Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Marp schreef:
Is het geen optie om exact diezelfde vorm naar jouw driver te schalen, maar dan de wanden gewoon verticaal optrekken zoals in je eerdere ontwerp?
Daar ben ik niet direct voor gewonnen Mario.

Gewoon copiëren is niet onmiddelijk mijn bedoeling, tenzij het natuurlijk een beter resultaat geeft.

Iets zelf ontwikkelen of verder ontwikkelen met een bepaalde theorie erachter is iets wat mij meer aanspreekt.
Pionierswerk noemt Jeroen dat!

Aangezien het TL idee van vorige week een minstens even goed resultaat en volgens mij zelfs beter resultaat als mijn vierkante copie van de Sphere Horn heeft gegeven is de zin en motovatie groot om een alternatieve weg op te gaan.
Koppel dat aan de theorie zoals we die vandaag hebben besproken en dan denk ik dat we een mooie basis hebben om een reflexiearme kast in elkaar te krijgen.

Groeten,
Ed.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Wat die reflecties betreft, je kan er niet vanuit gaan dat geluidsgolven loodrecht op het oppervlak van de conus uittreden. E.e.a. is gegeven door een vector met daarin de beweging van de conus (die de feitelijk geluidsgolf veroorzaakt) en de frequentie. De eerste en meest prominente reflectie is door de spider en op het chassis, daar treedt vrijwel direct interferentie op met de direct afgestraalde geluidsgolf.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

SSassen schreef:
Wat die reflecties betreft, je kan er niet vanuit gaan dat geluidsgolven loodrecht op het oppervlak van de conus uittreden. E.e.a. is gegeven door een vector met daarin de beweging van de conus (die de feitelijk geluidsgolf veroorzaakt) en de frequentie. De eerste en meest prominente reflectie is door de spider en op het chassis, daar treedt vrijwel direct interferentie op met de direct afgestraalde geluidsgolf.
dat is zo Sander, er zal zeker een deel verstrooing zijn.

De korf van de Scan Speak 15M is echter zeer klein en slank gevormd.
Ik schat dat die slechts enkele % van het totale afstraaloppervlak uitmaakt.
Het hoofdaantal geluidsgolven die worden afgestraald zullen dan ook rechtstreeks van het membraan komen.

De frontplaat zal ik aan de achterzijde wel vakkundig moeten uitfrezen om deze direkte afstraling te bevorderen.

Ed.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ed,

Het is niet zozeer de korf maar de backplate, dus waar de spider op verlijmd zit, dit is meestal 40 tot 100% van het conusoppervlak en bevindt zich het dichtst bij de conus en daar heb je dan ook de eerste reflectie te pakken. Daar kan je natuurlijk bar weinig aan doen als zelfbouwer, maar neem dat wel even mee in je achterhoofd als je gaat meten, deze reflectie krijg je namelijk nimmer weg, zelfs niet met de meest exotische kastvorm :wink:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
richard

Bericht door richard »

Gydotron schreef:
Ik zie eigenlijk het nut niet in van al die speciale vormen intern. Op de meeste frequenties heeft dempingsmateriaal meer effect dan de interne vormgeving.

Grtn Guido
Eigenlijk wel een beetje mee eens, het wordt hier wel erg als een 'biljartbalval' benaderd.

De breking en reflectie van een golffront (waarbij de golflengte groot is ten opzichte van het reflecterende oppervlak) werkt toch anders dan het kaatsen van een biljartbal?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik dacht dat ik hier ook al wat over had gepost Richard. Ik wees Ed erop dat hij het niet moet overdrijven voor de hogere frequenties als hij toch een relatief laag kantelpunt kiest. B&W heeft de driver zelf een zo klein mogelijke spider/magneet gegeven om het effect dat Sander noemt tegen te gaan want zij willen compromisloze werking tot boven 4000 Hz. Dit lukt dus nooit en te nimmer met de scan speak mid.
ovni

Bericht door ovni »

Niet met de 15m ... wellicht wel bij de 12m.

Als ik dat B&W plaatje zie en dat vergelijk met andere tekeningen zegt mijn BAV (=boerenaudioverstand) dat de clou die kegel achterop de unit is. Die zorgt ervoor dat een reflectie nooit tweemaal achter elkaar in de bal tegen de wand komt (en dan terug naar de unit) maar na de kegel de sphere in of nog eenmaal tegen de wand en dan de sphere in.

Hoe hoorbaar dit is? Nuance verschil wellicht, maar als dat een verbetering is moet dat natuurlijk doorgevoerd worden.

Ik hou m'n mond weer en lees weer gezellig mee :wink:
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

@Sander Sassen
bij nader inziens zit daar wel waarheid in.

De luchtstroom is geoptimalisseerd bij deze unit, maar er zitten wel een aantal obstakels in de weg. Desalnietemin ...

@Richard
Heb jij de pretentie om te beweren dat het systeem niet WERKT?
Als het antwoord op deze vraag JA is dan zouden wij hier het tegendeel wel eens kunnen gaan bewijzen.
Theorie is één zaak, de praktijk een andere.

Ik geloofde oorsponkelijk niet in het Sphere verhaal, dacht dat het allemaal marketing is. Mijn metingen zijn echter harde realiteit.
Zie bijgevoegde meting met en zonder hoorn (for the record, de rode is degene zonder hoorn).
Als je die storing kunt wegwerken zonder absorbtie toe te voegen heb je gewoon een betere vertrekbasis, en zeg nu zelf, waarom zou ik dat niet doen als het mij amper moeite kost op dit in de Concave te integreren.

Wat het biljart verhaal en de transfer van geluidsgolven betreft geef ik jou gelijk. Maar nogmaals, ik wil de test doen en als blijkt dat het allemaal overroepen is of zelfs gewoon niet werkt dan hebben we die wijsheid toch weer lekker meegenomen.

@Jeroen,

klopt, de Concave zal gecrossed worden rond 2000-2500 hz.
Wat mij in dit experiment interesseerd is de frequentiecurve en de naslingering rond de punten van de staande golven.

@Ovni

volgens mij heb je hierin gelijk.
Die kegel zou ervoor kunnen zorgen dat er, zoals Marp reeds heeft aangetoond, geen terugkaatsing is naar het membraan.

Vandaar ook mijn bedoeling om een alternatieve kastvorm op te bouwen die
- eenvoudig integreerbaar is in het bouwsysteem van de Concave,
- waarbij zo weinig mogelijk geluid terug naar de unit kan komen
- waar mogelijk geen staande golven optreden bij een niet of miniem gedempte kast.

Mijn streefdoel daarbij is dat noch uit de weergavecurve, noch uit het watervaldiagram kan worden opgemaakt hoe de kast er van binnen uit ziet.

Of dit dan uiteindelijk hoorbaar is of niet, interesseerd mij momenteel niet.
Ik kan mij niet voorstellen dat we met een betere basis, want dat is het dan toch uiteindelijk, geen beter eindresultaat gaan kunnen bekomen.

En het biljartbal verhaal, wel dat was mijn BAV (boerenaudioverstand) :lol: .

Groeten,
Ed.
Bijlagen
15M foto 2.jpg
15M foto 1.jpg
15M sphere no absorbtion.jpg
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

ovni schreef:
Als ik dat B&W plaatje zie en dat vergelijk met andere tekeningen zegt mijn BAV (=boerenaudioverstand) dat de clou die kegel achterop de unit is. Die zorgt ervoor dat een reflectie nooit tweemaal achter elkaar in de bal tegen de wand komt (en dan terug naar de unit) maar na de kegel de sphere in of nog eenmaal tegen de wand en dan de sphere in.
I.c.m. de behuizing speelt de kegel speelt inderdaad een grote rol. Vorm en afmeting hangen dan ook nauw samen met die van de bol en de monding van de sphere. De combinatie leidt ondermeer tot het volgende:
  • geen luchtverdichting in de voorkamer vanwege een soepele, niet vernauwende, stroomlijn
  • het voorkomen van verstorende wervelingen
  • geleidelijk opvangen en afbuigen van drukgolven vanaf driver tot de monding van de demper
  • drukgolven loodrecht echter de driver samenbrengen alwaar ze door plaatselijke drukverhoging in de monding van de demper worden gedreven
  • de afstand tot de loodrecht tegenoverliggende wand verkleinen i.v.m. het ontstaan van staande golven
  • reflecties zeer efficiënt naar de demper dirigeren
Misschien zie ik nog wat over het hoofd, maar dit is toch wel een indrukwekkende lijst met eigenschappen welke de bol met kegel in zich verzamelt. Wat dat betreft kunnen weinig andere vormen deze eigenschappen zo goed combineren. En dan laat ik de mechanische eigenschappen van ronde vormen en de efficiëntie van de demper nog buiten beschouwing. Een bol is overigens de meest sterke en resonantie-arme vorm die je maar kan bedenken, maar dat terzijde.

Terug naar reflecties:
Allereerst wordt hier gekozen voor een systeem waarin reflecties zeer veelvuldig aanwezig zijn en in eerste instantie totaal niet worden gedempt. Verder mag er m.i. niet aan worden voorbij gegaan dat grotere geluidsgolven ook op minder dan 1/4 lengte nog energie bevatten. Weliswaar minder, maar bedenk dat deze voorkamer zit volgestouwd met langere geluidsgolven welke door de constante rondingen in nagenoeg dezelfde lengte worden afgebroken tot reflectiegolven. Dat maakt dat het afvoeren van reflecties in dit type behuizing een veel grotere rol zal spelen dan menigeen zal vermoeden.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Ik zou dan beginnen door eerst op de kubus die je nu al hebt zo'n andere hoorn aan te sluiten.
dat lijkt mij nu ook vanzelfsprekend.

Heb je enig idee hoe die kegel er in de vierkante Sphere hoorn eruit zou moeten zien?

In de TL behuizing zou ik dan tevens kunnen proberen om de projectie theorie te simuleren. Dat moet met die vorm wel min of meer lukken.

Programma voor volgend weekend:
- Kegel voor de Sphere hoorn
- Projector voor de TL
- meting 15M4531 in IEC Baffle

Groeten,
Ed.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
.... B&W heeft de driver zelf een zo klein mogelijke spider/magneet gegeven om het effect dat Sander noemt tegen te gaan .....
op zoek naar een driver met Neodynium magneet dus :!:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Henkjan schreef:
jeroen_d schreef:
.... B&W heeft de driver zelf een zo klein mogelijke spider/magneet gegeven om het effect dat Sander noemt tegen te gaan .....
op zoek naar een driver met Neodynium magneet dus :!:
Volgende stap is montage van de magneet op de kegel en de rolrand op de baffle lijmen, zodat de korf er tussenuit kan. :mrgreen:

... zegt iemand die dat serieus heeft overwogen, maar die er buiten een groot risico toch ook teveel haken en ogen in zag.

Maar even serieus: dat zou inderdaad een goede reden kunnen zijn om zo'n soort driver toe te passen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

asterduc schreef:
Heb je enig idee hoe die kegel er in de vierkante Sphere hoorn eruit zou moeten zien?
Ik zou hier ook weer een exponentieel verloop pakken. Eerst eens kijken wat ie doet in AJHorn.
marc.heijligers

Bericht door marc.heijligers »

jeroen_d schreef:
Bij zo'n opmerking moet ik denken aan de Disney film Bambi, die ik zag toen mijn kinderen klein waren. Moeder konijn zegt tegen zoon konijn: "Als je niets aardigs kan zeggen, zeg dan maar niets :lol: ".
Ik denk niet dat Gydotron onaardig wil zijn, en wel degelijk een zinvolle discussie probeert te starten. Een goed verstaander heeft weinig woorden nodig, maar kennelijk zijn zender en ontvanger niet helemaal gesynchroniseerd, en zijn er meer woorden nodig! :)
jeroen_d schreef:
Ga in ieder geval een paar pagina's terug om te weten waarom Ed hiervoor enthousiast is geraakt.
Ik ben erg onder de indruk van het gepresenteerde werk, en het enthousiasme is meer dan terecht! Hypothesen worden uitgebreid gechecked met metingen, perfect!

Desalnietemin moet een technische kanttekening kunnen lijkt me, en die zijn er denk ik wel.
jeroen_d schreef:
Ik denk dat we allemaal wel weten dat dempingsmateriaal effectief is in dempen. Het is echter ook effectief in het negatief beïnvloeden van de klank.
Dat behoeft wat nuancering lijkt me. Teveel dempingsmateriaal zorgt voor minder effeciency, en als het filter daar niet op afgestemd is, dan is het totaal effekt natuurlijk niet goed. Als je met dempingsmateriaal gaat rommelen, dan moet je ook het filter herzien. Alleen meer of minder dempingsmateriaal in een kast stoppen, en aan de hand daarvan conclusies trekken is kort-door-de-bocht.

Ik heb zelf een aantal metingen gedaan met verschillende hoeveelheden demping bij de woofer van de Milestones, en je ziet daar vanaf een bepaalde hoeveelheid demping met name effect op het rendement in de laagste frequenties:

http://www.hifivoice.com/audio/mileston ... lling.html

Als je daar geen rekening mee houdt in de afstemming van het filter, dan kan je denken dat je "verlies aan levendigheid" krijgt, terwijl in feite een stukje push in het laag verdwijnt. Als je laag wat te enthousiast is, of als je kast afstemming en wat hogere Q heeft, kan veel dempingsmateriaal juist positief werken.

Als je je dempingsmateriaal teveel op elkaar drukt en/of delen van je kast afsluit, dan verklein je je kast i.p.v. dat je je kast virtueel vergroot. Ook dat levert een andere afstemming (metingen niet op het web, wel zelf voorbeelden daarvan gemeten).

Watbetreft de kastvormen, er wordt iets teveel in termen van weerkaatsing in verschillende richtingen gedacht. Als je in zo'n kleine ruimte een relatief grote hoeveelheid akoestische energie stopt, zal er nog steeds redelijk wat terugdempen. Al die gradient pijlen zijn theoretisch leuk, maar in de praktijk zal er nog steeds een flinke hoeveelheid geluid weerkaatsen. Lucht wordt niet in oneindig dunne richtingen afgestraald, en er vinden zelfs turbulenties plaats (denk aan fluitende baspijpen).

Praat maar eens in zo'n vorm, dan hoor je iets anders dan dat je in de open lucht praat. En aangezien een transducer niet helemaal akoestisch afsluit, zal ook deze enclosure een bepaald timbre laten horen. Anders, misschien "beter", maar nog steeds hoorbaar.

Dempingsmateriaal blijft nog steeds noodzakelijk. En als je een vierkante kast versus een speciale kastvorm met dempingsmateriaal vergelijkt, dan worden de gemeten verschillen toch wel klein naar mijn idee. Kijk maar naar de 2 gedempte situaties in de volgende metingen:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4941#54941
Praat in beide kastvormen incl. demping, en ik denk dat er amper verschillen meer hoorbaar zijn. Ik vind dat je in een enclosure goed kan horen of je voldoende demping hebt simpelweg door zelf een "sweep" te doen met je stem (houdt familie en vrienden uit de kamer, ze denken natuurlijk al dat we gek zijn met zo'n hobby, maar met dat soort gedrag voed je dat idee nog stukken meer! 8-[).

De speciale constructie die B&W gebruikt is inert natuurlijk enorm sterk (zijn ook nog eens keramisch, raadt eens waar ze gemaakt worden???), denk maar aan een ei waar je veel kracht op de kop kan uitoefenen zonder dat deze een krimp geeft. Ik neem aan dat dit zeer positief uitpakt in termen van onderdrukken van paneelvibraties. Het zou me niet verbazen dat hier de grootste voordelen schuilen. Een meting met een accelerometer zouden hier denk ik veel nutige informatie geven (ik kan zoiets wel een keer met me meenemen, ik kom wel vaker in Belgie). Verder zijn de diffracties veel minder met zo'n ronde vorm. Met alle respect voor de Avalon en Milestones kasten, maar die "smalle facetten" maken de kastvorm ook gevoelig voor diffracties m.b.t. het stereobeeld. Als je precies midden tussen de speakers zit zie je de speeksel van zangers tegen de huig klotsen, maar als je een paar cm beweegt wordt het beeld difuus, en verderop weer goed. Randjes zijn bah, of ze nu recht of schuin zijn.

Ik denk dat de voorgestelde vorm dus best zinnig is, maar dat er secundair misschien nog wel belangrijkere redenen zijn dan primair (staande golven). Kwaad kan het zeker niet, en het ziet er geweldig goed uit, dus ik zie graag nieuwe bevindingen van je tegenmoet, en kom graag een keer bij je luisteren als dat kan/mag!!!

Grtn,
Marc
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je kan het natuurlijk marketing noemen, het verhaal van B&W, maar in ieder geval geven ze zelf aan dat ze het eerst ook hebben geprobeerd met slechts een bol. Met behulp van dempingsmateriaal kregen ze dan een perfecte waterval. Maar ook werd het geluid volgens hen minder transparant. Vandaar dat ze de geïnverteerde hoorn hebben toegepast die het mogelijk maakte om vrijwel geen dempingsmateriaal te gebruiken. Dus met de bo/hoorn met zeer lichte demping tov een bol vol met demping, zodanig dat vergelijkbare watervallen werden verkregen, klonk de behuizing zonder demping beter.

Dat ik dezelfde gehoormatige ervaring heb kan natuurlijk self-fulfilling prophecy zijn. Maar ondanks dat de tonale balans van mijn systeem tijdens de luistersessie in Breda niet goed was, hebben de mensen denk ik wel kunnen horen dat het systeem zeer transparant is. Je bent overigens welkom om ook bij mij eens langs te komen, hoewel dat helaas wel een eind rijden is.

Ik denk dat als jij zo'n behuizing zou kiezen, in combinatie met je Accuton mid, dat je helemaal niet meer weet waar je blijft van de transparantie :wink: .
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

marc.heijligers schreef:
Dat behoeft wat nuancering lijkt me. Teveel dempingsmateriaal zorgt voor minder effeciency, en als het filter daar niet op afgestemd is, dan is het totaal effekt natuurlijk niet goed. Als je met dempingsmateriaal gaat rommelen, dan moet je ook het filter herzien. Alleen meer of minder dempingsmateriaal in een kast stoppen, en aan de hand daarvan conclusies trekken is kort-door-de-bocht.
Daar heb je op zich gelijk in, toch hebben ik en Ed iets anders in het geluid gemerkt dan wat je gewend bent van een enigszins verschoven tonale balans.
Praat maar eens in zo'n vorm, dan hoor je iets anders dan dat je in de open lucht praat. En aangezien een transducer niet helemaal akoestisch afsluit, zal ook deze enclosure een bepaald timbre laten horen. Anders, misschien "beter", maar nog steeds hoorbaar.
Hij klinkt zeer droog, bouw hem maar eens en praat erin. Je zult verbaasd staan. Ik ben net zo gek als jij en heb dit soort dingen geprobeerd. En een vergelijk met praten in de open lucht gaat sowieso niet op, dan komt het geluid via je hoofd vrij op je oren terecht, heel anders dan wanneer je in een gat in een muur zou praten. En dat laatste doe je ook niet als vergelijk omdat je dan vrijwel niets meer hoort als de muur dik is. En praten in de bol/hoorn met je hele hoofd in de opening om hem af te sluiten zal je ook niets leren :wink: .
Dempingsmateriaal blijft nog steeds noodzakelijk. En als je een vierkante kast versus een speciale kastvorm met dempingsmateriaal vergelijkt, dan worden de gemeten verschillen toch wel klein naar mijn idee. Kijk maar naar de 2 gedempte situaties in de volgende metingen:
Tja dat vind ik nu weer een kort door de bocht bewering zonder zelf met dit soort behuizingen te hebben gespeeld. Kijk eens naar deze waterval van mijn speaker, de bol is helemaal leeg daar zul je geen draadje wol in vinden.
Afbeelding
Ook al heb ik niet zulke hoge resolutiemetingen als dat jij kan maken, hieruit kan toch voldoende opgemaakt worden dat de behuizing niets meer toevoegt. Ik heb helaas geen plaatjes meer daarvan, maar ik heb destijds vergeleken met de driver zonder behuizing en die deed het niet beter.

P.S. rond de 2 kHz doet de 'kale' mid het nog beter, de gefilterde versie ondervindt enige extra traagheid van het scheidingsfilter.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op di 21 nov 2006, 0:51, 1 keer totaal gewijzigd.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Ik kom hier in Luxemburg net uit een 14 uur lange zware vergadering gevuld met meningsverschillen, zitten jullie hier ook stiekem te argumenteren.

Leuk jongens, ga zo door, daar kan mijn ontwerp alleen maar beter van worden.

Groeten,
Ed.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Om even in te haken op de discussie over dempingsmateriaal. Volgens mij wordt er voorbij gegaan aan het feit dat al het dempingsmateriaal wat ik ken toch een niet lineair gedrag laat zien, dwz. er is geen constante demping met frequentie. Juist door dit gedrag krijg je dat het dempingsmateriaal ook gehoormatig invloed heeft, het haalt bv. niet alleen de 'push' uit 't laag, ook in het middengebied kan je de verschillen horen tussen een kast gedempt met Pritex of BAF die toch dezelfde curve te zien geven. Kortom, alleen stellen dat dempingsmateriaal reflecties in de kast dempt en verder niks bijdraagt aan het tonale karakter van een luidspreker is wat kortzichtig.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

SSassen schreef:
Kortom, alleen stellen dat dempingsmateriaal reflecties in de kast dempt en verder niks bijdraagt aan het tonale karakter van een luidspreker is wat kortzichtig.
Daar heb je een goed punt, Sander..
Ik denk ook dat je heel selectief moet zijn met de soorten dempmateriaal en de toepassing: In een gesloten box zul je ander materiaal gebruiken dan bijv. in de tunnel van een TL
Schapenwol schijnt erg in trek te zijn geweest als kastvulling vanwege de tonale aspecten. Als demping van panelen is het minder geschikt..

Kees
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klopt, en dit soort discussies herhaalt zich als geinteresseerden later inhaken. Geeft niet, hierbij nogmaals de link die ik eerder heb gegeven hierover van de site van Siegfried Linkwitz: http://www.linkwitzlab.com/frontiers.htm#A
hilbren

Bericht door hilbren »

Ik vindt het wel een mooi concept om een omgekeerde hoorn te gebruiken achter de speaker. Zo kun je natuurlijk een hoogimpedante ruimte maken direct achter de speaker waardoor de lineaire vervorming (denk ik) aanzienlijk afneemt. Naar het achtereinde van de speaker daar waar een hoorn normaal laagimpedant is zal de druk wel behoorlijk toenemen denk ik.

Betreft de demping, in een aantal ontwerpen die ik van fostex gezien heb zie ik dat ze verschillende demping materialen gebruiken. Misschien dat je daar wat technieken/concepten van kunt lenen...?
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Zo'n "omgekeerde hoorn" vorm zie je steeds meer op een of andere manier:
-de Nautilus van B&W
-die Saba Greencones en soortgelijken
-de nieuwe referentie van StereoPlay met Thiel-speakers (Lumen White)
-etc. etc.
Het lijkt er op dat dit wel eens een heel goed concept is om op door te borduren..

Kees
hilbren

Bericht door hilbren »

Het komt er op neer dat je de voordelen van een dipole en de voordelen van een gesloten speaker samenvoegt zonder de nadelen van beide. Maargoed je krijgt denk ik wel te maken met de nadelen van een hoorn... ivm met reflectie in de hoorn.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hilbren schreef:
Het komt er op neer dat je de voordelen van een dipole en de voordelen van een gesloten speaker samenvoegt zonder de nadelen van beide. Maargoed je krijgt denk ik wel te maken met de nadelen van een hoorn... ivm met reflectie in de hoorn.
als je de hoorn goed opzet, dan gaan die reflecties alleen maar "dieper de hoorn in" en met wat demping sterven ze dan uit voor ze terug kunnen komen uit de punt van de hoorn (of verdwijnen ze in het open einde als het een TL is)

@Asterduc: had je ook gemeten aan de TL met open einde?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bedenk dat een geinverteerde hoorn het omgekeerde doet van een hoorn waarbij je energie in het smalle gedeelte stopt. Ik heb voor de gein wel eens op die toeter geblazen, in het smalle uiteinde van ca 2 cm dus, en dat geeft een aardig trompet geluid :lol: . Dan versterkt ie dus terwijl een geinverteerde hoorn in dezelfde mate verzwakt en dat is best veel.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”