Ik zal mezelf eerst even introduceren, aangezien ik hier nieuw ben en eigenlijk ben ik sowieso nieuw in het hele zelfbouw wereldje.
Ik heb momenteel een stereo opstelling en ik ben van plan dit binnenkort uit te breiden naar 2.1. Ik heb het liefst een subwoofer die strak genoeg speelt om eventueel mijn standaard speakers te ondersteunen bij muziek en tegelijkertijd genoeg geluidsdruk levert voor films. In eerste instantie wilde ik gaan sparen voor een "normale" subwoofer van REL of SVS, maar ik ontdekte dat ik voor veel minder geld er zelf een kon bouwen en het is nog leuk ook nog. Het enige nadeel is dus dat ik er (nog) niet zo veel verstand van heb.
Laatst kwam ik via google terecht op de website van Speakerland (ik weet niet of ik dit mag noemen?) en daar zag ik een hele mooie zelfbouw set met een Peerless XXLS12 driver en later ontdekte ik dus dat dit een zeer populaire driver is waar men op een hoop forums met veel lof over spreekt. Ook op dit forum zijn er veel mooie projecten met drivers uit de XXLS serie zie ik
Na een aantal uren rondneuzen op dit forum, heb ik WinISD gedownload en ben ik wat gaan spelen met verschillende ontwerpjes met de xxl12. Ik heb totaal geen verstand van Thiele-Small parameters en Q-waardes enz, maar met behulp van de help functie van het programma ben ik toch een heel eind gekomen. Ik kwam uit op een gesloten behuizing met een inhoud van 140L (!!!)
Hier wat simulaties (die jullie waarschijnlijk meer zeggen dan ikzelf
Gain
Hier kruist de curve de -3dB lijn op 34 Hertz (is hier een benaming of afkorting voor?) en dit is ook eigenlijk de mooiste curve die ik eruit kon persen. Bij een kleinere box loopt ie steiler door de paarse lijn en schiet ie ook net boven de 0dB uit. Of dát uitmaakt weet ik niet, maar mijn gevoel zegt dat een zo horizontaal mogelijke lijn zonder pieken het best is. Of is het zo is, weet ik niet.

Phase Plot
Ik weet totaal niet wat het betekent en ik snap ook niet wat geluid met graden te maken heeft, maar misschien kan iemand mij dit uitleggen?

SPL
Dit ziet er iets logischer uit allemaal

Group Delay
Dit lijkt mij een representatie van hoe "strak" de driver speelt bij een bepaalde frequentie? Het "traagst" is ie rond de 18/19 Hertz met een delay van 8.24 ms. Dat zit wel snor denk ik dus.

Na het bepalen van de inhoud van de box, ben ik er dus een gaan ontwerpen. Ik maak het liefst een mooie kubus, maar aangezien de inhoud zo groot is, ben ik toch gegaan voor een meer ruimtebesparende vorm. Ik heb het tooltje van WinISD ook gebruikt om de maten van mijn box te bepalen zodat ie er het meest "estethisch verantwoord" uitziet. Het materiaal wordt MDF en de wanddikte zal 36mm worden. Voor de bracing heb ik (voorlopig) gekozen voor 22m MDF. De buitenafmetingen van dit bakbeest zijn 59,8x91,4x38,8 cm (BxHxD).
Hieronder wat 3d tekeningetjes:
Boven- en onderkant met uitgefreesde gleuven voor de bracing. De wanden bestaan uit 2 op elkaar gelijmde MDF platen van 18mm. Verder wil ik alles gaan lijmen dus het is de bedoeling dat de constructie echt heel stijf en stevig wordt.

Dit leek mij de mooiste en makkelijkste oplossing voor de bracing. 4 horizontale MDF delen van 22mm met een halfronde uitsparing. Ik twijfel alleen nog over die dichte hoeken. Als ik er extra gaten in ga boren wordt de bracing plaat slapper, maar als ik ze zo laat zijn ze misschien net te grote "obstakels".

Daarna nog een verticale plaat die tussen de gleuven in de boven- en onderkant past. Ook de achterkant met uitsparing voor de verserker module zit er nu op. De binnenkant wil ik nog gaan beplakken met een dempingslaag, maar ik moet nog wel even uitzoeken wat ik het beste kan gebruiken.

Toen ik die bracing constructie zag, moest ik opeens aan iets heel anders denken:

Nu weer serieus. Zo moet ie er ongeveer uit gaan zien als ie af is. Dat houtpatroontje en die simpele driver zijn gewoon wat extra eye-candy, maar zo ziet het er mischien ook wat realistischer uit. Als ik hem af heb, zal er waarschijnlijk geen fineer op komen, maar gewoon een laklaag.

Dit is dus eigenlijk alleen nog maar een hersenspinsel en ik sta open voor veranderingen of verbeteringen. Sowieso zou ik graag willen weten wat jullie van de bracing vinden en of dit stijf genoeg zal zijn voor zo'n monsterkast. En eventuele uitleg mbt tot die WinISD sims zou ook heel fijn zijn.