Modificatie Denon DCD-735

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

mluyben

Bericht door mluyben »

Ik ben maar eens met schema's aan de gang voor een andere voeding.
Ik zal de bestaande voeding ook moeten hergebruiken aangezien hier ook de AC? spanning voor het display e.d uit komt.
Ik wil er dus een voeding bij plaatsen voor de +/-12of15V.
en de +/-5V vanaf de oude trafo.
Dit betekend dat als ik verder ga de +/-8V uiteindelijk vervangen wordt voor de hogere spanning.
Gaat dit problemen opleveren voor de servo's en evt laser?
Evt van de nieuwe trafo +/-10V aftappen [is nu 9V gemeten].

Ik ben de printsporen aan het tracen en volgens mij is het mogelijk om de opamps een eigen voeding te geven en dus ook lokaal te ontkoppelen. Enige is dat de +5V voor de DAC ook vanuit dit printspoor gevoed wordt.
-5V is met een brug verbonden, dus makkelijk eigen voeding te geven.
Het print spoor voor de +5V is te breken maar ik weet niet of het kwaad kan om de DAC meer spanning te geven.
Maximum is 13V normaal is 5V, dus beter om spoor te breken neem ik aan.

Hoe zwaar moet de nieuwe trafo ongeveer zijn [VA]?
Maakt het uit of ik een gewone neem of een ringkern?
De prijs is niet schokkend hoger voor een ringkern.
Ik heb helaas niets bruikbaars liggen.

Marcel
mluyben

Bericht door mluyben »

Ik zie nu dat de Marantz +/-10V gebruikt voor de servo's dus ik denk dat hiermee mijn servo/laser vraag is beantwoord. :)
Laser is 5V...
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

NEEEEE!!!!!!!!!!

Laat alles alsjeblieft zoals het is, wat betreft loopwerk en sturing.

Alleen de opamps krijgen een aparte plus en min 15V, waarvan je eventueel ook de DAC 5V kunt aftakken. Ook geen hogere spanning op de DAC!
In geen geval hogere spanningen aanleggen aan de rest van de electronica!

Ringkerntje is prima, 2 x 12V of 2 x 15V is goed genoeg, 30VA is het kleinste dacht ik..
mluyben

Bericht door mluyben »

Hahaha :)
Ik heb al gekeken en blijf daar inderdaad vanaf.
Hoewel er een eigen spannings regelaar voor het loopwerk zit van 7V.
De 8V gaat alleen naar de koptelefoon opamp en naar het loopwerk via deze 7V regelaar. Ook via opamp naar de open/dicht motor.

De opamp en DAC krijgen nu een dezelfde voeding.
Die dus opgesplitst moet worden.

Ik zal vanavond het trace plaatje plaatsen.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

KT88 schreef:
30VA is het kleinste dacht ik..
Amplimo heeft al 15VA in het programma..
Ze zijn er ook van 1VA (die zijn echt heel lief klein...) fabrikant niet bekend..

Kees
mluyben

Bericht door mluyben »

Hierbij een plaatje met de printbanen. maakt het wel duidelijker wat ik evt wil.
Afbeelding
In eerste instantie dus alleen de +/-5V van de opamps vervangen voor +/-15V.
daarbij de printsporen die de DAC en de opamps koppelen verbreken.
Doorverbindingen verwijderen en gebruiken om nieuwe voeding op aan te sluiten. En lokaal ontkoppelen.

Ik heb ook nog overwogen een Philips CD6xx aan te schaffen, staan er een hoop van te koop. Misschien doe ik dat alsnog.
Maar ik wil ook wel wat meer ervaring opdoen met voeding bouwen.
Is er een voorkeur voor 78xx,79xx, of de LM317?.

Marcel
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

317/337 is regelbaar, 78XX/79XX is vast.
Ik gebruik ze door elkaar, als het kritisch wordt zet ik er nog een shuntregeling tussen met TL431, maar dat is hier (nog) niet aan de orde.

Leidt de DAC spanning plus en min 5V ook af van de 15V, maar ontkoppel alles via 10 ohm en 47 uF//10 nF bij elk IC, ook de DAC!
mluyben

Bericht door mluyben »

De +/-5V van de originele voeding is volgens mij niets mis mee.
Er wordt een M5290P IC gebruikt om +/- tegelijk te creeren [waar intern gewoon een soort 78xx en 79xx zitten] en daar overheen 3A transistors voor een hogere stroom.
Maar een paar extra componenten voor een extra +/-5V is ook geen probleem.

De DAC krijgt 2x +/-5V . 1x voeding voor Analoge deel en 1x voor logic deel.
In de datasheet van de PCM61P staan geen voorbeelden van aansluiten maar de gelijkwaardige AD1861 wel.
Daar staat ook in dat alle voedingen ontkoppeld moeten worden maar dat het niet noodzakelijk is om aparte 5V voedingen aan te leggen voor ana/dig.
Kan ik ongestraft de ene 5V uit een andere trafo halen als de andere?
Dan zullen de ground punten toch met elkaar verbonden moeten worden?

Ik zal eerst een voeding proberen te maken die ook nog in de kast past.

Marcel
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Als je de mogelijkheid hebt om je DAC separaat A en D te voeden, moet je dat doen.
De dig. voeding kun je betrekken van de bestaande voeding, de analoge kun je aftakken van de apart te maken opamp-voeding met 7805/7905.
Goed ontkoppelen, en de A en D grounds uitsluitend onder de DAC bij elkaar leggen.
Alle spanningen naar alle ICs van elkaar scheiden via 10 ohm en aparte 47 uF/10 of 100 nF in parallel naar de geschikte ground.
Dus als je 5V dig. hebt, de ontkoppelC's daarvoor NIET naar de analoge ground leggen, en vice versa.

Analoog ground verder apart alleen naar de uitgangstrap (dus ster) .
Uitgangsbussen geisoleerd opstellen van de kast, en een ceramisch of styroflex C-tje van 10....100 nF van gnd. naar de kast bij de chassisdelen.

Maak dan ook een aparte clock (hoeft niet eens een Tent te zijn), door het originele kristal in een 74HC04 oscillator + buffer op te nemen, en het clocksignaal zo gebufferd naar het filter en DAC te leiden.
Hoofdzaak is dat dat allemaal synchroon loopt.

Het is makkelijker te doen dan om uit te leggen, helaas.........

Eenmaal de logica hiervan doorzien, betekent dat het vanzelf goed gaat.
E.e.a. kan wel leiden tot het doorkrassen van wat printsporen hier of daar, en het bijzetten van wat gaatjesprintjes met draadjes.
mluyben

Bericht door mluyben »

Dank je sander,

Ik geloof dat ik nu ongeveer begrijp wat er gedaan moet/kan worden.
Ik zal eerst eens spullen bestellen. trafo kan eigenlijk niet groter dan 7VA anders past hij niet meer in de kast :roll:

Ik ben ook eens gaan kijken naar andere spelers van Philips, een CD9xx.
Is dat wat? Ik vind ze er wel leuk uitzien.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

mluyben schreef:
Dtrafo kan eigenlijk niet groter dan 7VA anders past hij niet meer in de kast :roll:
Welja, gewoon een gat uithakken in de bovenplaat :twisted:

Achter het loopwerk is nog zat plek, desnoods op de achterwand.
En anders breek je de hoofdtelefoonversterker vooraan van de voedingsprint af, ook nog plek voor een trafo.

Ik ken mensen die echt veel minder ruimte hebben in hun speler, hoor..... :oops:
mluyben

Bericht door mluyben »

:lol: Je hebt gelijk, plaats zat.
Kast is 70mm hoog dus 15VA kan ook nog op de achterwand.

De electronica op het uiteinde van de voedings print is voor het muting circuit, niet voor de hoofdtelefoon.

De aan/uit schakelaar schakelt niet de primaire kant van de trafo maar de on/off ingang op de IC voor de +/-5V en de voeding naar het display.
Da's ook een manier natuurlijk... :?:
mluyben

Bericht door mluyben »

Ik heb toch nog een beetje geluk met de CD speler die er geen zijn meer in had.

Ik heb de laser lens uiteindelijk niet alleen met lucht maar ook met lens cleaner schoon gemaakt.
Dit hielp eigenlijk niet leek het.
Hij las nog steeds geen enkele originele CD.
Vreemd genoeg las hij ineens wel een CD-R??.
Service programma opgestart en deze ging nu wel verder maar gaf alleen maar errors.
Lijkt dus toch op een defecte/versleten laser

Omdat het toch een hopeloos geval was, heb ik de potmeter achter op de laser eens heen en weer gedraaid en daarna in de originele positie terug gezet. en voila hij speelt weer gewoon alles.
Er viel wel een klein stukje wit 'iets' uit de potmeter. Ik kon het niet herkennen als iets anders.
Service programma doorloopt hij nu ook weer gewoon met goed resultaat.

Tja, beetje geluk moet je soms hebben.

Ik kon nu dus ook eens de licht gemodde Denon eens vergelijken met de net aangeschafte Philips CD-614.
De licht aangepaste Denon klinkt toch echt een stuk beter als de Philips.
De Philips klinkt weer een fractie beter als de originele Denon, niet veel, maar wel iets beter.

Ik ben nu dus echt benieuwd wat een betere voeding voor een effect geeft.
De onderdelen zijn besteld, kan nog even duren voor ze hier zijn.
Maar we gaan dus weer verder :)

Marcel
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Mooi zo!

Dat wittige is ws. wat borglak geweest, om het potmetertje te fixeren.
mluyben

Bericht door mluyben »

Ik wil het volgende schema gebruiken voor de +/-15 en +/-5V voeding.
Afbeelding
Moeten hier nog dingen aan gewijzigd worden?

Marcel
Laatst gewijzigd door mluyben op za 02 dec 2006, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Marcel,
Moeten hier nog dingen aan gewijzigd worden?
Ja, neem de condensatoren na de diverse regelaars svp. een factor tien kleiner en neem 2.2-ohm in serie op naar deze elco's. Voor de regelaar kan je dat ook doen met direct na de diodes RCRC, de R's zijn 2.2-ohm, de C's zijn 1000 uF, 4700uF is een beetje onzinnig. Ik zou ook op iedere rail een diode in sperrichting zetten, bv. een BAT85 of een 1N4148.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
mluyben

Bericht door mluyben »

ik begrijp dat de warden behoorlijk groot zijn maar ik heb deze condensatoren liggen, vandaar
Ik kan evt wel de 4700/16V en de 2200/16V vervangen voor 470uF die heb ik ook liggen.
De 4700/25V heb ik geen andere voor liggen.
Is het slecht om zulke grote te plaatsen?
R van 2,2Ohm heb ik niet liggen alleen 10 Ohm kan evt wel parallel.
Deze zijn bedoeld om de inschakel stroom te berenzen of niet?
Waar zijn de diodes op de rail voor?

Marcel
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Naast de tips die Sander Sassen al geeft, zou ik nog willen adviseren om elke opamp nog eens apart te ontkoppelen middels een 10 ohm weerstand en een goede 47 uF/25V (Panasonic FC is prima in dit verband) direct op elke opamp.

M.a.w. heb je twee opamps, dan krijg je dat dus 4 maal.
De FC's hoef je niet nog eens te bypassen met een kleine C, die zijn goed genoeg.

En inderdaad, de elco's *na* de regelaar maximaal 100 uF nemen.

De serieweerstanden waar Sander over spreekt, komen *voor* de regelaar, tussen de brugcel en de elco's.
Ook daar is 2 x 1000 a 2200 uF genoeg.

Welke opamps heb je trouwens uitgekozen?

- edit -
De diodes in sper over iedere voedingslijn voorkomen "latch-up" van de opamps, als er 1 voedingsspanning eerder opkomt of afvalt dan de andere, kan de opamp zichzelf "ophangen" aan 1 van de voedingslijnen.
Er gaat dan een stroom lopen door het substraat (de "basis"van de opamp chip), die hem kan vernielen.

Standaard practice, ik doe dat ook altijd uit voorzorg.
Ik gebruik daar overigens 1N4148 voor, snel genoeg voor deze applicatie.

WBT de onderdelenwaarden: tja, je zult toch moeten gaan inkopen.
Doe dan van elke waarde wat meer, dan bouw je een voorraadje op.

Ik kan http://www.dickbest.nl/ aanbevelen voor de standaard onderdelen, niet duur, weinig of geen verzendkosten en hij reageert snel, ook op kleine bestellingen.

Specifieke audio-onderdelen zou je bij BMM kunnen halen.
mluyben

Bericht door mluyben »

Ik had al eens bij RS Components besteld vandaar dat dit er nog lag.
Ik heb Panasonic FC caps liggen 4700 en 2200.
De andere zijn allemaal van Nichicon PS serie.
2200,470,100,47 16V volgens mij zijn deze vergelijkbaar met de FC's.
Epcos Ceramic [bypass] 22 en 100nF
Diodes, alleen schottky 11DQ10. Deze kan ik toch ook gebruiken na de regelaars?
Deze zitten ook niet in de bestaande voeding, dus dat had nu ook al kunnen gebeuren...

kan ik trouwens niet de gehele 5/8V voeding vervangen?
Ik heb ook nog 7808,7908 liggen.

De opamps heb ik niet allemaal beluisterd. tot nu toe klinkt de LM4562 het beste.
Maar ik heb ook nog een NE5532 en AD8620 liggen die er nog niet in zijn geweest [AD8620 moet eerst op een SOIC naar 8DIP print gesoldeerd worden]

Marcel
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Pak dan 2200 uF per kant, en 2.2 ohm of iets dergelijks ervoor.
Komt niet heel erg nauw, de stromen zijn vrij klein.

Wel kan het lonen om de spanningsregelaars van een ander merk of type te nemen, voor kleine stroompjes pak ikzelf graag de 78Lxx en 79Lxx types, omdat die zelf ook minder stroom pakken dan de TO-220 zusjes. Met wat slimmigheid kunnen ze dan ook zeer dicht op de opamps gezet worden.
De 47 uF/16V kan, ik heb zelf nog nooit Nichicon PS gebruikt op die positie, dus kan ik weinig melden over de eventuele verschillen.
Ook weet ik niet of bypassen dan wel nodig zal zijn, proberen zou ik zeggen.
Ik vind 15V op een 16V-gespecificeerde elco gevoelsmatig wat krap, maar het zou moeten kunnen.

Zet de opamps in een voetje, dan kun je makkelijk switchen.

Die Schottkies kun je ook wel gebruiken als sperdioden achter de regelaars, maar aangezien 1N4148 een paar cent per 100 kosten, lijkt me dat tamelijk overkill ;-)
Maar goed, als je ze toch hebt......prima.

De 5V voeding vervangen.......kan, maar dan zou ik het eerder zoeken in het uitsplitsen en goed ontkoppelen van de diverse circuits die deze spanning gebruiken.
De 8V, wordt die nog ergens anders voor gebruikt, anders dan de opamp voeding in het origineel?

Ik zou vooralsnog niet teveel gaan doen, doe nu eerst maar eens de opamps + voeding, en verwijder de mute-transistoren.
mluyben

Bericht door mluyben »

Ik wil ook niet teveel tegelijk doen.
De mute torren zijn er al uit
De uitgangs condensator is reeds vervangen voor een AudynCap 10uF.
Voetjes voor de opamps zijn geplaatst en ik heb de SOIC LM4562 op een verloop print gesoldeerd en er al in gehad.
Ik heb deze combi al beluisterd dus.

Ik ben nu toe aan de voeding geloof ik.
De 5V wordt op 2 plaatsen aangeleverd op het main PCB.
1x voor digitale IC's en 1x analoog/digitaal voor DAC en opamp voeding.
De I/V,buffer opamp wordt dus met dezeelfde +/-5V gevoed, niet met +/-8V.

De +/-8V wordt alleen gebruikt door de koptelefoon opamp en de +8V door het loopwerk/laser.
Hier zit weer een stabilatie/voeding dmv zener en transistor op 8,2V de 8V is namelijk 9,2V werkelijk.
Dus het loopwerk krijgt 8,2V.

Ontkoppelen en voeding DAC/opamp heb ik al bekeken en hiervoor zal ik een aantal printsporen moeten breken.
Hoe dicht moet de 10ohm/47uF bij de pootjes van de opamp zitten?
Ik las trouwens in de marantz topic op diyaudio dat ze daar ipv de 10ohm hier een 1mh/14ohm inductor gebruiken. Is dit beter?

Ik zal eens kijken of ik nog een bestelling kompleet kan maken. RS doet niet moeilijk naar partikulieren, alleen heb je voor iedere bestelling 6,- verwerkings kosten. Daarentegen geen verzend kosten.

Ik heb trouwens ook nog L7812CV en MC7912CT liggen, als dit veiliger is voor de 16V elco's.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

mluyben schreef:
Ik ben nu toe aan de voeding geloof ik.
Van de opamps, inderdaad. ;-)
Doe het rustig aan, en beluister elke wijziging goed.
Deel van het leerproces.
Je kunt nl. ook "over-tweaken".
De +/-8V wordt alleen gebruikt door de koptelefoon opamp en de +8V door het loopwerk/laser.
Hier zit weer een stabilatie/voeding dmv zener en transistor op 8,2V de 8V is namelijk 9,2V werkelijk.
Dus het loopwerk krijgt 8,2V.
Minus 0.6V voor de BE-overgang van de serietransistor... ;-)
Nog even lekker laten zitten zou ik zeggen.
Hoe dicht moet de 10ohm/47uF bij de pootjes van de opamp zitten?
Ik las trouwens in de marantz topic op diyaudio dat ze daar ipv de 10ohm hier een 1mh/14ohm inductor gebruiken. Is dit beter?
De elco's liefst *op* de pootjes, de weerstandjes mogen wat verder weg zitten.
Tipje: SMD1206 of 0805 kun je prima over doorgehaalde printspoortjes solderen!
Spoeltjes? Geen idee, voor analoog uit heb ik dat nog nooit gedaan, alleen voor DAC voeding.
Ik heb trouwens ook nog L7812CV en MC7912CT liggen, als dit veiliger is voor de 16V elco's.
Is ook nog een optie.
Ik houd van ruim dimensioneren, maar da's mijn afwijking hoor.
In de pro-sector wordt veelal gezegd: "Staat er 100V gespecced? Dan gaat-ie ook op 100 V werken!"....... :lol:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik zou voor de elco's exemplaren nemen van 63 V. Die hebben een veel lagere inwendige weerstand en ontkoppelen hoogfrequent dus beter. Dan heb je zeker die 100nF niet nodig. Is nog een beetje link ook, want kan voor resonantiecircuit zorgen. Wel zorgen dat de elco's vlak bij de spanningsregelaars staan als je die 100nF's niet gebruikt.

Ik begrijp niet wat het probleem is van 1000uF na de spanningsregelaar. De 78serie heeft niet de laagste ruis maar is dacht ik verder heel stabiel. De 2,2 ohm die Sander S aanbeveelt is neem ik aan voor ruisonderdrukking bedoeld.

Ik gebruik zelf graag de BC Components 136 serie 470uF/63 volt, nadat ik deze ontdekt had via Sander S voor de UcD. Ik zie niet wat er mis mee zou zijn om hiermee een voedinkje op te bouwen, 2 voor en eentje na de spanningsregelaar. Ze zijn niet duur en hebben werkelijk uitstekende specs. Evenals Panasonic FC/FM natuurlijk.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,
Ik begrijp niet wat het probleem is van 1000uF na de spanningsregelaar. De 78serie heeft niet de laagste ruis maar is dacht ik verder heel stabiel. De 2,2 ohm die Sander S aanbeveelt is neem ik aan voor ruisonderdrukking bedoeld.
Ruis/rimpelonderdrukking inderdaad, hele elegante oplossing die prima werkt. Ook beperk je met de R na de diodes hoogfrequente storing beter veroorzaakt door het afschakelen van de diodes.
Ik zie niet wat er mis mee zou zijn om hiermee een voedinkje op te bouwen, 2 voor en eentje na de spanningsregelaar. Ze zijn niet duur en hebben werkelijk uitstekende specs. Evenals Panasonic FC/FM natuurlijk.
Je loopt 't risico dat de regulator instabiel gaat worden, als de inwendige weerstand van die elco namelijk kleiner is dan de uitgangsweerstand. De R na de regulator heeft dus twee functies, een verdere ruis/rimpelonderdrukking van de regulator en zeker weten dat je regulator niet instabiel wordt doordat hij een te lage impedantie ziet.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Snelle Sassen is me net weer voor he ;-)

In addition: grote elco's achter de regelaar kunnen inderdaad stabiliteitsproblemen geven, mijn ervaring is niet hoger te gaan dan 100 uF direct achter de regelaar.
Vergeet niet dat er nog minimaal 4 x 47 uF achter aan hangt, weliswaar elk via 10 ohm weerstanden, maar toch.........
In mijn opzet dienen die 10 ohm serieweerstandjes als ruisonderdrukker, samen met de elco's die dan dicht op de opamps staan, dan is extra weerstand in de uitgangslijnen niet nodig.

Verder stop ik altijd serieweerstandjes tussen de diodebrug en 1e afvlakking, om de laadpieken wat te dempen.
Hang er maar eens een scoop over en zie welke piekstromen daar kunnen lopen, welke uiteraard ook hun weerslag kunnen hebben in de schakeling.
Nog een argument om de capaciteit niet al te groot te nemen, trouwens.

Het verhaal dat 63V elco's beter zouden zijn mbt. inwendige weerstand (je bedoelt neem ik aan ESR) is nieuw voor mij.
Wel is het zo dat bij sommige hogere-spannings elco's de capaciteit groter kan worden dan er opgedrukt staat, omdat ze op een lagere spanning worden bedreven.
Plaats reactie