Sneak-preview, superlatieve klasse-A

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

KT88 schreef:
Doug Self en John Curl staan te beven in hun schoenen, en jij hebt het over een "hobbyknutsel"? :mrgreen:
\:D/
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ach feitelijk zijn we allemaal hobbyisten, die vraag stelden Bruno en ik ons ook afgelopen vrijdag, op het moment dat je niet alleen voor je werk maar ook in je vrije tijd met deze hobby bezig bent :mrgreen:

Ps. misschien kan ik hier gelijk even polsen of er belangstelling is voor de printen voor de versterker en voeding? E.e.a. zal niet via Elektuur aangeboden worden en ze zijn dus alleen direct via mij te verkrijgen. Ik bestel uiteraard liever niet 20+ stuks als ik d'r straks mee blijf zitten. Is er evt. ook belangstelling voor een kit? Bv. alle componenten, printen maar excl. trafo's en koellichaam?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Is het een beetje te doen voor een onervaren versterkerbouwer? Maar als het project een beetje te overzien is zou ik er best wel belangstelling voor hebben.

Alhoewel zo'n mooie KT88 bak lijkt me ook wel wat.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik denk dat dat moeilijk is om te zeggen zonder dat het kosten plaatje bekend is 8)

Zorg maar dat het op DIYaudio heel stil blijft rond om deze versterker, want anders krijg je een stormloop :shock:

Zijn er trouwens ook al THD vs freq en THD vs power plaatjes?
jo
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 20 jan 2006, 22:17
Locatie: zuid-holland

Bericht door jo »

Hallo,

Ik denk dat het inderdaad belangrijk is een kostenplaatje te fabriceren voor de printen en eventueel een kit.
Wanneer het niet te gek wordt heb ik zeker belangstelling.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

SSassen schreef:
Ps. misschien kan ik hier gelijk even polsen of er belangstelling is voor de printen voor de versterker en voeding? E.e.a. zal niet via Elektuur aangeboden worden en ze zijn dus alleen direct via mij te verkrijgen. Ik bestel uiteraard liever niet 20+ stuks als ik d'r straks mee blijf zitten. Is er evt. ook belangstelling voor een kit? Bv. alle componenten, printen maar excl. trafo's en koellichaam?
Alhoewel ik van mening ben dat *echte mannen* hun projecten hardwired opbouwen danwel op gaatjesprint, ben ik voor 1 keer een watje en mag je me hierbij noteren voor een stereo set printen en evt. voeding (als die er ook is).

Misschien tzt. maar eens een topicje starten, de 20 zul je zeker wel halen, 2000+ als je ook op TNT en/of DIY audio post :mrgreen:
richard schreef:
Alhoewel zo'n mooie KT88 bak lijkt me ook wel wat.
Dat gaat beslist niet op print, daar ontwikkelen de buizen teveel warmte voor.

Bovendien gaat mijn ontwerp van een heel ander standpunt uit, absoluut onvergelijkbaar met de klasse (A) van Sander en Bruno.
electron
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 0:30

Bericht door electron »

Toch een paar kanttekeningen.

Op een ander forum heeft ene J.Deckers een file geplaatst met verschillende mate van vervormingen. 5% Harmonische vervorming blijkt niet of nauwelijks hoorbaar voor de meeste mensen.

Is deze non plus ultra versterker een onzin project of een zinnige aanvulling?????????
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

electron schreef:
Toch een paar kanttekeningen.

Op een ander forum heeft ene J.Deckers een file geplaatst met verschillende mate van vervormingen. 5% Harmonische vervorming blijkt niet of nauwelijks hoorbaar voor de meeste mensen.

Is deze non plus ultra versterker een onzin project of een zinnige aanvulling?????????
Heeft hij ook op dit forum gedaan.
Wel leuk als je met een knopje de vervorming kan regelen tussen echt nul (nou ja 0,000000000002 dan) en pak 'm beet 10%

Of een schakelaartje Sander/Sander (= klasse A/ Wk-Amp)

Kees
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

electron schreef:
5% Harmonische vervorming blijkt niet of nauwelijks hoorbaar voor de meeste mensen.
Die conclusie is toch echt wel wat kort door de bocht als je het mij vraagt. Het is slechts een test, met een bepaald nummer, met een bepaalde manier van vervorming. Bovendien waren er wel degelijk mensen die op zij minst een van de drie nummers konden aanwijzen als het meest vervormde.

En al was het zo, vind ik dat nog steeds geen rede om een amp te bouwen met 5% THD.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

electron schreef:
5% Harmonische vervorming blijkt niet of nauwelijks hoorbaar voor de meeste mensen.
Er zijn ook mensen die na 10 seconden luisteren de 'schoonste' track er tussen uit pikten.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

jo schreef:
Hallo,

Ik denk dat het inderdaad belangrijk is een kostenplaatje te fabriceren voor de printen en eventueel een kit.
Wanneer het niet te gek wordt heb ik zeker belangstelling.
same here ...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Kostenplaatje hangt een beetje samen met de keuzes die gemaakt worden voor het maximaal te leveren uitgangsvermogen. De duurste onderdelen zijn namelijk het koellichaam en de trafo's. Ga je uit van 100W uitgangsvermogen dan zit je met alle componenten incl. koellichaam en trafo's op een kleine 450 ~ 500-euro per versterker, voor een stereo-paar ben je dus rond de 900-euro kwijt. Da's niet veel duurder dan wat je kwijt bent aan een doorsnee zelfbouw versterker. Daarbij ga ik uit van reguliere prijzen bij de diverse onderdelenzaken, ga je winkelen bij de diverse elektronica dumps voor een paar koellichamen en trafo's dan moet dat zeker goedkoper kunnen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Gezien de te verwachten prestaties is dat een MEGA-koopje!
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op zo 12 nov 2006, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

En als je niet 100W wil, maar zeg 30 tot 50w?

Mij lijkt het dat het kostenplaatje dan niet echt lonent lager zal zijn of wel?
tor
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 15:17
Locatie: Nootdorp

Bericht door tor »

Nou, mij mag je ook noteren voor 2 sets boards Sander. Dus alle benodigde boards voor 2 complete stereoversterkers.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Christiaan,
Mij lijkt het dat het kostenplaatje dan niet echt lonent lager zal zijn of wel?
Je kan d'r al rap een euro of 70 vanaf halen door het kleinere koellichaam en de lichtere trafo voor een 50W versie.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

SSassen schreef:
Je kan d'r al rap een euro of 70 vanaf halen door het kleinere koellichaam en de lichtere trafo voor een 50W versie.
Oe, 70 euro op 900 :roll:

Zoals ik al zei, dat loont niet ;)

Voor nu vind ik het te duur, mijn amp is net klaar.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Christiaan,

Da's natuurlijk per versterker, dat lijkt me duidelijk.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zelf 140 euro loont niet op 900 euro als je het mijn vraagt ;)

Ik heb de special maar alvast gereserveerd. Hoef ik in ieder geval het huis niet uit :P

Weet elektuur al wat voor een monster ze precies in hun tijdschrift krijgen?
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

inderdaad een koopje :-)

mij mag je ook alvast noteren voor een stereopaar (printplaten)
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Voor al die nieuwe buizenfreaks hier op 't forum, ik heb begrepen dat er ook een buizenamp in datzelfde "hebben" nummer komt :!: :?:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Van wie?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=159
Deze speciale uitgave (meer dan 100 pagina’s) staat vol met interessante bouwbeschrijvingen en achtergrondartikelen van internationaal gerenommeerde ontwerpers. Het gaat in alle gevallen om nieuwe, nog niet eerder gepubliceerde artikelen. Audioliefhebbers en zelfbouwers komen volop aan hun trekken met nabouwbare High-End versterkers en luidsprekers.

Een greep uit de inhoud:
• Single Ended ontwerpen
• Apollito luidspreker
• Zelfbouw High-End klasse-A eindversterker
• Spannende Push Pull 6336A buizenversterker
• Reference Monitor SE luidspreker
• MinimonO: zelfbouw klasse-D versterkerkit
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Links Leeuwarden?

http://www.circuitsonline.net/forum/view/40899
http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=159

- edit -
Argh, te laat............

Ach, mijn WK amp is toch niet te kloppen :twisted:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Thanks!

Wat denken jullie... Is het verstandig om hem al te bestellen? Of kan ik net zo goed wachten tot de plaatselijke kiosk (we hebben er maar één echte in Leeuwarden) ze in het rek heeft staan? Ik heb een beetje het gevoel dat het best wel populair is om zelf te bouwen...
Plaats reactie