Marantz CD-80 modificatie

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

SSassen schreef:
Jeroen,

Ik kan niet zo wijs worden uit die schema's van PeuFeu, d'r ontbreekt van alles, onder andere bias spanningen etc. Als jij een schema wilt tekenen zonder virtuele stroom/spanningsbronnen dan simuleer ik 't wel.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ga ik doen, alvast bedankt. Voor de rest dus weer terug naar mijn v2 schakeling. v3 kan in de prullebak.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, hier is ie dan, versie 4! Weer 2 transistors erbij tov versie 2.

Afbeelding
GerardJ

Bericht door GerardJ »

Hallo,

Ik ben Gerard Janssen en dit is mijn eerste post op het Zelfbouwaudio forum. Verder ben ik de "enthousiaste hobbyist" die Jeroen in een van zijn posts noemt en misschien kan ik iets aan deze interessante discussie bijdragen. Aan het begin van dit jaar heb ik mij verdiept in IV-omzetters omdat ik niet tevreden was met de omzetter in mijn CD-speler (Denon DCD-3000) en ben toen op een iets andere opzet uitgekomen als hier besproken (zie bij gevoegd schema). Dit schema is gebaseerd op een vergelijkbaar schema dat ik tegenkwam van Rudolf Broertje op "diyaudio": http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... genumber=3
Later heeft hij de fet door een transistor vervangen:
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... le+TDA1541

Mijn uitgangspunten waren: een ingangsimpedantie zo dichtmogelijk bij 0 Ohm, bij een spanning die de DAC graag ziet, een zo snel mogelijke IV-omzetter (zo groot mogelijke bandbreedte en steilheid). De DAC die ik gebouwd heb is gebaseerd op een PCM1798, een combinatie van een multibitomzetting en pulsbreedte modulatie, waaruit signalen komen tot ruim boven de 5 MHz. Het filteren gebeurd volledig na de DAC.

De bandbreedte is 50 MHz en de "slew rate" hangt van de transistor af, voor een BC550C kom ik op 200 V/uS. Een 10 MHz blok wordt nog netjes weergegeven.
Het virtuele aardpunt wordt door de opamp in stand gehouden waardoor de signaalstroom volledig door de transistor moet lopen. De vervorming is dan het gevolg van een niet constante Beta als functie van de signaalstroom en veranderende Vce. De vervorming blijkt sterk af te hangen van de gekozen stroom door de transistor, de collector weerstand en de positieve voedingsspanning V8.

De gemeten 2e orde vervorming aan een gebouwde schakeling en bij optimale afstemming bij 1kHz ligt bij –100 dB.

De volgende waarden komen uit simulaties:
- 1 kHz toon bij 2Vtt aan de uitgang: 2e orde –88 dB, 3e orde –115 dB 4e orde –131 dB
- 5 kHz toon: nagenoeg gelijk aan de meting voor 1 kHz.

- dubbeltoon metingen 19 – 20 kHz, 2e orde (1 kHz verschiltoon) –94 dB, 3e orde (bij 2 kHz : 2*f1-f2, 2*f2-f1) –140 dB.

Ik probeer nu deze schakeling te verbeteren door de collectorweerstand te vervangen door een stroombron om zo de transistor te ontlasten. De eerste simulatie ziien er goed uit. Binnenkort hierover meer.

Groeten,

Gerard
Bijlagen
IV-basis.jpg
IV-basis.jpg (18.96 KiB) 3863 keer bekeken
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Gerard,

Welkom op 't zelfbouwaudio forum! Uiteraard is je post een welkome bijdrage, immers hoe meer mensen zich buigen over een dergelijke schakeling hoe beter het resultaat wordt over het algemeen.

In je schema zie ik X1 zitten, is dat een model voor je DAC, of is dat een opamp? In het laatste geval zou ik je een THS4031 willen aanraden, met afstand de betere opamps voor I/V toepassingen. De wijzigingen die je zelf al aangeeft moeten zeker voor een verbetering zorgen, maar, zoals je hier ook kunt zien, zijn er altijd meer wegen die naar Rome leiden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
GerardJ

Bericht door GerardJ »

Sander,

[In je schema zie ik X1 zitten, is dat een model voor je DAC, of is dat een opamp? In het laatste geval zou ik je een THS4031 willen aanraden, met afstand de betere opamps voor I/V toepassingen. De wijzigingen die je zelf al aangeeft moeten zeker voor een verbetering zorgen, maar, zoals je hier ook kunt zien, zijn er altijd meer wegen die naar Rome leiden.]

De X1 is de opamp. Echter die hoeft hier lang niet zo hard te werken als bij een conventionele opamp IV-omzetter. Ik gebruik hier nu een OPA134 omdat die al op de print zat. De THS4031 heb ik geprobeerd, maar deze oscilleerde op zo'n 50 MHz en was niet "stil" te krijgen.

Het DAC signaal wordt op de emitter van de transistor aangeboden.

Groeten,

Gerard[/quote]
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Gerard,

De THS4031 moet je zeer resoluut en direct op de pinnen ontkoppelen, maat ik weet niet 100% zeker of hij unity-gain stabiel is, in jouw geval is dat namelijk wel een vereiste. Ontkoppelen gaat prima met bv. 22~47uF Panasonic FC op iedere rail. Maar inderdaad hoeft deze opamp in jouw geval niet zo hard te werken, de opamp doet immers de I/V conversie niet.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ha die Gerard, welkom hier! Leuk dat je mee gaat doen :lol: . Mensen, Gerard is dus degene die ervoor gezorgd heeft dat ik hieraan begonnen ben. Toen ik zijn CD-speler had gehoord kon ik niet anders dan dit ook gaan uitproberen.

Ik denk dat de lekker lage vervorming bij Gerard komt door de lage collectorweerstand, zoals hij ook al via e-mail aan mij aangaf, waardoor hij veel minder signaal aan de uitgang heeft van de IV-omzetter. Hij gebruikt daarom na de IV-omzetter een filter/versterker ipv een filter/buffer en wellicht is dat uiteindelijk een te prefereren opzet. Dan is het het meest simpel dat ik mijn filter/buffer uiteindelijk toch weer op basis van een goede opamp realiseer.

Verder erg opvallend dat bij Gerard de vervorming stijgt op het moment dat hij een hogere +voedingsspanning neemt. Iemand die dit kan verklaren?

En even als laatste van deze post: De DAC van Gerard met zijn IV-omzetter lijkt qua klank enorm veel op mijn ouwe DAC met volledig discreet geval. Beide schakeling hebben een belangrijke overeenkomst: hun prestaties zijn identiek over een frequentiegebied vanaf de audioband tot aan vele Megaherzen ver. De conventionele oplossing met opamp, die Gerard bij onze luistertesten bij de hand had om te vergelijken (OPA627 Gerard?), die boven de audioband veel meer gaat vervormen dan daarbinnen, klonk beduidend anders.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,

Hieronder de simulatie van jouw I/V omzetter versie 4, echt blij wordt ik er niet van, er staat maar lieft 100mV DC op de ingang, daarmee zitten we een factor vier over de maximale compilantie van de TDA1541A.

Jeroen I/V omzetter, versie 4
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11930.gif

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,
Hij gebruikt daarom na de IV-omzetter een filter/versterker ipv een filter/buffer en wellicht is dat uiteindelijk een te prefereren opzet. Dan is het het meest simpel dat ik mijn filter/buffer uiteindelijk toch weer op basis van een goede opamp realiseer.
Laat ik nu net dit weekend met datzelfde idee hebben lopen spelen. Hieronder puur de I/V ingangssectie incl. eerste orde filtering, voor single-ended gewoon de gespiegelde rechterkant even wegdenken. De waardes voor R14/R15 zijn expres zo laag gekozen omdat ik dit weekend eens ben gaan zoeken naar de bron van de vervorming in onze I/V sectie en de oorzaak is voor de hand liggend: modulatie van de Vce van Q11/Q18, dus we dienen R14/R15 zo laag mogelijk te kiezen.

Omdat we nu uitkomen op 400mVpp en een DC offset van pakweg 80mV dienen we wel e.e.a. nog wel te versterken en evt. een eerste orde filter te gebruiken. Dit kan uiteraard prima op basis van een nette opamp, de LM4562 heeft wat dat betreft mijn voorkeur. Of eventueel de OPA1632 als een gebalanceerde uitgang een must is, dit laatste uiteraard icm. een common-mode regeling.

Gebalanceerde I/V omzetter, versie 3
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11931.gif

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

SSassen schreef:
Jeroen,

Hieronder de simulatie van jouw I/V omzetter versie 4, echt blij wordt ik er niet van, er staat maar lieft 100mV DC op de ingang, daarmee zitten we een factor vier over de maximale compilantie van de TDA1541A.

Jeroen I/V omzetter, versie 4
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11930.gif

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
De gelijkspanningsoffset is natuurlijk gemakkelijk weg te krijgen door de 10k en/of de 165 ohm aan te passen. Volgens de theorie van het probleem met de varierende Vce hoeft wellicht de ingangstrap niet perse uitgevoerd te worden volgens het peufeu idee, de ingangstrap staat door de folded cascode op constante Vce.

Gerard heeft er ook naar gekeken en vooral de IM blijkt ook een stuk minder te zijn. Ik mis in jouw simulaties 2-toon testen op bv 19-20 kHz, 156-157 kHz, 312-313kHz. Jouw laatste IV-omzetter ziet er extreem goed uit wat THD betreft, maar ook hier zie ik graag de IM testen. En als je bij mijn circuit de uitgangsspanning ook omlaag brengt door de 1500ohm lager en de 1nF hoger te kiezen zakt het natuurlijk bij mij ook enorm in qua vervorming.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op ma 27 nov 2006, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,

Ja, kortom, we hebben meerdere opties, mijn laatste versie is gewoon een combinatie van een aantal ideeën feitelijk. Welke IM simulaties had je graag gezien? Dan draai ik die simulaties even, 19-20kHz lijkt mij 't meest interessant.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Jacco geeft me nog geen info over de spiegelfrequenties, vertelt alleen dat het dramatisch is. Hij heeft geloof ik wat tijd nodig om plaatjes te posten.

De 19-20 kHz is natuurlijk interessant om mee te beginnen, maar ik wil een schakeling die het ook op de 4x, 8x etc spectra goed doet. Dus zoals ik aangaf in mijn vorige post. De simulaties van Gerard geven aan dat mijn schakeling op die hoge frequenties net zo goed (of slecht zo je wilt) presteert. Ik ben benieuwd hoe de andere opties, die met de tegengekoppelde TIA versterkers, het doen als je dit soort frequenties aanbiedt. Het geeft aan hoezeer het hoogfrequent spectrum via IM in je audioband terugkomt.

Het filteridee aan de ingang van Jacco heb ik inmiddels verworpen vanwege de onvermijdelijk hoge ingangsimpedantie die het oplevert. Wil je terug naar 3 ohm maximaal dan moet je naar een condensator van 820nF en een spoel van 15 uH, met een weerstand parallel aan de condensator van 3,3 ohm. Mijn schakeling werkt dan voor geen meter meer met zijn ingangsimpedantie van ca 1,5 ohm. Of de TIA het dan nog goed doet weet ik niet, boven de audioband ben je nu in ieder geval meer met spanningsturing dan met stroomsturing bezig.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

jeroen_d schreef:
Jacco geeft me nog geen info over de spiegelfrequenties, vertelt alleen dat het dramatisch is. Hij heeft geloof ik wat tijd nodig om plaatjes te posten.

De 19-20 kHz is natuurlijk interessant om mee te beginnen, maar ik wil een schakeling die het ook op de 4x, 8x etc spectra goed doet. Dus zoals ik aangaf in mijn vorige post. De simulaties van Gerard geven aan dat mijn schakeling op die hoge frequenties net zo goed (of slecht zo je wilt) presteert. Ik ben benieuwd hoe de andere opties, die met de tegengekoppelde TIA versterkers, het doen als je dit soort frequenties aanbiedt. Het geeft aan hoezeer het hoogfrequent spectrum via IM in je audioband terugkomt.

Het filteridee aan de ingang van Jacco heb ik inmiddels verworpen vanwege de onvermijdelijk hoge ingangsimpedantie die het oplevert. Wil je terug naar 3 ohm maximaal dan moet je naar een condensator van 820nF en een spoel van 15 uH, met een weerstand parallel aan de condensator van 3,3 ohm. Mijn schakeling werkt dan voor geen meter meer met zijn ingangsimpedantie van ca 1,5 ohm. Of de TIA het dan nog goed doet weet ik niet, boven de audioband ben je nu in ieder geval meer met spanningsturing dan met stroomsturing bezig.
Het is dramatisch als je de sincverzwakking niet meeneemt, wel goed lezen. Daar ben ik nog mee bezig, maar ik krijg het gevoel dat er teveel schakelingen zijn ontstaan. Voor wat Jeroens circuit betreft, ik ga nog steeds uit van zijn originele schakeling. Mocht dat niet meer representatief zijn, hoor ik dat graag. Ik was van plan om in 1 overzicht de kandidtaten tegenover elkaar te plaatsten. Maar dan wel met maximaal 3 circuits.

En wat het filter aan de ingang betreft, die zou ik niet zo maar verwerpen. Dat is een beetje dom, omdat ie wel nodig is. Ik heb hier een 330 uH spoel met een Rdc = 0.6 Ohm en waar een stroom doorheen kan van 1 A.

Dus wat spreken we af? Een spiegelspectrum wat eerder is voorgetseld met de Sincverzwakking er bij?

Groet,
Jacco
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jacco,
... maar ik krijg het gevoel dat er teveel schakelingen zijn ontstaan.
Misschien moeten we eens inventariseren welke schakeling de meeste potentie heeft en daar gezamelijk aan verder werken? Alle schakelingen hebben wel een aantal zaken gemeen oa. het aansturen van de ingangstransistor op de emitter, dus het is vooral zaak om alle randvoorwaarden eromheen goed te kiezen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Voor de goede orde: er is op dit forum een proefkonijn met een CD17 die staat te trappelen om de uiteindelijke schakeling te gaan proberen (die ik dan mag gaan bouwen) ;-)

Is als ik het wel heb een TDA1547A, ik moet nog even zien of die dezelfde vereisten heeft qua I/V, maar dat valt eventueel wel aan te passen.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Ik ben hier nog eens aan het nadenken en er komen wellicht nog meer signalen uit de DAC. Als ik een "slimme" toon kies die worst-case is van 17640 Hz, dan herhaalt het spectrum zich om de 176400 Hz. Maar ook bij 176400-17640 = 158760 Hz als ik mij niet vergis. Tot nu toe had ik alleen de component van 176400 + 17640 = 194040 Hz meegenomen. Ik kies de fequentie zo hoog omdat ik een worst case scenario wil maken. Vanwege de Sincfiltering zal een lage toon (4410 Hz oid) veel minder hard doorkomen dan mijn gekozen 17k64. Het signaal met de grootste amplitude is bij 1.45*fs, maar dat zit niet in het oorspronkelijke signaal dus dat hoef ik niet te doen.

Ik voel wel wat voor deze opzet, hij is vrij worst case. Misschien nog 1 toon bijmengen op 4410 Hz?

Groet,
Jacco
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik vind het prima wat je voorstelt, maar neem de tweetoontest erbij zodat je ziet hoe op basis van IM het hoogfrequent spectrum terugkomt in de audioband.

Wat schakelingen betreft, zie ik het liefst dat gewoon verder gegaan wordt met enerzijds analyse van het open loop circuit, mijn laatste versie nr 4. En dan anderzijds een echte TIA, zoals waarmee jij begonnen bent en waarop Sander is doorgegaan, als alternatief. De variatie van Gerard kan altijd nog toegevoegd worden aan mijn circuit, die opamp dient alleen om de impedantie van een kleine 2 ohm van mijn circuit dan echt naar 0 te krijgen.

Ik zie nog verdere mogelijkheden om mijn circuit te verbeteren, maar dan niet door de ingang te filteren, dat kan bij mij helaas niet. Wellicht dat het inderdaad wel lukt met de TIA van Jacco (maar Jacco, realiseer je dat op het resonantiepunt van de condensator en de spoel dit ingangsfilter van jou een impedantie van maar liefst 100 ohm heeft!). Maar ik kan in het hoogfrequent Vce variaties voorkomen door parallel aan de 1500 ohm 1 of 2 notch circuits te plaatsen op 176 en 352 kHz en voor de hogere frequenties te vertrouwen op de 1nF condensator.

Dan kan KT88 uiteindelijk kiezen uit 2 circuits, de TIA of de open loop. Of ze allebei bouwen en een voor hem auditief persoonlijke voorkeur vaststellen. De circuits zijn niet heel duur, dus ook ik kan nog een koperprint erbij kopen en het hele Jacco/Sander circuit opbouwen.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

jeroen_d schreef:
Ik vind het prima wat je voorstelt, maar neem de tweetoontest erbij zodat je ziet hoe op basis van IM het hoogfrequent spectrum terugkomt in de audioband.[...]
Goed, dan heb ik 2 frequenties inclusief de 6 spiegels. De 2 grondfrequenties zijn 15435 en 17640 Hz. Dit levert een verschilfrequentie van 2205 Hz. In totaal 26 ingangsfrequenties.

Groet,
Jacco
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

jeroen_d schreef:
Dan kan KT88 uiteindelijk kiezen uit 2 circuits, de TIA of de open loop. Of ze allebei bouwen en een voor hem auditief persoonlijke voorkeur vaststellen. De circuits zijn niet heel duur, dus ook ik kan nog een koperprint erbij kopen en het hele Jacco/Sander circuit opbouwen.
Umm......het is niet voor mijzelf, mijn DAC is anders van opbouw en bovendien totaal en geheel af en naar 't zin ;-).
Het zou om de Marantz CD17 van een mede-forumlid gaan, met een TDA1547 DAC.
Maar het principe van I/V is hetzelfde, ik moet nog even in de datashit duiken of er absolute waardeverschillen zijn met de 1541.

- edit -
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... A1547.html
Moet kunnen, als ik de interne opamps omzeil door rechtstreeks vanaf de switched capacitor uitgangen het signaal af te nemen, pennen 10, 11, 22, 23.
Kan iemand dit bevestigen?

@Jacco: ben benieuwd, dat is zowat de ergste benchmark die je kunt bedenken vrees ik, met al die subharmonische frequenties....... :twisted:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Goed, even recapituleren, want feitelijk hebben we een aantal ontwerpeisen die we dienen in te vullen, maar we gaan allemaal prat op een all-in-one oplossing terwijl we beter de boel in stukken kunnen hakken en per deel een oplossing verzinnen.

Wat willen we nu feitelijk? Simpel, de DAC voorzien van een zo laag mogelijke impedantie aan z'n uitgang. Een opamp werkt hier minder goed omdat deze de snelle ladder stappen etc. niet goed kan volgen. Dus feitelijk wil je een lowpass filter voorschakelen, maar dat rijmt weer niet met de eisen voor de zo laag mogelijke impedantie.

Dus feitelijk kunnen we volstaan met een gecascodeerde ingang met een enkele transistor. Dwz. nu kunnen we met een zeer lage impedantie de DAC aankoppelen aan de ingang en aan de laagimpedante uitgang direct een lowpass filter schakelen, zo hebben we daar een spanning tot onze beschikking die al HF gefiltert is. Nu kunnen we de volgende stap, versterken en verder filteren, laten doen door een component dat daarvoor bedoeld is, namelijk een opamp.

Mijn laatste opzet voor een I/V omzetter voldoet prima aan deze eis, nu hoeven we alleen een opamp erachter te zetten en we hebben effectief bereikt wat we willen. Hieronder nogmaals de opzet met puur alleen de gecascodeerde ingangstransistor en I/V dmv. een enkele transistor, de vervormingscijfers spreken voor zich. We hoeven alleen iets te verzinnen om de DC-offset weg te poetsen en een nette filtersectie te ontwerpen. Mijn voorkeur gaat, zoals eerder genoemd, uit naar de LM4562 of de OPA1632 gevolgd door een common-mode regeling voor een gebalanceerde uitvoering van deze I/V omzetter.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Sander,
Moet kunnen, als ik de interne opamps omzeil door rechtstreeks vanaf de switched capacitor uitgangen het signaal af te nemen, pennen 10, 11, 22, 23.
Ben bang dat je daar weinig mee opschiet, het feit dat de TDA1547 toch middelmatig presteert is het gebruik van de 'NE5534-grade' opamp in 't inwendige van 't IC. Je kunt er natuurlijk altijd een TDA1541A inzetten, pak je gewoon voor de SAA7350 de I2S data :wink:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

SSassen schreef:
Goed, even recapituleren, want feitelijk hebben we een aantal ontwerpeisen die we dienen in te vullen, maar we gaan allemaal prat op een all-in-one oplossing terwijl we beter de boel in stukken kunnen hakken en per deel een oplossing verzinnen.

Wat willen we nu feitelijk? Simpel, de DAC voorzien van een zo laag mogelijke impedantie aan z'n uitgang. Een opamp werkt hier minder goed omdat deze de snelle ladder stappen etc. niet goed kan volgen. Dus feitelijk wil je een lowpass filter voorschakelen, maar dat rijmt weer niet met de eisen voor de zo laag mogelijke impedantie.

Dus feitelijk kunnen we volstaan met een gecascodeerde ingang met een enkele transistor. Dwz. nu kunnen we met een zeer lage impedantie de DAC aankoppelen aan de ingang en aan de laagimpedante uitgang direct een lowpass filter schakelen, zo hebben we daar een spanning tot onze beschikking die al HF gefiltert is. Nu kunnen we de volgende stap, versterken en verder filteren, laten doen door een component dat daarvoor bedoeld is, namelijk een opamp.

Mijn laatste opzet voor een I/V omzetter voldoet prima aan deze eis, nu hoeven we alleen een opamp erachter te zetten en we hebben effectief bereikt wat we willen. Hieronder nogmaals de opzet met puur alleen de gecascodeerde ingangstransistor en I/V dmv. een enkele transistor, de vervormingscijfers spreken voor zich. We hoeven alleen iets te verzinnen om de DC-offset weg te poetsen en een nette filtersectie te ontwerpen. Mijn voorkeur gaat, zoals eerder genoemd, uit naar de LM4562 of de OPA1632 gevolgd door een common-mode regeling voor een gebalanceerde uitvoering van deze I/V omzetter.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Hoi Sander,

Het blijkt dat ik niet goed heb gekeken in de gauwigheid vanmiddag naar je schakeling. Dit is inderdaad erg goed, het is mijn schakeling uitgebouwd naar een gebalanceerde versie, wie dit niet nodig heeft kan de helft wegknippen. De weerstand van 100 ohm verbetert de prestaties extreem goed! Wat ik me nog afvraag, is de cascode in de stroombron linksonder nu echt nodig, aangezien de Vce daar toch al nagenoeg constant is?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,
het is mijn schakeling uitgebouwd naar een gebalanceerde versie, voor wie dit niet interessert kan de helft wegknippen.
Klopt! Ik denk dat deze opzet in z'n eenvoud toch de beste resultaten geeft. De weerstanden R14/R15 zijn inderdaad zo laag gekozen omdat je anders de Vce van Q11/Q18 teveel moduleert en dat zorgt voor vervorming, vandaar ook dat we met 1K of 1K5 niet veel verder kwamen, daar heb ik me juist dit weekend over gebogen. De tweede cascode is wel nodig ja, het scheelt een dB of 9, en dat zijn die paar transistors mij wel waard.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
GerardJ

Bericht door GerardJ »

Jacco Schreef:
En wat het filter aan de ingang betreft, die zou ik niet zo maar verwerpen. Dat is een beetje dom, omdat ie wel nodig is. Ik heb hier een 330 uH spoel met een Rdc = 0.6 Ohm en waar een stroom doorheen kan van 1 A.
Behalve dat een spoel de ingangimpedantie van de IV-omzetter omhoog brengt, wat naturrlijk ook de bedoeling is voor de zeer hoge frequenties, betekent dit ook dat de signalen op deze frequenties in de DAC blijven (vergelijk met een HF-versterker die niet aangepast is). Het is maar de vraag of de DAC hier blij mee is en wat voor rommel hierdoor ontstaat.

Groeten,

Gerard
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

SSassen schreef:
Sander,
Ben bang dat je daar weinig mee opschiet, het feit dat de TDA1547 toch middelmatig presteert is het gebruik van de 'NE5534-grade' opamp in 't inwendige van 't IC. Je kunt er natuurlijk altijd een TDA1541A inzetten, pak je gewoon voor de SAA7350 de I2S data :wink:
LOL!

Tja, het is mijn speler niet, dus ik ga daar niet over beslissen.
Maar de grap met die 1547 is dat je al voor die opamp af kunt takken, zoals ik al schreef. De plus van die interne opamp komt ook los naar buiten, dus theoretisch heeft dat geen invloed.
Anders heeft separate I/V conversie ook geen zin, want er komt gewoon een spanning van 1.0V rms FS uit die interne DAC opamp ;-)

Ik wacht e.e.a. wel af, en anders ga ik gewoon zelf lekker knoeien.
Als ik iets fatsoenlijks heb gevonden, post ik het wel.
Trial and error, ik heb niet van die mooie switcher CAD programma's thuis, en op het werk is er geen tijd voor............
Laatst gewijzigd door KT88 op ma 27 nov 2006, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten