Nieuwe Zuiltjes Mivoc SB25JM

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Aziz
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 13:25

Bericht door Aziz »

Beetje late reactie maar:

Tim, heb je die bult bij de 300 Hz er nog uitgekregen, en zoja hoe?

En heb je het filter van K&T nog aangeschaft?
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Ey Aziz,

IVM met school heb ik de laatste tijd weinig tijd om te hobbyén. Ik heb mijn TL gang met 18mm verlengt waardoor ik de bult bij 300hz heb weten terug te dringen tot 2db en de bult bij 500hz bijna weg heb. Dit is tot nu toe de enige vordering. Het K&T filter heb ik nog niet aangeschaft.
buddo
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 12:53
Locatie: Groningen

Bericht door buddo »

hovingtim schreef:
Henkjan schreef:
en, nouderdenou ?
Eerst wat pics.

Afbeelding
Hallo allemaal,

Hier het eerste bericht van deze beginnende luidsprekerbouwer. Heb dit Mivoc setje ook gekozen als eerste setje en ben nu bezig met de bouw. Valt tot nu toe allemaal reuze mee. Vraag me alleen af hoe het met de demping zit. Dat wol-achtige spul is meegeleverd en moet in die bovenhoek. Nu zie ik op deze foto dat er nog meer demping is gebruikt, nl van die "eiermatjes". Hoe weet ik of die nodig zijn en waar ze geplakt moeten worden? Neem althans aan dat ze geplakt worden…

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Setje overigens besteld bij speakertrade.de en na drie dagen al thuis! Verzending 12 Euro voor twee sets.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Die driehoekige ruimte rechtsboven is afgesloten toch? Heeft het dan nut om er wol in te doen? Is geen kritiek, ben alleen maar geïnteresseert. :D
peter geerts
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10

Bericht door peter geerts »

lepain schreef:
Die driehoekige ruimte rechtsboven is afgesloten toch? Heeft het dan nut om er wol in te doen? Is geen kritiek, ben alleen maar geïnteresseert. :D
Deze ruimte wordt waarschijnlijk benut als Hemzholtz resonator, die eventuele pieken en dalen als gevolg van de transmissionline opheft.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

peter geerts schreef:
lepain schreef:
Die driehoekige ruimte rechtsboven is afgesloten toch? Heeft het dan nut om er wol in te doen? Is geen kritiek, ben alleen maar geïnteresseert. :D
Deze ruimte wordt waarschijnlijk benut als Hemzholtz resonator, die eventuele pieken en dalen als gevolg van de transmissionline opheft.
Op de foto's lijkt het gewoon een gesloten paneel. Tim, wil je ons verklappen wat dit paneeltje nou precies doet? 8)
buddo
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 12:53
Locatie: Groningen

Bericht door buddo »

peter geerts schreef:
lepain schreef:
Die driehoekige ruimte rechtsboven is afgesloten toch? Heeft het dan nut om er wol in te doen? Is geen kritiek, ben alleen maar geïnteresseert. :D
Deze ruimte wordt waarschijnlijk benut als Hemzholtz resonator, die eventuele pieken en dalen als gevolg van de transmissionline opheft.
Klopt. Paneel is niet gesloten maar precies in het midden voorzien van een circel (gat) met 6 cm doorsnee.

Maar... dat verklaart nog niet het eierspul op de overige plaatsen... mijn vraag staat nog steeds.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Dat is om dat,wat men noemd, lopende en staande golven teniet te doen. Of te wel, pieken en dalen in de line. Moet je er maar wel inplakken.
buddo
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 12:53
Locatie: Groningen

Bericht door buddo »

hovingtim schreef:
Pff wordt er n beetje naar van. Heb een heleboel gespeelt met demping maar krijg die bult bij 300hz en bij de 700hz niet weg of strakker. Weet iemand hier de reden van?
Ik heb geen verstand van metingen en frequenties... maar als ik jouw foto's bekijk vallen mij twee dingen op:
1) je hebt de tweeter verschoven naar de buitenkant; moet in lijn daarmee niet ook het gat in de hemzholtz (?) resonator naar buiten verplaatst worden?
2) ik zie dat je ander dempingsmateriaal hebt gebruikt dan is meegeleverd. Heb zelf het setje ook gebouwd (zie hieronder) en in lijn met K&T 150 gram watten (baf) in de hemzholtz resonator gestopt en de rest exact volgens tekening gedaan (dus ook watten en niet zoals jij van die eiermatjes).

Kunnen deze twee dingen niet zorgen voor jouw wat "afwijkende" resultaten?

Hierbij tegelijk ook mijn bevindingen met dit setje, zie de foto's:

Afbeelding
De speaker in ruwe vorm klaar. In de hemzholtz resonator in lijn met K&T wat meer watten gestopt dan volgens de bouwtekening. Wel originele filter gebruikt. De 90 graden hoeken allemaal van binnen voor de zekerheid nogmaals gekit. Enige afwijking t.o.v. bouwtekening: enkele frontdikte (18 mm i.p.v. 36 mm), leek me voor deze units voldoende.

Afbeelding
Close up. Filter weggestopt onder watten.

Afbeelding
Nogmaals het totaalplaatje zonder zijkant.

Afbeelding
Front close up.

Afbeelding
Bijna klaar. Alle hoeken 45 graden gefreesd. Vervolgens schuren, plamuren, schuren, enz... Resultaat ziet er in mijn ogen netjes uit. Alleen de tl-poort nog afwerken.

Afbeelding
Close up van het front. Ook zie je hier de (bovenste) nippies van de frontje dat er nog voor komt. Daar is het frame al van klaar maar. Het front valt ook over de tl-poort. Afwerking daarvan gebeurt binnenkort.

Afbeelding
Achteraanzicht. Moet alleen nog even andere schroefjes zoeken voor de aansluitterminal (zwarte bij voorkeur). Had misschien achteraf toch geen gebruik willen maken van de terminal, twee losse aansluitingen had strakker gestaan.

En hoe klinkt dat nou?

Allereerst wat kost het:
- speakers: 2 complete sets 78 Euro
- verzending daarvan: 12 Euro
- hout: 27 Euro (18 mm mdf)
- lijm: tja; 1/3 grote pot = circa 4 Euro
- extra watten (baf): 3 Euro
- grondverf en eindverf; naar rato van gebruik circa 10 Euro
- nippies en speakerdoek (nog niet op foto): 10 Euro
Totaal: 144 euro voor twee speakers.

En wat krijg je voor 144 Euro? Naar mijn mening een mooi allround starters set dat zich kan meten met wat duurdere luidsprekers in de winkel. Geen top kwaliteit maar beter dan ik had verwacht voor 144 Euro.

Bevindingen vergeleken met mijn andere speakers (2 ASW speakers en Polk actieve subwoofer):
- wat minder warm, waarschijnlijk doordat het nu een natuurlijke klankkast is i.p.v. een geforceerde bas van subwoofer.
- wel vol
- bij hoge belasting (volume) wat rommelig in midden gebied en schelle hoge tonen
- bij normaal gebruik en test volume strak en allround
- al met al valt op dat ze beter presteren bij Dire Straits, Leonard Cohen, Jennifer Warnes e.d. dan bij veel top 40 muziek (house, hiphop enz).

Conclusie: een mooi eerste projectje dat bijna is afgerond! Op naar een wat uitdagender project!
niels007
Berichten: 173
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 22:41

Bericht door niels007 »

Heel netjes gedaan! Top :)
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Ook ik ga van deze vakantie weer druk in de weer met mijn zuiltjes. Ik heb helemaal niet aan dat gat gedacht om dat te verplaatsen. Ga het eens proberen kijken hoe dat klinkt. Het high-end filter is besteld en verwacht ik een dezer dagen binnen (tesamen met 4x aw3000 sub :lol: ) Ik ga jullie weer op de hoogte houden :wink:
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Het is een aardige tijd stil geweest rond dit project vanwege school en dergelijke. Altijd lastig zelfbouwaudio en school. Ze gaan gewoon op 1 of andere manier niet samen. Helaas wint school nogal regelmatig van zelfbouwaudio. Maar in de vakantie toch heel aardig kunnen verdergaan en nu in de beginweken van het nieuwe semester ook weer aardig wat werk kunnen verzetten.

Alleer eerst had ik in de eerste luidspreker de tweeter een halve diameter van de tweeter naar rechts geplaatst. DIT is not DONE. Hierdoor sluit de tweeter absoluut niet meer aan op de rest van de luidsprekers.
Afbeelding

Oftwel les voor de volgende keer.
Nu moest ik dus de baffle verwijderen uit de kast. De baffle netjes helemaal door gefreesd. Dat is nog een hele klus om door 36mm mdf te frezen. Als laatste heb ik bij de TL gang nog een stukje moeten zagen maar toen was de bovenste gedeelte van de baffle eraf.

Goed toen ben ik overnieuw begonnen en de baffle eerst enkel in gelijmd. Toen de luidsprekers er in geplaatst en tot mijn verbazing klonk het veel beter. Geen denkbeeldig gat meer. Geen extreem hoog meer. Geen slissende s meer. De tweeter sloot veel beter aan bij de rest van de luidsprekers.
Afbeelding
Afbeelding

Nu wat is nu de opbouw. Het leek mij aardig om het frontdoek te verwerken in de luidsprekers. Zodat je als je de frontdoek erop hebt een gelijkwaardig profiel hebt tenopzichte van de rest van de luidspreker.

Dus nu is de baffle 27mm en het doekframe ook 9mm dik waardoor je in totaal op 36mm komt oftewel gelijk met de rest van de luidspreker. Dit geeft dus het volgende tot resultaat.

Afbeelding

Nu dus 2 gelijkwaardige speakers waarvan 1 met een gemodificeerd filter. De weerstand voor in het hoog heeft echt een hoop nut. Ik gebruik hier een 3k3 weerstand. Scheelt echt stukken. Ook de kleinere condensator voor de middenwoofer geeft de luidspreker een veel warmere klank. De luidspreker met het orginele filter klinkt toch een beetje erg kil in vergelijking.
Nu heb ik de high-end onderdelen besteld bij plus-elektronic.
Alleen vanwege een foutje met het geld overmaken heb ik het helaas nog niet binnen maar ik verwacht het eind deze vrijdag.
Dan ga ik het volgende filterschema met high end componenten opbouwen.
Afbeelding

Wat ik nu wel al merk is dat in het gemodificeerde filter met MKP condensatoren het midden gebied een stuk rustiger is. Voornamelijk op iets hogere volumes.

Even een klein voorbeeldje hoe het uiteindelijk wordt met het speakerdoek.
Afbeelding
Afbeelding

Ik zag er even geen heil meer in maar ben nu weer zo blij als een kind. Voor het geld zijn het echt volwassen speakers die echt een vol geluid geven. Totaal kosten zullen denk ik uitkomen op de 250€ voor het paartje. Maar ze zijn het geld echt dubbel en dwars waard. Ik ga hier nog een hoop plezier aan beleven denk ik.

Ik houd jullie verder op de hoogte van de voortgang. Ik hoop vrijdag de subjes en de high-end filter onderdelen binnen te hebben
buddo
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 12:53
Locatie: Groningen

Bericht door buddo »

hovingtim schreef:
Goed toen ben ik overnieuw begonnen en de baffle eerst enkel in gelijmd. Toen de luidsprekers er in geplaatst en tot mijn verbazing klonk het veel beter. Geen denkbeeldig gat meer. Geen extreem hoog meer. Geen slissende s meer. De tweeter sloot veel beter aan bij de rest van de luidsprekers.
Dat is mooi, een stap vooruit dus!
hovingtim schreef:
Nu dus 2 gelijkwaardige speakers waarvan 1 met een gemodificeerd filter. De weerstand voor in het hoog heeft echt een hoop nut. Ik gebruik hier een 3k3 weerstand. Scheelt echt stukken. Ook de kleinere condensator voor de middenwoofer geeft de luidspreker een veel warmere klank. De luidspreker met het orginele filter klinkt toch een beetje erg kil in vergelijking.

Wat ik nu wel al merk is dat in het gemodificeerde filter met MKP condensatoren het midden gebied een stuk rustiger is. Voornamelijk op iets hogere volumes.
Aha... een gemodificeerd filter vangt dus precies de nadelen op die ik met het standaard filter hoor. Misschien toch ook een modificatie uitvoeren... Je voert de modificatie uit zoals door K&T beschreven?
hovingtim schreef:
Totaal kosten zullen denk ik uitkomen op de 250€ voor het paartje. Maar ze zijn het geld echt dubbel en dwars waard. Ik ga hier nog een hoop plezier aan beleven denk ik.
Zit jouw meerprijs t.o.v. mijn set (144 Euro per set) alleen in de dubbele baffle en de betere onderdelen voor de filter? Zo ja, dan scheelt dat aardig! Circa 67% hogere kosten!
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

De totale kosten aan extra high-end filter onderdelen zijn 73 euro. Je kan de onderdelen kant en klaar bestellen bij lautsprechershop dan kost het je 64 euro maar ik heb nog wat afwijkende condensatoren meebesteld voor andere waardes (je weet maar nooit hoe het uitpakt).

Ik ga idd eerst het filter uitvoeren zoals K&T het heeft beschreven. Bevalt me dit niet dan ga ik terug pakken op de waarders voor het filter die ik eerder bevonden had.

De extra prijs is idd met extra hout, filter en de finieer afwerking berekend
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

YEUHHHHH,

Vandaag groot pakket van Plus-Elektronic binnengekregen. Prima bedrijf om bij aan te schaffen. Werken lekker vlug. Alleen de feedback is iets minder maar als je mailt wordt daar nog netjes iedere keer binnen het uur op gereageerd.

Vandaag dus 4x aw 3000 sub binnen gekregen en de high end filter voor deze zuiltjes. Morgen werken en daarna maar eens lekker gaan spelen met het filter.

Afbeelding
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Vandaag een test print gemaakt met de high end filter onderdelen.

Afbeelding

Geinstalleerd en wat een verschil. Stuk betere controle over het laag. Veel netter hoog en plotseling een veel meer diepgang. Heel veel meer diepgang. Alsof er plotseling 3db er bij gekomen is. Nu klinkt het veel meer zoals de speaker die ik voor ogen had. Vondt de tweeter alleen nog een beetje te hard klinken. Een weerstandje van 1ohm en 10watt hebben de truuk daarvoor gedaan. Het hoog weer lekker rustig en mooi en direct geluid. De high-end filteronderdelen schelen echt een gigantische hoeveelheid. Nu binnenkort even een printplaatje etsen en dan verder gaan met het afwerken van de luidspreker :lol:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Ehh... mister High End,

Het is maar een kleinigheidje, maar bij zoveel high end is een high end opstelling van de spoelen toch ook wel op zijn plaats. ;) Hij kwam al vaker voorbij, maar voor alle duidelijkheid:

Afbeelding
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Dat plaatje zou eigenlijk ff moeten worden toegevoegd aan het artikel over filters in onze bibliotheek. :!:
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Marp schreef:
Ehh... mister High End,

Het is maar een kleinigheidje, maar bij zoveel high end is een high end opstelling van de spoelen toch ook wel op zijn plaats. ;) Hij kwam al vaker voorbij, maar voor alle duidelijkheid:
Daar heb ik me ook netjes aan geprobeerd te houden. Tussen de eerste en de 2e spoel zit 15cm ruimte en tussen de 2e en 3e zit 12cm. Op het officele print zal dit netjes bijelkaar komen te zitten en wordt er netjes rekening gehouden met de onderlinge afstanden tussen de spoelen zodat ze niet gan functioneren als een travo. Toch bedankt voor je bezorgtheid :wink:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Waar ik op doelde is niet de afstand maar de stand van de spoelen. Het is n.l. een kleinigheidje om de middelste danwel buitenste spoelen op zijn kant te zetten (zoals in voorb. 6), maar misschien had je wel reden om dat niet te doen.

Mocht u bewust anders hebben gekozen, dan kunt u het bericht als niet geschreven beschouwen. O:)
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Zo vandaag bezig geweest met het 2e high-end filter voor de andere luidspreker. Ja ik ga niet zo heel hard aangezien school en hobbys nooit goed samen gaan en je toch prioriteiten moet stellen.

Afbeelding

Afbeelding

Dit keer netjes rekening gehouden met de spoel afstand en ook iets compacter gebouwd. Vrijdag worden de printplaten voor dit filter ge-etst en dan kan ik verder gaan met de afwerking. Ik zat te denken aan fineren.
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

Zie ik dat nu goed maar is de scheidingsplank voor de resonator rechtsbovenaan verkeerd gezaagd? Het sluit niet zo mooi aan. Geen schrik dat dit loskomt?
Verder mooi werk!
buddo
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 12:53
Locatie: Groningen

Bericht door buddo »

fredze schreef:
Zie ik dat nu goed maar is de scheidingsplank voor de resonator rechtsbovenaan verkeerd gezaagd? Het sluit niet zo mooi aan. Geen schrik dat dit loskomt?
Verder mooi werk!
Ik neem aan dat deze plank aan de lange zijden gelijmd wordt aan de zijkanten van de kast... loskomen kan dus haast niet. Wel is het misschien mooier om de naad dicht te kitten.

Ziet er verder goed uit! Ik neem aan dat je bewust hebt gekozen van afwijkende dempingsmaterialen en hoeveelheden t.o.v. het originele ontwerp?
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

fredze schreef:
Zie ik dat nu goed maar is de scheidingsplank voor de resonator rechtsbovenaan verkeerd gezaagd? Het sluit niet zo mooi aan. Geen schrik dat dit loskomt?
Verder mooi werk!
Ja dat was na een avond flink stappen een kleine misstap met frezen. Maar dat zit goed vast hoor. Boven in de luidspreker zit hij vast met 2 schroefen en hij heeft flink in de lijmklemmen gestaan. Verder zal de naad later nog opgevuld worden met bruislijm.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

buddo schreef:
Ik neem aan dat deze plank aan de lange zijden gelijmd wordt aan de zijkanten van de kast... loskomen kan dus haast niet. Wel is het misschien mooier om de naad dicht te kitten.

Ziet er verder goed uit! Ik neem aan dat je bewust hebt gekozen van afwijkende dempingsmaterialen en hoeveelheden t.o.v. het originele ontwerp?
Ja, daar heb ik bewust voor gekozen. Ik hou van een rustig mid/laag. Door de ferriet kern spoel voor het laag en de lucht spoel voor het mid/laag is er een aanzienlijke hoeveelheid bas bij gekomen waardoor de normale hoeveel heid demping tot een enorme overmate aan bas resulteerde. Nu door het gebruik van pritex klinkt het veel netter en strakker en gecontroleerder.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”