volume regelen
Moderator: Beheerdersteam
volume regelen
hallo
zou iemand mij kunnen helpen.
Tussen mijn eindversterker en CDspeler wil ik een POTmeter plaatsen om het volume te verlagen .
Nu is mijn vraag hoe sluit ik deze aan en wat voor waarde moet ik gebruiken?
zou iemand mij kunnen helpen.
Tussen mijn eindversterker en CDspeler wil ik een POTmeter plaatsen om het volume te verlagen .
Nu is mijn vraag hoe sluit ik deze aan en wat voor waarde moet ik gebruiken?
- audiomanics
- Contacteer:
Een potmeter heeft drie aansluitingen. Meestal meet je tussen de twee buitenste een vaste waarde. Dan is de middelste de loper.
De twee buitenste sluit je dan aan op de CD-speler en de loper op de versterker, samen met de kant waar de loper tegenaan loopt als je 'm helemaal linksom draait . Die kant is de massa, ook van je CD-speler.
Een waarde die goed bruikbaar is (doorgaans) ligt tussen 10KiloOhm en 100KiloOhm. Neem een logaritmische potmeter voor volume regeling..
Als je 't mooi wil maken, neem dan een stappenschakelaar met weerstanden (attenuator)
Kees
De twee buitenste sluit je dan aan op de CD-speler en de loper op de versterker, samen met de kant waar de loper tegenaan loopt als je 'm helemaal linksom draait . Die kant is de massa, ook van je CD-speler.
Een waarde die goed bruikbaar is (doorgaans) ligt tussen 10KiloOhm en 100KiloOhm. Neem een logaritmische potmeter voor volume regeling..
Als je 't mooi wil maken, neem dan een stappenschakelaar met weerstanden (attenuator)
Kees
- Jan-Willem
- Contacteer:
-
Barry
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Ik kreeg op het HTforum de reactie dat je met 50k mooi je bron zou afsluiten. In hoeverre merk je dit eigenlijk? Ik ben zelf ook van plan om een passieve pre te bouwen, op basis van een 24 staps schakelaar (eerst pot om te testen), maar ik krijg allerlei nadelen te horen over passief.
Er zou ook bijna geen dynamiek meer overblijven omdat de uitgangsweerstand van de potmeter variabel is.
In hoeverre klopt deze theorie werkelijk met de praktische ervaringen?
Groetjes,
Barry
www.myfi.nl.tt
Er zou ook bijna geen dynamiek meer overblijven omdat de uitgangsweerstand van de potmeter variabel is.
In hoeverre klopt deze theorie werkelijk met de praktische ervaringen?
Groetjes,
Barry
www.myfi.nl.tt
Passief: kan werken, hangt echt van de situatie af.
Soms heb je wat gain nodig, soms moet je een wat zwaardere belasting aansturen, en soms klinkt een voortrap simpelweg beter naar iemand's smaak.
50k is een goed gemiddelde, boven de 100k wordt het echt uitkijken met kabels en de erachter liggende ingangsimpedantie.
Bij de meeste buizendozen gaat dat prima, sommige transistorversterkers zijn van zichzelf al 10 k ofzo, dan is het wat vervelender.
Soms heb je wat gain nodig, soms moet je een wat zwaardere belasting aansturen, en soms klinkt een voortrap simpelweg beter naar iemand's smaak.
50k is een goed gemiddelde, boven de 100k wordt het echt uitkijken met kabels en de erachter liggende ingangsimpedantie.
Bij de meeste buizendozen gaat dat prima, sommige transistorversterkers zijn van zichzelf al 10 k ofzo, dan is het wat vervelender.