Mijn moeder heeft haar (ruim 25 jaar oude) marantz receiver/versterker opgeblazen. Ik ga van de week eens kijken wat er aan de hand is maar dacht eraan om meteen maar een oude versterker mee te nemen. Het enige is dat de potmeter vervangen moet worden en dus moest ie even open.
Tot mijn verbazing zit er een dubbele potmeter in(dat wist ik wel) maar met verschillende waardes. Tenminste zo lijkt het.
Het is een dubbele (gebalanceerde) alps potmeter met als typenummer 1141 en met de waardes 100K en 20K
Heeft iemand dit al eens eerder gezien?
Ik vermoed dat dit type niet makkelijk te krijgen is. De versterker dateert uit 1992. Waar zou ik het kunnen proberen. Ik zal in ieder geval de TD van technics even bellen.
Overigens wel een mooie versterker, dubbel mono uitgevoerd, gebalanceerd en klasse A. Vreet wel bijna een kilowat uit het lichtnet maar dan hebbie ook wat.
Vreemde alps potmeter van een Technics SU VX800
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Heb ik wel meer gezien in top-flight Japanese versterkers.
Naar alle waarschijnlijkheid zit er een aparte volumeregeling-potmetersectie (hoe verzin ik die woorden toch steeds weer) en een aparte loudness-potmeter sectie op.
Of een van de twee helften is de balanspot, die dan met de knop concentrisch om de volumeknop heen zit.
Aangezien je dat laatste niet vermeldt, zal het denkelijk de eerste optie zijn.
Kun je controleren door te kijken of deze een aftakking heeft met een RC netwerkje eraan.
NB: Yamaha heeft ooit wel voorversterkers gehad met ook een dubbele tandem op 1 as, waarbij zowel voor als achter het versterkercircuit werd geregeld, met een buffertrapje daar nog weer achter. Zou bij die Technics ook nog kunnen.
Best of both worlds: je voorkomt oversturing, en je onderdrukt ruis en brom uit de schakeling zodat alleen de SNR van de buffertrap nog een rol speelt bij lagere volumes.
Yamaha had dan ook altijd een *aparte* loudness pot er nog bij.
Naar alle waarschijnlijkheid zit er een aparte volumeregeling-potmetersectie (hoe verzin ik die woorden toch steeds weer) en een aparte loudness-potmeter sectie op.
Of een van de twee helften is de balanspot, die dan met de knop concentrisch om de volumeknop heen zit.
Aangezien je dat laatste niet vermeldt, zal het denkelijk de eerste optie zijn.
Kun je controleren door te kijken of deze een aftakking heeft met een RC netwerkje eraan.
NB: Yamaha heeft ooit wel voorversterkers gehad met ook een dubbele tandem op 1 as, waarbij zowel voor als achter het versterkercircuit werd geregeld, met een buffertrapje daar nog weer achter. Zou bij die Technics ook nog kunnen.
Best of both worlds: je voorkomt oversturing, en je onderdrukt ruis en brom uit de schakeling zodat alleen de SNR van de buffertrap nog een rol speelt bij lagere volumes.
Yamaha had dan ook altijd een *aparte* loudness pot er nog bij.
Voor de liefhebbers even een fotoootje

Versterker ingewanden uit de tijd dat commerciele versterkers nog versterkers waren

Potmeter board. Geen buffer hier, allleen gain adjustment, 2 caps en 4 weerstanden. De macro functie op m'n toestel kan niet van dichtbij genoeg fotograferen om de tekst achterop duidelijk te kunnen maken.
Vandaag met de TD van panasonic gebeld (Technics was vroeger het A merk van panasonic) maar die kunnen hier niets meer voor leveren.
Vanwege de aparte potmeter zal het niet gemakkelijk zijn om hier eenvoudig weg een nieuwe voor te kopen
Versterker ingewanden uit de tijd dat commerciele versterkers nog versterkers waren
Potmeter board. Geen buffer hier, allleen gain adjustment, 2 caps en 4 weerstanden. De macro functie op m'n toestel kan niet van dichtbij genoeg fotograferen om de tekst achterop duidelijk te kunnen maken.
Vandaag met de TD van panasonic gebeld (Technics was vroeger het A merk van panasonic) maar die kunnen hier niets meer voor leveren.
Vanwege de aparte potmeter zal het niet gemakkelijk zijn om hier eenvoudig weg een nieuwe voor te kopen