Sneak-preview, superlatieve klasse-A

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

SSassen schreef:
[...]
Door nu kortweg te stellen dat thermische vervorming niet zo zwaar weegt zonder ook maar enige getalsmatige onderbouwing vind ik wel erg kort door de bocht,[...]
Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Geen insturing (systeem in rust)
abs(Vbe,npn) = 0.695 V
abs(Vbe,pnp) = 0.754 V

Uitsturing bij 10 V amplitude 60 Hz:
abs(Vbe,npn) = 0.669 V
abs(Vbe,pnp) = 0.566 V
Vbe,npn in rust bij 120 graden: 0.678 V
Vbe,pnp in rust bij 120 graden: 0.743 V
Groet,
Jacco
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Jacco, je kunt jezelf nu wel herhalen, maar:
SSassen schreef:
Dat boekstaaf je met simulaties die alles doen, behalve correct modeleren hoe en waar er thermische vervorming zou ontstaan.
Als je nu gewoon dat tegen spreekt ben je een heel eind verder.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

voodooless schreef:
Jacco, je kunt jezelf nu wel herhalen, maar:
SSassen schreef:
Dat boekstaaf je met simulaties die alles doen, behalve correct modeleren hoe en waar er thermische vervorming zou ontstaan.
Als je nu gewoon dat tegen spreekt ben je een heel eind verder.
Als ik de simulator op 120 graden zet en ik bekijk het verschil in biasspanning, dan heb ik een maat voor de mate van verandering. Dat is er zeker, maar het is vele malen kleiner dan het effect dat de schakeling zonder thermische effecten zou doen. Ik verander dus de temperatuur in de Pspice modellen en ik weet niet of dat klopt. Op basis van mijn gegevens moet ik concluderen dat het effect erg klein is tov de vervormingseffecten.

Groet,
Jacco
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Zullen we weer ontopic nu? Deze discussie is zinloos en ik heb geen zin om nog pagina's te moeten lezen hoe we gezamelijk proberen Jacco iets aan z'n verstand te brengen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
sietse

Bericht door sietse »

Juist, en gaat er nou es gebouwd worden of mot ik langs komme....... :twisted:
:D
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Da's een eind rijden hoor Sietse, ik kwam toevallig nog langs Beetsterzwaag vorige week, onderweg naar Groningen (en op de terugweg uiteraard).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Komt er ergens ook nog een demomodel te staan, Sander?

Groningen ofzo?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jan,

Ik heb Martin van Speaker & Co al gepolst, maar nog geen bevestiging van hem gekregen. Zou wel een prima locatie zijn voor alle 'Noordelingen' Groningen is tenslotte een stuk dichterbij dan Purmerend of Rotselaar, Belgie.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Leeuwarden

Zou leuk zijn!
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Heee... gaan we nu weer begrijpbaar nederlands praten?? Mooi, dan ga ik weer verder lezen..
Ik begrijp best wel iets van electronica maar bij de enorme moeilijke- woorden-vocabulaire van de laatste twee-drie pagina's haak ik af (ik heb ook het idee dat er in Belgie toch wat andere termen bestaan dan dat wij hier in Nederland gewend zijn... Zo leer je weer eens wat..als je tenminste weet waar ze 't over hebben !? :roll: )

Kees
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat is overigens de afstand Breda-Rotselaar? in kms dan hè, hier in t topic was t een flink eind :D die 2 moeten eens samen een pint vatten, denk dat dan alle misverstanden sneller de wereld uit zijn dan met nog 10 pagina's 8)
Leeuwarden

Het is verkiezingstijd. Dan kan zoiets... :mrgreen:

Wie kon het volgen trouwens, behalve Sander, Bruno, Jacco en Jeroen?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ach, doet feitelijk niet ter zake, het is een discussie op de vierkante millimeter, mieren**ken voor mierenn**kers zogezegd. Maar goed, het geeft wel aan dat er ook bij een goed begrip van de materie nog meningsverschillen kunnen ontstaan over details.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Leeuwarden

SSassen schreef:

Ach, doet feitelijk niet ter zake, het is een discussie op de vierkante millimeter, mieren**ken voor mierenn**kers zogezegd. Maar goed, het geeft wel aan dat er ook bij een goed begrip van de materie nog meningsverschillen kunnen ontstaan over details.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Levert dat uiteindelijk niet een beter product op?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Levert dat uiteindelijk niet een beter product op?
Nee, want dit hele verhaal speelt slechts in zeer beperkte mate bij de klasse-A instelling van de Elektuur versterker. Overigens heeft de versterker ook al een naam, met enige trots presenteren Bruno en ik de (tromgeroffel!) ExtremA.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Leeuwarden

Ik ben heel benieuwd Sander. Vroeg of laat zal ik hem wel eens kunnen beluisteren. Eens kijken hoe anders het klinkt als mijn Aleph 5. (Die ik nog steeds als mijn eerste echt goed klinkende versterker beschouw.)
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Leeuwarden schreef:
Het taalgebruik van Bruno is iets afwijkend van wat ik ben gewend, maar als je die termen eenmaal "vertaald" hebt, staat er een aardig begrijpelijk plaatje hoor.

En Jacco is ook goed te volgen, ik snap zelfs zijn knelpunt.

Maar eens te meer staat vast dat een simulatie nimmer de werkelijkheid kan berekenen, althans niet de programma's die voor ons stervelingen zijn weggelegd.

Ik heb wel vaker gehoord van thermische vervorming in verband met RF en video toepassingen, daar schijnt het een bekend begrip te zijn.

In audio willen veel mensen er niet aan, terwijl het naar mijn bescheiden mening wel degelijk een rol speelt.
Maar gelukkig word ik niet gehinderd door een teveel aan kennis, dus..... :mrgreen:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

KT88 schreef:
In audio willen veel mensen er niet aan, terwijl het naar mijn bescheiden mening wel degelijk een rol speelt.
Ach, de vraag is niet zozeer of het een rol speelt, want dat doet het zeker net zo als vele andere zaken. Het is meer de vraag hoe ernstig is het en nog veel meer: Wat doen we er dan aan?
Rudy

Bericht door Rudy »

bij ltp's kan dat door een cfb ( baxandall ) ingang van transistoren en daarover een cascade van een Jfet, zorgt voor een constante vermogendissipatie in de desbetreffende trap, in andere stages word het lastiger, een simpele constante cascade verkleint het probleem wel, maar is zeer lastig om het volledig weg te krijgen.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Pjotr : Wat doen we er dan aan?
KT88 :Maar gelukkig word ik niet gehinderd door een teveel aan kennis, dus..... :mrgreen:
Overigens hebben buizenversterkers er opmerkelijk genoeg geen tot weinig last van.

Hoe zou dat nu toch komen?
sphere

Bericht door sphere »

Is er al een apart topic, of een verzamelplek voor printplaten of kits? Ik zou eigenlijk eerst wel eens het verschil willen horen tussen een UcD en dit ding, maar ja, Sander zit ws. tot 2019 volgeboekt :lol:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik zal binnenkort, kort voor 't verschijnen van de Elektuur DIY Special, inderdaad wat mededelingen doen over kostprijs van printen etc. Een luistersessie behoort ook tot de mogelijkheden maar ik probeer daar eerst eens een paar zelfbouw winkels voor te benaderen. Want uiteraard vind ik 't best leuk af en toe een luistersessie, maar om nu drie avonden in de week bezoek te hebben is ietwat te gortig.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Volgende luisterdag Sander, daar hebben we die dagen voor bedacht weet je!
sphere

Bericht door sphere »

Ach, het wordt voor mij een of-of verhaal, ik ga niet een UcD en een superlatieve klasse A bouwen op dit moment, vandaar. Bedankt voor al jullie moeite, Bruno en Sander!
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

sphere schreef:
Ach, het wordt voor mij een of-of verhaal, ik ga niet een UcD en een superlatieve klasse A bouwen op dit moment, vandaar. Bedankt voor al jullie moeite, Bruno en Sander!
Tov de klasse A is de UcD ook geen zelfbouwen.. Alleen wat draadjes aansluiten en klaar is..... Als je een gewoon kastje hebt (liefst nog voorgeboord ook) heb je een UcD in een hooguit twee uur klaar..
Eigenlijk een zouteloos produkt dus...

Kees
Plaats reactie