Hallo,
Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Mark, ik woon centraal in Nederland. 2 jaar geleden heb ik speakers gebouwd op basis van de Scanspeak 18W8531G00 mid/woofer en de Scanspeak 9700 tweeter. Dit waren mijn eerste speakers die ik niet rechtstreeks van iemand gekopieerd heb.
Sinds enkele weken heb ik mijn speakers weer aangesloten en in gebruik genomen. De speakers hebben geruime tijd in opslag gestaan. In mijn nieuwe situatie (nieuwe versterkers en nieuwe kamer) vind ik deze speakers niet goed tot hun recht komen. Destijds heb ik het filter op mijn gehoor ontworpen (voor het schema zou ik de speakers moeten openen). Ook de kasten zijn door de opslag een klein beetje gaan "werken", hier wil ik ook wat nieuws voor gaan maken.
Nu ben ik van plan een beter filter te maken. Mijn kennis van de softwarepakketten die hiervoor aanbevolen worden is nihil. Mijn vraag aan jullie is: Welk filter zouden jullie ontwerpen voor deze units bij, welke kastinhoud?
Het is mij duidelijk dat dit op gehoor nog fijngeslepen zal moeten worden, het gaat mij om een goed uitgangspunt.
Mvg,
Mark
Filter ontwerp scanspeak speakers
Moderator: Beheerdersteam
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Hallo Mark,
Welkom hier.
Erg leuk setje units al zeg ik hetzelf. Heb toevallig dezelfde units gebruikt in een ontwerp.
De kast was rond de 33 liter en filter etc kun je vinden op http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/indexnl.htm
of het topic op dit forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... light=isis
Welkom hier.
Erg leuk setje units al zeg ik hetzelf. Heb toevallig dezelfde units gebruikt in een ontwerp.
De kast was rond de 33 liter en filter etc kun je vinden op http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/indexnl.htm
of het topic op dit forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... light=isis
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Filter ontwerp scanspeak speakers
Vecteur toevallig?Vecteur schreef:........ In mijn nieuwe situatie (nieuwe versterkers...........
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Hieronder nog een link maar dan met een andere tweeter.
Maar is zeker wat mee te doen denk ik.
http://www.troelsgravesen.dk/SP95.htm
Maar is zeker wat mee te doen denk ik.
http://www.troelsgravesen.dk/SP95.htm
Mijn dank is groot. Het Isis filter en de bijbehorende metingen zien er erg goed uit.Edo schreef:Hieronder nog een link maar dan met een andere tweeter.
Maar is zeker wat mee te doen denk ik.
http://www.troelsgravesen.dk/SP95.htm

Helaas heb ik niet de beschikking over (en kennis van) de meetapparatuur die u heeft. Ik neem aan dat de tweeter in fase staat met de mid/woofer?
Mvg,
Mark
