Tangband D'Appolito inclusief HMS speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@KT88
Ik vind ook dat dat niet mag! Maar ja ...weer een uitdaging erbij!!

Het filter is een standaard 1ste orde bij 200 en -+ 1700 Hz.....kwam inderdaad spanning te kort zo als jij dat zegt....hierdoor was het geen spannende speaker meer!

Hoe bedoel je welke tap? gebruik je? Ik gebruik de 4 ohms tap als dat is wat je bedoelt. De wofer en de tweater zijn 4 ohm en de midjes 8 ohm dus samen ook 4. (moet in de camper (die gaat komen :roll: ) ook een beetje klinken...

Heb nu de sub er inderdaad maar afgehaald en luister nu met 1 MINI TL en 1 'd appolito. Hoe gek kun je het maken...

@ b_force ...Geen 2 ohm....heb die 4.7 ohm wel gekorrigeerd zodat het totaal ongeveer 4 ohm blijft
en inderdaad anders toch maar aktief gaan....Dit vind ik alleen zo zonde van mijn buizenversterkers die nu bewijzen dat ze voor dit soort krachtwerk echt te kort komen :-k
Maar wel een optie

Tweede optie is natuurlijk meteen afstappen van dat TB wofertje en misschien toch een Tl subje maken alla MINI TL . Wofertjes heb ik nog liggen en zoals het nu klinkt met 1 'd appolito en 1 mini TL komen de niveaus heel aardig overeen. Heb ook nog een 10 inch peerless liggen...misschien is dat wat alhoewel dat weer zo groot wordt 8)

Hier de meeting van de 'd appolito met een eerste orde filtertje met C=20 uF en L is 0.39mH (gek genoeg in tegen fase misschien vanwegen de resonantie fr. van de tweater??die begint op te spelen (fs=800hz))...Denk dat ik vanwege de 'hoge' Fs misschien wel 2de orde ga filteren daar ik bang ben dat ik hem misschien wel stuk speel...
De tweater en middjes zijn wel keurig in balans daar ik nu geen spannings compensatie toepas.
Afbeelding

Groet Simon
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Na een paar nachtjes slapen het volgende bedacht:
Inderdaad...afstappen van de tangband subwoofer!
Hiertoe geexperimenteerd met de 'd appolito in combinatie met alleen de wofer van de wel bekende MINI TL met een simpel 1ste orde 3weg filtertje op 180 en 2000 Hz. Dit om te kijken of de output wel afdoende is. Dit ook omdat ik nog een paar van die Vifa wofertjes heb liggen.
Hier een fotootje:
Afbeelding
en meteen een meting om te kijken of het niveau nu wel een beetje uitkomt:
Afbeelding

Het dipje bij de 200 herz is omdat ik alleen een veel te grote spoel had voor het wofertje en bij 80 Hz het TL dipje van de miniTL. De meeting is ook alleen maar een test.

Mijn luisterervaring van de laatste 5 minuten heeft me nu al doen beslissen dat het toch weer een TL gaat worden :oops: :lol: 8)

Het wordt wel een andere bouwvorm maar toch weer een klein TLletje.
Dit heeft dan het voordeel dat je het Vifa wofertje alleen voor het allerlaagste frequentie gebied gebruikt. Hier is de wofer helemaal vlak qua frequentie respons....
Kortom, werk aan de winkel en weer aan de tekentafel
Groet, Simon
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

kan je niet de TB woof in een TL? of is dan z'n rendement nog steeds te laag?
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Henkjan
Ik zou er aan moeten gaan rekenen, maar zo op het eerste oog kan hij best in een TL :o . Al heb ik het vermoeden dat het rendement aan de lage kant blijft. Tangband geeft een rendement van 83 dB op dit bij 4 ohm....Dit ten opzichte van 86 dB van de Vifa op 8 ohm :-k Misschien de moeite om een proefkastje te maken....Ik weet nu dat die vifa genoeg rendement heeft....Ik weet nog niet of die W6 van Tangband dit gaat redden...maar je brengt me wel op een idee waar ik nooit naar gekeken had! Thanks!! Ook omdat de Vas van de W6 maar11.78 liter is ten opzichte van 13Liter van de Vifa. This needs research!
Groet, Simon
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik denk dat Simon het zelfde probleem heeft als ik had met de Quadro's. Ik denk dat Simon op zoek moet naar een basdriver die voldoende rendement heeft, of afstappen van het appeltjes systeem. Zoals ik dus heb gedaan. Vond ik wel jammer, maar ja, wat moet dat moet.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

83... da's wel erg laag zeg... dan wordt t passief wel lastig ja.
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

inderdaad...het (die W6)wordt me te lastig.....had hier ook beter op moeten letten :oops:
Heb nog een paar Peerless 850146 , deze hebben een rendement van ruim88dB! Valt beter in te zetten....Nu de vraag of ik zo groot wil bouwen :? (Vas=144 8) ).....weer even over slapen..en wat schetsjes maken
Groet, Simon
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als je t bij Tangband wil houden, is de W6-1108SA misschien een optie? 90dB rendement, en past mooi qua uiterlijk, is een zeer mooie woof. in een tapse TL haal je er de 35Hz makkelijk mee! (ik zal eens m'n schetsen ervan gaan opgraven, had een mooie TL-sub ontworpen die nooit verder is gekomen dan t ontwerpstadium)

Afbeelding
datasheet
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Ziet er mooi uit! maar ga hier nooit 89 euri voor neertellen als ik weet dat hij in taiwan 1/4 kost...Het duurt me nu ook te lang om ze weer uit taiwan te laten komen dus zal eerst even gaan spelen met de vifa en de peerless die ik nog heb. Heb inmiddels zitten rekenen en heb minimaal een kast van ongeveer 80x30x25 cm nodig voor de peerless waarin dan een opgevouwen taps toelopende TL zit . Ik weet dat deze 10 inch dan wel heel lekker gaat klinken maar niet zo geschikt is voor mn buren :twisted: die dan meer gaan genieten van het sublaag dan ik...Heb al eerder met de peerless in een dergelijke kast gedraaid (zie website onderaan) met een 2x8watt buizen versterker....Dit was meer dan genoeg om bij de eerste plaat die je op zette meteen een telefoontje van de buren te krijgen....
De kleine vifa pl14 gaat ook behoorlijk laag!! (zie metingen mini TL elders op dit forum). Speel met het idee om de tapstoelopende TL in de vorm van een halve maan te buigen zodat hij om de 'd appolito heen gevouwen wordt....nog even verder uitwerken 8)
Na de kerst is het zeker weer de moeite om te kijken of ik deze mooie W6 alsnog ga bestellen...Thanks voor het mee-denken Henkjan!
Groet, Simon
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Inmiddels een beetje verder gerekend aan de ' Halve Maan Speaker' , Frank , een goede vriend, noemde het dan ook meteen de HMS uitvoering. Zoals ik een beetje vermoedde en hoopte 'past ' de HMS precies om de d'appolito heen...De maten zijn berekend en schetsjes op papier gekrabbeld.
Gekeken voor hout maar nog niets gekocht ivm het weer...kon toch wijnig buiten zagen.
Ik denk dat ik ga kiezen voor het dunste Berken multiplex waarbij ik de kromming dan uit meer (3) lagen ga opbouwen en verlijmen. De niet gebogen delen worden dan 12 of 15 mm dik. Een hoop bracing lijkt me geen overbodige luxe...
Groet , Simon
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mjah met die W6 kan je wel wat, maar niet passief.
Of je zou de rest flink moeten verzwakken, maar ik denk dat je daar niet echt blij van wordt.
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@bforce
Zie pagina 2 waar ik dus al geprobeerd heb 'de rest' te verzwakken...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

en als je 2 woofers parallel gaat gebruiken ?
Wordt alleen wel je kist groter :(
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Ik denk dat mn buizen versterker dan ook weer te kort komt :( :roll: (2 ohm!)
Buiten dat, wilde ik nu juist voorkomen dat ik 'mono' laag krijg....Dit ook omdat ik de ervaring heb dat ' stereo' laag veel prettiger klinkt in mijn oren dan 'mono' laag.....
Groet Simon
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

maar je hebt nu toch ook mono laag, of snap ik het dan fftjes niet ?

(of was die subwoofer kist voor alleen 1 kant ?)
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@bforce
lees post 1
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

lezen blijft moeilijk :oops: :roll:

Mjah er blijft denk ik geen andere optie om OF actief te gaan Of een andere woofer uit te kiezen.
83dB is ook wel echt heel weinig eigenlijk...

Welke afmetingen heb je trouwens nu voor de bandpass ? (hoeveel liter zijn bij de kamers + wat is de tuning ? )
En begrijp ik dat je de W4's parallel hebt staan ?
Of is het 2,5weg ?

Ik begrijp tevens dat die w4 in een gesloten kasten zitten van iets van 5L ofzo ?
Wat je kan doen is de W4's in serie zetten ipv parallel, die zorgen samen dan voor 87dB ipv 94dB.
De W6 in een bandpass van front: 6L en rear 5L tuned @ 70Hz, dan kom je op 89dB uit.

Dan hebben we natuurlijk nog wel wat baffle compensatie, maar daar heb ik kast maten voor nodig :P
(max -6dB in het laag)
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@bforce

Zoals je bovenaan kunt lezen ben ik al afgestapt van deze W6....
-Ik wil niet aktief omdat ik mn buizen versterker het werk wil laten doen....
-Ik heb al gekozen voor een andere optie: de 'HMS' optie
- De afmetingen doen er dan ook niet meer toe maar ongeveer 3.7 om5.4 liter, natuurlijk kan ik het rendement van de bandpass flink verhogen door het volume van de achterste kamer te vergroten naar bijv 7 liter....dan kom ik op een fl van ongeveer 80Hz (ipv ongeveer 40!) Hiermee win ik dan theorethisch 8dB....zou je blij van worden maar is 80 Hz nog wel een subwofer? Ik had gewoon beter moeten opletten op het rendement bij het uitzoeken van de wofer....
- De W4-tjes staan inderdaad parralel (zie pagina 2)
- De W4tjes zitten in een kast van ongeveer 2 tot 2.5 liter(dubbele bodem)
- als ik ze in serie zet zal ik toch ook de tweater weer moeten dempen en krijg ik weer het effect van pagina 2, namelijk dat mn buizen bakjes het weer niet zullen trekken....
- Hoe kom je aan die 6 liter??voor front?
Groet, Simon
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

waarom zal je amp het niet trekken als je er 2 in serie zet ? Je impedantie wordt dan 16 ipv 4, of verzwakt hij dan TE erg ? 9ik dacht juist dat je amp moeite had met 2 en 4 ohm)

Hoe ik aan 6L kom ? simuleren met lspcad 5.25..

Maargoed die peerless ziet er ook goed uit, wordt wel een ander concept denk ik :)

Die W6 dan maar bewaren voor bij de computer ofzo :p
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

inderdaad.....ik vermoed dat hij dan te veel verzwakt en dan zal ik dus de tweater weer moeten verzwakken en dan kom ik zoals KT88 dat zo mooi zegt :spanning te kort, zoals reeds vermeld

Ik ken helaas lspcad niet maar ik reken gewoon...Hierbij is het volume van de voorste kamer alleen afhankelijk van de mate van demping 'S' die wordt uitgedrukt als rimpel binnen de doorlaatband. Deze rimpelfactor 'S' kan ik volgens Vance Dickason kiezen tussen de 0.7 (rimpel =0 dB) en 0.5 (rimpel =1.25 dB en natuurlijk de speaker constanten. Hierbij geldt: Vf=Vas.(2S.Qts)^2
Bij S=0.7 kom ik op3.694liter en bij S=0.5 op1.88 liter
Ik vraag mij dus nog steeds af hoe je (of lspcad) aan die 6 liter komt??

Ik hoop maar dat ik ergens een denkfout maak zodat ik alsnog verder kan met die W6 maar zie het voor alsnog niet..

Ga dus ook vrolijk verder met het 'HMS' ontwerp met de kleine Vifa...daar heb ik al 4 succesvolle ontwerpen mee gemaakt en weet hoe die zich gedraagt in een kleine TL....
Groet , Simon
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Henkjan
Een vraag over die w6-1108SA: Is dit een oude speaker van TB? Ik kan hem op hun site niet meer terug vinden....
Groet Simon
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dat viel me net ook al op, tot kort geleden stond die er nog wel. een echte vervanger zie ik zo 123 ook niet (zo gelet op de constructie met de sandwich membraan dan)
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Het begin van de Halve Maan Speaker (HMS)
wat plaatjes zegt meer dan woorden......
Afbeelding

Afbeelding
Oeps...vloer is stoffig.....
Afbeelding

nu natuurlijk weer de lijm laten drogen....
Groet, Simon
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

nog een paar plaatjes:

De bracing:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bracing ondersteund ook de magneet van de wofer..

Groet , simon
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Mooi!!!

Eigen ontwerp?

Jan
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”