Thesis, mini vloerstaandertje als navolging op de Hestia

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

audiomanics schreef:
Ik vind het wel knap dat rechte lijnen nog niet de vorm van de flesjes volgen...
Photoshop... i like it!!

Kees
Staan volgens mij ook halve liter flessen ..tussen HIK..

Lijkt verder een leuk speakertje te worden Edo :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik hoop het Weidok. Eens kijken of dit idee gaat doen wat ik graag wil. Maar dat is dan wel weer het leuke. Iets nabouwen is leuk en succesvol (vaak)....Iets van 0 opbouwen blijft een beetje een gok. Misschien komt het wel niet zo uit zoals ik zou willen....
Dan is het jammer van die 12 euro aan MDF, wat lijm en paar kleine dingen (en tijd). Dan beginnen we gewoon weer van voor af aan... :)
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Met niets beginnen en aan het eind een werkend, en liefst nog *goed* werkend product afleveren, geeft IMO veel meer voldoening dan klakkeloos iets nabouwen.

Ik bouw mijn halve leven al versterkertjes "from scratch", het idee van een voorgekauwd concept trekt me niet echt aan...........
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Same here. Isis bijvoorbeeld had ook een onverwachte dip, waar we niet uitkwamen zonder de kast opnieuw te gaan bouwen. Gelukkig was de klank goed, dus "probleempje"viel mee....maar drivers uitzoeken, kastje ontwikkelen, pijpje hier, wat demping daar, meten, toch maar weer anders, filtertje aanpassen....weer meten etc etc etc. met als eindresultaat dat er iets staat wat naar tevredenheid werkt...kost wat tijd en durf denk ik, maar geeft zeker voldoening...
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Edo schreef:
Voodooless: Tsja, woofer aan de zijkant had gekunt, alleen aangezien de kast een ronding krijgt wordt dit erg lastig wegwerken. Ander punt is dat als ik een woofer aan de zijkant zou plaatsen, ik niet te hoog wil crossen, wat weer een wat groter midwoofertje geeft wat de kast ook weer groter maakt. En de inhoud in liters was nu juist iets wat ik wou beperken. Maar goed, tijd zal het leren. Deze constructie ben ik nog niet veel tegengekomen, dus aangezien bouwen toch een hobby is....is het zeker zo leuk om te proberen.
Ik begrijp je uitgangspunt. De kleine peerless is inderdaad te klein om lekker laag te filteren, zelfs als je er twee hebt (MTM bijvoorbeeld). Een ronding is op zich natuurlijk geen probleem, je verdiept de woofer dan gewoon, en maakt een mooi rond frontje ervoor :)

Maar je ontwerp begint zich steeds interessanter aan te horen :) Mooi rond is zeker niet lelijk 8)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

leuk projectje, en leuke woofertjes. Ben zeer benieuwd wat je nu allemaal precies van plan bent.
15L lijkt me alleen een beetje veel ?
En volgens mij komt de HDS 134 niet veel lager dan 65-70Hz -3dB ?

(damn ik krijg ook vet veel zin in een HJtje nu :(.)

(funky toetsenbord trouwens :P)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

b_force schreef:
15L lijkt me alleen een beetje veel ?
En volgens mij komt de HDS 134 niet veel lager dan 65-70Hz -3dB ?

(damn ik krijg ook vet veel zin in een HJtje nu :(.)

(funky toetsenbord trouwens :P)

Valt mee die 15 liter. Gooi twee woofertjes maar eens in de simulatie.
Ik kom uit op 13.6 liter met F3 op 62Hz.

Toetsenbord is speciaal voor Avid (video-editing programma)...zie http://www.avid.nl/nl/products/media-co ... /index.asp
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Leuk zeg.. ! Gahet thuis eens goed doorlezen :)
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Ik wacht het eindresultaat af.

//offtoptic
@edo je kan de taakbalk ook doorlaten lopen doormiddel van het programma Ultramon. Hierdoor loopt de taakbalk ook door op de 2e monitor en kan je ook programma's scheiden. Eventuele verschillende achtergronden op de 2 monitoren kan dan ook.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Edo schreef:
b_force schreef:
15L lijkt me alleen een beetje veel ?
En volgens mij komt de HDS 134 niet veel lager dan 65-70Hz -3dB ?

(damn ik krijg ook vet veel zin in een HJtje nu :(.)

(funky toetsenbord trouwens :P)

Valt mee die 15 liter. Gooi twee woofertjes maar eens in de simulatie.
Ik kom uit op 13.6 liter met F3 op 62Hz.

Toetsenbord is speciaal voor Avid (video-editing programma)...zie http://www.avid.nl/nl/products/media-co ... /index.asp
Zal wel weer verschil zijn tussen winisd en lspcad (ik had fftjes geen zin om hem apart in lspcad te voeren :P )
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

b_force schreef:
Zal wel weer verschil zijn tussen winisd en lspcad (ik had fftjes geen zin om hem apart in lspcad te voeren :P )
Denk het ook. Ik heb wel vaker verschillen gehad door beide te gebruiken.
Wel kwam ik dit tegen op internet:
recommended 8,2 L volume bass reflex cabinet
Per unit, maar ik zal vanavond eens de proef op de som nemen met WinISD.
Ben wel nieuwsgierig geworden.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Edo,

Ik heb een leuke surround box gemaakt met de Peerless HDS152 zoals je weet, de Golden ratio monitor die in de Elektuur audio special staat. Leuk, klinkt goed en geeft heel relaxed luistergenot, maar heeft feitelijk een subwoofer nodig als je wat meer eisen aan de bas stelt. Kast is 7 liter, komt overeen met jouw maten. Voor een lekker volle bas moet ie tegen de muur. Ik vond het niet mooi klinken om er meer bas uit te persen door de bafflestepcompensatie groter te kiezen. Dat ging ten koste van openheid in de klank en dieplaag komt er toch niet bij.

Als het een full range moet zijn en vrij staand en in dit formaat, dan snap ik niet goed dat je niet uitgaat van de CA15RLY van SEAS. We weten van de box van rho dat de SEAS papieren midwoofers echt heel goed klinken en het resonantiepunt ligt een stuk lager terwijl je met dezelfde afmeting van box zit voor een QB3 alignment. De Visaton AL130 waarnaar je verwees op pagina 2 heeft ook een resonantiepunt zoals de SEAS CA15RLY dat heeft.

De Peerless midwoofers zijn perfect, maar toch meer bedoeld voor HT of gebruik als middentoner.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

He Jeroen,

Jazeker ken ik die. degene met de HDS152. Erg leuke speaker en heb er zelf ook wat dingen mee gemaakt. Heerlijke woofer met veel waar voor z'n geld.

De kast wordt inderdaad niet veel groter dan de (2x) 7 liter dan dat jij gedaan hebt, nu is hij echter nog wat (te) groot, maar er gaat nog een deel af waar het filter komt te zitten. Stuk eraf vanwege het mid-deel, etc.......,resultaat: litertje of 15 effectief.

Wat betreft die Seas van Rho, klonk echt super. AL130 is ook geen verkeerde en heb ik ook al eens gebruikt in een ontwerp. De keuze van de kleine Peerless woofertje is eigelijk gekomen door de totale look die de speaker krijgt.

En kun je onderstaande misschien nog herinneren? (was 6 liter kastje)

Afbeelding

Daar wou ik een beetje op verder borduren, dus i.p.v. in de Hestia 1 HDS'je, nu twee HDS'jes. Gewoon nieuwsgierig... :)

Mar als ze af zijn gaan we ze zeker nog her en der beluisteren op luisterdagen en zo, dus ben benieuwd hoe het allemaal uit zal pakken. Ik denk zelf dat het toch wel een leuk projectje kan worden zo.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Een voordeel is dat jouw luisterruimte thuis de bas erg goed ondersteunt. Ja, die van die foto ken ik 8) . Erg fraai, maar ook die had net dat tikkie extra laag niet dat de SEAS kan geven en dat het net wat meer af maakt. De response van de Hestia heeft enorm veel weg van de Golden ratio monitor, dat zul je straks in de Elektuur zien. De ruimte in Zutphen 2005 was ook erg prettig voor de bas. En bij jouw thuis zoals gezegd nog meer ondersteuning dus ik ga niet beweren dat dit niet goed gaat komen hoor!!!
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 16 nov 2006, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Da's zeker waar. Maar ik zal er eens over denken.
Thanks.

Ik zat trouwens nog even te brainstormen over het mid-deel. recht-toe-recht-aan gesloten of een andere constructie. Het mooiste zou zijn de constructie die Jeroen gemaakt heeft vrees ik, alleen dat wordt inwendig in deze kast wat lastig.

Iemand nog suggesties?????
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Boogjes?
Schuine bracing`s?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Edo schreef:
Da's zeker waar. Maar ik zal er eens over denken.
Thanks.

Ik zat trouwens nog even te brainstormen over het mid-deel. recht-toe-recht-aan gesloten of een andere constructie. Het mooiste zou zijn de constructie die Jeroen gemaakt heeft vrees ik, alleen dat wordt inwendig in deze kast wat lastig.

Iemand nog suggesties?????
Omdat je erg veel ruimte over hebt in deze kast, zou ik ook de mid erg veel ruimte geven (Q desnoods lager dan 0,5) en elektrisch beschermen voor te veel laag. Dan kun je met een lekker lichte demping toe, alleen wat BAF matjes.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Mmm, lager dan 0.5...tsja, dan gaat ie richting de 5 liter inhoud...Ga ik met de Q rond de 0.58 zitten komt ie al op 2.4 liter. Mmm, nog maar even over denken...thanks again.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

5 liter lijkt me mooi, kijk maar even of dat nog past. De 10cm mid heeft natuurlijk wat minder backwave energie en dat zou erg goed weg te dempen moeten zijn in zo'n lekkere ruimte.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Vrees dat de 5 liter niet gaat lukken, dus zoals het er nu naar uitziet denk ik dat ik toch uitkom op een stuk kleinere midkast. Maar goed, ik heb nog de tijd om 1 en ander te onderzoeken. Ondertussen wel alvast de schaaf in het front gezet om 1 en ander wat te in model te brengen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Goede techniek, die schaaf. Zo kun je waanzinnig precies een facet maken!

He ik ook gedaan en werkte perfect!

Jan
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zeker weten. Alleen zorg dat je schaaf scherp is....en je moet een beetje gevoel hebben met het ding. Maar da's denk ik met al het gereedschap wel zo... :)
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Heb het ook met `n schaaf gedaan.Monitor met hand schaaf en sub met `n electrische.Net voor het potloodstreepje stoppen en dan met plankje met gelijmd schuurpapier verder schuren.Super resultaat.Succes!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jep, gaat zeker goed Carlo. En zeker hier. Komt straks als afwerking leer overheen, zoals bij de Ares.
Ondertussen een gekeken hoe de tweeter erin pas....

Afbeelding

Afbeelding

0.5mm speling bij beide. Past later met het leer ertussen prima.....
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Heb vroeger ook panelen met leer gedaan en 0,5 mm lijkt me erg weinig.Je hebt kans je tweeter kapot te trekken met aandraaien of je leer te beschadigen.Heb je al `n proefje gedaan???
Gesloten