opamp 1v/us wat geeft deze waarde aan?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
opamp 1v/us wat geeft deze waarde aan?
Hallo,
Ik heb hier een op amps liggen met met de daarbij behorende waarde van 1v/us. en 8v/us waarvan een uit een gitaarversterker en een uit een cd speler.
Geeft deze waarde een een soort stijgsnelheid aan en wat houdt dit in voor de muziek?
alvast bedankt Henk
Ik heb hier een op amps liggen met met de daarbij behorende waarde van 1v/us. en 8v/us waarvan een uit een gitaarversterker en een uit een cd speler.
Geeft deze waarde een een soort stijgsnelheid aan en wat houdt dit in voor de muziek?
alvast bedankt Henk
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Hallo Henk,
Dit is de stijgsnelheid inderdaad en in het engels "slew rate"
Dus hoe snel de uitgang van een opamp kan reageren.
Even de engelse defenitie:
Dus wat het geheel uitmaakt voor het geluid weet ik niet prcies omdat ik er nooit iets aan onderzocht heb. Wel weet ik van verschillende internet sites dat men vaak een zo snel neemt. Maar zoals ik al zei, dit heb ik niet zelf onderzocht dus met zekerheid kan ik het je niet vertellen.
Dit is de stijgsnelheid inderdaad en in het engels "slew rate"
Dus hoe snel de uitgang van een opamp kan reageren.
Even de engelse defenitie:
Ik heb zelf nooit testen gedaan met verschillende stijgsnelheden, wel weet ik dat een vroeger veel gebruikte opamp, de NE5534 etc, zo rond de 10V/us zaten en dat de tegenwoordig veel gebruikte OPA.. opamps rond de 25V/us zitten. Snelle jongens dus.Definition
The slew rate of an op-amp is defined as the maximum rate of change of the output voltage for all possible input signals.
Dus wat het geheel uitmaakt voor het geluid weet ik niet prcies omdat ik er nooit iets aan onderzocht heb. Wel weet ik van verschillende internet sites dat men vaak een zo snel neemt. Maar zoals ik al zei, dit heb ik niet zelf onderzocht dus met zekerheid kan ik het je niet vertellen.
Bedankt voor het antwoord Edo,
Zou het kunnen zijn dat je bij een gitaar versterker een opamp met 1v/us
vervangt door een van bijv 10v/us je "attack" toeneemt?
Met attack bedoel ik de felheid wanneer je een toon op een gitaarversterker aanslaat.
Ik heb nog twee opamps 5532 over die kan ik wel eens plaatsen i.p.v.
de opamp 4558.
p.s. noise voltage is dat een soort ruis en moet deze waarde zo laag mogelijk zijn?
Bedankt ,Henk
Zou het kunnen zijn dat je bij een gitaar versterker een opamp met 1v/us
vervangt door een van bijv 10v/us je "attack" toeneemt?
Met attack bedoel ik de felheid wanneer je een toon op een gitaarversterker aanslaat.
Ik heb nog twee opamps 5532 over die kan ik wel eens plaatsen i.p.v.
de opamp 4558.
p.s. noise voltage is dat een soort ruis en moet deze waarde zo laag mogelijk zijn?
Bedankt ,Henk
Met hele snelle opamps is het lastiger de boel stabiel te houden. Soms gaat de boel oscilleren, in plaats van een verbetering heb je dan een teruggang in kwaliteit. Ook kan de opamp op hele andere specificaties zijn uitgezocht, een gitaarversterker hoeft immers niet lineair te versterken, het gaat toch om de sound van het ding?
wel, zoals de edo het al zij is dat de maximale verandering in V per uS aan de uitgang, als ie daartoe geforceerd word.
in hoeverre dit belangrijk is is gewoon dat ie aan een bepaald minimum moet voldoen om eeen bepaalde frequentie te kunnen weergeven, bij audio is de maximale frequentie 20Khz, als je dan van een voorversterker vanuit ga met een uitgangsspanning van 10Vp-p ( wat al best veel is ) dan is de min gewenste V / uS ongeveer 0.6, met wat overschot te nemen kom je er zodanig met eentje van 1V/uS.
Meer hebben heeft behoorlijk weinig invloed op de "klank", enkel tekortkomen heeft dat, voor eindversterkers heeft dit wel een enorm effekt en is een enorme hoge waarde best wel wenselijk ( >20V/uS is geen luxe ), maarja, dat zijn dan ook geen opamps meer he
Groetjes
Rudy
in hoeverre dit belangrijk is is gewoon dat ie aan een bepaald minimum moet voldoen om eeen bepaalde frequentie te kunnen weergeven, bij audio is de maximale frequentie 20Khz, als je dan van een voorversterker vanuit ga met een uitgangsspanning van 10Vp-p ( wat al best veel is ) dan is de min gewenste V / uS ongeveer 0.6, met wat overschot te nemen kom je er zodanig met eentje van 1V/uS.
Meer hebben heeft behoorlijk weinig invloed op de "klank", enkel tekortkomen heeft dat, voor eindversterkers heeft dit wel een enorm effekt en is een enorme hoge waarde best wel wenselijk ( >20V/uS is geen luxe ), maarja, dat zijn dan ook geen opamps meer he
Groetjes
Rudy
De max. slewrate van een sinus (en die je nodig dus hebt) is 2 x pi x f x U / 10e6 in V/uS waarbij U de piekspanning is en f de frequentie.
Je zit dus aardig goed met die 1V/uS als minimum die Rudy aangaf voor maximaal 20 KHz en 10V_pp.
Zo bezien zijn slewratecijfers van een paar honderd volt/uS bij eindversterkers een beetje overdone. Met 10V/uS kom je al een heel eind.
Je zit dus aardig goed met die 1V/uS als minimum die Rudy aangaf voor maximaal 20 KHz en 10V_pp.
Zo bezien zijn slewratecijfers van een paar honderd volt/uS bij eindversterkers een beetje overdone. Met 10V/uS kom je al een heel eind.
Hallo Henk,
Tja, op amps kunnen zeker nogal verschillend klinken maar slewratecijfers zijn daarbij toch niet echt zo bepalend die moeten gewoon voldoende zijn.
Er zit wel een klein addertje onder het gras. Bij een op amp met net voldoende slew rate kan het wel zo zijn dat de transistors op het randje van hun kunnen werken en dan meer gaan vervormen. Het kan w.d.b. wel zinnig zijn om een marge van iets van 5 aan te houden. Dus 1V/us zou voldoende moeten zijn maar 5 - 10V/us kan wel degelijk beter zijn. Al zijn er heel veel meer factoren die de klank van een opamp bepalen.
Tja, op amps kunnen zeker nogal verschillend klinken maar slewratecijfers zijn daarbij toch niet echt zo bepalend die moeten gewoon voldoende zijn.
Er zit wel een klein addertje onder het gras. Bij een op amp met net voldoende slew rate kan het wel zo zijn dat de transistors op het randje van hun kunnen werken en dan meer gaan vervormen. Het kan w.d.b. wel zinnig zijn om een marge van iets van 5 aan te houden. Dus 1V/us zou voldoende moeten zijn maar 5 - 10V/us kan wel degelijk beter zijn. Al zijn er heel veel meer factoren die de klank van een opamp bepalen.
