Budget systeem: portable hi-fi

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Jooch
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 11 dec 2006, 15:47
Locatie: Haren (GN)
Contacteer:

Budget systeem: portable hi-fi

Bericht door Jooch »

Hallo allemaal,

Ik zag de showcases hier en kon de budget projecten wel waarderen, hier een stukje over mijn laatste budget project.

Huidige setup is een prototype voor een portable hi-fi set.
Klinkt niet verkeerd, metingen moeten nog worden gedaan.

De midden/laag en de bas speakers komen uit een altec lansing PC speaker set (ACS340).
De tweeters zijn een paartje philips AD160.

Hele zaakje word aangestuurd door de PC en digitaal gefilterd met behulp van een crossover plugin voor Foobar2000.
Alle versterkers draaien overigens direct vanaf de geluidskaart naar de eindtrap.

Nu dus nog een actief filter solderen en een behuizing maken.
Doel is overigens om een verplaatsbaar audio systeem te maken die kwalitatief boven de commerciele systemen ligt.


Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ha die Jooch, welkom hier :!:

mooi project, ben nieuwschierig naar verdere details etc.
Gebruikersavatar
Jooch
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 11 dec 2006, 15:47
Locatie: Haren (GN)
Contacteer:

Bericht door Jooch »

Net even snel een meting van de satteliet in de kamer gedaan:
Ik heb de philips AD160 al vaker gebruikt maar merk op dat altijd zo'n piek rond de 13 khz zit, kan je dat ook eigenlijk goed waarnemen?


Afbeelding
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Ha die Jooch!

Bi-amping avant la lettre ;-)

Zo'n piekje kan kleuren, maar veelal vertaalt zich dat naar een wat onrustig hoog, slissende stemmen etc.
Zou je evt. wel met een zuigkring weg kunnen nemen, of een mechanische oplossing zoeken.
Gebruikersavatar
Jooch
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 11 dec 2006, 15:47
Locatie: Haren (GN)
Contacteer:

Bericht door Jooch »

KT88 schreef:
Ha die Jooch!

Bi-amping avant la lettre ;-)

Zo'n piekje kan kleuren, maar veelal vertaalt zich dat naar een wat onrustig hoog, slissende stemmen etc.
Zou je evt. wel met een zuigkring weg kunnen nemen, of een mechanische oplossing zoeken.
Heb even in de schuur lopen rommelen, kwam nog 2 geschikte magneten van auto luidsprekers tegen. Die even op de AD160's gezet, dan krijg ik dit:

Afbeelding

De rest is waarschijnlijk de meetmicrofoon, is namelijk niet gecalibreerd.
Dat dipje, is dat vanwege de kamer waarin ik meet?
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Een room dip op 8 kHz lijkt me weinig gebruikelijk............

Meestal zit de kamerinvloed in de lage regionen.
Gebruikersavatar
Jooch
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 11 dec 2006, 15:47
Locatie: Haren (GN)
Contacteer:

Bericht door Jooch »

Hmmm, zal dan wel een faseverschil zijn. Dit is namelijk de response van de AD160:

Afbeelding

Zit hem dit dan in de filter?
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

De voorste amp is duidelijk een Pioneer :D

Groetjes,

Barry
www.myfi.nl.tt
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

bij de meet curve van philips zelf (of iig dat plaatje) zie je ook een dip.
Het zou kunnen dat die flink gesmoothed is en dat in werkelijk die nog een stuk groter is.

Ik heb dat iig al een paar keer meegemaakt.
Gebruikersavatar
Jooch
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 11 dec 2006, 15:47
Locatie: Haren (GN)
Contacteer:

Bericht door Jooch »

b_force schreef:
bij de meet curve van philips zelf (of iig dat plaatje) zie je ook een dip.
Het zou kunnen dat die flink gesmoothed is en dat in werkelijk die nog een stuk groter is.

Ik heb dat iig al een paar keer meegemaakt.
Aha, ok. ik heb hier ook nog wel een AD0161 liggen zal die eens proberen.
Gesloten