Condensatoren parallel aan units

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Fraenk
Berichten: 98
Lid geworden op: do 24 nov 2005, 22:04
Locatie: Dordrecht

Condensatoren parallel aan units

Bericht door Fraenk »

Hallo,

Ik heb me laten vertellen en ook op dit forum gelezen dat er een verbetering kan worden behaald door de condensatoren in de signaalweg te vervangen door exemplaren van hogere kwaliteit.
Zo heb ik bij de Vifa Center 1 de MKT vervangen door de Audyn Cap MKP.

Ik vroeg me af of er ook nog winst is te behalen door de condensatoren die parallel aan de units staan te vervangen.

In mijn geval gaat het om de 4,7 uF MKT bij de Vifa Center 1 (zie: http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... ter1_2.htm) en de 10,0 uF MKT bij de Vifa Premium 11 (zie: http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... em11_3.htm).

En welke kwaliteit is aan te raden (Audyn Cap MKP, Clarity Cap APW of Clarity Cap PX)?

Voor de premium 11 wil ik overigens ipv de 5,6 uF MKP voor de tweeter de Clarity Cap SA gebruiken en ik zit nog te twijfelen of ik de Audyn Cap van de Vifa Center 1 ga vervangen door een Clarity Cap PX.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik denk niet dat je het hoort als je de cap in het laag filter vervangt door een noch betere (voor een laag filter is MKT al beter dan wat je meestal ziet)
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Henkjan schreef:
ik denk niet dat je het hoort als je de cap in het laag filter vervangt door een noch betere (voor een laag filter is MKT al beter dan wat je meestal ziet)
Inderdaad, ik zou alleen op parallel schakeling een Polyesterfolie toepassen, die zijn vrij goedkoop maar blijven langer goed als bipolaire elco`s.

Kevin
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Vraag aan Marc Heijligers: jij hebt voor je parallelcaps zelfs MKP Plus gebruikt. Hoor je dat echt? Ik vraag het, omdat jij ook een foliespoel gebruikt voor die in de paralleltak naar de tweeter toe en schrijft dat dat veel scheelt. Ik heb deze zaken nooit geprobeerd, ben er altijd vanuit gegaan dat seriecomponenten het belangrijkst zijn hoewel ik ook voor de parallelcomponenten liever geen bipolaire elco's/MKT of kernspoelen neem.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Ik ben hier ook zeer benieuwd naar :!:
Ben vandaag voor het laag van `n Tritec naar `n bandspoel gegaan en dat is goed hoorbaar. :o
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

parallel heeft natuurlijk ook invloed, misschien wat minder dan in serie, maar invloed hebben de componenten daar toch ook. dus een bandspoel voor het hoogfilter kan ik me wel voorstellen

maar voor het laag lijkt mij een MKP+ toch wat overkill....
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zeker parallel. Over die condensator komt naar het hoog toe steeds minder spanning te staan. Terwijl over die spoel in de paralleltak voor de tweeter naar het hoog toe de volledige spanning komt te staan. En als je de metingen van Marc ziet, dan klopt er naar het hoog toe steeds minder van die inductiewaarde, zie hieronder. Dat kan toch niet anders dan vervorming opleveren. Uit andere metingen van Marc blijkt dat een foliespoel zijn waarde veel beter behoudt door het frequentiespectrum heen. Dus ik vermoed dat het met die spoel nog zou kunnen uitmaken. Ik ga dat in ieder geval zelf ook uitproberen.

Afbeelding
Fraenk
Berichten: 98
Lid geworden op: do 24 nov 2005, 22:04
Locatie: Dordrecht

Bericht door Fraenk »

Bij de Scan-Speak Reference ontwerpen van Audiocomponents (http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... ce_ned.htm) wordt een MKP parallel aan de woofer geplaatst.
Waarom kiezen ze hier voor beter dan een MKT?

Zou het dan toch verschil uitmaken?
Laatst gewijzigd door Fraenk op ma 23 okt 2006, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Zou het dan toch verschil uitmaken?
Zeker, ik vind 't altijd klankmatig een verbetering, meer detaillering etc. Zeker bij een serie-filter omdat daar de parallel-componenten toch deel uitmaken van het complete filter en in feite toch in serie staan met de drivers of andere componenten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Met een seriefilter absoluut noodzakelijk natuurlijk, met een parallelfilter twijfel ik. Zeker als het om MKP vs MKP Plus gaat (nadat deze laatste goed is ingespeeld).
D.A.R.R.Y.L.
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 21 feb 2005, 0:35

Bericht door D.A.R.R.Y.L. »

Ze zitten bij een parallel filter toch niet in de signaal weg als ze parallel aan de woofer zitten. Ik kan daarin echt geen verschil constateren gehoormatig.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

jeroen_d schreef:
Zeker parallel. Over die condensator komt naar het hoog toe steeds minder spanning te staan. Terwijl over die spoel in de paralleltak voor de tweeter naar het hoog toe de volledige spanning komt te staan. En als je de metingen van Marc ziet, dan klopt er naar het hoog toe steeds minder van die inductiewaarde, zie hieronder. Dat kan toch niet anders dan vervorming opleveren. Uit andere metingen van Marc blijkt dat een foliespoel zijn waarde veel beter behoudt door het frequentiespectrum heen. Dus ik vermoed dat het met die spoel nog zou kunnen uitmaken. Ik ga dat in ieder geval zelf ook uitproberen.
Puur theoretisch beschouwd: naarmate de freq. toeneemt, neemt de impedantie van de spoel ook toe. Daardoor neemt de stroom door de spoel steeds meer af en is zij t.o.v. de stroom door de tweeter procentueel steeds kleiner. De invloed van de spoel wordt bij hogere freq. dus steeds kleiner en de verliesfactor van de spoel (Rdc) gaat volgens mij in theorie bij hogere freq. een steeds kleinere rol spelen. Dat bij hogere freq. de zelfinductie nogal afwijkt, (gemeten door Marc) zou volgens mij in theorie nauwelijks invloed op de signaalfase van de tweeter mogen hebben.

Evenzo wordt de stroom door de parallel-C van een woofer bij lagere freq. ook steeds kleiner, doordat de impedantie van de C steeds groer wordt. Hier geldt dus eigenlijk hetzelfde als bij de tweeter. Als de kwaliteit van parallel L en parallel C gelik is, verwacht je dus theoretisch dezelfde invloed. Wat we e met onze beperkte oren van horen, is weer een ander verhaal. De gevoeligheid/hoorbaarheid is voor "onregelmatigheden" bij lagere freq. mogelijk lager bij lagere freq. dan bij hogere freq.(?)

Misschien ook dat een betere L parallel aan de tweeter meer zoden aan de dijk zet dan een betere C parallel aan de woofer, omdat een C gemiddeld een veel kleinere verliesfactor heeft dan een goede L. Een MKP heeft al snel een Q van 10.000, terwijl zelfs een Tritec 2 mm niet verder komt dan een Q van 22 (wL/Rdc, bij 1 kHz, L=1 mH).

Uiteraard ben ik erg benieuwd naar luister-ervaringen met verschilllende spoelen parallel aan de tweeter.....
(naast hobby-matige belangstelling, vind ik dat erg interessant omdat ik binnenkort ook spoelen nog wat moet kiezen voor mijn nieuwe 3weg systeem :?: :wink: )
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klopt wat je zegt. Op het kantelpunt van het hoogdoorlaatfilter loopt er de meeste stroom door de spoel en daar zou hij nog prima moeten werken en zich als een spoel gedragen. Ik kan eerlijk gezegd ook geen beinvloeding van de filterkarakteristiek waarnemen. Wellicht zit het hem toch gewoon in de microfonie. Voor het hoog zijn het niet hele grote waardes, je hoeft ook niet een al te lage serieweerstand te nemen, goed betaalbaar dus. Dus ik neem voortaan gewoon het zekere voor het onzekere en deze spoelen gedragen zich tot ver boven het audiogebied vrijwel zuiver inductief.

Een varierende spoelwaarde duidt overigens op niet-lineair gedrag, dit is even los van de karakteristiek natuurlijk ook niet goed.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”