Een cmoy versterker is eigenlijk niets meer dan een simpele OP, in mijn geval een TS922 met de volgende specificaties:
Ik heb hem gebouwd omdat ik weleens wilde weten of ik het kon en leuk zou vinden (ja en ja!), en omdat ik nauwelijks bas uit mijn mp3 speler krijg als ik er koptelefoontjes op aansluit, maar het is prima als ik 'm aan een versterker hang.■ Rail-to-rail input and output
■ Low noise: 9nV/√Hz
■ Low distortion
■ High output current: 80mA (able to drive 32Ω loads)
■ High-speed: 4MHz, 1V/μs
■ Operating from 2.7V to 12V
■ Low input offset voltage: 900μV max (TS922A)
■ ESD Internal protection: 2kV
■ Latch-up immunity
■ Macromodel included in this specification
■ Dual version available in flip-chip package
Problemen zijn er nog wel, mijn 16Ω koptelefoontjes trekken zo veel stroom dat hij niet erg hard kan, en ze zijn niet echt heel efficient (100dB/mW), dus het volume tot waar ik goed geluid heb laat nog wat te wensen over. Met hogere impedanties is het overigens prima. Ik vermoed dat de TLE2426 met z'n 20mA de zwakste schakel is.
Ik heb 'm eens doorgemeten met RMAA maar ik weet niet precies wat de resultaten inhouden. Hier zijn ze:

En de grafiekjes voor frequentierespons, ruis, dynamisch bereik, vervorming en overspraak
Maar goed, leuk en aardig maar het zegt me verder weinig. Ik ben een echte beginner. Als ik ernaar kijk en ik zie dat behalve overspraak alles nagenoeg gelijk is aan een doorlus kabeltje lijkt het me dat de cmoy goed gelukt is en de OP een goede is, toch? Als dat het geval is, wat is dan de meerwaarde van duurdere ontwerpen?
Ik hoor ook verder geen verschil tussen de bron en deze versterker, behalve dat bij slechte bronnen de bas veel beter is, en daar doe ik het ook voor.
Ik weet nog niet wat m'n volgende project gaat worden. Ik zoek nog goede boxen, een koptelefoonversterker die ook laagohmige koptelefoontjes goed kan aansturen zou ook leuk zijn. Als iemand niet al te ingewikkelde schema's kent of verder nog tips heeft hoor ik het graag!