Blanke lS kabel?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ja en dan zie ik op de foto zo'n super rood-zwart kabeletje liggen...
Dat is toch, hopelijk, alleen maar om te meten he?

En zelfs al zou het 80% psychisch zijn.. De verbetering is er..
Blij dat jouw installatie dat zo goed kan weergeven.. Nadeel is wel dat heel veel van de huidige (en met name commerciele) CD's zo slecht klinken dat je ze gewoon nooit meer wil draaien..
Dat HAD ik... ik ben nog weer onderweg naar die situatie (nog wel. MOET gewoon nog eerst spectrum gaan meten etc...)

Kees
carbon

Bericht door carbon »

audiomanics schreef:
Ja en dan zie ik op de foto zo'n super rood-zwart kabeletje liggen...
Dat is toch, hopelijk, alleen maar om te meten he?

En zelfs al zou het 80% psychisch zijn.. De verbetering is er..
Blij dat jouw installatie dat zo goed kan weergeven.. Nadeel is wel dat heel veel van de huidige (en met name commerciele) CD's zo slecht klinken dat je ze gewoon nooit meer wil draaien..
Dat HAD ik... ik ben nog weer onderweg naar die situatie (nog wel. MOET gewoon nog eerst spectrum gaan meten etc...)

Kees
Dat rode draadte is voor de ribbon achter op de behuizing met een 1uF je ;-)

Wat betreft opnames tja de meeste kan ik geoon niet draaien omdat ze zeer slecht zijn opgenomen helaas.
Maar er blijft nog genoeg moois over ;-)

Cd's heb ik niet draai alleen LP's en vooral de jaren 65/75 zijn erg goed opgenomen, en de moderne Dance muziek daar zitten een paar hele mooie tussen.
Dan komt het geluid uit alle hoeken en gaten van de kamer.

Maar Madonna en Nelly Furtado zijn zeer slecht opgenomen, vooral de laatste gewoon MP3 over gezet op LP vrezelijk.
Ze bakken er helemaal niets van in de studio's, en dat is erg jammer de jongen van tegenwoorig doen het zeer slecht!!
audiomanics
Contacteer:

Re: blank

terugnaaraf schreef:
Maar Madonna en Nelly Furtado zijn zeer slecht opgenomen, vooral de laatste gewoon MP3 over gezet op LP vrezelijk.
Ze bakken er helemaal niets van in de studio's, en dat is erg jammer de jongen van tegenwoorig doen het zeer slecht!!
Die ervaring deel ik ook!! En dat voor een paar van die pretentieuze dames..... Die zouden toch veel beter moeten eisen..

Kees
KT88
In memoriam †

Re: Lucht

Bericht door KT88 »

terugnaaraf schreef:
Als dit klaar is ga ik de teflon van de kleine stukjes zilferdraad in de Phonopre er af halen, daar zit ook 1.5 meter zilverdraad in met teflon er omheen...dus daar zal het effect het meest haalbaar zijn.
Dan moet ik nog even op zoek naar 2mm trafodraad om de draadgewonden afgeschermde koolstof gridstoppers te vervangen.

Verder blijfven de carbon onderdelen natuurlijk ongewijzicht!
Ik denk inderdaad dat als er verschillen optreden, dat dat bij de bron het meest hoorbaar zal zijn.
In mijn microfonie-geval was dat inderdaad zo, en phono-bedrading is extreem belangrijk.
Ik heb ooit de armbedrading van mijn toenmalige RB300 vervangen door Siltech kabeltjes, dan denk je: 30 cm, en een MC, what the heck maakt dat nou uit?
Nou, kennelijk toch een hoop, want het standaard Rega prikkeldraad was zo bar slecht dat het op het draaipunt bij de armvoet aan het scheuren en schuren was.
Of dat nu de verbetering was weet ik niet, of dat het psychisch was, maar ik had die Siltech kabeltlengtes min of meer "over" na wat klusjes voor anderen, was precies genoeg om van kop naar draaipunt te komen, met genoeg speling om aan een 5-punts draadsteun vast te leggen.
Vandaar af met een coax RG417 (ofzo, zo'n lekkere dunne) naar een prepre, en dan naar de RIAA.

Hoe ga je trouwens gridstoppers, die toch wel enkele kilo ohm zijn, vervangen door 2 mm trafodraad?
A propos, als je niets in huis hebt, ik heb bulten onbruikbare trafo's liggen waar je zelf het draad af mag wikkelen.......... :mrgreen:
audiomanics
Contacteer:

terugnaaraf schreef:
Dan moet ik nog even op zoek naar 2mm trafodraad om de draadgewonden afgeschermde koolstof gridstoppers te vervangen.
Ik zou de gridstoppers niet vervangen door 2mm koperdraad. Wel zou ik de koolstofkabel die je gebruikt hebt om de gridstoppers te wikkelen zo wikkelen dat je inductievrij gewikkeld hebt.. (heen en terug wikkelen dus ofwel bifilair wikkelen en een zijde aansluiten. de andere zijde alleen maar met elkaar verbinden)
Omdat je daar waarschijnlijk 30 ohm per meter voor gebruikt denk ik niet dat die weerstanden erg groot zijn.. Ik ben er zelf nog niet uit welke waarde voor een gridstopper, onder welke omstandigheden het best is.. voor mijn gevoel ga ik voor zo'n 150 Ohm. De omschrijving van een gridstopper, om stromen die door de grid getrokken worden te beperken, lijkt me uitsluitend in het geval van een defecte buis relevant (bij een goede buis trekt de grid geen stroom of het moet een laag doorlaatfilter worden met de (paracitaire) capaciteiten die in de buis voorkomen).. Wat het klankmatig doet heb ik nog eigenlijk niets over gelezen..

Kees
carbon

Bericht door carbon »

audiomanics schreef:
terugnaaraf schreef:
Ik zou de gridstoppers niet vervangen door 2mm koperdraad. Wel zou ik de koolstofkabel die je gebruikt hebt om de gridstoppers te wikkelen zo wikkelen dat je inductievrij gewikkeld hebt.. (heen en terug wikkelen dus ofwel bifilair wikkelen en een zijde aansluiten. de andere zijde alleen maar met elkaar verbinden)
Omdat je daar waarschijnlijk 30 ohm per meter voor gebruikt denk ik niet dat die weerstanden erg groot zijn.. Ik ben er zelf nog niet uit welke waarde voor een gridstopper, onder welke omstandigheden het best is.. voor mijn gevoel ga ik voor zo'n 150 Ohm. De omschrijving van een gridstopper, om stromen die door de grid getrokken worden te beperken, lijkt me uitsluitend in het geval van een defecte buis relevant (bij een goede buis trekt de grid geen stroom of het moet een laag doorlaatfilter worden met de (paracitaire) capaciteiten die in de buis voorkomen).. Wat het klankmatig doet heb ik nog eigenlijk niets over gelezen..

Kees
Ik gebruik eigelijk alleen de spoel als HF filter, de buis als uF en dus 12db filter, en een spoel van 14 wikkelingen is genoeg (dus geen weerstand)in dit geval met koostof wel)).
Maar ik heb ooit eens met een paar zelfbouwers geluisterd naar een buizen versterker bouwer die alleen maar die spoelen gebruikt van koperdraad als gridstoppers en dat was verbluffend mooi te moemen, hij bouwt alleen maar versterkers met dit priciepe..raar maar waar het geluid kwam achter uit de stopcontacten.
En dat was voor mij een gewaarwording die ik zelf ook wou hebben, en ik moet zeggen het werkt super!

Vandaar ook mijn wens om dit met blank koperdraad ook zo te doen, die vd Hul was al een heele vooruitgang .. maar met dat open gedoe zeg maar wil ik meer, en is toch nog zo een halve meter per stopper.

En zo heb ik weer stukjes vd Hul over om de inwendige bekabeling die afgeschermt moet zijn te vervangen van zilver naar koolstof.

En ik kan altijd weer terugnaaraf ;-) .. als het niet werkt.
carbon

geweven LS kabel

Bericht door carbon »

Nou ja!!
Na een avond intensief luisteren met mijn nieuwe inwendige geweven LS bekabeling begint het toch echt tegen te vallen.
Waar ik vanmiddag zo tevreden over was na een 'kortje' luistersessie bespeur ik nu ik goed aan het luisteren ben toch wat grofkorrigheid en een ietsje bekrompenheid.

Jammer voor mij dus deze geweven kabels gaan weer terugnaaraf.

En zet ik mijn massief koper bekabeling maar gewoon door, dus ook inwendig ... mmm ... wat een werk vandaag en wat een werk om weer overnieuw te moeten beginnen (maar dan massief) grrr :evil:

Een afradertje dus... :!:

Terugnaaraf
carbon

terugnaaraf

Bericht door carbon »

jeroen_d schreef:
Volgens mij geloofde je er van tevoren eigenlijk al niet in. Self fulfilling prophecy noemen ze dat :lol: .
Haha zou kunnen!!
Maar dat geeft niet, zo leer je weer wat :D
Kost me alleen 2 ochtenden om het wel voor elkaar te hebben :?

Maar we zetten door! 8)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat ik niet snap is dat je het zo snel afwijst, terwijl andere kabels een week lang de gelegenheid krijgen om in te spelen. Vandaar mijn post.
carbon

Bericht door carbon »

jeroen_d schreef:
Wat ik niet snap is dat je het zo snel afwijst, terwijl andere kabels een week lang de gelegenheid krijgen om in te spelen. Vandaar mijn post.
Mmm ja zit ook wat in natuurlijk, maar bij de harde LS kabel was het gelijk raak!
En daar heb ik toch echt van genoten tot op heden.
Maar dit zakt als een podding in elkaar wat betreft het geluid.

Misschien moet ik het langer in laten spelen .. maar als ik denk aan de harde?.. denk ik dat ik die 60 cm ook hard ga doen.
Koolstofkabel is net even weer wat ander qua inspelen ;-)

Misschien de verandering en de overgang van hard naar geweven??
Ga ik uitvogelen..
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

audiomanics schreef:
De omschrijving van een gridstopper, om stromen die door de grid getrokken worden te beperken, lijkt me uitsluitend in het geval van een defecte buis relevant (bij een goede buis trekt de grid geen stroom of het moet een laag doorlaatfilter worden met de (paracitaire) capaciteiten die in de buis voorkomen).. Wat het klankmatig doet heb ik nog eigenlijk niets over gelezen..
Als ik even zo grof mag zijn: de definitie van een "gridstopper" is om een buis wat te temmen, om oscillaties en instabiliteit tegen te gaan door demping van een eventueel aanwezige kring van allerlei parasitaire capaciteiten en zelfinducties van bedrading, de buis zelf en andere onderdelen.
Een spoel, ook al is ze van carbon, doet daartegen dus weinig tot niets, of maakt het zelfs nog erger.
De kring moet gedempt worden, en dat kan alleen maar met een serie- of parallelweerstand.
Ik heb wel eens 12 k moeten gebruiken bij een E180F (da's dan ook een erg steile spanroosterbuis) om ze rustig te krijgen......

Vandaar mijn idee dat ze 1 k of hoger waren, als ze tenminste in een stuurrooster zitten.
Een weerstand in een schermrooster noemen ze doorgaans geen gridstopper, alhoewel het daar ook prima die functie kan vervullen.

Aangezien jullie uitsluitend triodes gebruiken, gaat het laatste niet op.
Een stuurrooster dat stroom trekt, dat is niet echt de bedoeling, tenzij de buis en de stuurtrap er op zijn berekend.
Een 300B houdt er niet erg van, van de exoten die TnA gebruikt zou ik het zo niet weten.

Maar klasse A2 is in het algemeen "not done", tenzij bij PX25 en dat soort semi-zend buizen.
Zelfs bij 845 en 211 zie ik het eigenlijk nooit, terwijl sturing bij trafokoppeling het in principe wel toe zou laten.
Maar het geeft een gruwelijke vervorming, en op dat punt ben je al aan het clippen.
Dat hebben die hoorns van jullie nu echt niet nodig :lol:
carbon

Bericht door carbon »

De stuurbuisje zijn VHF oscillator E1148 buizen en de 572-3 eindbuis.
Het zijn van oorsprong zendbuizen.
In het schema van Triodedick waarbij de 76 vervangen is door de HY-E1148 gebruiken ze allebij een 1K GS maar echt geloof me een spoeltje geeft duidelijk een beter resultaat dan weerstanden.
Die verandering was een hele openbaring, en zou niet graag weer terug willen.
En klippen?..nou geloof niet dat ik daar last van heb ;-)
Hier een draadje en dan onderaan de zilverspoel gridstopper
http://www.soundlabsgroup.com.au/audioc ... istors.htm
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Ok, I get the picture.

Technisch gezien zijn de "echte" gridstoppers alleen nodig bij erg steile triode-buizen (denk dan aan 8 mA/V en meer) en meer-roosterbuizen.
Bij vermogens triodes zijn ze iha. niet echt nodig, en kun je rustig spelen met dit soort dingen.

Denk er wel aan dat je een wandelend kantelpunt hebt vanwege de Miller-capaciteit, maar dat speelt zich zo hoog in de band af, dat je daar in audio weinig tot geen last van zult hebben.

Zorg alleen dat er geen RF-resten uit een DAC of CD speler bijkomen, want dan gaat de duivel los!

Enjoy! ;-)
Laatst gewijzigd door KT88 op ma 27 nov 2006, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
audiomanics
Contacteer:

Heel erg veel geld voor een stukje zilverdraad, vindt je niet??

Kees
carbon

Bericht door carbon »

audiomanics schreef:
Heel erg veel geld voor een stukje zilverdraad, vindt je niet??

Kees
Jaaa pff heej haha
En dus zelf ook makkelijk te maken ;-)
sietse

Bericht door sietse »

Ik kreeg vandaag een misschien wel gekke gedachte. Hoewel ik niet zo hang aan wat voor kabel ik ergens heb aanhangen, as ik maar vind dat et goed klinkt, blijven de verhalen over ervaringen toch wel een beetje hangen.
Hoe kunnen die verschillen dan ontstaan? Nou, misschien wel door het volgende:
Kijk, het zal bekend zijn dat diverse materialen ook diverse eigenschappen hebben. Zeker in de elektro techniek wel van belang. Zo is b.v. zilverdraad zeer geschikt voor hoge frequenties in de radio techniek waar een koperdraadje minder presteerd. Daar heb je dan te maken met het zogenaamde skin-effect, hoe hoeger de frequntie hoe meer die zich langs de buitenkant verplaatsen.
Nu is het zo, dat op audio gebied de versterker de uitgangsspanning bepaald en de box de stroom die de versterker moet leveren en die dus ook door de kabel gaat. Het laag heeft hierbij meestal het grootste vermogen t.o.v het hoog.
Zou het nu es zo kunnen wezen dat de spanning, die aan bepaalde frequenties in het audiosignaal is toebedeeld, maar wel met de stroom mee moeten, in diverse materialen last hebben van meer of minder spannings verlies ?

Ik hoop dat ik mijn gedachten zo goed uitleg.. :roll:
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Sietse, dat is gewoon een kwestie van het opmeten van de response van de kabel. Als je wil kun je natuurlijk flink vermogen op je kabel zetten als je denk dat dat uitmaakt.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Dit doet me denken aan een verhaal dat ik ooit las, over een audio scepticus, die in een demoruimte op een show middenin een mooi verhaal van een verkoper viel.
Dat ging over hun "multi strand" kabels, dat die voor verschillende frequenties een andere metaal legering/samenstelling hadden.
Aangezien hoge frequenties kennelijk sneller door de kabel reizen dan lage, had men de streng die voor hoog bedoeld was, ook nog eens extra om de massieve laagkabel heen getwist, zodat ze weer tegelijkertijd aan zouden komen wegens de extra lengte. Er zat meen ik ook nog een middentoongedeelte in, dat dan halfweg meegewikkeld was.
Zo kreeg elk frequentiegebied dus zijn eigen, specifieke kabel (deel).

Onze scepticus vroeg toen met een stalen gezicht of de demo-mijnheer dan even de hoogfrequente kabeldelen, die voor de demo uiteengesplitst waren van de rest, maar even in het stopcontact wilde steken om de theorie te staven.

Hij werd er stante pede uitgezet........en had voer voor een mooi verhaal (of legende, maar het zou best waar gebeurd kunnen zijn).

:lol: 8) :shock: :twisted:
sietse

Bericht door sietse »

Ja, dat verhaal komt me bekend voor. Maar het toegevoerde vermogen waarmee het audio signaal door een kabel gaat, dus zeg maar va 20Hz tot 20Khz, dus met se alle op weg naar de box, het zou kunnen. Hoewel ik heb geleerd dat dat soort effecten binnen het audiobereik niet of nauwelijks waarneembaar zouden moeten zijn.
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

jeroen_d schreef:
Als je nog wilt rekenen KT, dan is het wellicht aardig om de tijdsvertraging uit te rekenen die 500pF met zich meebrengt :twisted: .
Zou goed alles kunnen verklaren.... Tijdvertraging betekent dat je eigenlijk naar oud geluid zit te luisteren. :cry: En zoals bij de meeste oude dingen is ook oud geluid nogal stoffig. Dat kan het gewoon niet helder en sprankelend klinken. :wink: :?
Hans Nootdorp

Heeft er al eens iemand interne LS-bekabeling of een LS-kabel gemaakt van installatiedraad? Is ook massief koper net zoals VMVK waar een aantal mensen zeer enthousiast over zijn.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Ik heb er nooit mee rondgelopen, maar installatiedraad voldoet wat mij betreft even goed als een fatsoenlijke kabel met gevlochten kern van dezelfde diameter. Ben van plan om dit in mijn komende luidsprekers te gaan gebruiken. Niet vanwege bijzondere eigenschappen, maar gewoon omdat ik er nog een overschotje van heb liggen.

Er dient alleen wat extra aandacht aan de bevestiging te worden besteed, anders kunnen die stugge draden wel eens gaan rammelen of resoneren.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik had bij mij thuis heel mooi de kabels weggewerkt. Echter, de kabelgoot die ik daarbij in de muur had meegestukadoord was te klein toen de dipoolbas erbij kwam. Er kon niet de kabel voor de dipoolbas bij en tot aan dit weekend heeft die op de grond gelegen. Lage WAF.

Maar ik had dit draadje gelezen en ook nog twee oude 6.8mH Corobar spoelen liggen. Een Corobarspoel bevat ruim 42 meter geïsoleerd koperdraad met 1,5mm2 doorsnede. Dat is mooi om slechts met 1 leiding de middentoner/tweeter te bedienen en met een dubbele leiding, dat wordt dan 3 mm2, kan ik de dipoolbas voeden. Samen heen en terug 6 draadjes gelakt koper.

En ik moet zeggen, ik heb geen aanleiding om de positieve verhalen over solid wire met dunne isolatie tegen te spreken. Ik heb vandaag weer heerlijk van muziek genoten, enerzijds omdat het volgens mij mooier (ruimtelijker en 'losser') klinkt met deze kabel, anderszijds omdat ze zo mooi weggewerkt zijn. Ze nemen zo weinig ruimte in dat ze erg gemakkelijk in de bestaande infrastructuur weg te werken waren.
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Hoi Jeroen,
Dus het is gelukt.Fijn om te horen.Dan heb ik nu bij deze ook`n bestemming gevonden voor de Corrobar`s die ik nog heb liggen.Dat er 42 meter op zou zitten had ik nooit verwacht :o
Hans Nootdorp

jeroen_d schreef:
Maar ik had dit draadje gelezen en ook nog twee oude 6.8mH Corobar spoelen liggen. Een Corobarspoel bevat ruim 42 meter geïsoleerd koperdraad met 1,5mm2 doorsnede. Dat is mooi om slechts met 1 leiding de middentoner/tweeter te bedienen en met een dubbele leiding, dat wordt dan 3 mm2, kan ik de dipoolbas voeden. Samen heen en terug 6 draadjes gelakt koper.
Jeroen, enig idee hoe groot de overspraak is van laag naar mid/hoog of andersom? Wel eens gemeten? Ik ben van plan "hetzelfde" te gaan doen met 4 aders in een rubber kabel (H05RRF) 4x 2,5 mm2.

(Ik overweeg trouwens om bijpassende rubberen kaplaarzen aan te schaffen om zelf tijdens het luisteren geheel met de kabels "in balans" te zijn. :wink: 8) :roll:
Plaats reactie