Modificatie Denon DCD-735

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

KT88,
De 1500 is 20 jaar oud, en diende alleen als voorbeeld van bouwkwaliteit, niet voor de geluidskwaliteit
Hij bedoelde de nieuwe twee-kanaals SACD speler, die hadden ze 20-jaar geleden nog niet, zie hieronder voor een indruk.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

http://denon.jp/museum/1985.html is waar ik de 1500 van ken.
Dat ze nu weer hetzelfde nummer gebruiken.......tja.

En Denon maakt(e) echt wel mooie zaken, hoor.
Afbeelding
Afbeelding

Wat het probleem betreft.......ergens een voedingsspanning weggevallen?
Fuseable weerstandje ergens?
Lastig foutzoeken, ik ben niet helderziend helaas :oops:
mluyben

Bericht door mluyben »

Ik bedoelde ook niet of jullie even de oplossing wilden aangeven.
Maar ik hoopte dat jullie zoiets al eens eerder hadden meegemaakt en me dus een richting konden op sturen.

Ik zal morgen de voedings spanningen allemaal eens door meten.
Misschien toch iets geraakt? Ik ben er alleen niet in geweest dus dat kan eigenlijk niet.
De opamp voedingen heb ik net doorgemeten en die staan keurig op +/-5,01V.
Volgens het blok schema wat er ook bij zit is de 8V wel gestabiliseerd dmv TR504 maar dat stukje schema moet ik toch echt even rustig voor gaan zitten.

Ik denk dat ik de andere speler zover aanpas als ik was en daarna maar eens ga kijken voor een nieuwe speler in de kamer.
Ik ga liever niet verder als ik geen idee heb wat ik verkeerd kan hebben gedaan.
Straks en mooie voeding gemaakt, alles klaar en de volgende dag werkt het niet meer.

Zou wel mooi zijn als de andere ook weer aan de praat krijg. Als dat lukt dan ga ik wel weer verder.
Paul

Bericht door Paul »

[quote="KT88"]

Marantz is ook niet alles hoor, daar is het ook al lastig bij sommige modellen om er een extra trafootje bij in te hangen (nietwaar Paul? ) :twisted:
[quote]

:cry: :wink:

Btw, waarom moeten die elco's 100uf zijn en niet de helft ofzo?
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

De uitgangselco's bedoel je?

Om een beetje laagimpedante belasting nog aan te kunnen sturen zonder laagproblemen te krijgen.

Zie het zo: de kantelfrequentie -3dB ontstaat als Xc (de impedantie van de C) gelijk is geworden aan Rin van de eropvolgende (voor) versterker.
Stel nu dat we 10 Hz willen als F (-3dB), dan is Xc = 1/2*pi*f*C .
Bij 100 uF (is 10^-4 F) vullen we in: Xc = 1/6.28*10*10^-4 = 1/6.28 kohm = ~ 160 ohm.
Voor F (-3dB) zou je nu een impedantie van 160 ohm aan kunnen sturen.

Voor het fazeverloop is het prettig als we minstens een factor 10 aan reserve nemen, dus 1600 ohm minimale belasting.

Nu zal dat zelfs vrij weinig voorkomen, maar ik heb wel eens 5 kohm gezien.

100 uF is ook makkelijk, kost net zoveel als 47 of 22 of 10, is ook practisch even groot (tegenwoordig dan toch, standaard huisjes).

Maar ik zie liever helemaal geen C's, en al helemaal geen elco's, in de signaalweg.

Zo zie je dus dat volgens bovenstaande berekening, 10 uF polyprop of wat dan ook, minimaal 1600 ohm aan zou kunnen sturen met F (-3dB) op 10 Hz, maar wegens het fasedraaien dus minimaal 16kohm.
Kijk, nu wordt het al interessant, want achter die elco in het schema zit al 30 kohm, zetten we daar bijv. een 10 kohm potmeter achter, hebben we in het lage audiogebied dus al een probleem.

Vandaar mijn advies om die parallelweerstanden naar minimaal 100 k ofzo te zetten, dat geeft met 10 uF wat meer ruimte voor belasting.
Maar zelfs dan zou ik niet lager gaan dan 50 kohm.

Nu snap je ook misschien mijn voorkeur voor hoogohmige ingangen wat beter? :twisted:
Paul

Bericht door Paul »

Duidelijk, maaruh dit is natuurlijk niet het goede nieuws waar ik op gerekend / gehoopt had :evil: :D

Ik zat er eigenlijk over te denken omdat het verschil met jouw loopwerk / dac combi toch ergens op de achtergrond een beetje door mijn hoofd bleef spoken...
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Is een totaal ander concept, een 24 bitter delta/sigma DAC met discrete klasse A uitgang, en extreem opgebouwde, aparte voedingen.

De enige C in het signaalpad is een 4.7 uF Mundorf Supreme ergens (en niet in de uitgang.....) :twisted:

Kijk maar eens bij de Hawk DAC MPIII, is hetzelfde principe, maar dan nog iets consequenter uitgewerkt.
Oa. Werner Ogiers (TNT) heeft hierbij enorm geholpen, ik was daar zelf toen nog niet zo in thuis.

Overigens heb ik uit een andere thread van Sander Sassen begrepen dat die HDAM modules blijkbaar niet echt lekker zijn.........maar ik heb zelf nog nooit een speler met HDAM techniek gemodificeerd, dus jij bent lekker proefkonijn :roll: :wink:
mluyben

Bericht door mluyben »

Hmm...HDAM niet echt geweldig, en hij wil wel dat ik een SA7001 aanschaf waar de HDAM unit in zit :shock: :wink:
Wordt zelfs als verkoop argument gebruikt door Marantz.

Ik krijg de indruk aan de eenzijdige reacties van KT88 dat de andere [edit by mod] geen zin hebben in reageren [/e-b-m] ...jammer.
Alle hulp wordt gewaardeerd hoor.

Marcel
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hmm...HDAM niet echt geweldig, en hij wil wel dat ik een SA7001 aanschaf waar de HDAM unit in zit
Wordt zelfs als verkoop argument gebruikt door Marantz.
Ja, maar de Denon steekt dusdanig slecht in elkaar dat als je persé een SACD-speler wilt de SA7001 toch de betere keuze is, HDAM of niet. Ik heb laatst zelf een dergelijke Denon gemodificeerd en 't apparaat zit vol met ontwerpfouten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Huh :shock: text weg...
Als je pas een paar honderd CD-spelers aangepast heb heb je nog lang niet genoeg ervaring :lol:
Eet je ook met een soldeerbout??

Kees
mluyben

Bericht door mluyben »

Sander, net stond hier nog een bericht met een beetje een pissige ondertoon??
Als jij al zo lang CD spelers modificeerd is dat juist voor mij een reden om jou hulp in te roepen.
Maar ik heb hier nog weinig reacties andere van je gezien anders dan dat ik een Marantz moet aanschaffen.
Als je me tips kan geven dan houd ik me zeker aanbevolen.
ik acht jou kennis op een hoog niveau.

Nu vind ik de SA7001 zeker mooi dus als ik een andere speler aanschaf zal het naar aanleiding van o.a jou bevindingen geen denon worden.

Ik hoop dat je nu minder kwaad over me denkt en evt wat tips wilt geven.
Ik had aleen gehoopt dat er ook andere waren met ervaring dan alleen de 2 Sanders, begrijp je.

Marcel
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

audiomanics schreef:
Huh :shock: text weg...
was een stukje iritatie dat niet nodig was en niets toevoegde heb t maar weg gehaald om t topic gezellig te houden
mluyben

Bericht door mluyben »

Ik heb trouwens net alle spanningen opgemeten en kan geen rare spanningen vinden.
De +/-8V is in werkelijkheid +9,6 en -9.2
de +/-5V is +/-5,05V
opamps hebben gewoon spanning.

Nu was dit wel de mindere speler van de 2.
Kan het zijn dat de laserunit het gewoon begeven heeft?
Hij had soms wel eens een probleem met overslaan.
en bij sommige CD's maakte hij meer geluid als de andere.

Een laserunit is niet duur, spindle motor weet ik zo niet.

Marcel
audiomanics
Contacteer:

Ok,
http://www.kicken.com/konijn/Liefkleinkonijntje.swf

dus dat is definitief verleden tijd :(

http://www.manualscenter.com/advanced_s ... ad07963b2b

Hier heb je een servicemanual van die speler... mogelijk staat daarin ook hoe je in de servicemode terchtkomt (als ie er al een heeft) Daarmee kun je de laser testen en afregelen, doorgaans.

Kees
mluyben

Bericht door mluyben »

Ik heb de service manuals en er zit inderdaad een service mode op.
Maar moet hier niet een aparte CD bij?
Als ik de service mode aktiveer dan doorloopt hij de eerste test 'start focus' en die eindigd niet in '02' wat hij aan moet geven maar hij blijft in '01'.
Wat aan zou geven dat het niet goed is.
Doe ik er echter een CD in dan doorloopt hij focus test wel en komt bij '02' die hij dan echter niet finished. Deze is voor Tracking en slide servo.

Kan ik trouwens ongestraft het loopwerk van de ene speler op de andere aansluiten?
audiomanics
Contacteer:

Ik heb dat nog nooit geprobeerd eerlijk gezegd.
Staat er in die manual niet op welke punten je wat moet meten?
Er zijn een paar dingen die al snel kunt zien:
Draai eerst met de hand de kop naar het midden. De kop moet dan naar een nul-positie gestuurd worden. Als dat werkt is de aandrijving van de kop en de nul-positie-sensor correct.
Met test 1 moet je de lens op en neer zien bewegen. Als je er dan een CD in legt zal hij daar op focuseren. Dat doet hij kennelijk. Je laser zal dan zeer waarschijnlijk ook licht geven. Bij CD spelers (met een heldere lens) kon je de laser ook zien werken. Als je er in keek zag je een flauw rood schijnsel door de lens. Met de huidige DVD-spelers (met blauwe lens) heb ik dat niet kunnen zien.
Check ook even of er geen vuiltje op de lens of eronder zit (zachtjes met een beetje luch schoonblazen)
Voor dat tracken is een afregeling aanwezig, meestal. In de service manual zul je vinden waar je moet meten.
(hoewel er tegenwoordig maar bitter weinig meer te regelen valt.)

Kees
mluyben

Bericht door mluyben »

Ik heb net ook het service programma op de andere speler geaktiveerd en die doorloopt wel het hele verhaal.
Lijkt dus inderdaad of er iets grondig mis is.

Als ik de slede met de hand verstel en dan de speler aan zet dan beweegd deze gewoon naar zijn begin stand, dus dat werkt ook, maar ik begin te vermoeden dat er iets mis is met de spindle motor.
Deze speler maakt gewoon meer geluid als de spindle begint te draaien.
Mischien teveel trillingen?
Daar begon hij mee vlak voordat ik hem naar boven bracht.
Al met al gewoon defect dus. Wel vreemd dat het zo plotseling gebeurd.

Ik ga toch eens kijken voor een nieuwe voeding.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Marc,

Als je lekker wilt modden en zelf een prima geluid voor elkaar krijgen dan zou ik eerst eens een oude Philips of Marantz CD-speler aanschaffen. Vaak voor een paar tientjes verkrijgbaar. Vooral die waar het CDM4/19 loopwerk in zit zijn interessant. Dat is oerdegelijk en het aftastmechanisme zit erg mooi in elkaar. Het is niet voor niets dat Sander dit soort spelers nu aan het verzamelen is, die loopwerken zijn goed en gaan niet stuk. Ik zou zeggen probeer hem voor te zijn en te zorgen dat de volgende aanbieding bij jou thuis terechtkomt.

Als je dan wat ervaring hebt opgedaan, met onze hulp, kan je later eens aan de SACD-spelers beginnen. Erg vervelend dat je speler het niet meer doet en lastig voor ons om zo van afstand mee te helpen.
mluyben

Bericht door mluyben »

Dank je Jeroen,

Ik weet dat de phlips/marantz spelers leuke mod spelers zijn maar ik had deze denons nog staan. De een was een 2de hand speler die de nodige uren al heeft gedraaid. Mijn eigen speler is ook oud maar niet zoveel gebruikt doordat in de kamer een DVD-speler staat. Vandaar dat ik niet met philips/marantz ben gaan modden.
Zijn de Sony units dan zo slecht?
Probleem is ook een beetje dat veel van de oude/2de hands spelers er ook erg gedateerd uitzien.
Het maakt me niet echt uit dat er iets kapot gaat, daar leer je van.
Maar het stoort me dat ik niet weet waarom.

Als ik een SACD speler aanschaf dan blijf ik daar toch echt vanaf, die zijn me iets te duur om te verkloten.
Ik vind CEC ook wel mooie spelers hebben, maar wat prijzig.

Ik houd me voorlopig maar stil, jullie horen het nog wel als ik verder ben.
audiomanics
Contacteer:

mluyben schreef:
Deze speler maakt gewoon meer geluid als de spindle begint te draaien.
Mischien teveel trillingen?
Oh wacht effe.. Ik heb zoiets wel eens meer meegemaakt. Toen bleek dat het klemmechanisme van de CD vast zat. Vaak zit er een machnetisch schijfje in dat als de CD op zijn plek zit dat hij op de spindle geklemd wordt. Als ie dat niet doet slipt de CD, met alle gevolgen van dien..
Check it.. Loopt het motortje zelf nog wel soepel rond? (bij spelers die lang stil hebben gestaan wil hij nog wel eens vast gaan zitten.. hier niet het geval begrijp ik)

Kees
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

mluyben schreef:
Ik krijg de indruk aan de eenzijdige reacties van KT88 dat de andere [edit by mod] geen zin hebben in reageren [/e-b-m] ...jammer.
Alle hulp wordt gewaardeerd hoor.
Eenzijdig?

Tja, ik kan slechts vertellen over mijn eigen ervaringen, en daar zit een HDAM speler helaas niet bij.

ik weet iets meer van de oudere Marantzen, Sonys, TEACs, Pioneers, Philipsen, Madrigals, Arcams, Cambridges..........alles van voor 1995 zeg maar ;-)

Ik heb zelfs nog nooit serieus naar een speler met HDAM geluisterd, anders dan wat vluchtige indrukken op luisterdagen en shows.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

mluyben schreef:
Nee hoor, als ie het weer doet kun je lekker verder modden.
weidok

Bericht door weidok »

jeroen_d schreef:
mluyben schreef:
Nee hoor, als ie het weer doet kun je lekker verder modden.
Zou zeggen koop een PS 1 SPHC 1001 kun je hele
mooi cd speler van maken

http://www.methe-family.de/cd.htm

Deze

Afbeelding
Paul

Bericht door Paul »

knip......

en naar een nieuw topic!
Laatst gewijzigd door Paul op zo 19 nov 2006, 0:06, 1 keer totaal gewijzigd.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

E-mail even, of (beter) maak een nieuw topic aan als je wilt.
Plaats reactie