UCD180 voedingsspanning

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
DIY_peter

UCD180 voedingsspanning

Bericht door DIY_peter »

In de manual van de UCD180 staat dat de voedingsspanning tussen 30 en 45V moet liggen.
Is het vermogen afhankelijk van die spanning? of maakt het niets uit.

Ik heb nl. nog een goeie 300VA transfo van 25V liggen. Dat zou een voedingsspanning van 35V opleveren.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Normaal gesproken is bij AB versterkers het vermogen inderdaad afhankelijk van de voedingsspanning.
Dat zal bij klasse D niet anders zijn (uitgangsamplitude signaal) , maar staar je niet blind op de mogelijke verschillen.

Met een iets lagere voedingsspanning ga je wellicht van max. 180 watt naar max. 120 watt. Ik zou het precies voor je kunnen uitrekenen, maar het is niet bijster interessant m.i.
Dat verschil is nauwelijks hoorbaar, en in een normale huiskamersituatie van geen belang.

Houd jezelf voor ogen dat bij normaal huiskamervolume en een gemiddeld rendement zelden meer dan 1 watt wordt gevraagd (stel de speakers op 87 dB/w/m) , dat is met 1 watt input (2.83V in 8 ohms) dus 87 dB op een meter afstand.
En dat per kanaal.
Ikzelf draai op gemiddelde niveaus (a-gewogen) op een 80 dB gemiddeld, gemeten op de luisterplaats, dus blijf ik dan nog ruim onder die ene watt.
En zelfs dat is al te luid om een gesprek te voeren.............

Voor de pieken is wat reserve wel fijn, hier komt de zgn. "crest-factor" in het spel, dat is de verhouding tussen het gemiddelde en het piekvermogen (of SPL, geluidsdruk).
Bij bijv. klassiek en acoustische jazz enzo is dat doorgaans wat meer van belang dan bij popmuziek (dynamiek van de eerste ligt doorgaans hoger).
Vermogens rekenen we logaritmisch, omdat ons gehoor dat nu eenmaal ook is.
100 watt klinkt slechts 2 maal zo luid als 10 watt, en slechts 4 maal zo luid als 1 watt...........

Maar nogmaals, het is niets om je druk over te maken.
Gewoon dus lekker die trafo gebruiken!

- edit -
En alweer een :oops: ........
Bedankt Jeroen voor de aanvulling.
Ik zal mijn avond niet hebben denk ik, ik blijf me excuseren...........
Laatst gewijzigd door KT88 op vr 01 dec 2006, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De onboard voeding van de ingangstrap (opamp) is wat beter ingesteld indien de voedingsspanning op 45 V staat.
Plaats reactie