Ik heb nog geen Tent klok, maar wel alle andere modificaties gedaan die Jean-Paul aanbeveelt in dit draadje: http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... genumber=1
Originally posted by jean-paul
Change the NE5534's for OPA627's and remove the 22 pF SMD capacitors between pins 5 and 8 with desolder-litze. Do this at all NE5534's ( if you replace them for OPA's that is ).
Replace cap 2525 ( 470 uF) on the power supply for a 1000 uF 16 V type. Replace all 47 uF on the mainboard and on the power supply for new ones since they are 10 years old ( at least ).
Keep the 100 uF Cerafines ! They are OK.
Replace the 2450 and 2451 caps in the servo ( 100 uF 40 V ) for audiophile types.
Place small 100 nF caps from pin 1 to pin 2 and from pin 2 to pin 3 on IC 6522. Place small 100nF caps from pin 2 to 1 and from pin 1 to pin 3 on IC 6523.
If you have a low jitter clock like Guido Tent's or Elso Kwak's: Remove crystal 1302 ( 11.289 MHz ) and caps 2328 and 2329 ( 47 pF ). *Keep resistor 3366*. Connect the low jitter clock to pin 11 of IC SAA7220PB. Connect power leads of the clock supply to cap 2524. This is the mod that makes 50 % in terms of quality of all mods.
More mods are possible but these are the simple and very effective ones. I wouldn't advise you to remove the SAA7220PB so that the player will be an non os one. You'll regret that afterwards.
Ik heb niet de OPA627 gebruikt, maar de AD829. Daarvoor de 22pF wel verwijderd, maar in plaats daarvan een 68pF van pin5 naar massa gelegd zoals aanbevolen in de datasheet. Aangezien deze CD-speler een DC-servo circuit heeft, geen probleem met de DC-offset die de AD829 geeft vanwege zijn relatief hoge ingangsbiasstroom. Ik heb ook nog even in Microcap gecheckt of dit de beoogde filterkarakteristiek van de uitgangsbuffer niet teveel aantast.Originally posted by jean-paul
Another tip: connect a OSCON 100 uF 20 V direct over the supply pins of the SAA7220 dig. filter. Better is to give it its own clean supply. Add an extra well decoupled 7805 and if you're brave you can feed it with a new transformer and bridge.
This "famous"IC tends to throw a cartload of garbage on the 5V supply line.
Ook heb ik niet de 100uF Oscon gebruikt over de voedingspinnen van de SAA7220P/B, maar een 470uF/63V BC Components 136 serie. Die specte nog beter om hoogfrequent rotzooi te dempen en, niet onbelangrijk, ik had hem nog liggen.
Nadat ik alle modificaties had aangebracht, heb ik mijn dochter van 10 jaar een stukje Horowitz at home laten horen, solo piano, eerste 20 seconden van track 1. Over de JVC DVD speler, via de DAC van mijn Rotel RSP976 en dan richting UcD. Daarna dezelfde track via de Marantz en rechtstreeks op de UcD. Ik had zoiets al eens eerder gedaan, maar nu zei ze: "Ik hoor nu wél verschil! Deze is mooier." Geinig hè, nu al verpest
Mijn eigen ervaringen:
Nadat ik eerst alle condensatormodifacties had aangebracht heb ik geluisterd of alles nog goed werkte. Ik hoorde geen wezenlijk verschil, misschien ietsje schoner maar ik zou geen DBT aandurven.
Daarna de eerste NE5534 vervangen, linkerkanaal, die de uitgangsstroom van de DAC pakt en I/V omzetting doet. Ik hoorde meteen bij testen dat de kanalen verschillend waren geworden. Daarna rechterkanaal gewijzigd en ik kon duidelijk een verbetering horen. Vervolgens de NE5534 links/rechts van uitgangsbuffer/filter vervangen door de AD829. Dat gaf ook weer zo'n klein verschil dat ik opnieuw geen DBT aan zou durven.
Concluderend: De I/V omzetting is erg belangrijk om te zorgen dat het geluid "analoger" klinkt. Mijn speler is echt een stapje mooier en hij was al mooi. Volgens Jean-Paul geeft de Tent klok nog eens zo'n verbetering. Nou, als dat zo is dan blijf ik met de CD-80 spelen totdat hij het begeeft



