Daarom was het tijd voor een blik in 't inwendige, maar liefst eigenlijk een tweede CD42 MKII waarmee ik direct kon vergelijken zonder de speler na jaren trouwe dienst tot knutselapparaat te degraderen, hij doet 't immers nog steeds prima. Na een bezoek aan Marktplaats.nl was ik voor 30-euro een CD42 MKII rijker, weinig gebruikt en in prima conditie. Dus vandaag meteen de torx-schroevedraaier ter hand genomen om de speler van z'n kast te ontdoen.

Hierboven een blik op de speler zoals hij nu op m'n werkbank aan 't spelen is. Let vooral op de audiofiele ringkerntrafo bevestigingsringen die nu dienst doen als puck om de CD op z'n plaats te houden. Inmiddels is de eerste modificatie al gemaakt, en nee, dat zijn niet de ringkerntrafo bevestigingsringen.

Een korte blik op een aantal IC's leerde me namelijk dat Marantz een upsampling digitaal filter had toegepast dat de ruwe I2S data, 16-bit/44.1KHz, uit het loopwerk omzet naar 20-bit/8-fs. Je begrijpt dat ik enigszins groen wegtrok, heb ik daar al die jaren naar geluisterd?
Met wat desoldeerlitze maakte ik echter korte metten met het NPC SM5840P digitale filter en verbond de I2S data direct door met de SAA7350 DA-convertor. Deze diende alleen nog even in I2S mode ingesteld te worden en aangezien ik toch bezig was heb ik gelijk een master-clock aangebracht zodat alle IC's vanuit een enkele oscillator (die van de DA-convertor) een clock ontvangen.
Uiteraard is dat lang niet de enigste modificatie die ik van plan ben aan te brengen, maar het is een begin, nu eerst even kritisch luisteren of het werkelijk een verbetering is, de SAA7350 doet nu namelijk zelf de upsampling ipv. het digitale filter.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com