filter voor 980000 van scanspeak

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mjldenboer

filter voor 980000 van scanspeak

Bericht door mjldenboer »

Wie heeft ervaring met een filter maken met de 980000 van scanspeak? ik ben van plan om het kantelpunt bij de 2000 Hz te zetten, echter ben ik bang dat de tweeter dit niet trekt of niet lineair meer is boven een bepaald vermogen...
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Trekt ie makkelijk als het maar geen 1ste orde filter is. Het enige probleem is, elk 'foutje' in dat gebied qua filtering is dodelijk. Ook heb je heel vaak een diffractiebult op die frequentie (afhankelijk van de baffle afmetingen). En dan klinkt ie niet lekker, lijkt het of ie het niet aankan. Dus dat wordt tweaken tot het goed is, of toch wisselen op een hogere frequentie van minimaal 2500 Hz. Ruim afronden van de baffle of brede facetranden helpen ook. Ik ben vanwege een smalle baffle met scherpe randen zelfs voor de SEAS millennium nu op een wisselfrequentie van 2600 Hz uitgekomen. Niet erg vanwege de 13 cm middentoner. Alleen, als je een 17 cm of groter gebruikt wil je graag wat lager wisselen. Aandacht geven aan de baffle dan.

Groetjes, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op di 01 feb 2005, 1:07, 1 keer totaal gewijzigd.
mjldenboer

Bericht door mjldenboer »

super bedankt, ik denk dat ik het inderdaad ga oplossen met de baffle afronden etc..

Heeft er toevallig iemand eens een filter gemaakt met de combi scanspeak 18w-8546 (kevlar) en de 9400/980000?

Ben erg benieuwd naar andere ervaringen.....
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”