Waarom geen ''referentie'' kabels?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
Barry
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 261
- Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
- Locatie: Zaandam
Waarom geen ''referentie'' kabels?
Beste mensen,
Als de believers echt zoveel waarde hechten aan dure kabels, waarom zijn er dan zoveel verschillende kabels? Ze hebben het wel over ''matchen'' van bepaalde zaken, maar dat gaat in dit geval natuurlijk niet op. Een goede kabel geeft alles door, verbloemt niks en voegt al helemaal niks toe. Dat zou je dus een ''referentie kabel'' kunnen noemen
Waarom bestaan er geen referentiekabels? Ik vind mijn eigen DIY kabels trouwens al goed genoeg hoor, want ik geloof niet in die onzin.
Groetjes,
Barry
Als de believers echt zoveel waarde hechten aan dure kabels, waarom zijn er dan zoveel verschillende kabels? Ze hebben het wel over ''matchen'' van bepaalde zaken, maar dat gaat in dit geval natuurlijk niet op. Een goede kabel geeft alles door, verbloemt niks en voegt al helemaal niks toe. Dat zou je dus een ''referentie kabel'' kunnen noemen
Waarom bestaan er geen referentiekabels? Ik vind mijn eigen DIY kabels trouwens al goed genoeg hoor, want ik geloof niet in die onzin.
Groetjes,
Barry
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Laat ik even van te voren zeggen dat een goede kabel niet echt duur hoeft te zijn, alleen moet je goed weten wat je gaat ondernemen in die richting. Op het internet zijn heeeeel veel theorieen over kabels beschreven.. Absorb what's usefull en geef er je eigen draai aan.
Hiermee laat ik dus buiten beschouwing dat je kabels van Nordost enzo zou moeten kopen.. Kabelfabrikanten hangen inderdaad absurde bedragen aan kabels en de verkoop argumenten zijn vaak onderbouwd met allerlei smakelijke volzinnen met nietszeggende termen, dat is zondermeer waar..
Daarom maak ik zelf mijn kabels en ik moet zeggen dat ze in vergelijk met kabels van vele honderden en zelfs duizenden euro's smerig goed uit het vergelijk komen.. dat is meerdere keren gedaan op verschillende installaties.. De allerduurste kabel die ik ooit gemaakt heb: de Fetish Gold met 18 karaat goud draad en Eichmann Silver Bullet (die op zich al een kapitaal kosten) waren 160 euro per twee. Ik heb nog geen betere kabel gehoord....
Andere hele goede kabels kun je al maken voor rond de 20 euro..
De ideale referentiekabel is GEEN kabel..
En als jij tevreden bent met een stukje coax.. Waarom dan niet en blijf een tevreden mens.. Maar niets staat je in de weg om zelf ook eens te experimenteren met diverse materialen en bouwwijzen van kabels.. Materiaal kost geen drol op het internet.. Pluggen zijn vaak het duurste (of je moet bij een goudsmit een meter of vijf gouddraad laten trekken van een bepaalde legering....)
Kees
Hiermee laat ik dus buiten beschouwing dat je kabels van Nordost enzo zou moeten kopen.. Kabelfabrikanten hangen inderdaad absurde bedragen aan kabels en de verkoop argumenten zijn vaak onderbouwd met allerlei smakelijke volzinnen met nietszeggende termen, dat is zondermeer waar..
Daarom maak ik zelf mijn kabels en ik moet zeggen dat ze in vergelijk met kabels van vele honderden en zelfs duizenden euro's smerig goed uit het vergelijk komen.. dat is meerdere keren gedaan op verschillende installaties.. De allerduurste kabel die ik ooit gemaakt heb: de Fetish Gold met 18 karaat goud draad en Eichmann Silver Bullet (die op zich al een kapitaal kosten) waren 160 euro per twee. Ik heb nog geen betere kabel gehoord....
Andere hele goede kabels kun je al maken voor rond de 20 euro..
De ideale referentiekabel is GEEN kabel..
En als jij tevreden bent met een stukje coax.. Waarom dan niet en blijf een tevreden mens.. Maar niets staat je in de weg om zelf ook eens te experimenteren met diverse materialen en bouwwijzen van kabels.. Materiaal kost geen drol op het internet.. Pluggen zijn vaak het duurste (of je moet bij een goudsmit een meter of vijf gouddraad laten trekken van een bepaalde legering....)
Kees
In addition: als ik van redelijk nuchtere mensen als Asterduc enthousiaste verhalen hoor over verschillen tussen kabels, dan moet er toch iets inzitten.
Ook ik ben van het "coax met goede pluggen" geloof, maar ik kan me voorstellen dat zelfs het psychologische effect van "helemaal geen plastics in de kabel" tot en met "alles koolstof" of "alles goud" zoveel invloed kan hebben dat je het gebruik van een dergelijke kabel als "beter" ervaart.
Maar nogmaals, niemand heeft mij ooit kunnen aantonen dat het *niets* uitmaakt.
En Kees heeft helemaal gelijk als hij stelt dat je gewoon lekker van je muziek moet genieten met de kabels/andere componenten van jouw keuze.
Ik voel me ook prima bij coax RG58U, terwijl ik in het verleden echt wel exoten in huis heb gehad.
De laatste restanten daarvan (MIT MI330) heb ik na een lange zoektocht uit mijn voortrap verwijderd wegens microfonie van die kabel zelf.
Ik ben voorlopig nog veel te druk met de electronica zelf te optimaliseren om aan kabel experimenten te denken.
Ook ik ben van het "coax met goede pluggen" geloof, maar ik kan me voorstellen dat zelfs het psychologische effect van "helemaal geen plastics in de kabel" tot en met "alles koolstof" of "alles goud" zoveel invloed kan hebben dat je het gebruik van een dergelijke kabel als "beter" ervaart.
Maar nogmaals, niemand heeft mij ooit kunnen aantonen dat het *niets* uitmaakt.
En Kees heeft helemaal gelijk als hij stelt dat je gewoon lekker van je muziek moet genieten met de kabels/andere componenten van jouw keuze.
Ik voel me ook prima bij coax RG58U, terwijl ik in het verleden echt wel exoten in huis heb gehad.
De laatste restanten daarvan (MIT MI330) heb ik na een lange zoektocht uit mijn voortrap verwijderd wegens microfonie van die kabel zelf.
Ik ben voorlopig nog veel te druk met de electronica zelf te optimaliseren om aan kabel experimenten te denken.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Och, dat zegt niets. Niemand heeft mij ooit kunnen aantonen dat het wel *iets* uitmaakt. Ja, onder extreme gevallen zoals bronweerstand 10 kOhm oid. Als ik een capaciteit van 1 Farad parallel aan de interlink zet, gebeurt er ook wel iets. Maar dat soort extreme gevallen sluit ik even buiten.KT88 schreef:[...]
Maar nogmaals, niemand heeft mij ooit kunnen aantonen dat het *niets* uitmaakt.
[...]
Groet,
Jacco
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Het klinkt gek, maar techneuten zijn ook gewoon mensen. Ook die kunnen vrij eenvoudig gefooled worden door subjectieve invloeden.KT88 schreef:Een subjectieve techneut, kan dat ueberhaupt bestaan?
Deze zou ik uitprinten en boven je bed hangen:
Tot nu toe is dat de beste verklaring voor het ik-hoor-verschillen-in-interlinks-die-niet-meetbaar-zijn fenomeen (hetgeen de antithese is voor de stelling dat een "referentiekabel" zou bestaan). Nogmaals, bij luidsprekerkabels kan de serie-impedantie verantwoordelijk zijn voor de gehoorde verschillen en die zijn gewoon keihard na te meten.ik kan me voorstellen dat zelfs het psychologische effect van "helemaal geen plastics in de kabel" tot en met "alles koolstof" of "alles goud" zoveel invloed kan hebben dat je het gebruik van een dergelijke kabel als "beter" ervaart
Groet,
Jacco
Joh! Ik zou dat nooit gedacht hebben.......dekkersj schreef:Het klinkt gek, maar techneuten zijn ook gewoon mensen. Ook die kunnen vrij eenvoudig gefooled worden door subjectieve invloeden.KT88 schreef:Een subjectieve techneut, kan dat ueberhaupt bestaan?
(story of my life, a constant struggle between me & myself )
Volgens mij zijn we het hierover aardig met elkaar eens, Jacco!Deze zou ik uitprinten en boven je bed hangen:Tot nu toe is dat de beste verklaring voor het ik-hoor-verschillen-in-interlinks-die-niet-meetbaar-zijn fenomeen (hetgeen de antithese is voor de stelling dat een "referentiekabel" zou bestaan). Nogmaals, bij luidsprekerkabels kan de serie-impedantie verantwoordelijk zijn voor de gehoorde verschillen en die zijn gewoon keihard na te meten.ik kan me voorstellen dat zelfs het psychologische effect van "helemaal geen plastics in de kabel" tot en met "alles koolstof" of "alles goud" zoveel invloed kan hebben dat je het gebruik van een dergelijke kabel als "beter" ervaart
maar om nu een quote van *mijzelf* boven mijn bedje te hangen.....
