Keuze filter-componenten

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Benco

Keuze filter-componenten

Bericht door Benco »

Is dit een goeie keuze van componenten om een filter te bouwen ?

Afbeelding
AUDYN-CAP POLYPROPYLEEN
Audyn Cap polypropyleen met 5% tolerantie en 400 Volt werkspanning. In een zeer uitgebreide luistertest van condensatoren door het toonaangevend maanblad AUDIO, werden deze MKP-condensatoren unaniem als de beste keuze beoordeeld. Nu kunt u uw wisselfilter werkelijk compromisloos opbouwen voor een prijs die binnen ieders bereik ligt.

Afbeelding

Audyn Cap Tinfolie
Hi-tech foliecondensator waarbij pure tinfolie voor de anoden gebruikt wordt. De niet-gemetalliseerde polypropyleenfolie wordt in sandwich constructie tussen de twee tinfolies gewikkeld. Dit resulteert in een extreem induktie-arme condensator met een verliesfaktor die ongeveer 10 keer beter is dan van een normale MKP condensator. Door de zeer grote en zware uitvoering zijn slechts waarden tot 4.7 µF leverbaar. De spanning is 250V= tot en met 1.8 µF en vanaf 2.20 µF is de werkspanning 100 Vdc, de tolerantie is slechts 2%. Ten opzichte van een MKP biedt dit type condensator een grote verbetering op het gebied van detaillering.

Afbeelding

TRITEC-SPOELEN
Tritec spoelen zijn gewikkeld met 7-aderig draad die concentrisch ten opzichte van elkaar geplaatst zijn. Ze worden in hars gebakken om resonanties uit te sluiten. De compromisloze spoelen zijn door het uitgebreide leveringsprogramma inzetbaar voor alle seriespoelen in het laag en middentoonbereik. Deze spoelen zijn leverbaar in 3 kwaliteiten.

Greetzzz
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik zou je aanraden ClarityCap condensators en foliespoelen te gebruiken. Minstens zo goede kwaliteit, zo niet beter, voor veel minder geld in vergelijk met de KPSN en de Tritec. Zie http://www.crafty.nl/links/CapsCoils.php
Benco

Bericht door Benco »

thx voor je reply maar zit met een probleempje dan , ik moet een spoel hebben van 2.0 mH en dat hebben ze dan weer niet ...
de tritecs zijn ook zoveel duurder niet , ongeveer een 10% en die hebben wel een 2.0 mH spoel ...
Ik was eerst van plan om ChateuRoux condesatoren te nemen maar ook waar ze deze verkopen geen 2.0 mH spoelen , wel 1.8 en 2.2 maar das niet wat ik nodig heb dus ...

Toch dikke mercie voor je reply , alle tips zijn hartelijk welkom

MVG , Benco .
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik denk dat je je niet te blind moet staren op bepaalde types. Tri-tecs zijn al goeie spoelen. Als ze die wél hebben in de waarde die je nodig hebt, lijkt mij de keus snel gemaakt.
ovni

Bericht door ovni »

Benco schreef:
thx voor je reply maar zit met een probleempje dan , ik moet een spoel hebben van 2.0 mH en dat hebben ze dan weer niet ...
Jantzen audio levert wel de meest voor de hand liggende tussen waarden. Ik denk dat Crafty die niet allemaal op voorraad zal hebben. Maar je kunt altijd vragen natuurlijk.

klik hier voor het volledige assortiment van jantzen folie spoelen

klik hier voor het volledige assortiment van jantzen lucht spoelen
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Toch even reageren. Mag vast want het gaat hier over Caps&Coils. Ik lever zonder extra kosten elke tussenwaarde die je wenst. Daar zit dan alleen wel een wat langere levertijd aanvast. Reken voor een spoel op maat ongeveer 5 weken.

Groeten Roland
(van Crafty)

Tritec vs backlack vs folie / 1 woord microphonie.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Hoi,

dat maakt het verhaal natuurlijk anders. Ik wist niet dat Jantzenspoelen ook in tussenmaten verkrijgbaar waren.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Benco schreef:
de tritecs zijn ook zoveel duurder niet , ongeveer een 10% en die hebben wel een 2.0 mH spoel ...
Ik was eerst van plan om ChateuRoux condesatoren te nemen maar ook waar ze deze verkopen geen 2.0 mH spoelen , wel 1.8 en 2.2 maar das niet wat ik nodig heb dus ...

Toch dikke mercie voor je reply , alle tips zijn hartelijk welkom

MVG , Benco .
Tritec vind ik gewoon zonde van het geld, biedt te weinig extra tov een gewone draadgewonden luchtspoel. Dan kun je nog beter een baklak (Air Therm) nemen.

Waardes zijn heel eenvoudig aan te passen door af te wikkelen. Als de verkoper die service, met een LCR metertje bij de hand, niet aan jou wil verlenen dan zou ik sowieso naar iemand anders gaan :wink:
Benco

Bericht door Benco »

het zijn dus deze geworden , waarom ? wel simpel , ze zijn goed en ze waren voorhanden , zonder wachttijd ...

Afbeelding
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik vond de tritecs zeer zeker wel een verbetering tov de standaard luchtspoelen hoor!! EChter de foliespoelen lijken weer iets beter te zijn. Een aangezien deze naar het schijnt even duur zijn als de tritecs zou ik voor de folie gaan.

Wowly
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Wowly schreef:
Ik vond de tritecs zeer zeker wel een verbetering tov de standaard luchtspoelen hoor!! EChter de foliespoelen lijken weer iets beter te zijn. Een aangezien deze naar het schijnt even duur zijn als de tritecs zou ik voor de folie gaan.

Wowly
Dat de folie nog mooier klinkt heb ik zelf ondervonden maar ze zijn minstens 2 x zo duur(geworden) :cry:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Huh? Dat waren ze destijds ook bijna, maar ik had van Jeroen begrepen dat ze bijna even duur waren geworden?

Wowly
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Wowly schreef:
Huh? Dat waren ze destijds ook bijna, maar ik had van Jeroen begrepen dat ze bijna even duur waren geworden?

Wowly
Op 9-9-2006 heb ik voor 2 Tritecs 1,5mH 39.60 af mogen rekenen en 20-10-2006 voor 2 1,5mH bandspoelen van IT(schrik niet!!!) 145,90 :cry:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik geef toch niet voor niets die link naar crafty? Bestellen en binnen een week is het spul binnen. 27,65 voor een 1,5mH exemplaar met 2,1mm2 doorsnede. Ik heb zelf nu in mijn eigen monitor die Jantzen spoelen eindelijk ook voor de middentoner gezet. Fantastisch resultaat!
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Meettechnisch zijn tinfolie condensatoren toch verweg het best?
Benco

Bericht door Benco »

eerste proef stukje (in klad) hoe het filter er ongeveer zou moeten gaan uitzien ...

Afbeelding

Afbeelding

ik ben maar een leek en heb weinig plek om die grote spoelen weg te moffelen en dacht dat als ik er lood tussen zou steken dat probleem opgelost zou zijn ... verkeerd gedacht ?
dre

Bericht door dre »

je hebt het antwoord er zelf al bij gezet.
Benco

Bericht door Benco »

ja en dit is dan het originele Tannoy filter , let goed op hoe de spoelen staan (spoeltjes)

Afbeelding
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Zo te zien heb je ruimte genoeg om dat kleine spoeltje tegen het schotje naast die C's te kitten.. Desnoods een gat in de grote plaat waar je een stukje van dat spoeltje door heen laat steken..
Ziet er best wel gelikt uit zo in plexiglas.. Zou alleen andere lijm gebruiken, maar dat is puur om optische redenen..

Kees
Benco

Bericht door Benco »

ziezo alweer een hoop geleerd ... dat lood is idd nutteloos ... mumetaal is wel nuttig maar tot hiertoe onvindbaar om los in kleine hoeveelhied te kopen en ideaal is het dus ook niet ... het ploel draaien das erg krap maar het word geprobeert , en als dat allemaal niet lukt dan zal het een externe filter worden en is het geklooi met die plexi en de voorzien ruimte voor het filter (alvorens ik wist hoe groot de componenten gingen zijn tov de originele) nutteloos geweest en dus zonde van de tijd , materiaal en geld ....
Ik hoop alsnog dat het plexi idee kan blijven bestaan en als dat zo is worden uiteindelijk die bakjes gemaat met professionele middelen en worde het plexi gelijmd met trico (zodat de naden trasparant zijn en in mekaar gesmolten word zodat die heel netjes zijn ipv met deze 2 componenten lijm die erg moeilijk en vies werkt ....
zo op hoop van zegen ... ik post wel iets als er schot in de zaak komt en in the meantime hoop ik nog nuttige tips te lezen van ervaren zelfbouwers ...
Thanks a lot guys

MVG , Benco.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”