Thesis, mini vloerstaandertje als navolging op de Hestia

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Thesis, mini vloerstaandertje als navolging op de Hestia

Bericht door Edo »

Zo, ideetje was er al een tijdje, maar dan vandaag de aftrap.
Zoals de titel al aangeeft is het een vervolg op de Hestia.
Deze was een proef voor dit ontwerp. Kastopbouw en vooral een test voor de verschillende fineersoorten en vorm. Is toen goed gelukt, en hier dan het vervolg.

Ontwerp is in gang gezet:

Afbeelding

De drivers die ik wil gaan gebruiken zijn de Vifa DX25TG05-04, de Peerless HDS Nomex 106 (830872) als mid en twee Peerless HDS Nomex 134 (832873) voor het laag. De tweeter ken ik niet, maar juist daarom wel leuk om te proberen. Bevalt het niet, kan er altijd nog een ander in.... :)
Maar goed, de aftrap is gegeven.

De kast zal vrij slank worden, zoals het er nu naar uitziet rond de 20 cm.
Iets van 25...30cm diep en rond de 70..80 hoog. Ben nog aan het rekenen.
En da's met deze vorm iets lastiger.
De midsectie wordt gesloten (litertje of 1..1,5), het laag een BR deel met de poorten aan de achterkant (litertje of 15).

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Ben nog aan het rekenen.
En da's met deze vorm iets lastiger.
Je bedoelt dat rekenen naar een aantal biertjes lastiger wordt? :lol: :D
Zie: Hertog Jan
Just kidding; leuk en interessant, ga het zeker volgen!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Haha, ach, paar biertjes zo maakt de geest wat losser...rekenen wordt wat moeilijker, maar de creatieve oplossingen komen wel sneller... :)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Leuk :)

Waarom de combo van 10 en 13 cm? Zijn toch beiden mids?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

De grotere broer van de HDS serie zou wat breder worden dan ik voor ogen had, dus vandaar twee kleinere voor het laag. Zal nogsteeds niet extreem laag gaan, maar genoeg denk ik.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zo, 12 euro lichter...en wat MDF rijker.
En gelijk maar aan stukken gezaagt. Eerst op het front een kleine schets gemaakt hoe de indeling ongeveer gaat worden.

Afbeelding
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Hey Edo!

Leuk project (maar natuurlijk lang niet zo leuk als het projectje waar je wederhelft nu op aan 't broeden is 8) ). Ik vind de combinatie van de hds134 en de hds106 ook wat vreemd. Dan zou ik óf een tweewegje bouwen met de hds134, óf een grotere woofer kiezen.
Denk je niet dat het extra scheidingsfilter meer kwaad zal doen dan het de hds134 als basmid goed zou doen?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Edo schreef:
Zo, 12 euro lichter...en wat MDF rijker.
En gelijk maar aan stukken gezaagt. Eerst op het front een kleine schets gemaakt hoe de indeling ongeveer gaat worden.

Afbeelding
Lijkt wel leuk project, maar volgens ARBO reglementen is het gebruik van alcohol niet toegestaan tijdens werkzaamheden....... :twisted: ..... :D
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Edo, waarom niet gewoon een grotere woofer aan de zijkant? Zoals dit:

Afbeelding

De baffle ziet er optisch mooi uit, klein maar fein :)
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Mmm.. je houdt tenminste wel van lekker bier...

Hoe ga je de units infrezen met rechte kantjes?

(enne....nog gefeliciteerd he.. :wink: )
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Klein kastje voor die grote woofer :shock: . Is dat allemaal Visaton?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Martijn M schreef:
Klein kastje voor die grote woofer :shock: . Is dat allemaal Visaton?
Ja, de MHT tweet is wel een gemodificeerde versie, verder twee TI100's en de TIW200XS, als ik me niet vergis in een gesloten kast met GHP.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Als ik dat formaat t.o.v. de midjes zo zie, lijkt het me eerder de TIW250.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Woops, TIW300 zelfs ;) Had denk ik nog een andere speaker in mijn hoofd :P

Anyway, dat zal Edo sowieso te groot zijn denk ik ;)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Mmm, moet toch eens gaan opletten wanneer ik een foto maak....staat bijna altijd wel een biertje op geloof ik...(hik)... :)

Joost: Jep, de units worden allemaal ingefreest. (en Thanks)

Voodooless: Tsja, woofer aan de zijkant had gekunt, alleen aangezien de kast een ronding krijgt wordt dit erg lastig wegwerken. Ander punt is dat als ik een woofer aan de zijkant zou plaatsen, ik niet te hoog wil crossen, wat weer een wat groter midwoofertje geeft wat de kast ook weer groter maakt. En de inhoud in liters was nu juist iets wat ik wou beperken. Maar goed, tijd zal het leren. Deze constructie ben ik nog niet veel tegengekomen, dus aangezien bouwen toch een hobby is....is het zeker zo leuk om te proberen.

Martijn: Denk dat het filter geen probleem is. de HDS106 en de tweeter zitten in een gesloten kast met een seriefilter. De twee woofertjes vullen het laag wat aan. Zit alleen een spoel tussen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Christiaan,
Had denk ik nog een andere speaker in mijn hoofd
Jij hebt volgens mij nog steeds berespannende dromen over een zekere woofer die al twee jaar op de prijslijst van Peerless staat, ja ja, dan bedoel ik inderdaad de beruchte SLS-400.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Kwam nog iets vergelijkbaars tegen:

Afbeelding

Woofertjes zijn de twee maal de AL130 van Visaton. Lijkt wel wat op het idee wat ik aan het proberen ben.
Onderstaande citaat bracht mij ook verder met dit idee:
The two relatively small bass drivers display an extraordinary tight and clear bass foundation
Leuke testcase.. :)

Maar goed...nog een plaatje dan maar....(mmmm...weer dat biertje+1)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

let op het aantal flesjes op de foto :D op de volgende update zulle t er al wel 3 zijn...

ik krijg ontzettend dorst van dit topic zeg!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Denk dat ik ze maar op kratjes neer ga zetten.... :lol:
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

hmmm..... Weer zo'n superleuk project met interessante drivers :)
Echter...werd mij verteld, door Speaker & Co, dat de HDS Nomex 106 (830872) niet leverbaar is ivm productieproblemen...
Kun jij ze wel krijgen??? Ik hoop het voor je, maar had ze zelf ook graag gehad!
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

We zijn inmiddels weer een uurtje verder. Omdat Edo wat moeite krijgt om de volgende foto online te zetten, doe ik dat even voor hem.
Bijlagen
bracing.jpg
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik vind het wel knap dat rechte lijnen nog niet de vorm van de flesjes volgen...
Photoshop... i like it!!

Kees
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ziet er erg profi uit!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Whoehahahahaaa!

Wowly
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Marp schreef:
We zijn inmiddels weer een uurtje verder. Omdat Edo wat moeite krijgt om de volgende foto online te zetten, doe ik dat even voor hem.
LOL.... :lol: ...als het zo snel zou gaan..... 8)
Gaaf gedaan Marp...
Laatst gewijzigd door Edo op wo 15 nov 2006, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten