Bypass condesator: ervaringen?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
D.A.R.R.Y.L.

Bypass condesator: ervaringen?

Bericht door D.A.R.R.Y.L. »

Beste mensen,
Ben weer eens met mijn filter aan het experimenteren en heb wel goede ervaringen gehad met bypassen eerste orde C van de tweeter sectie.
Ero/Vishay geeft soms goede resultaten, zoals ook Tony in zijn testen beaamt. Nu heb ik een setje van 0,1µF+0,01µF+0,001µF van hetzelfde type condensator over een KPSN Tinfolie gezet van 6,8µF.
Ik merk nu een heel raar effect: de ssss-erigheid van mijn scan speak 9500 tweet is nagenoeg weg (reductie van 90%). Alleen ik heb een raar gevoel van dynamiek verlies. Ik snap dat er meestal iets in het positieve verandert qua detaillering door te bypassen. En baadt het niet dan schaadt het niet was mijn ervaring. Maar dat het klankbeeld zo verandert, alsof je er een compleet ander filter in hebt gestopt, dat begrijp ik niet.

Jullie ideeën?

Thanks ,
Ramon
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mijn eerste idee is dat er door het erbij solderen de oude soldeerverbindingen minder goed geworden zijn...
sietse

Bericht door sietse »

Haal die bypass er weer uit en luister dan es weer. Geen sluitinkje gemaakt ?
D.A.R.R.Y.L.

Bericht door D.A.R.R.Y.L. »

Heb even ter vergelijk 0,01µF Vishay MKP1837 erin gezet. Klinkt stukken beter!!!! Denk dat die andere set caps niet meer zo goed waren ;-)
Beeld is nu schoner en rustiger, zodner dynamiek verlies.
Kortom, weer een stapje verder!!
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Niet elke type condensator geeft een prettig resultaat. Ik heb ook geexperimenteerd met o.a. de Wima MKP10 in 0,01uF, dit klonk nergens naar, plastic-achtig. Ik heb goede resultaten de MKP1837 en polystyreen types (Styroflex).
maxdepax

Bericht door maxdepax »

3 caps om te bypassen is een beetje te ....
het signaal kan die verschillen in o.a. tijd niet gelijktijdig verwerken vermoedt ik ... een of twee met een 1/100 waarde is top. Van 6,8 naar 0,1 naar 0,01....Van 6,8 naar 0,068 en klaar.
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Dat Styroflex goede resultaten geeft, verbaast mij niets. Toen ik jaren geleden actief zendamateur was, stonden die al bekend om hun goede hoogfrequent-eigenschappen; met een erg lage verliesfactor cq parasitaire effecten. Ook mica heeft die eigenschappen, alleen zijn die veel moeilijker te maken in hogere waarde (> 1nF), zodat we voor audio niet veel aan hebben.

Verder denk ik toch dat parallel-C's (10 nF) met erg kleine waarde op theoretische gronden nauwelijks effectief kunnen zijn. Parallel aan bijv. een C van 10uF zal de stroom door de bypass-C slechts 0,1% van de stroom door de grote C zijn. Dan mag de stroom door die bypass C kwa fase wel erg mooi zijn (door de hoge kwaliteit van die C), maar dat verbetert de fase van de stroom door de totale C (10uF + bypass C) vrijwel niet meer. teken maar eens fasevectoren in het complex vlak. Op basis van die theorie verwacht je dan eigenlijk geen hoorbare verbetering.
Maar ja, theorie en praktijk komen niet altijd overeen. En gezien de lage prijs van bypass C's denk ik ook: baat het niet........
maxdepax

Bericht door maxdepax »

Heb altijd twijfelachtige resultaten met bypassen althans gehoormatig.......
doch als de 10 uf erg slecht is zoals in veel filters kan t resultaat best wel ´iets´ zijn.

meten is weten.....
Kan je dit meten en met een spec. analyzer of ..
Laatst gewijzigd door maxdepax op ma 13 nov 2006, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
maxdepax

Bericht door maxdepax »

...en is bypassen ook niet eerder specifiek voor wat ´forsere´ Ac en Dc
Meet een 0,035v. en een 0,06A. bij t filter.

Hoe lager de current hoe minder effect daar heeft misschien iemand al melding en een test van gemaakt......enig idee ?
Hans Nootdorp

Volgens mij gaat het om het percentage van de stroom, die door de verliesfactor van de niet-ideale C een andere fase heeft. Dat percentage wordt bepaald door de verhouding van de impedanties. Daarom speelt de grootte van de stroom dan ook geen rol; dus hoog of laag vermogen (hard of zacht volume) maakt dus voor het effect niet uit. (theoretisch)
maxdepax

Bericht door maxdepax »

laat maar
Laatst gewijzigd door maxdepax op vr 24 nov 2006, 20:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans Nootdorp

en gij geleuft dat :?: :shock: :?
even weer serieus: max sorry. jouw opmerking over MKP C's in de voeding. geldt dat alleen voor buizenversterkers of ook voor solid-state amps (zoals een UCD)?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”