kasten van RVS!
Moderator: Beheerdersteam
-
bassmaster
kasten van RVS!
ik heb een wild idee, nl. het bouwen van een luidsprekerkast van roestvaststaal.
ik heb geen ervaring met zelfbouw van luidsprekers maar hoor altijd dat kasten zo stijf mogelijk moeten zijn dus waarom dan niet van rvs maken.
heeft iemand hier misschien suggesties over of ervaring mee dan hoor ik dat graag.
vr.gr.
ik heb geen ervaring met zelfbouw van luidsprekers maar hoor altijd dat kasten zo stijf mogelijk moeten zijn dus waarom dan niet van rvs maken.
heeft iemand hier misschien suggesties over of ervaring mee dan hoor ik dat graag.
vr.gr.
-
bassmaster
RVS is zwaar, RSV is stijf. Twee hele belangrijke eigenschappen waaraan het ultime materiaal voor het bouwen van speaers aan moet voldoen.
Of dit klanktechnisch verantwoord is?! UITERAARD!! Als je maar niet te dunnen wanden gebruikt. Ook hier geld hoe dikker hoe beter (als je alleen naar preformance kijkt).
Of dit klanktechnisch verantwoord is?! UITERAARD!! Als je maar niet te dunnen wanden gebruikt. Ook hier geld hoe dikker hoe beter (als je alleen naar preformance kijkt).
-
bassmaster
ja dat is mijn gedachte ook. maar ik heb ook bij http://www.synthforum.nl gevraagd maar daar werd ik niet veel wijzer.
Ik denk dat Edo de meest verstandige oplossing aandraagd. RVS is een harde metaal soort die niet gemakkelijk met hobby middelen is te bewerken.
Ook het lassen is een vak op zich.
Maar als je het perse wilt, moet je de wanden en panelen vervormen om de benodigde stijfheid te verkrijgen. Je zult dit moeten laten doen omdat je waarschijnlijk geen kantbank ( voor hoeken ) of rollenbank ( voor rondzetten ) thuis hebt staan. Bovendien zal een metalen plaat als baffle klankkleuring gaan opleveren door de "dichtheid" van het materiaal. Een te hoge Q factor dus.
Sietse
Ook het lassen is een vak op zich.
Maar als je het perse wilt, moet je de wanden en panelen vervormen om de benodigde stijfheid te verkrijgen. Je zult dit moeten laten doen omdat je waarschijnlijk geen kantbank ( voor hoeken ) of rollenbank ( voor rondzetten ) thuis hebt staan. Bovendien zal een metalen plaat als baffle klankkleuring gaan opleveren door de "dichtheid" van het materiaal. Een te hoge Q factor dus.
Sietse
-
bassmaster
Zo te lezen kom je er wel uit bassmaster
Waar het ook om gaat is dat de wanden niet doorbuigen op de druk veroorzaakt door de speakers. Zit je al gauw aan een dikte van 10mm voor een beetje kast. Lekker zwaar maar dan heb je ook wat.
Is het niet slimmer om van de treksterkte van RVS gebruik te maken en een sandwich van 2 mm RVS plaat en daartussen 20 mm MDF o.z.i.?
Is het niet slimmer om van de treksterkte van RVS gebruik te maken en een sandwich van 2 mm RVS plaat en daartussen 20 mm MDF o.z.i.?
- voodooless
- Contacteer:
Volgens mij is 10 mm RVS al meer dan zat. Zeker als je er nog wat bracing erin last, is het onverwoestbaar sterk. Over luchtdruk hoef je je geen zorgen te maken.
Wat misschien wel een probleem is, is dat geluid tamelijk goed door metaal heen gaat (denk aan de primitieve "telefoon" van een ijzerdraadje en twee plastic bekertjes). Ik denk dat interne demping met loodbitumen, wol, e.d wel erg belangrijk is.
Wat misschien wel een probleem is, is dat geluid tamelijk goed door metaal heen gaat (denk aan de primitieve "telefoon" van een ijzerdraadje en twee plastic bekertjes). Ik denk dat interne demping met loodbitumen, wol, e.d wel erg belangrijk is.
Hallo Deepspace,
Geluid kan alleen door een wand heen als ie ook kan bewegen en in het geval van een luidsprekerkast de wanden kunnen buigen. Allerhande dempingsspul plakken om te voorkomen dat het geluid door 10 mm RVS heen gaat lijkt mij vrij zinloos en al helemaal voor lage frequenties.
Dempingsmateriaal heeft dan alleen zin om reflecties in de kast te dempen bij hogere frequenties.
Geluid kan alleen door een wand heen als ie ook kan bewegen en in het geval van een luidsprekerkast de wanden kunnen buigen. Allerhande dempingsspul plakken om te voorkomen dat het geluid door 10 mm RVS heen gaat lijkt mij vrij zinloos en al helemaal voor lage frequenties.
Dempingsmateriaal heeft dan alleen zin om reflecties in de kast te dempen bij hogere frequenties.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Ik sluit me aan bij het idee om als je het kan maken dan de kast van behoorlijk dik RVS te maken. Het gewicht en stijfheid van de kast zal sterk genoeg zijn om niet te resoneren. Mochten de vlaken wat groter zijn kun je om resonaties tegen te gaan de binnenkant nog verstevigen met wat "dwarsbalkjes" (maar dan van staal). Ik ben van mening dat dit best goed kan werken, maar best wel een "job" zal worden. Welke inhoud zit je aan te denken?
- Leeuwarden
-
bassmaster
mijn vermoedens zijn dus juist.
een rvs-kast is mits dik genoeg zeer geschikt om luidsprekers in te plaatsen.
wat betreft de prijs? ik kan het materiaal tegen inkoop krijgen en het lasersnijden er van is geen probleem evenals het lassen en nabewerken.
qua grootte van de kast denk ik aan het formaat nearfield monitor.(waar deze dan ook voor gebruikt zal worden)h=400 b=250 d=300
wat betreft de prijs? ik kan het materiaal tegen inkoop krijgen en het lasersnijden er van is geen probleem evenals het lassen en nabewerken.
qua grootte van de kast denk ik aan het formaat nearfield monitor.(waar deze dan ook voor gebruikt zal worden)h=400 b=250 d=300
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Da's een mooi maatje. Niet te groot. Lijkt me leuk om je project te volgen qua opbouw. Ik ken tot nu toe nog niemand die zo'n kast van dik RVS gemaakt heeft. Hout, polyester en beton ben ik al tegengekomen, maar dit is nieuw. Ben erg nieuwsgierig wat de kosten zullen worden en hoe het eruit gaat zien.
En als je aan het materiaal kan komen tegen inkoopsprijs....
En als je aan het materiaal kan komen tegen inkoopsprijs....
Ach Sietse,
Het idee is niet nieuw, wat dacht je van een oude lege butagasfles ozi. En van RVS zijn er allehande standaard drukvaten te krijgen. Werk je in een kroeg dan kun misschien ook wel een leeg biervat regelen
Betonnen buizen, PVC buizen, gipsen eieren, Giba blokken enz. enz. heb ik in de loop der jaren al voorbij zien komen in tijdschriften m.b.t. luidsprekers, dus waarom geen RVS?
Afijn had Erik Kleinsmit niet een mooie terracotta vaas getest voor een luidsprekerbehuizing?
Het idee is niet nieuw, wat dacht je van een oude lege butagasfles ozi. En van RVS zijn er allehande standaard drukvaten te krijgen. Werk je in een kroeg dan kun misschien ook wel een leeg biervat regelen
Betonnen buizen, PVC buizen, gipsen eieren, Giba blokken enz. enz. heb ik in de loop der jaren al voorbij zien komen in tijdschriften m.b.t. luidsprekers, dus waarom geen RVS?
Afijn had Erik Kleinsmit niet een mooie terracotta vaas getest voor een luidsprekerbehuizing?
Tja peter, het is moeilijk om nog iets origineels te bedenken. Ik blijf maar bij gewoon MDF. Maar zou er al iemand zijn geweest die TL mogelijkheden zag in een toiletpot? Er zit een tunnel in.......... 
Maar even serieus, de "Ypsilon L 50" van Remo is dan wel te doen in RVS buis. Maar ik weet niet of ze er de bouwbeschrijving nog van hebben.
Maar even serieus, de "Ypsilon L 50" van Remo is dan wel te doen in RVS buis. Maar ik weet niet of ze er de bouwbeschrijving nog van hebben.
Ik vermoed dat 10mm bij die maten nog steeds galmt als een klokkenspel. Maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit de knokkelproef op een rvs kast gedaan... omdat bijna niemand ze maakt...bassmaster schreef:mijn vermoedens zijn dus juist.
Ik heb een tijdje terug ovale baskastwanden gemaakt van een hout sandwich, gevuld met zand en 1mm rvs aan de buitenzijde. Eerst de platen iets voorgebogen (crisis, wat is rvs onhandelbaar!) en toen onder grote spanning er tegenaan gelijmd. Het resultaat is een volkomen dode wand. Het rvs plaatje van slechts 1mm doet daar ook aan mee en het geborstelde rvs ziet er fantastisch uit... vind ik
Doe eens een prijsopgave voor het materiaal dat je nodig hebt... zelfs de inkoopprijs voor het totaal zal er niet om liegen lijkt me. Als je dan niet 'als vanzelf' in het ziekenhuis bent beland praten we verder
Hallo Hans,DIY_Freak schreef:Ik vermoed dat 10mm bij die maten nog steeds galmt als een klokkenspel. Maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit de knokkelproef op een rvs kast gedaan... omdat bijna niemand ze maakt..
Denk dat je galm (zoals interne reflecties) niet door elkaar moet halen met panneelresonanties. Als die kast, in de maat zoals bassmaster ze van plan is te maken, keurig op de hoeken goed dicht gelast is denk ik dat die resonanties erg mee zullen vallen. Overigens klinkt zo'n terracotta bloempot ook als een kerkklok, maar met de open kant vast gelijmd op een paneel is ie zo dood als een pier.
Afijn we wachten af ... Hoe staat het ermee bassmaster?
-
Duck Twacy
De Ypsilon L50 was oorspronkelijk een ontwerp van Audio&Techniek, waar ze destijds heel tevreden over waren (Audax softdome en 5" focal woofertje met 1e orde filter). Heb die tijdschriften nog wel ergens (evenals oude Remo folders).sietse schreef:Tja peter, het is moeilijk om nog iets origineels te bedenken. Ik blijf maar bij gewoon MDF. Maar zou er al iemand zijn geweest die TL mogelijkheden zag in een toiletpot? Er zit een tunnel in..........