechtop misschien minder snel of moeilijker door machines te doen?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Misschien wel meetbaar, maar niet hoorbaar? En dan idd goedkoper te maken...

Wowly
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ondersteund mijn idee dat lang niet alle luisprekerbox-fabrikanten eigenlijk precies weten hoe het werkt....
Gewoon een leuk kastje met een paar speakers en iets om te zorgen dat de betreffende speakers een frequentiebereik voorgeschoteld krijgen dat daarvoor bedoeld is.. daarmee is voor hun de kous wel af..
But who cares...

Kees
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

leuk :)

Wat mij opvalt is sinds ik dat schematje eens naar de HH heb gemalt ik ook bij hun steeds vaker zie dat ze erop letten ;)

Maar het is wel inderdaad zo dat je zelden ziet dat ze er daadwerkelijk op letten.
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Slechte opstelling zal zeker de freq. karakteristiek beinvloeden. 2 spoelen ongunstig t.o.v. elkaar geplaatst gedragen zich als een trafo.

Leuke test misschien: 1 spoel is serie met weerstand van 8 ohm op versterker aansluiten die muziek produceert (pas op met volume zodat weerstand niet te warm wordt. En sluit op andere spoel een luidspreker aan. Kun je horen hoeveel er nog doorheen komt. Spelen met onderlinge afstand en stand van de spoelen moet direct hoorbaar zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”