P3A brom

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
DIY_peter

P3A brom

Bericht door DIY_peter »

Ik heb een hele tijd geleden een P3A eindversterker gemaakt: http://sound.westhost.com/project3a.htm

Het ding speelt, maar bij er zit brom op. Hij is vrij stil als er geen bron aan hangt, maar eens je de voorversterker connecteert, begint het gebrom.

Alle GND draden komen samen op 1 terminal met schroeven.
ik heb per kanaal een printje dat met de centrale GND verbonden is.
Ik had eerst de inputs met afgeschermde kabel verbonden met de print (dus ook de GND van de afgeschermde kabel aan de print gesoldeerd).
Dit gaf erge brom.
Nu heb ik de GND van de afgeschermde kabel ook met het centrale GND punt verbonden en is de brom strek verminderd, maar toch niet weg.

Doe ik nog iets fout? Of is dit geen brom meer?
Fixation

Bericht door Fixation »

ha nog een P3A bouwer :)

brom probleempjes heb ik eigenlijk nog niet veel van last gehad. maak je gebruik van de PCB van Rod? zijn pcb is erg goed gemaakt qua layout.

Zo te horen heb je alles netjes in sterformatie geaard.

Iets wat ik zelf heb gedaan in mijn pcb ontwerp is een 10Ohm 0,5W weerstand tussen de signaal GND en centrale GND.

heb je het ook al eens geprobeerd met een andere bron.. discman ofzo?
heb je dan ook nog brom?

het kan ook zijn dat je voorversterker wat rotzooi op het signaal zet waardoor hij gaat brommen
DIY_peter

Bericht door DIY_peter »

Fixation schreef:
ha nog een P3A bouwer :)

brom probleempjes heb ik eigenlijk nog niet veel van last gehad. maak je gebruik van de PCB van Rod? zijn pcb is erg goed gemaakt qua layout.

Zo te horen heb je alles netjes in sterformatie geaard.

Iets wat ik zelf heb gedaan in mijn pcb ontwerp is een 10Ohm 0,5W weerstand tussen de signaal GND en centrale GND.

heb je het ook al eens geprobeerd met een andere bron.. discman ofzo?
heb je dan ook nog brom?

het kan ook zijn dat je voorversterker wat rotzooi op het signaal zet waardoor hij gaat brommen
Ja, ik gebruik de printjes van Rod.
De voorversterker is niet zelfgemaakt, die is muisstil op mijn andere poweramp.

zal dat met die 10ohm weerstand eens proberen
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Kun je eens een foto posten van het binnenwerk (liefst goede detail-foto's) ?
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

@ Sander...
Denk jij wat ik denk?

Kees
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Jij bent onnavolgbaar, Kees, dus ik denk van niet :twisted:

(stiekem denk ik dat je gelijk hebt)
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

KT88 schreef:

(stiekem denk ik dat je gelijk hebt)
Dat kan niet want Sietse heeft altijd gelijk... :evil:
DIY_peter

Bericht door DIY_peter »

en mag ik misschien weten wat jullie denken??
audiomanics
Contacteer:

NEE! dat mag je niet... geintje
Ik weet niet wat Sander denkt maar ik denk dat ik hetzelfde denk..
Lijkt 'n beetje op het brommetje van de Ucd. Dat is gisteren opgelost... Massa en signaal verwisseld ergens. Daarom wil Sander ook die gedetaileerde foto zien.. Zit ik ernaast, Sander?

Kees
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Ik dacht toch aan die common ground aan de input, waar Juul ook last van heeft gehad (en recentelijk Digidoo ook).

Daarom: een foto (duidelijk graag!) zegt meer dan 1000 perioden van een bromrimpel......... ;-)
DIY_peter

Bericht door DIY_peter »

Ik denk niet dat het een grote bedradingsfout is, vermits ik enkel brom hoor als volume op 0 staat. Eens er wat muziek speelt hoor je de brom niet meer.

Anyway, ondertussen doet hij niets meer.
Was wat aan het experimenteren met afscherming van signaaldraad en heb per ongelukt een kortsluiting op een van de bordjes gemaakt terwijl het ding aan stond. Een knal en een beetje rook en dan niets meer...
Die rook kwam van een zekering denk ik, maar ik ben zeker dat er nog andere componenten dood zijn want mijn zelfgemaakte speaker beveiliging doet ook niets meer als ik hem aanzet.

Ik heb even geen zin meer om er iets aan te doen. Denk er eerlijk gezegd aan alles uit die kost te halen en te vervangen door 2 UCD180's. Daarom dat ik in een andere post vroeg of die met 35V ook werken.
Maar ik heb ook nog 2 30V transfo's liggen die ik ooit van iemand kreeg. Misschien beter een dual mono bouwen dan.
DIY_peter

Bericht door DIY_peter »

Oh ja, een goeie foto plaatsen is even een probleem vermits ik net mijn digitale reflex verkocht heb.
audiomanics
Contacteer:

DIY_peter schreef:
Brom dus ook weg... :?
Maar 't blijft wel K.. natuurlijk..

Kees
DIY_peter

Bericht door DIY_peter »

audiomanics schreef:
DIY_peter schreef:
Brom dus ook weg... :?
Maar 't blijft wel K.. natuurlijk..

Kees
yep! klopt :-)

Och ja, het was mijn eerste versterker. Achteraf gezien was de interne layout compleet verkeerd. Ik denk niet dat er ooit iets heel goed zou uitgekomen zijn.
Het is wel spijtig van de componenten en de printjes die ik ervoor besteld heb, maar ja. Hobbies kosten nu eenmaal geld.
De duurste componenten zitten gelukkig in de voeding en die kan ik wel opnieuw gebruiken voor die UCD180.
audiomanics
Contacteer:

Ok, voor je begint: maak eerst eens een goed bedradingsplan op papier. Er is genoeg te vinden over hoe je dat moet doen. Desnoods post je de tekening zodat de "guru's" zich er over kunnen buigen, voor je weer de fout in gaat.
Algemeen aardings-verhaal. Werk vanuit een centraal punt in ster.
Dit geldt ook als je dual-mono gaat werken. Een aardlus heb je zo te pakken, al is het alleen maar omdat de bij de bron de aarde van links en rechts aan elkaar zitten. Soms loont het om de massa bij de bron los te laten en slechts met een separaat draadje de massa's van de apparaten te verbinden. De afscherming moet natuurlijk wel aangesloten zijn, en ook in ster vanuit het centrale aardpunt.
Verder verdient het aanbeveling om wisselstroom voerende geleiders (trafo) te twisten. Dit is voor de gelijkspanning voerende geleiders (voeding naar de versterker toe) ook aan te raden. Het staat ook nog netter ook.
Probeer je opstelling zo te maken dat de bedrading zo kort mogelijk is en dat de 220 ver van de ingang gesitueerd is..

Kees
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Voor wat het waard is: Ik heb een keer een P3A gehoord tussen een kudde Geencloontjes. Dat ding is dus een hele leuke, goedklinkende versterker. Het is de moeite waard om je er nog even in te verdiepen en er een werkend exemplaar van te maken. Kan ook heel leerzaam zijn om de fouten te zoeken en dat is weer handig voor de toekomst!
Plaats reactie