Passieve radiatoren in een basstrap.

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Passieve radiatoren in een basstrap.

Bericht door Roland »

Hoi

Ik heb een basstrap geknutseld die met passieve radiatoren werkt. Ik was op zoek naar een basstrap die transporteerbaar was en te tunen op verschillende ruimtes. De pijplengtes van een conventionele basstrap varieren per ruimte/ tuning freq. tussen de 10 en 70 cm. Vrij onwerkbaar dus.

Ik kwam op het idee ipv pijpen met een variable lengte deze passieve radiatoren te gebruiken.
http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=295-494

Ik heb de basstrap net getuned met behulp van een sub, een sinus generator en een stukje papier aan de conus getaped om de trillingen te kunnen zien. Dat werkte erg goed.

Mijn ruimte is 6.60 bij 5.50 bij 4.0 meter. Een basstrap met passieve radiatoren werkt iets breedbandiger als een versie met poorten. Ik zit nu met een volume van 55 liter per radiator. Vanaf een hz of +- 3 onder en boven de tuning freq. begint de conus te bewegen.

Tekening:
http://static.flickr.com/114/299664082_ ... a4.jpg?v=0[/url]

De volgende versie wordt een kubus van ongeveer 42 cm in het kwadraat. Over de invloed van de basstrap op mijn akoestiek kan ik helaas nog niet al te veel zeggen. Het is nu te laat om eens even lekker met een plaat van Laurent Garnier te knallen. (house 8) ) Ik voel de konus in ieder geval wel bewegen als ik muziek draai.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Mooi experiment, ik ben benieuwd naar de resultaten!
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Interessant. :)
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Dank voor de complimenten. Kan nu weer wat harder draaien. Ik kan helaas nog niet met metingen op de proppen komen (heel verhaal, zit hier ook nog steeds in een combi van een verbouwing en een verhuizing). Dus alleen even een eerste indruk: de definitie in het laag is toegenomen. Ik hoor wat meer detail en het dreunt allemaal wat minder.

Groeten Roland

PS: het lastige is dat ik ook net een TNT flexy rack klaar heb en een Chinese dac aan het testen ben voor in mijn winkeltje. Klassiek geval dus van net iets te veel te gelijk veranderen. Neem de luisterindruk dus met een korreltje zout.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

jeroen_d schreef:
Mooi experiment, ik ben benieuwd naar de resultaten!
Me too ... Akoustiek is veel belangrijker dan we denken :)
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Hoe staat het hier nu mee? Ik vind het een erg leuk idee. Heb je al metingen gedaan?
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Interessant!

akoustiek is zeker belangrijk, mijn kamer is langwerpig (3 bij 7m) en als ik dan de deuren (vrijwel 1 hele muur van 3 meter) naar het balkon open zet gaat het laag me er toch op vooruit...
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Roland schreef:
Hoi

Dank voor de complimenten. Kan nu weer wat harder draaien. Ik kan helaas nog niet met metingen op de proppen komen (heel verhaal, zit hier ook nog steeds in een combi van een verbouwing en een verhuizing). Dus alleen even een eerste indruk: de definitie in het laag is toegenomen. Ik hoor wat meer detail en het dreunt allemaal wat minder.

Groeten Roland
Roland hoe staat het met je baastrapps ??
Plaatjes en misschien metingen zijn welkom ?

hier een leuke tip om je akoestiek te verbeteren..
is geen vroege 1 april grap..


http://www.tnt-audio.com/accessories/ik ... ble_e.html
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

weidok schreef:
hier een leuke tip om je akoestiek te verbeteren..
is geen vroege 1 april grap..

http://www.tnt-audio.com/accessories/ik ... ble_e.html
Ik heb het net gelezen en ik vind het geniaal. Vooral het breedbandige aspect vind ik nuttig, een helmholtzresonator of vergelijkbaar iets moet goed getuned worden en daarvoor ontbreken nog wel eens de hulpmiddelen en het geduld.
Plaats reactie