A4 varianten

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Ed,
Ja het gebrek aan continuiteit van de 6600 realiseer ik mij ook.
Vandaar dat ik deze week 2 2e hands 7100's heb gekocht. Hoef ik niet meer in te spelen. :lol:

Ik had niet zo'n zin om te wachten op de "nieuwe" 6600 en vrees ook dat ie ook wel fors in prijs zal worden.

Verder ga ik de 15W4531 toepassen. Moet je toch tevreden stemmen he :)

Bijkomend voordeel van de 7100 dat de verkoper van de tweeters mij een "beetje" helpt met het passieve filter.

Nu nog de keuze van de woofer. Ga vanavond de 21W8555 in de eVe van Fireman beluisteren. Maar mijn voorkeur voorlopig ligt nog bij de MA26WR09/04. Ze zijn bij jou nog niet versleten.....? :lol:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Hans Nootdorp schreef:
....Vandaar dat ik deze week 2 2e hands 7100's heb gekocht. Hoef ik niet meer in te spelen. :lol:
Ze zijn nieuw, dus inspelen moet zeker nog gebeuren! :wink:
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

Ik ben momenteel bezig met een Troels Gravesen variant.
De W1500/97 monitor

De beschrijving van de bouw vind je op het door sommigen "kletsforum" genoemde HTForum. :-({|=

De keus werd voor mij door de volgende faktoren bepaald:
  • Het moet een A4-achtig speakertje worden. Dat woofertje is super.
  • Ik wilde een keer een speaker met de 9700 tweeter bouwen
  • Ik vind het filter voor de A4SE verdacht simpel. Daarin zit niets van bafflestep compensatie etc. Ik denk dat de bedenkingen die Troels Gravesen voor de originele A4 had, onverminderd van toepassing zijn op de A4 SE.
  • Ik vind het standaard A4 kastje spuuglelijk. Ook dat niet-centrisch geplaatste tweetertje kan mij estetisch niet bekoren (ondanks dat het acoustisch zijn voordelen heeft).
  • Ik ben zeer benieuwd hoe de denkwijze van Troels Gravesen in de realiteit functioneert.
De monitor die Troels voorstelt heeft een schappelijker front van 300 x 190mm (20mm smaller dan een A4), +/- 10mm, omdat anders het filter niet meer klopt.

Om de baffle te minimaliseren binnen de mogelijkheden, heb ik zowel op hoogte als breedte -10mm aangehouden. Mijn baffle is dus 290 x 180mm. :twisted:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

dat is leuk, laat maar weten als die af is, dan kunnen we ze naast de A4 plaatsen en vergelijken.

Ed.
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

asterduc schreef:
dat is leuk, laat maar weten als die af is, dan kunnen we ze naast de A4 plaatsen en vergelijken.

Ed.
Cool een A4-shootout.

Misschien leuk om een soort line-up te organiseren? :P
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Dan wil ik ook wel meedoen: in feite bouw ik ook een A4 (met 7100 tweeter). Maar dan met een subwoofer er onder. :wink:
Ca. 1,5 maand geduld, schat ik.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Hans Nootdorp schreef:
fgroen schreef:
asterduc schreef:
dat is leuk, laat maar weten als die af is, dan kunnen we ze naast de A4 plaatsen en vergelijken.

Ed.

Cool een A4-shootout.

Misschien leuk om een soort line-up te organiseren? :P

Dan wil ik ook wel meedoen: in feite bouw ik ook een A4 (met 7100 tweeter). Maar dan met een subwoofer er onder. :wink:
Ca. 1,5 maand geduld, schat ik.
Wow, dan probeer ik tegen die tijd een Concave A4 klaar te hebben

Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

bij het monteren van de 15M4531 in een IEC Baffle tijdens het Concave project is mij opgevallen hoe ver de frontplaat rond de unit moet geruimd worden.

De 15W4531 van de A4 is identiek opgebouwd als de 15M, daarom geldt dit ook voor de 15W4531.

Ik raad dan ook aan, daar veel waarde aan te besteden, zoniet krijgt de unit last van compressie verschijnselen.

Hierbij een detail foto.
Plaat is 18mm, infrezing is 5mm en het schuine gedeelte is 10mm. Blijft dus slecht over, 3mm !!!

Groeten,
Ed.
Bijlagen
15M4531 detail inbouw.jpg
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Ed, bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

Hans Nootdorp schreef:
Dan wil ik ook wel meedoen: in feite bouw ik ook een A4 (met 7100 tweeter). Maar dan met een subwoofer er onder. :wink:
Ca. 1,5 maand geduld, schat ik.
Dan is bij mij het laatste laagje Danish Oil wel gesmeerd, denk ik. :lol:
8)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

asterduc schreef:
bij het monteren van de 15M4531 in een IEC Baffle tijdens het Concave project is mij opgevallen hoe ver de frontplaat rond de unit moet geruimd worden.

De 15W4531 van de A4 is identiek opgebouwd als de 15M, daarom geldt dit ook voor de 15W4531.

Ik raad dan ook aan, daar veel waarde aan te besteden, zoniet krijgt de unit last van compressie verschijnselen.
hier alvast een voorbeeld.
De kraag waar de unit tegenaan komt is hier op het dunste stuk 'slecht' 3mm dik.
Bijlagen
15M vrijgemaakt closeup.jpg
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Mooi gedaan Ed. Echt ambachtelijk :wink: Er kan nu mooi een frisse wind waaien.
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

Hans Nootdorp schreef:
Dan wil ik ook wel meedoen: in feite bouw ik ook een A4 (met 7100 tweeter). Maar dan met een subwoofer er onder. :wink:
Ca. 1,5 maand geduld, schat ik.
En?? Doen ze het al??? :wink: :P

Die van mij zijn nu in dit stadium:

<< drivertjes passen >>

Afbeelding

Ik verwacht dat je medio januari wel spelen. Ik wacht nog op een zwart perspex afdekplaat voor het filtercompartiment. 8)

Ik zal wel even en topic openen met wat meer foto's. :D
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Een nieuw topic over je hele project is altijd leuk. Moet ik ook gaan doen.

Door zeer druk werk en doordat ik nog veel dingen wilde uitzoeken, gaat het bij mij nog niet zo hard.
Ik heb vandaag wel mijn tweeters (SS D2904/7100 :) )opgehaald en 7 januari krijg ik mij woofers en mid in handen.
Heb wel kasttekeningen geschetst en modelletje van de kast uit oase (groen spul voor bloemstukjes) gesneden. Leuk om het ontwerp in miniatuur te zien. (foto komt er aan)
O ja, niet te vergeten: heb vandaag 2 zeer mooie filter-caps voor het hoog bij de Audiofabriek opgehaald: Mundorf Supreme Silver/oil :D . 2 Clarity Caps SA voor het mid heb ik al 2 weken in huis.
2e week januari MDF inkopen.

Maar..... het belangrijkste eerst :) : zaterdag 10 daagjes skien, van sauna genieten, lekker eten en Silverster vieren in Oostenrijk.
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

Die van mij zijn klaar. Zie voor wat foto's hier.

Momenteel staan ze in te spelen. 8) De eerste indrukken zijn al veelbelovend.

Dus... Op wat voor termijn zullen we eens een vergelijkend warenonderzoek doen? :twisted:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”