theoretische vs praktische impedantie

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

theoretische vs praktische impedantie

Bericht door b_force »

Ik ben afgelopen dagen flink aan het meten geweest.

Er zijn me daar een een aantal dingen opgevallen.
Helaas kan ik de impedantie (nog) niet goed meten van speakers.

Wat me opviel is dat de effecten van filtercomponenten in de simulatie (lspcad 6) veel groter zijn dan in de praktijk.

Zo zou een 0,12mH veel verschil hebben tov een 0,18mH volgens lspcad.
Dit ben ik praktisch gaan meten, en er was wel iets verschil, maar dit was niet echt bijzonder te noemen.

ligt dit toch aan het verschil tussen de theoretische impedantie waarde (Fs)
en de praktische imp waarde ?

Of zijn hier andere verklaringen voor ?
JuuL

Re: theoretische vs praktische impedantie

Bericht door JuuL »

b_force schreef:
Er zijn me daar een een aantal dingen opgevallen.
Is een truukje voor, iets in de trend van een wisselspanning over je speaker zetten en een amperemeter in serie met je speaker. Met de wet van Ohm kan je dan de impedantie berekenen.

Op je andere vraag heb ik helaas geen antwoord.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

je bedoeld dan gewoon met een sweep (functie generator) langzaam de imp opschroeven en dan daarna bekijken waar hij zit. dit waarde in peen = ui gooien 8) .

Hoe kan je zoiets makkelijk in een tabel zetten dan ? (die makkelijk in lspcad oid te importeren is)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

ik kan toch niet slapen dus vannacht maar een paar metingen gedaan (ook lekker, geen last van allerlei ruis van buiten af :D )

Ik ben tot nu toe tot de conclusie gekomen dat lspcad 6 de inductie waarden van de spoelen heel anders berekent/simuleert dan in de praktijk.

Het kan toeval zijn, maar als ik de werkelijk praktische waardes door ongeveer 1,2 deel kom ik op de waardes die dezelfde grafiek tonen in lspcad.

(voor zowel de tweeter als de woofers)

Ligt dit nu aan de berekeningen van lspcad of aan de theoretische imp waardes (of een combinatie van beiden ) ?

(wat ik nog veel vreemder vind is dat als ik "1,2 x waarde" doe ik nagenoeg altijd op de volgende waarde van de E reeks kom. Foutje van lspcad lijkt wel heel aannemelijk. dit geldt overigens ALLEEN voor de waardes van de spoelen ).
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
hoezo verbind je dan wel vrij harde conclusies uit je metingen? ik heb net m'n monitor opgemeten, en de imp klopt netjes met de simulatie hoor (was bij de Needle al niet anders). als je met zo iets recht-toe-recht-aan als de impedantie van een spoel een afwijking van de theorie meet, zou ik toch eerst eens aan de meting gaan twijfelen....
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
b_force schreef:
hoezo verbind je dan wel vrij harde conclusies uit je metingen? ik heb net m'n monitor opgemeten, en de imp klopt netjes met de simulatie hoor (was bij de Needle al niet anders). als je met zo iets recht-toe-recht-aan als de impedantie van een spoel een afwijking van de theorie meet, zou ik toch eerst eens aan de meting gaan twijfelen....
Het is niet dat ik een afwijking meet, maar ik meet alleen maar rommel (via arta Limp dan). En dan bedoel ik ook letterlijk rommel.

Zijn er nog andere bruikbare methodes ?

En daar bedoel ik mee dat ik die dus direct in lspcad kan invoeren.

Ik vind het trouwens nog steeds vreemd dat die waardes van spoleen zo steen vast afwijken.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik mis zeker wat: je meet niet en toch meld je dat spoelen afwijken? leg eens uit.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

(momenteel ben ik aan het meten, de imp van tweeter lukt me, maar van mijn woofers niet, omdat de curve afloopt naar het laag)

Laat ik mijn opzet anders fftjes uitleggen.

Ik heb dus eerst mijn speakers zonder filter gemeten. Deze spl in lspcad ingevoerd samen met de gesimuleerde (theoretische) imp waarde.

Vervolgens heb ik de peakers MET filter gemeten en deze vergeleken met het gismuleerde filter van lspcad.

Om dezelfde curve te krijgen, moet ik dus alle spoelen delen door 1,2 om op dezelfde curve te komen. (dus ipv een 0,47mH heb ik een 0,39mH nodig)
Dit klopt bij alle 3 speakers.

Ik zal zo eens een van mijn andere speakers testen, kijken wat die doen..
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

20% afwijking bij spoelen lijkt me niet zo vreemd... meet de spoelen eens door...
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

voodooless schreef:
20% afwijking bij spoelen lijkt me niet zo vreemd... meet de spoelen eens door...
Heb ik gedaan en die wijken nog geen 5% af.
Het zou anders ook vreemd zijn dat consequent alles 1,2 x afwijkt.
Plaats reactie