Marantz CD-80 modificatie

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, prima dan zou je zelfs tot 12,5 ohm mogen gaan als de DC offset echt 0V is. Zit ik lekker veilig met mijn ca 1,5 ohm.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,

Het is voor mij ook alweer even geleden dat ik met de TDA1541A gewerkt heb, maar jij schreef dat er bij afwezigheid van signaal ook een stroom loopt op de uitgang? Ik kan daar niks over vinden in de datasheet. Da's ook niet helemaal comform de werking van een ladder DAC, bij afwezigheid signaal hoort er ook geen stroom te lopen. Of heb jij wellicht andere info die daarop wijst?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Dat bedoelde ik eigenlijk met mijn vraag over offset.......die is er toch niet?

En als ik een opamp neem, en ik zet de plus ingang op -3V, dan gaat de min ingang toch lekker virtueel mee op -3V, mits tegengekoppeld?
Zolang dat geen referentie heeft aan de DAC ground, is dat toch geen probleem?

En als dat zo is, kan ik die uitgang toch ook in de tegenkoppellus hangen?
Stroom loopt opamp ingangen toch niet in (ja, pico amperes)?

Zolang de ref. naar DAC gnd. er niet is, zou dat moeten kunnen.
4 mA in 500 ohm is 2V, daar kan ik wat mee...........
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb nog wat zitten studeren op output spectrum en ben er inmiddels achter. Ik zie niets over pre-equalizing in de datasheet van het SAA7220 digitale filter, dat dus alleen de interpolatie verzorgt voor de 4 x oversampling.

Normaal gesproken is dan het spectrum zoals ik eerder dacht, alleen de DAC doet iets wat ik nog niet wist: An actual DAC output is a "zero-order hold" that holds the voltage constant for an update period of 1/fS. Dit heeft tot gevolg dat de output niet vlak is maar afneemt volgens een sin(x)/x functie. Zie deze link: http://www.edn.com/contents/images/6321533f2.pdf .

Dit is goed nieuws want dat betekent dat het meevalt met het hoogfrequent. 2MHz signalen zitten er nog maar zwak in. Op de maxima van de sin(x)/x functie, waarbij x=πf/fS moeten we rekening houden met:

-18 dB bij 156 kHz.
Een 0-punt bij 176 kHz, de sample frequentie.
-20 dB bij 196 kHz
-24,6 dB bij 332 kHz
Een 0-punt bij 352 kHz, de sample frequentie.
-25,6 dB bij 372 kHz
-28,3 dB bij 508 kHz
Een 0-punt bij 528 kHz, de sample frequentie.
-28,9 dB bij 548 kHz

Dus grof weg -20 dB aan de randen van het spectrum rond de 4 x samplerate (=176 kHz), -25 dB rond 352 kHz, -29 dB rond 528 kHz etc. Waarbij telkens de amplitude 0 wordt op veelvouden van de samplerate.

Volgens de sinc functie zijn signalen rond 2 MHz inmiddels verzwakt tot -40 dB.

Daar moet toch wat mee te doen zijn in de simulaties.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op vr 24 nov 2006, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

SSassen schreef:
Jeroen,

Het is voor mij ook alweer even geleden dat ik met de TDA1541A gewerkt heb, maar jij schreef dat er bij afwezigheid van signaal ook een stroom loopt op de uitgang? Ik kan daar niks over vinden in de datasheet. Da's ook niet helemaal comform de werking van een ladder DAC, bij afwezigheid signaal hoort er ook geen stroom te lopen. Of heb jij wellicht andere info die daarop wijst?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Dat staat niet in de datasheet en ik heb dat voor het eerst opgepikt in de draadjes op het diyaudio forum. Het blijkt precies te kloppen. Als ik de DAC niet aansluit en de IV-omzetter afregel op 0 V DC offset en dan de DAC aansluit dan zakt de output van de IV-omzetter naar -3V. Dit betekent ook in de standaard opamp IV-omzetter dat als de CD op pauze staat, dat aan de uitgang van de opamp 3V staat (geen -3V, de opamp IV-omzetter is inverterend). Een DC-servo regeling in de originele IV-omzetter van de CD-80 lost dit op.

Jacco en Sander, kijken jullie nog even naar voorgaande post over het spectrum?
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

SSassen schreef:
De TDA1541A heeft inderdaad die eis mbt. de voltage compliance, pagina 7 van de datasheet geeft hier uitsluitsel over:
Notes to the characteristics
1. To ensure no performance losses, permitted output voltage compliance is ±25 mV maximum.
Maar geen van de current output DAC's zijn erg blij met teveel spanning op de uitgang, logisch, want 't zijn allemaal ladder DAC's. Een spanning op de uitgang beïnvloedt de lineariteit nadelig omdat de uitgangsimpedantie varieert en niet erg laag is, typisch 1K.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Dat is nou net het principe van stroomsturing. En ook het mooie, want zo houd je de spanningen klein, mits je een ingangsweerstand hebt die laag genoeg is. Daarom een transimpedantieversterker ipv een weerstand en een gewone OpAmp.

Anyway, ik heb dat aliassensignaal (zonder correctie van het Sincfilter) eens door de originele schakeling van Jeroen gehaald en toen ging ie toch wel kopje onder. De vervorming was dan in de orde grootte 40 dB down en ook de versterking was een half dB minder geworden. Die niet tegengekoppelde dingen lijken minder geschikt voor de job. Waarvan akte.

Groet,
Jacco
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

dekkersj schreef:
Die niet tegengekoppelde dingen lijken minder geschikt voor de job. Waarvan akte.

Groet,
Jacco
Bedankt voor deze info Jacco. Kun je nog wat plaatjes posten met vergelijkingsmateriaal zoals Sander dat doet? Mijn IV-omzetter is niet moeilijk om te bouwen naar jouw schakeling of die van Sander. Dus zoals Sander al hoopte, ik ben best bereid om de soldeerbout weer te pakken en te gaan luisteren of jullie schakelingen nóg mooier klinken.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

jeroen_d schreef:
dekkersj schreef:
Die niet tegengekoppelde dingen lijken minder geschikt voor de job. Waarvan akte.

Groet,
Jacco
Bedankt voor deze info Jacco. Kun je nog wat plaatjes posten met vergelijkingsmateriaal zoals Sander dat doet? Mijn IV-omzetter is niet moeilijk om te bouwen naar jouw schakeling of die van Sander. Dus zoals Sander al hoopte, ik ben best bereid om de soldeerbout weer te pakken en te gaan luisteren of jullie schakelingen nóg mooier klinken.
Laat ik heel duidelijk zijn: je moet niets. Ik vind het leuk om uit technische overwegingen mee te denken en of je het gaat maken, is aan jou. Voorlopig blijf ik vasthouden aan mijn opzet omdat die bij mij de mooiste getallen geeft. Er moet nog wel een referentiestroom in, maar dat is detail. Ik zal volgende week eens wat plaatjes laten zien van het vervormingsspectrum van jouw originele schema, je zult schrikken.

Dat neemt niet weg dat ik geinteresseerd ben in een dergelijke schakeling, want mijn DAC is ook stroom-uit.

Groet,
Jacco
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Laat ik heel duidelijk zijn: ik heb heel veel belangstelling voor een echte transimpedantieversterker zoals jij die hebt ontworpen. Een opamp komt er bij mij niet meer in en ik sta zeer open voor een verbetering van mijn schakeling. Aliasing ellende wil ik er absoluut uithebben, in tegenstelling tot eenvoudige 2de en 3de harmonischen die factoren 100 tot 1000 lager zijn dan wat mijn speaker doet. Laat ik de UcD even buiten beschouwing laten dit keer :twisted: en dat stukje van de keten pakken waar het pas echt goed mis gaat met de THD en dat zijn de speakers zelf. Ik weet bijna 100% zeker dat hoorbare verschillen in elektronica niet door dit soort beperkte THD kan komen, dat wordt zwaar gemaskeerd door de speakers.

Wil je alsjeblieft het vergelijk maken met meenemen van de sync functie? Ik vind het erg leuk om een zo goed mogelijke getalsmatige indruk te hebben als ik ga luisteren naar de verschillen in de schakelingen. Ook al weet ik dat elk testsignaal en simulatie zo zijn beperkingen heeft.

P.S. de schakeling van Sander blijft slechter presteren dan die van mij indien je de 2de harmonische vervorming niet meeneemt. Ik vermoed dat die van jou nog slechter af is wanneer je het filter weghaalt. Daarom denk ik dat de weg die jij volgt met het filter direct op de DAC output uiteindelijk het beste resultaat kan leveren. Dat is de crux, niet het feit dat jij tegenkoppeling gebruikt (denk ik :? ). Daarom zie ik liever het vergelijk tussen jou en mijn schakeling wanneer je ook voor die van mij het filter plaatst. Laat je gewoon mijn uitgangsbuffer staan zonder de filterelementen (2x2kohm, 2n7, 1n2 en 330uH). Want jouw filter kan ik ook eenvoudig voor mijn eigen IV-omzetter plaatsen natuurlijk! En als dan blijkt dat mijn open loop schakeling tóch problemen blijft hebben, ondanks het filter ervoor, en die van jou niet, dan staat binnen een minuut mijn soldeerbout warm :lol: .
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

jeroen_d schreef:
[...]Want jouw filter kan ik ook eenvoudig voor mijn eigen IV-omzetter plaatsen natuurlijk! En als dan blijkt dat mijn open loop schakeling tóch problemen blijft hebben, ondanks het filter ervoor, en die van jou niet, dan staat binnen een minuut mijn soldeerbout warm :lol: .
Je kunt hem er voor plaatsen, maar dan weet ik niet precies wat hij zal doen. Het is een typisch filter die de pool meeneemt van de tegenkoppeling (die jij niet hebt).

Jouw schakeling presteert misschien net zo goed qua 3de orde vervorming bij een eenvoudig ingangssignaal. Ikzelf vind het niet zo netjes van de 2de, die is bij jou vrij groot. Even los of je het wel of niet hoort. Dat verandert allemaal als er veel rotzooi uit de DAC komt wat (ver) boven de audioband zit. Dan presteert jouw schakeling minder, maar ook hier zou je die moeten affilteren. Hoe je dat precies moet doen, laat ik even in het midden. De crux is om te voorkomen dat die HF schade kan aanrichten. Bij jouw schakeling zit je zonder HF op 2de orde op 70 a 80 dB down, bij mij ruim 100. Dat zal na optimalisatie van de schakeling van Sander ook zo zijn.

Groet,
Jacco
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het filter van de 33nF en de 0,33mH an sich neemt de pool nog helemaal niet mee. De 0,33 mH spoel komt bij jou gewoon in de 0-impedantie van de ingang van de IV-omzetter. De pool jij creert met de 1500ohm//2,2nF kan ik ook maken door op mijn uitgang parallel aan de 1500 ohm een 2,2nF te zetten ipv de 1nF.

Wat vervorming betreft, een schakeling die het beter doet op 2de orde maar minder op 3de wijs ik af. Dat jij dat anders ziet is prima. Het enige wat ik heel fijn zou vinden als je de vergelijken eerlijk maakt. Het filter heeft zijn functie voor de HF en de IV-omzetters vergelijk ik het liefst zonder het filter maar mét de HF. Maar dan niet op 0 dB niveau want de sinc functie is aanwezig.

Ik wil de IV-omzetter die het in mijn ogen het beste doet zonder filter. Ik laat daarbij 2de orde harmonische buiten beschouwing en jouw keus is gebaseerd op het totale THD getal. Ieder zijn meug :wink: .
Voor de beste IV-omzetter zet ik dan een HF-filter. Zonder meer een erg goed idee van jou dat filter! Die spoel zorgt ervoor dat een parallel condensator zijn werk kan doen, hartstikke mooi 12 dB/oct demping. De resterende 6dB/oct doet de 2,2nF over de 1500 ohm, werking in onze beide schakelingen daarvan maakt niet uit.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

jeroen_d schreef:
Het filter van de 33nF en de 0,33mH an sich neemt de pool nog helemaal niet mee. De 0,33 mH spoel komt bij jou gewoon in de 0-impedantie van de ingang van de IV-omzetter. [...]
Hoho, niet zo snel een richting op rennen. Ik heb een derde orde filter gemaakt en daarvan de componenten uitgezocht volgens een derde orde Butterworth afstemming. Wat jij doet, is de boel uit elkaar trekken en ik kan zo even niet overzien wat er gebeurt. Zonder een berekening geloof ik je niet zonder meer. Of een simulatie.

Groet,
Jacco
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Gisteravond nog wat zitten surfen op DIYaudio en toen kwam ik onderstaande thread tegen waar de auteur een idee voor een lineair interpolerende DAC uitwerkt met acht TDA1541A DAC's. Het idee hierachter is dat je dmv. een aantal shift registers tussen twee samples tussenwaardes maakt die aan de uitgang gesommeerd worden. Door deze interpolatie kan je dus virtueel oversampling creeëren zonder digitaal filter. Daarmee wordt de resolutie dus 19-bits ipv. 16 want het aantal samples gaat naar 524.288 ipv. 65.535 en schuift ook de samplefrequentie op naar 4x44.1 = 176KHz.

Building the ultimate NOS DAC using TDA1541A
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... adid=79452

Ik vind 't een interessant concept en kan zo op 't eerste gezicht geen duidelijke nadelen bedenken van deze benadering. Misschien leuk om eens zoiets in elkaar te knutselen? Een passende I/V omzetter hebben we in ieder geval al, of bijna dan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

dekkersj schreef:
jeroen_d schreef:
Het filter van de 33nF en de 0,33mH an sich neemt de pool nog helemaal niet mee. De 0,33 mH spoel komt bij jou gewoon in de 0-impedantie van de ingang van de IV-omzetter. [...]
Hoho, niet zo snel een richting op rennen. Ik heb een derde orde filter gemaakt en daarvan de componenten uitgezocht volgens een derde orde Butterworth afstemming. Wat jij doet, is de boel uit elkaar trekken en ik kan zo even niet overzien wat er gebeurt. Zonder een berekening geloof ik je niet zonder meer. Of een simulatie.

Groet,
Jacco
Daar hoef je toch niet voor te rekenen Jacco. Zowel in mijn geval als in jouw geval gaat de Idac de impedantie in die de 1500ohm en 2,2nF vormen en daardoor wordt de uitgangspanning bepaald. In mijn geval zijn er lekstromen door de basis-emitterovergangen en bij jou is er ook lekstroom doordat je versterking eindig is zodat je ingangsimpedantie niet precies 0 ohm is. Dus als je heel precies gaat kijken is er verschil, maar niet dusdanig dat het van belang is om andere filtercomponenten te nemen. Binnen tienden van dB's zal de filterkarakteristiek hetzelfde zijn.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hierbij mijn variatie op het thema met ingangsfilter. Ik heb het meer richting Bessel getrokken, dat betekent iets meer amplitude verlies bij 20 kHz maar wel een vlakke group delay.

Om dit straks te gaan maken en ook eventueel de circuits van Jacco en Sander te testen, heb ik bij Roland alvast 2 nieuwe Jantzen foliespoelen 16AWG 0,33mH besteld. Zo'n simpel smoorspoeltje als ik nu gebruik kan natuurlijk niet want dan gaat mijn 0-impedantie naar de haaien. Ook wil ik dat de inductiewaarde netjes blijft ruim boven 20 kHz en de metingen van Marc Heijligers hebben laten zien dat dit met gewone spoelen niet kan worden gegarandeerd. Echt low cost is deze IV-omzetter straks niet meer maar een hobby mag wat kosten...

Afbeelding

-edit- een spoeltje van 22uH toegevoegd om het gebied rond 176 en 352 kHz veel meer te dempen.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 25 nov 2006, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,

Ik ben bang dat dit een stap terug is, de vervorming gaat met een factor 10 omhoog en de ingangsimpedantie gaat al rap richting de 30-ohm, daarmee wordt de spanning op de uitgang van de TDA hoger dan de maximale +/-25mV. Ook je filtercurve is toch beduidend anders dan de voorgaande versie, met duidelijk een veel minder steile afval. Hieronder een tweetal plots met de frequentie/fase curve en de vervorming.

Jeroen pre-I/V filtering, vervorming
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11925.gif

Jeroen pre-I/V filtering, frequentie/fase curve
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11926.gif

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat is inderdaad jammer, ik heb wel nu nog een 22 uH toegevoegd, zie vorige bladzijde, om het te verbeteren en de oude afval weer terug te krijgen.

Echter, die impedantie is heel vervelend. Daar heeft het circuit van Jacco ook last van. Bestelling van de spoel moet maar niet doorgaan dan.

Ik snap er niets van dat de vervorming stijgt. Komt dit doordat mijn circuit niet laagohmig aangestuurd wil worden?
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

SSassen schreef:
Gisteravond nog wat zitten surfen op DIYaudio en toen kwam ik onderstaande thread tegen waar de auteur een idee voor een lineair interpolerende DAC uitwerkt met acht TDA1541A DAC's. Het idee hierachter is dat je dmv. een aantal shift registers tussen twee samples tussenwaardes maakt die aan de uitgang gesommeerd worden. Door deze interpolatie kan je dus virtueel oversampling creeëren zonder digitaal filter. Daarmee wordt de resolutie dus 19-bits ipv. 16 want het aantal samples gaat naar 524.288 ipv. 65.535 en schuift ook de samplefrequentie op naar 4x44.1 = 176KHz.

Ik vind 't een interessant concept en kan zo op 't eerste gezicht geen duidelijke nadelen bedenken van deze benadering. Misschien leuk om eens zoiets in elkaar te knutselen? Een passende I/V omzetter hebben we in ieder geval al, of bijna dan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Dat idee heeft Cambridge in de jaren '80 ook al eens gehad met de CD2 en 3, maar dan met 4 TDA's en een sample&hold erachteraan meen ik.

Mooi idee, maar kom maar eens aan 8 NOS TDA1541A-s, met of zonder kroontje .......... je weet wat die krengen op Fee-bay doen tegenwoordig? :shock:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

dekkersj schreef:
jeroen_d schreef:
[...]( ik wacht met spanning de sim van Jacco af) [...]
Nou, ik heb de schakeling van peu feu in zijn geheel gesimuleerd zoals ie gepubliceerd is, maar ik kom niet veel verder dan jouw schakeling (beetje jammer). THD = 0.0013 %. Wellicht dat er iets te pielen valt, maar je zult er nooit een prijs mee winnen. Wel is ie ongevoelig voor HF. Dat dan weer wel.

Het wordt eens tijd dat we realistische modellen voor die elco's gaan invoeren.

Groet,
Jacco
Ik wil deze nog even in de herinnering roepen en wil graag weten hoe hier het spectrum in elkaar steekt. Dit is toch bijna -98 dB THD met dominante H2 dus volgens mij wel degelijk een forse verbetering van mijn origineel. Het feit dat deze open loop schakeling niet van tegenkoppeling afhankelijk is maakt dat de vervorming evenredig daalt met de amplitude. Vervorming op -18 dB down zoals ik aangaf vanuit de sync functie brengt de THD van de peufeu variant voor hoge frequenties rond 176,4 kHz dan naar maximaal -116 dB, waarbij alle vervormingscomponenten hoger dan H2 echt verwaarloosbaar beginnen te worden. En voor alles nog hoger in frequentie, op 352kHz, 528kHz etc daalt de vervorming alleen maar heel hard verder. Ik vind dit toch wel een erg interessant gegeven :) .
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,

Ik kan niet zo wijs worden uit die schema's van PeuFeu, d'r ontbreekt van alles, onder andere bias spanningen etc. Als jij een schema wilt tekenen zonder virtuele stroom/spanningsbronnen dan simuleer ik 't wel.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,
Dat is inderdaad jammer, ik heb wel nu nog een 22 uH toegevoegd, zie vorige bladzijde, om het te verbeteren en de oude afval weer terug te krijgen.
De filtercurve is inderdaad beter, maar de simulatie laat zien dat 't verder net zo slecht is, zet geen zoden aan de dijk dus.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

KT88 schreef:
SSassen schreef:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Dat idee heeft Cambridge in de jaren '80 ook al eens gehad met de CD2 en 3, maar dan met 4 TDA's en een sample&hold erachteraan meen ik.

Mooi idee, maar kom maar eens aan 8 NOS TDA1541A-s, met of zonder kroontje .......... je weet wat die krengen op Fee-bay doen tegenwoordig? :shock:
Ik vraag mij serieus af hoe die interpolatie dan gaat. Als ie werkelijk lineair is, zou ik me eerst even goed achter de oren krabben. Dat is volgens mij niet de juiste interpolatie. Wellicht wordt het resultaat slechter dan zonder de lineaire interpolatie. (en dat weet ik bijna zeker)

Groet,
Jacco
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jacco,

Nou, de benaming 'lineair' is denk ik ietwat ongelukkig gekozen, het is meer een discrete vorm van interpolatie. Je moet je voorstellen dat er acht DAC's in sequentie de DA conversie doen, dus de tijd tussen twee samples wordt opgedeeld in acht stappen. Hieronder wat uitleg van de werking van het concept door de ontwerper, misschien verduidelijkt dat alles?

http://www.diyaudio.com/forums/attachme ... 1147590334

http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... post915520

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Overigens zijn TDA1541A's prima te krijgen hoor en zie ik bovenstaande DAC steeds meer zitten, wellicht dat ik gewoon eens een berg TDA's aanschaf en aan de knutsel ga? Ik zie namelijk geen hiaten in de logica van dit concept, dwz. waarom 't niet zo gaan werken of waarom er ergens problemen zouden optreden. Dit werkt natuurlijk niet alleen met de TDA, maar ook met andere DAC's.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

SSassen schreef:
Jacco,

Nou, de benaming 'lineair' is denk ik ietwat ongelukkig gekozen, het is meer een discrete vorm van interpolatie. Je moet je voorstellen dat er acht DAC's in sequentie de DA conversie doen, dus de tijd tussen twee samples wordt opgedeeld in acht stappen. Hieronder wat uitleg van de werking van het concept door de ontwerper, misschien verduidelijkt dat alles?

http://www.diyaudio.com/forums/attachme ... 1147590334

http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... post915520

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Het lijkt toch wel op lineaire interpolatie, maar dan anders. :wink: Persoonlijk vind ik er een heel raar smaakje aanzitten en ik vertrouw het dus niet. De wiskunde is niet zo moeilijk, ik kom daar volgende week op terug (ben ook nieuwsgierig naar dit concept).

Groet,
Jacco
Gesloten