2 speakers 4 speakers ??
Moderator: Beheerdersteam
-
gerbertt1990
- Berichten: 3
- Lid geworden op: vr 15 dec 2006, 11:18
- Locatie: barneveld
2 speakers 4 speakers ??
ik ben niet echt slim in dit soort dingen maar ik heb thuis een stereo uitgangs vermogen 20 W rms en 2 speakers 20W 4 ohm per stuk. kan ik daar nog 2 speakers er over heen zetten? ik heb nog 2 speakers 100W 4-8 ohm liggen. kan ik die er gewoon bij in pluggen? 
Gerbert, allereerst welkom op het forum, ik hoop dat je vind wat je zoekt en dat je zelfs leuke zaken kunt bijdragen!
Ik heb je vraag verplaatst naar de versterkersectie omdat ie daar mee op zij n plaats is en je vraag bij forumsuggesties weggehaald, omdat ie daar niet thuishoort en je echt niet twee keer de zelfde vraag hoeft te stellen op dit forum, we zien je bericht ook als je éénmaal post.
Wowly
Ik heb je vraag verplaatst naar de versterkersectie omdat ie daar mee op zij n plaats is en je vraag bij forumsuggesties weggehaald, omdat ie daar niet thuishoort en je echt niet twee keer de zelfde vraag hoeft te stellen op dit forum, we zien je bericht ook als je éénmaal post.
Wowly
Dat ligt maar net aan de stabiliteit en het vermogen van je versterker. Door al die speakers parallel te zetten, krijgt je versterker een moeilijke impedantie voor z'n kiezen. Bij beschaafde luisterniveaus zullen de meeste versterkers zo'n impedantie nog wel kunnen aansturen. Wil je de boel echter wat harder zetten, dan moet de versterker veel meer stroom leveren dan met één paar speakers. De vervangingsimpedantie ligt immers veel lager dan die van de afzonderlijke luidsprekers. Bovendien kan het zijn dat de versterker de spanning niet meer op pijl kan houden (instabiliteit).
Met een beest van een versterker hoeft het allemaal niet zo'n probleem op te leveren. Je kunt het dus proberen. Waarschijnlijk merk je het wel als het niet goed gaat, want dan klinkt het geluid vervormd. In het ergste geval merk je het aan een branderige lucht. Dan heb je je versterker opgeblazen.
Met een beest van een versterker hoeft het allemaal niet zo'n probleem op te leveren. Je kunt het dus proberen. Waarschijnlijk merk je het wel als het niet goed gaat, want dan klinkt het geluid vervormd. In het ergste geval merk je het aan een branderige lucht. Dan heb je je versterker opgeblazen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
vooral beginnen met de waarschuwing hèMartijn M schreef:.... Je kunt het dus proberen. Waarschijnlijk merk je het wel als het niet goed gaat, want dan klinkt het geluid vervormd. In het ergste geval merk je het aan een branderige lucht. Dan heb je je versterker opgeblazen.
-
gerbertt1990
- Berichten: 3
- Lid geworden op: vr 15 dec 2006, 11:18
- Locatie: barneveld
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
-
gerbertt1990
- Berichten: 3
- Lid geworden op: vr 15 dec 2006, 11:18
- Locatie: barneveld
ik heb nu de 2 speakers van 20W 4ohm parallel in de zelfde gaatjes geplugt en 1 speaker van 100W 4-8 ohm in de andere geplugt en dat gaat nog wel goed. of zal ie naar een poosje gaan roken? ik heb em een minuut op z'n hardt gezet en gaat NOG wel goed. is er niet een oplossing met extra versterker?[/quote]
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Parallel schakelen van die speakers zal alleen gaan als de versterker stabiel is bij 2 Ohm en lager. Ik zou 't niet doen.
Ook Serie schakelen niet: Het rendement zal wel zoveel verschillen dat er uit de ene speaker bijna niets komt.
Een eventuele mogelijkheid is om de luidsprekers te combineren tot een box. Waarbij je de ene inzet voor het hoog en de andere voor het laag... Maar zonder de gegevens van de afzonderlijke luidsprekers is het berekenen van het wisselfilter a hell of a job..
Overigens is het wel zo dat versterkers, waarbij je per kanaal twee luidsprekers kan aansluiten, beide aansluitingen gewoon parallel staan. Ook dan moet je rekening houden met de minimale belastingsimpedantie. 2 x 8 Ohm parallel op een versterker die 4 Ohm kan hebben is geen probleem. 2 x 4 Ohm parallel is slechts 2 Ohm. Dit is voor zo'n versterker mogelijk een te zware belasting..
Ergo: gewoon een stel speakers aansluiten, in jouw geval.
Kees
Ook Serie schakelen niet: Het rendement zal wel zoveel verschillen dat er uit de ene speaker bijna niets komt.
Een eventuele mogelijkheid is om de luidsprekers te combineren tot een box. Waarbij je de ene inzet voor het hoog en de andere voor het laag... Maar zonder de gegevens van de afzonderlijke luidsprekers is het berekenen van het wisselfilter a hell of a job..
Overigens is het wel zo dat versterkers, waarbij je per kanaal twee luidsprekers kan aansluiten, beide aansluitingen gewoon parallel staan. Ook dan moet je rekening houden met de minimale belastingsimpedantie. 2 x 8 Ohm parallel op een versterker die 4 Ohm kan hebben is geen probleem. 2 x 4 Ohm parallel is slechts 2 Ohm. Dit is voor zo'n versterker mogelijk een te zware belasting..
Ergo: gewoon een stel speakers aansluiten, in jouw geval.
Kees
Op papier is het zeker af te raden meerdere speakers op één versterker aan te sluiten. Ik heb als klein jochie echter eens 3 paar speakers aangesloten gehad op een minisetje. Geregeld stond de volumeknop vol open. Er is nooit iets stuk gegaan.
Met een feestje heb ik niet zo lang geleden ook nog twee paar speakers, ik dacht één 4 ohm en de ander 8 ohm, aangesloten gehad op een versterker. De versterker stond ook flink open. Het ding werd hooguit wat warmer dan normaal, maar gaf verder geen krimp.
Hoe vaak hoor je nou werkelijk dat iemand een versterker opblaast?
Lees bovenstaande niet als een advies om maar lukraak luidsprekers aan een versterker te koppelen. Zie het maar als een persoonlijke kanttekening
.
Met een feestje heb ik niet zo lang geleden ook nog twee paar speakers, ik dacht één 4 ohm en de ander 8 ohm, aangesloten gehad op een versterker. De versterker stond ook flink open. Het ding werd hooguit wat warmer dan normaal, maar gaf verder geen krimp.
Hoe vaak hoor je nou werkelijk dat iemand een versterker opblaast?
Lees bovenstaande niet als een advies om maar lukraak luidsprekers aan een versterker te koppelen. Zie het maar als een persoonlijke kanttekening
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Inderdaad. Of ze blijven er onverschillig onder, want het "hoort erbij". Ik ken maar genoeg gasten die hun versterker of luidsprekers hebben opgeblazen. Sterker nog: bij een aantal gebeurde dat met enige regelmaat omdat ze van geen ophouden wisten, want... "het klonk zo lekker met al die luidsprekers" of "het moet kunnen want ik hoor niks vreemds en hij heeft het hiervoor toch ook een tijd goed gedaan?".
Koop op Marktplaats of de kringloop een 2e versterker erbij, en stuur die aan vanuit de tape-uitgangen van de eerste.
Op die manier kun je de onderlinge volumeverhouding per set speakers inregelen met beide volumeknoppen.
Nadeel: je moet dan steeds 2 volumeknoppen tegelijk bedienen.
Betere oplossing: gebruik de pre-out functie van 1 van de versterkers, indien aanwezig. Zo kun je alle bronnen schakelen en volume regelen met 1 versterker.
Goedkope en vrijwel altijd werkende oplossing: een Y-splitter, waarbij de bron gesplitst wordt naar de 2 versterkers.
Nadeel: dit kan maar met 1 bron tegelijk.
Ben je een beetje handig met de soldeerbout, dan kun je zelf een pre out maken op 1 van de versterkers.
Op die manier kun je de onderlinge volumeverhouding per set speakers inregelen met beide volumeknoppen.
Nadeel: je moet dan steeds 2 volumeknoppen tegelijk bedienen.
Betere oplossing: gebruik de pre-out functie van 1 van de versterkers, indien aanwezig. Zo kun je alle bronnen schakelen en volume regelen met 1 versterker.
Goedkope en vrijwel altijd werkende oplossing: een Y-splitter, waarbij de bron gesplitst wordt naar de 2 versterkers.
Nadeel: dit kan maar met 1 bron tegelijk.
Ben je een beetje handig met de soldeerbout, dan kun je zelf een pre out maken op 1 van de versterkers.
