1:1 Trafo tussen CD speler en het net ...
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
1:1 Trafo tussen CD speler en het net ...
Na een beetje surfen op het net kwam ik dit tegen:
http://my.hifi.nl/index.php?user=1322
En vooral dit interesseerde me:
TIP !! Plaats eens een 1:1 trafo tussen je cd-speler en het net. 80VA bv
Daar ik te weinig verstand van electronica heb had ik wel eens willen weten wat hiervan het nut is of hoe het werkt. Heeft nogal een hoog Voodoo gehalte naar mijn mening....
http://my.hifi.nl/index.php?user=1322
En vooral dit interesseerde me:
TIP !! Plaats eens een 1:1 trafo tussen je cd-speler en het net. 80VA bv
Daar ik te weinig verstand van electronica heb had ik wel eens willen weten wat hiervan het nut is of hoe het werkt. Heeft nogal een hoog Voodoo gehalte naar mijn mening....
Hoeft geen voodoo te zijn.
Als de voedingstrafo van de speler (of versterker) een capacitieve lek heeft van windingen naar kern (en die lek is er altijd, in meer of mindere mate), dan kan er afhankelijk van hoe de netstekker gepoold is, een spanning tov. nul op de kast ontstaan.
Bij sommige apparaten is dat merkbaar door met de vinger over het front te strijken, je voelt dan een lichte prikkeling of is het alsof je over een ruw oppervlak strijkt.
Een scheidingstrafo of isolatietrafo scheidt de strikte potentialen van het net, dus nul en faze, en doet de netspanning ahw. "zweven" tov. de nul (of randaarde).
Dat zou in installaties zonder randaarde en met asymmetrische verbindingen een verschil kunnen brengen, omdat de audiogrounds nu geen netstroomresten meer bevatten (de kringen zijn ahw. geisoleerd van elkaar, dus er loopt geen 50 Hz mantelstroom meer tussen de apparaten ).
Maar als de set goed is opgezet, en de voedingen van goede kwaliteit zijn, zou het niet uit mogen maken.
Ook de randaarde speelt een rol in dit verhaal, als er een potentiaalverschil tussen nul van het net en randaarde is, kan het ook optreden.
Dat het als voodoo overkomt, is omdat weinig gebruikers weten welk mechanisme erachter steekt.
dit schrijf ik met opzet wat netter dan normaal, opdat ik niet door members van een zeker ander forum voor "arrogante betweter" word uitgemaakt.........
Als de voedingstrafo van de speler (of versterker) een capacitieve lek heeft van windingen naar kern (en die lek is er altijd, in meer of mindere mate), dan kan er afhankelijk van hoe de netstekker gepoold is, een spanning tov. nul op de kast ontstaan.
Bij sommige apparaten is dat merkbaar door met de vinger over het front te strijken, je voelt dan een lichte prikkeling of is het alsof je over een ruw oppervlak strijkt.
Een scheidingstrafo of isolatietrafo scheidt de strikte potentialen van het net, dus nul en faze, en doet de netspanning ahw. "zweven" tov. de nul (of randaarde).
Dat zou in installaties zonder randaarde en met asymmetrische verbindingen een verschil kunnen brengen, omdat de audiogrounds nu geen netstroomresten meer bevatten (de kringen zijn ahw. geisoleerd van elkaar, dus er loopt geen 50 Hz mantelstroom meer tussen de apparaten ).
Maar als de set goed is opgezet, en de voedingen van goede kwaliteit zijn, zou het niet uit mogen maken.
Ook de randaarde speelt een rol in dit verhaal, als er een potentiaalverschil tussen nul van het net en randaarde is, kan het ook optreden.
Dat het als voodoo overkomt, is omdat weinig gebruikers weten welk mechanisme erachter steekt.
dit schrijf ik met opzet wat netter dan normaal, opdat ik niet door members van een zeker ander forum voor "arrogante betweter" word uitgemaakt.........
Iets of wat kwaliteits product zou toch goed in elkaar moeten zitten? Zolang je er zelf niet aan hebt zitten knoeien zonder te weten wat te doen of het toestel hebt laten vallen of weet ik veel....Maar als de set goed is opgezet, en de voedingen van goede kwaliteit zijn, zou het niet uit mogen maken.
Ja, dat zou je wel denken.
Maar hetzelfde geldt voor alle apparaten, je kunt het "huiswerk" van de fabrikant vrijwel altijd beter overdoen.
De hobbyist (of pro-tweaker) kan zich veroorloven om niet op elke cent te hoeven letten, dat kan geen enkele fabrikant (ook Rotel etc. niet) zich veroorloven.
Maw. het ontwerp zoals dat de ontwerper voor ogen stond, wordt eerst uitgekleed door de bean counters, en vervolgens moet het nog eens voldoen aan allerlei wettige maatregelen, die ook nog eens per land of continent verschillen.
Wat er overblijft, is vaak maar een slap aftreksel van het prototype, wat dus altijd wel ergens voor verbetering vatbaar is.
En daarbij komt dat iedere serieuze hobbyist of pro-tweaker zijn eigen ideëen heeft over wat "goed", "beter" en "best" is........
Maar hetzelfde geldt voor alle apparaten, je kunt het "huiswerk" van de fabrikant vrijwel altijd beter overdoen.
De hobbyist (of pro-tweaker) kan zich veroorloven om niet op elke cent te hoeven letten, dat kan geen enkele fabrikant (ook Rotel etc. niet) zich veroorloven.
Maw. het ontwerp zoals dat de ontwerper voor ogen stond, wordt eerst uitgekleed door de bean counters, en vervolgens moet het nog eens voldoen aan allerlei wettige maatregelen, die ook nog eens per land of continent verschillen.
Wat er overblijft, is vaak maar een slap aftreksel van het prototype, wat dus altijd wel ergens voor verbetering vatbaar is.
En daarbij komt dat iedere serieuze hobbyist of pro-tweaker zijn eigen ideëen heeft over wat "goed", "beter" en "best" is........
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Nog een voordeel zou het uitfilteren van de DC-component in de lichtnetspanning zijn... Je legt nu het probleem bij de scheidingstrafo...
Pas op dat er ook zgn verhuistrafo's of stepup/down trafo's zijn die een gemeenschappelijke winding hebben..
Ik denk ook dat hoogfrequente storingen redelijk door zo'n scheidingstrafo uitgefilterd zullen worden omdat het blik pakket nu eenmaal niet berekend is op hogere frequenties (zoals uitgangstransformatoren..)
Ook heb je een keurig galvanische scheiding met het lichtnet.. Ik denk er net aan dat de aardlekschakelaar misschien wel eens niet gaat werken als je onverhoopt aan de spanning blijft hangen.. ik ga het ook niet uitproberen, met mijn welnemen..
Ik kan eens experimenteren.. ik heb nog een 500VA exemplaar liggen (voor mijn totale installatie ruim te klein..)
Sander, vriendje, iemand die een eigen mening heeft en daar openlijk vooruit komt hoeft niet altijd een betweter te zijn.. Als je de mening van anderen maar kan respecteren.. en dat is, dacht ik, geen probleem..... toch?
Kees
Pas op dat er ook zgn verhuistrafo's of stepup/down trafo's zijn die een gemeenschappelijke winding hebben..
Ik denk ook dat hoogfrequente storingen redelijk door zo'n scheidingstrafo uitgefilterd zullen worden omdat het blik pakket nu eenmaal niet berekend is op hogere frequenties (zoals uitgangstransformatoren..)
Ook heb je een keurig galvanische scheiding met het lichtnet.. Ik denk er net aan dat de aardlekschakelaar misschien wel eens niet gaat werken als je onverhoopt aan de spanning blijft hangen.. ik ga het ook niet uitproberen, met mijn welnemen..
Ik kan eens experimenteren.. ik heb nog een 500VA exemplaar liggen (voor mijn totale installatie ruim te klein..)
Sander, vriendje, iemand die een eigen mening heeft en daar openlijk vooruit komt hoeft niet altijd een betweter te zijn.. Als je de mening van anderen maar kan respecteren.. en dat is, dacht ik, geen probleem..... toch?
Kees
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Zoals je best weet, vriend Kees, ben ik een van de meest arrogante betweters die er maar rondloopt op deez' aardkloot, en accepteer nu maar eens dat ik altijd gelijk heb!audiomanics schreef:Sander, vriendje, iemand die een eigen mening heeft en daar openlijk vooruit komt hoeft niet altijd een betweter te zijn.. Als je de mening van anderen maar kan respecteren.. en dat is, dacht ik, geen probleem..... toch?
Laatst gewijzigd door KT88 op wo 06 dec 2006, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Omdat alles galvanisch gescheiden is, zal de aardlekschakelaar inderdaad niet uitvallen. Er is dan ook geen gesloten lus tussen de spanning, de aanraker, de grond en terug naar de trafo. En geen gesloten lus = geen stroom. Dus geen probleem!Ook heb je een keurig galvanische scheiding met het lichtnet.. Ik denk er net aan dat de aardlekschakelaar misschien wel eens niet gaat werken als je onverhoopt aan de spanning blijft hangen.. ik ga het ook niet uitproberen, met mijn welnemen..
Als je de 2 uitgangsdraden van de trafo samen vastneemt is er natuurlijk wel een probleem.
Maar dit is hetzelfde als geisoleerd van de grond staan en dan 2 fase draden van de het vastnemen, dan is het ook de 25A zekering die moet uitspringen.
Ai, die opmerking had ik even gemist.
Nee Jacco, geen 25A, maar wel genoeg om je ter plekke te doden.
De 25A automaat zal zeker niet uitslaan, dus is dat een extreem gevaarlijke situatie.
De vergelijking met een isolatietrafo gaat in zoverre op dat je daarvan ook niet beide "fasen" (draden) aan moet pakken.
Als je dat met beide handen doet, loopt de stroom zeker door de hartstreek.
Maar goed, ik mag hopen dat iedereen die zelf bouwt genoeg gezond verstand en krimpkous bezit om dat aanrakingsgevaar te voorkomen.
Nee Jacco, geen 25A, maar wel genoeg om je ter plekke te doden.
De 25A automaat zal zeker niet uitslaan, dus is dat een extreem gevaarlijke situatie.
De vergelijking met een isolatietrafo gaat in zoverre op dat je daarvan ook niet beide "fasen" (draden) aan moet pakken.
Als je dat met beide handen doet, loopt de stroom zeker door de hartstreek.
Maar goed, ik mag hopen dat iedereen die zelf bouwt genoeg gezond verstand en krimpkous bezit om dat aanrakingsgevaar te voorkomen.
