Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

asterduc schreef:
Je amplitudemeting is zeer overtuigend moet ik zeggen. Nogthans heb je van 900 tot 1600 hz toch ook wat onstabiliteit vanaf dat de hoorn erop komt, maar de wol haalt dat er weer uit.

Groeten,
Ed.
Ja dat klopt. Dat voorspelde B&W trouwens ook, dat deze resterende sporen van resonanties er zouden zijn met de bol en hoorn helemaal leeg. Zoals Marc al aangaf, volledig ideaal krijg je het toch niet. Ik denk dat het pas relevant wordt indien we drivers hebben met volledig vlakke respons :wink: . Ik blijf het een beetje typisch vinden dat de 15M daar zoveel vanaf wijkt. Ik hoop dat je, als je het filter toevoegt, de waterval rond de 1000 Hz net zo goed krijgt als dat ik het voor elkaar heb gekregen.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Om de staande golf tussen de parallele onder- en bovenkant van de transmissielijn middentoon behuizing te verminderen zou ik een helmholz resonator willen inzetten.

Of dit gaat lukken weet ik (nog) niet.

Deze 'truuk' wordt meestal toegepast in het lage tonen gebied. Of dit ook in het hogere gebied rendabel gaat uitpakken is onzeker.
Temeer omdat er een fisieke beperking is gezet door het volume van de HH kamer.
Volume hebben we namelijk nodig want hoe groter de resonator, hoe meer demping erin kan en hoe efficienter hij is.

Bij mijn TL middentoon kast is de staande golf in theorie 1120 hz.
De grootste HH resonator die ik fisiek in deze kast kan onderbrengen meet minder dan een derde liter. Daarbij is dan de resonatiepijp bijna zo groot als de resonator zelf.
Ik vermoed dat een dergelijk systeem als verhoging van het kastvolume gaat fungeren en niet als onderdrukkingsresonator.

Daarom heb ik voor dit experiment een meer zinvolle verhouding berekend. Die brengt 'slechts' 0,13 liter inhoud. Daarbij is echter de resonantie kamer 3 x groter als de resonantiepijp. Een echte resonator dus.

Indien het 'werkt' zou eventueel aan de onderzijde een tweede identieke HH resonator kunnen worden aangebracht teneinde het resultaat te verhogen.

Bij wijze van experiment heb ik de resonator met een variabele lengte uitgevoerd. Daarmee kan dan zijn werkingsgebied gewijzigd worden.
De hele module is met een rubberband afgesloten om lekken te voorkomen.

Ik ben benieuwd wat dit deze avond tijdens de metingen gaat brengen.

Ed.
Bijlagen
15M Helmholz resonator 03.jpg
15M Helmholz resonator 03.jpg (40.07 KiB) 2495 keer bekeken
15M Helmholz resonator 01a.jpg
15M Helmholz resonator 02a.jpg
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Man ed, heb je teveel vrije tijd ofzo. In dit tempo gaat het wel lukken zeg!! Mooi!

Jan
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

asterduc schreef:
Om de staande golf tussen de parallele onder- en bovenkant van de transmissielijn middentoon behuizing te verminderen zou ik een helmholz resonator willen inzetten.

Of dit gaat lukken weet ik (nog) niet.
Ed, ik weet niet of het idee van reflectieplanken je is ontgaan of dat het je gewoon niet aansprak, maar hiermee bedoelde ik dus een soort glijbaan welke vanaf het voorpaneel (een stukje onder de driver) geleidelijk afloopt tot op de bodem van de kast. Uiteraard doe je het tegenovergestelde aan de bovenkant. Volgens mij levert dit voldoende variatie in hoogte op, en je hebt geen reflecterende vlakken loodrecht tegenover elkaar. Desgewenst kan je de bodem in de TL weer op eenzelfde wijze laten oplopen.

De platen hoeven niet eens volledig op de zijkanten aan te sluiten om effectief te zijn, waardoor de constructie eigenlijk doodsimpel is en je zelfs nagenoeg hetzelfde kastvolume blijft behouden.

Ik hoop dat je resonatoren je het gewenste resultaat opleveren, maar anders is dit misschien toch wel de moeite om eens te proberen.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
Man ed, heb je teveel vrije tijd ofzo. In dit tempo gaat het wel lukken zeg!! Mooi!
Jan
nee joh, ik heb momenteel door mijn werk dusdanig veel stress dat ik hobbyideën moet uitwerken om tot rust te komen.
Ik voel mij net een ADHDer.
Marp schreef:
Ed, ik weet niet of het idee van reflectieplanken je is ontgaan of dat het je gewoon niet aansprak, maar hiermee bedoelde ik dus een soort glijbaan welke vanaf het voorpaneel (een stukje onder de driver) geleidelijk afloopt tot op de bodem van de kast.
eeeuuhm, ja, nee. Is me niet bekend.
Ik probeer te vatten wat je bedoeld, en als ik denk wat het is dan is dat niet mogelijk.
De kast is slechts 15 cm hoog en daar past de middentoner net in. Ruimte onder de driver om af te lopen is er niet.
Of begrijp ik je voorstel verkeerd?

Ed.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

asterduc schreef:
De kast is slechts 15 cm hoog en daar past de middentoner net in. Ruimte onder de driver om af te lopen is er niet.
Zo te zien begrijp je me wel goed. Door die HH-resonator dacht ik dat je nog wat meer ruimte had, maar met zo'n beperkte hoogte gaat dat inderdaad niet lukken. Achteraf had ik het ook wel kunnen zien aan de foto met die resonator. O:)
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Marp schreef:
asterduc schreef:
Zo te zien begrijp je me wel goed. Door die HH-resonator dacht ik dat je nog wat meer ruimte had, maar met zo'n beperkte hoogte gaat dat inderdaad niet lukken. Achteraf had ik het ook wel kunnen zien aan de foto met die resonator. O:)
en op deze tekening :wink:
Bijlagen
mid enclosure alternatief 14.jpg
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Ondertussen zijn de metingen uitgevoerd.

Ik had een vermoeden dat dit niet ging lukken maar ook heeel veel hoop.
Maar het mocht niet zijn.

De resonator heeft absoluut NUL effect op de staande golf.

Ik vermoed dat dit komt omdat de absorbtiekamer ondergedimensioneerd is ten opzichte van de te dempen geluidsgolf.

Hierbij de frekwentiecurve. Alles natuurlijk near-field gemeten.

De hoogste curve (rood) is de kast zonder resonantiekamer. De resonantiepijp is vervangen door een volle plaat.

De curve eronder (groen) is de situatie zoals berekend in voorgaande mail. Dus met resonantiekamer afgesteld op 1120 Hz, zijnde de berekende staande golf van deze kast.

De curves eronder zijn metingen met 2 db lager ingangsvermogen. Deze metingen zijn uitgevoerd met de resonantiekamer afgesteld op andere frekwenties. Daaronder ook 1220 hz omdat dit eigenlijk de gemeten peak is in de frekwentiecurve.

Zoals je kunt zien zijn het allemaal identieke weergavepatronen.
Er zijn nog enkele andere testen gedaan met minder absorbtie, meer absorbtie, maar dat bracht geen verschil.

Ikke dik teleurgesteld natuurlijk! :( of wat dacht je!

Hieronder nog een foto van hoe de delen waren opgebouwd.
Links zie je de vaste plaat.
In het midden de variabele resonator met volledige BAF vulling.
Rechts de Transmissielijn met het verbindingsgat dat tegelijkertijd als resonantiepijp diende.
Bijlagen
15M Helmholz resonator 05.jpg
15M Helmholz resonator 04.jpg
Laatst gewijzigd door asterduc op za 25 nov 2006, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Niet lukken is een understatement, weten dat iets niet werkt is vaak net zo waardevol als weten dat 't wel werkt, zo werk je langzaam toe naar een oplossing die altijd goed werkt, kortom, stug doorgaan! :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

SSassen schreef:
Niet lukken is een understatement, weten dat iets niet werkt is vaak net zo waardevol als weten dat 't wel werkt, zo werk je langzaam toe naar een oplossing die altijd goed werkt
Bedankt Sander,
ik zocht nog een speech om mijn 25 jarig huwelijk volgende zomer aan te kondigen.
Je hebt net de hoofdingredienten gegeven! :D
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ed,
Bedankt Sander,
ik zocht nog een speech om mijn 25 jarig huwelijk volgende zomer aan te kondigen.
Je hebt net de hoofdingredienten gegeven!
Chapeau! M'n vriendin houdt 't inmiddels ook al ruim 11-jaar met me uit, haast ondenkbaar, maar 't is toch zo 8)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hahahahaha, erg leuk allemaal.

Sneu voor je ed (heb ik het nu over je huwelijk of over je helmholtz-proef :twisted: )

Jan
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Inderdaad erg jammer dat het niet werkt. Ik zie zelfs geen verschuiving van die piek. Is de netto binnenhoogte exact hetzelfde gebleven?

En Jan, ik kan me vergissen hoor, maar volgens mij doel je op zijn huishoudresonator. :roll:
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Marp schreef:
Inderdaad erg jammer dat het niet werkt. Ik zie zelfs geen verschuiving van die piek. Is de netto binnenhoogte exact hetzelfde gebleven?
Klopt, er is absoluut nix beweging. Ook in de waterval kan ik geen verschil zien.
Ik begin mij zelfs af te vragen of die staande golf wel verantwoordelijk is voor de peak! ik ga morgen nog wat testen doen met een tussenschot, een reflector en wat experimenteren met demping, in de hoop wat beter te begrijpen wat er zich in de kast afspeeld.

Wat bedoel je met netto binnenhoogte?
- In de kast: ja. De hoogte is overal 14,6 cm
- In de resonatorkamer: Die is 9mm hoog. Misschien is dat onvoldoende hoog om iets met geluidsgolven aan te vangen. Die hebben geen bewegingsruimte. Hoger kan ik ze echter niet maken want dan wordt de lengte en breedte te klein en past daardoor de resonantiepijp er niet meer in!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik denk dat je moet proberen naar de simulaties terug te gaan, maar dan dus met gesloten TL. Als dat niet in AJHorn gaat, wellicht naar MathCAd wat Henkjan zei, misschien kan die je daarmee helpen. Met zo'n simulatie kan je proberen te achterhalen wat er aan de hand is.

Wat is trouwens de lengte van de TL ook alweer? Een staande golf in de lengterichting op de hele golflengte is ook goed mogelijk. Of misschien zelfs doordat het einde van de TL wel heel erg dun is, dat ie dat eigenlijk niet ziet bij 1100 Hz en de achterwand als 1 geheel ziet. Je hebt niet die discontinuiteit zoals in de sphere/horn overgang, bij de TL is de enige manier waarop staande golven worden gedempt het tapse verloop. Denk even het achterste dunne gedeelte van de TL weg om deze staande golf wellicht te verklaren.

Ik heb iets dergelijks ook meegemaakt in mijn eerste experimenten met afwijkende behuizingen, het slakkehuis in de kleine monitor met de HDS134 en SEAS millennium tweeter. Ondanks het vloeiende verloop naar achteren toe kaatste de golf gewoon terug tegen de achterkant waar het slakkehuis met een curve omhoogliep. Verder kreeg ik een enorme staande golf over de hele lengte van het slakkehuis die alleen afdoende te dempen was met een stukje pritex op het dunne einde. Ik had dit hele idee toen van de vanderSteen luidsprekers. Vanwege dit teleurstellende resultaat (even afgezien van het feit dat die kleine monitor machtig goed klinkt nog steeds) ging ik toen met dat helse sphere/tube project beginnen.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

asterduc schreef:
Ik begin mij zelfs af te vragen of die staande golf wel verantwoordelijk is voor de peak!
Daar doel ik enigzins op.
asterduc schreef:
Wat bedoel je met netto binnenhoogte?
- In de kast: ja. De hoogte is overal 14,6 cm
- In de resonatorkamer: Die is 9mm hoog.
Ik bedoel inderdaad in de kast. Het Helmholz-gedeelte neem wat hoogte in beslag, dus is de resterende hoogte nog exact hetzelfde als in je eerdere testkasten? Zoniet, dan zou de piek nu toch hoger moeten liggen.
Ik ben dus benieuwd wat er morgen uit komt rollen.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Marp schreef:
Ik bedoel inderdaad in de kast. Het Helmholz-gedeelte neem wat hoogte in beslag, dus is de resterende hoogte nog exact hetzelfde als in je eerdere testkasten? Zoniet, dan zou de piek nu toch hoger moeten liggen.
Ik ben dus benieuwd wat er morgen uit komt rollen.
Het is slechts een gat van 7,4 cm, dus dat is te verwaarlozen in het geheel, en dan nog gaat de hoogte op die plaats slechts met 3 cm naar omhoog.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Wat is trouwens de lengte van de TL ook alweer? Een staande golf in de lengterichting op de hele golflengte is ook goed mogelijk. Of misschien zelfs doordat het einde van de TL wel heel erg dun is, dat ie dat eigenlijk niet ziet bij 1100 Hz en de achterwand als 1 geheel ziet.
is ook zo Jeroen, tot die conclusie waren we op 13 november al wat gekomen.
De TL hoorn is berekend op 25 cm.

Ik heb alle metingen nog eens overlopen.
Wat mij bij de Sphere curve aanspreekt is het lichtjes oplopen vanaf 1000 naar 2000 hz. Bij de TL loopt de curve licht af. De Sphere variant zal daardoor perfecter te filteren zijn.

Misschien moet ik nog een nieuwe kast maken die een variant is op wat we nu reeds hebben. Ik zou dan denken aan een rond gevormde kast zoals de TL nu is maar dan met een andere hoorn eraan. Misschien een hybride uit de 2 systemen.

- kast met half ronde zijkanten zoals de TL nu is.
- een hoorn met rechthoekige 95cm² grote opening om een tegenimpedantie te geven.
- een conisch verloop van de hoorn om de geluidsgolven minder massaal in de kast terug te sturen
- een horizontaal tussenschot (eventueel als dempingsplaat) in de kast om de stande golf tussen boven en onderkant te verstoren
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat lijken me allemaal nuttige en relatief eenvoudige zaken om te implementeren en uit te proberen. Als ze werken zijn ze goed toepasbaar in een eindprodukt.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Hieronder enkele voorbeelden.

Boven en onderzijde lopen in alle kasten evenwijdig met elkaar.

tekening 1: Transmission line met 200 cm² opening aan de hoornmond. In de kast is een horizontale plaat voorzien om de staande golf aan te pakken.

tekening 2: Transmissielijn met conische hoorn. Bedoeling is om zoveel mogelijk geluidsgolven naar de sterk gedempte hoorn te sturen. Daarom ook de 2 schuin geplaatste latjes tegen de driver.

tekening 3: Sphere hoorn met ronde zijkant. Tegen de driver is een kegel geplaatst. De hoorn zelf heeft een vaste hoogte. De breedte verloopt exponentieel. Beginoppervlak van de hoorn is gelijk aan het conusoppervlak, nml 95 cm².

tekening 4: Dit is een conische hoorn berekend als transmissielijn. De begin opening van de hoorn is gelijk aan de driver, dit om een tegenimpedantie te creëren. Op de driver is tevens een spiegel geplaatst met brandpunt in de hoorn.
Bijlagen
Variatie TL, Sphere, Projectie 1.jpg
Variatie TL, Sphere, Projectie 1.jpg (46.24 KiB) 2636 keer bekeken
Variatie TL, Sphere, Projectie 2.jpg
Variatie TL, Sphere, Projectie 2.jpg (44.58 KiB) 2636 keer bekeken
Variatie TL, Sphere, Projectie 3.jpg
Variatie TL, Sphere, Projectie 3.jpg (44.05 KiB) 2636 keer bekeken
Variatie TL, Sphere, Projectie 4.jpg
Variatie TL, Sphere, Projectie 4.jpg (42.71 KiB) 2636 keer bekeken
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Doe mij maar 1. O:)

Mocht je daarmee aan de slag gaan, dan laat ik ook mijn gedachten nog wel even gaan over een oplossing voor de staande golven en een alternatief voor de kegel.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Marp schreef:
Doe mij maar 1. O:)

Mocht je daarmee aan de slag gaan, dan laat ik ook mijn gedachten nog wel even gaan over een oplossing voor de staande golven en een alternatief voor de kegel.
Naar jouw oplossing ben ik wel benieuwd Mario.

Liefst zou ik tekening 1 EN tekening 4 willen maken omdat ik in beide geloof.

Tips zijn natuurlijk altijd welkom!
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

asterduc schreef:
het is mij tijdens de montage op de IEC baffle opgevallen hoe sterk de frontplaat bij de Scan Speak moet worden uitgefreesd.

Op de foto is de unit in een 18mm OSB plaat geplaatst.
Vooraan is hij 5mm verzonken en achteraan 10mm schuin gelegd.
De lucht kan nu zonder compressie passeren.

In de praktijk wil dit zeggen dat de dikte van de plaat ter hoogte van de korf slechts 18 - 10 - 5 = 3 mm is.
Om dit alles vakkundig uit te voeren zullen de 5 montagepunten dus moeten versterkt worden.

Dit zijn geen detail meer, maar pure noodzaak.
hierbij een eerste proeffrezing voor het vrijmaken van de unit.

De CNC is natuurlijk een luxe oplossing voor dit soort details.

Bij gebruik van een frees met snijhoek van 30 of 45 graden zal het op de foto zichtbare trappenprofiel uitgevlakt worden.

Als de frontplaat langs achter door de CNC wordt ingefreesd moet er met een losse (ingekleefde) frontplaat gewerkt worden. De schijven moeten dan overeenkomstig worden uitgefreesd zoals op onderstaand testkastje.

Groeten,
Ed.
Bijlagen
15M montage frontpaneel.jpg
15M vrijgemaakt.jpg
15M Proef frontpaneel.jpg
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik wil ook een freesmasjien, al was het alleen maar om dit soort dingen te
maken........

Jan
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Ed, een idee wat ik had, heb ik helaas nog niet op papier gezet.

Misschien kan je intussen wel wat met een vorig ideetje. Daarbij dacht ik aan een pyramide op de bodem en tegen de bovenkant plaatsen. Met één punt plaats je hem richting TL en met de tegenoverliggende punt richting baffle, zodat rechtstreeks opgevangen geluidsgolven onder een hoek van ca. 90 gr. naar de ronde zijwanden worden gereflecteerd. Het centrum van de pyamide dient zich in de vóórste helft van de ronde kamer te bevinden. Desgewenst rek je de pyramide snippervormig op, waarbij de voorste helft best korter mag zijn dan de achterste. Zolang de voorste vlakken maar niet teveel richting conus gericht zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”