brom uit trafo

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

brom uit trafo

Bericht door Henkjan »

een ex-collega heeft een subversterker en die bromt. de brom komt uit de trafo, soms hoor je 'm bijna niet, soms duidelijk.. de brom is er ook als er geen signaal is, aan staan is voldoende... iemand een idee waar dit van komt? is de trafo niet goed? en wat is er aan te doen?
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Was laatst ook een tread over: DC op de trafo zou de hoofdoorzaak zijn.
Ik ken 't euvel. Sommige trafo's schijnen er meer last van te hebben dan andere..

Kees
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

a, juist t draadje over Voodooless z'n UcD

daar verwees Ricard Krol naar een filter van Kemp. is er zoiets ook zonder de voodoo waar de andere producten van Kemp worden aanbevolen (zoals ingespeelde luidsprekerkabels......), zoeits eenvoudigs als dit:
Afbeelding
maar dan met CE keur 8)

Kemp schrijft op z'n site:
Kempelektronics.nl schreef:
Om erachter te komen, of U gelijkspanning op uw lichtnet heeft, kunt U de volgende simpele test doen: ga dichtbij Uw apparatuur luisteren, of, en zo ja, hoe luid, de diverse apparaten brommen. Hoort U brom, blijf dan enige tijd aandachtig luisteren. Hoort U een steeds maar variërende brom, dan kunt U er zeker van zijn, dat de oorzaak een gelijkspanning op het lichtnet is.
en daar lijkt het toch wel erg veel op.....
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

de versterker staat nu al de hele avond aan een ander stopcontact en nog geen spoor van brom....
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

De netsteker omdraaien kan helpen, de randaarde losmaken of juist aanleggen kan helpen, een filter kan helpen, een andere groep ook.....

Meet just for giggles eens het potentiaalverschil tussen PE (indien aanwezig) op de wandcontactdoos en nul, zowel DC als AC.

Je komt soms spanningen tegen van tientallen volts (met name in oude huizen......)

Komt daar nog eens de kabel van een tuner of TV bij, die zelf zijn eigen ground potentiaal heeft.........daar heb ik regelmatig vonken kunnen trekken, gewoon door de plug vlakbij de antenneaansluitng te houden........

Aardstromen door asymmetrische kabels komen ook nog voor, vandaar de wens van velen om volledig symmetrisch te gaan werken.

Daarnaast hebben we nog de mechanische brom, waar je bij een ringkern weinig aan kunt doen.
Bij E-I trafo's kun je dan nog het blikpakket aantrekken, of montage met nylon ringen overwegen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

KT88 schreef:
Meet just for giggles eens het potentiaalverschil tussen PE (indien aanwezig) op de wandcontactdoos en nul, zowel DC als AC.

Je komt soms spanningen tegen van tientallen volts (met name in oude huizen......)
PE in mijn woordenboek is polyEtheen... dat zal je wel niet bedoelen denk ik...

btw: kan je DC spanning in t stopcontact veilig en goed meten met een gewone multimeter?
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

PE = Protection Earth, oftewel randaarde.
Excuus, zat tegelijkertijd op een ander forum in het Engels te tikken.

Gewone multimeter gaat prima, als het geen autoranging is: op het hoogste bereik beginnen, en dan naar beneden.

Mijn Flukejes zijn bulletproof, die kunnen op de ohms stand zelfs zo het net in, dan geven ze iets belasting zodat lekstromen geminimaliseerd worden (Volt Check©).

Zelfde wat een zgn. "Duspol" doet (vraag de heren installateurs maar eens), maar dan in de ohms stand.

Kek ding, die ouwe Fluke 12. Zou 'm niet graag missen voor dit soort acties ;-)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb er zo een:
Afbeelding

dus als ik de range op 1000V DC zet kan ik veilig de DC op t net meten?
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Yep, op het hoogste bereik beginnen, en dan naar beneden totdat je een zinvolle uitslag krijgt.

Je gaat alleen meten tussen randaarde en nul, het DC potentiaalverschil daar zou in principe nul moeten zijn.
Note: meet ook even de AC tussen randaarde en nul.
Bepaal vantevoren met een neon-spanningstestertje eerst wat de fase is!

Metingen t.o.v. fase hebben weinig zin met een multimeter, daarvoor heb je een scoop nodig met differentiaalprobe, of eentje die onafhankelijk van het net werkt.
audiomanics
Contacteer:

En gewoon DC meten tussen fase en de nul?? De randaarde is in de meeste huiskamers toch niet aangeloten namelijk..

Kees
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Da's inderdaad waar.

Maar ik weet niet wat die Voltcraft doet als die 230 V rms AC op een DC stand te verwerken krijgt.
Van de Fluke weet ik wel zeker dat die ertegen kan.
audiomanics
Contacteer:

Zelfs mijn 5 gulden kostende multimetertje ging niet in rook op...
En daar staat echt geen Fluke op... Kennelijk rust er ook geen Fluke op (maar dat terzijde..)
Ik mag ook niet Fluken..$%#@@!& !!
Kees
Plaats reactie