Versterker oplossing nodig.
Moderator: Beheerdersteam
Versterker oplossing nodig.
Ik ga binnenkort draaien met zelfbouwluidsprekers waarbij het mid/hoog actief gescheiden wordt van het laag (op 500hz). Mid/hoog bestaat uit 2 B&G Neo8's en een Neo3 (magnetostaten) in dipole en het laag bestaat uit een een Scanspeak 25W in een gesloten kast. Het filter is een Thel actief filter. Het mid/hoog stuur ik aan met een Array S-1 en het laag met een Rotel RB971. De Rotel vindt ik echter van minder kwaliteit dan mijn overige spullen, daarom zoek ik naar een andere versterker. Ik zie drie mogelijkheden en ben benieuwd naar suggesties:
1. De Array op het laag en het mid/hoog via een lichte buizenversterker (Neo's hebben een constante impendantie!);
2. Array op het mid/hoog en het laag via Hypex modules;
3. Ergens nog een Array S-1 vandaan halen, maar dan wel met een zwarte kast (heeft mijn huidige ook, lastige optie en waarschijnlijk duur).
Mij lijkt optie 1 een mooie combi, maar heeft iemand suggesties voor de (zelfbouw-)buizenversterker? Ik heb nog nooit iets gedaan met buizen, maar ze intrigeren mij wel. Zelfbouw moet dus wel redelijk simpel zijn!
Greot,
Jeroen
1. De Array op het laag en het mid/hoog via een lichte buizenversterker (Neo's hebben een constante impendantie!);
2. Array op het mid/hoog en het laag via Hypex modules;
3. Ergens nog een Array S-1 vandaan halen, maar dan wel met een zwarte kast (heeft mijn huidige ook, lastige optie en waarschijnlijk duur).
Mij lijkt optie 1 een mooie combi, maar heeft iemand suggesties voor de (zelfbouw-)buizenversterker? Ik heb nog nooit iets gedaan met buizen, maar ze intrigeren mij wel. Zelfbouw moet dus wel redelijk simpel zijn!
Greot,
Jeroen
Dat is wat ik met optie 2 bedoel! De Ucd180's; maar welke versie de ST of de AD versie? Zouden zij het beter doen dan de Array op het laag?Sjaudio schreef:Heb je alleen's gekeken naar een Ucd?
Veel waar voor je geld en simpel in elkaar te zetten.
Een mono 400 Ucd'tje zal wellicht goed presteren op die scanspeak sub.
Dat kan ik niet zeggen, waarschijnlijk kan niemand dat zeggen. Ieder heeft zijn eigen smaak, zo'n Ucd is zeker goed te noemen en zal ook vast wel goed presteren op de scanspeak sub. Of deze beter is als de Array is een kwestie van luisteren.
Evenals de andere combinaties die je aangeeft, gewoon mee spelen en kijken wat eruit komt. Er zijn zat mensen hier die een Ucd hebben, waar je eventueel gebruik van kan maken.
Ik raad je trouwens wel een Ucd400 aan, deze klinkt volgens de meesten toch wat evenwichtiger en rustiger op het laag.
Evenals de andere combinaties die je aangeeft, gewoon mee spelen en kijken wat eruit komt. Er zijn zat mensen hier die een Ucd hebben, waar je eventueel gebruik van kan maken.
Ik raad je trouwens wel een Ucd400 aan, deze klinkt volgens de meesten toch wat evenwichtiger en rustiger op het laag.
Heb je een rendement van die mid/hoog units?
Maw. is het naar je eigen idee wel mogelijk om daar buizen op te gebruiken, en ook nog in balans te blijven met het laag?
Zoja, kan dat SE zijn, of moet je voor PP gaan?
Welk vermogen verwacht je?
Ik heb zelf Magnepans, en draai nu met een hybride MOSFET eindtrap op het "laag" (MG1 imp.) en een PP KT88 in triode buizenversterker op het "hoog" (SMG-A).
Daar beide magnetostaten ongeveer hetzelfde rendement hebben, ca. 84 dB/w/m , en ik verder (nog) niet filter, heb ik power genoeg, ondanks de "slechts" 20 watt aan 4 die de buizenbak afgeeft.
Het kan dus best, e.e.a. hangt sterk af van rendement, grootte van de ruimte, muzieksmaak en je gewenste SPL luisterniveau.
Maw. is het naar je eigen idee wel mogelijk om daar buizen op te gebruiken, en ook nog in balans te blijven met het laag?
Zoja, kan dat SE zijn, of moet je voor PP gaan?
Welk vermogen verwacht je?
Ik heb zelf Magnepans, en draai nu met een hybride MOSFET eindtrap op het "laag" (MG1 imp.) en een PP KT88 in triode buizenversterker op het "hoog" (SMG-A).
Daar beide magnetostaten ongeveer hetzelfde rendement hebben, ca. 84 dB/w/m , en ik verder (nog) niet filter, heb ik power genoeg, ondanks de "slechts" 20 watt aan 4 die de buizenbak afgeeft.
Het kan dus best, e.e.a. hangt sterk af van rendement, grootte van de ruimte, muzieksmaak en je gewenste SPL luisterniveau.
@ KT88 het rendement van de Neo8's komt uit op een 91db. Dat lijkt mij voldoende voor een buizenversterker. Ik ben nog helemaal niet thuis in de buizen, dus wat adviseer je mij (ga mij zeker nog oriënteren, maar richting is altijd handig).
@ Paul, dat is een goede optie! Ik heb mijn speakers ook "binnenkort"af
Eigenlijk zou het wel leuk zijn ook buizen ter vergelijking te hebben! KT88?????
De potmeter in het Thel filter is ideaal om verschillende versterkers te proberen.
@ Paul, dat is een goede optie! Ik heb mijn speakers ook "binnenkort"af
[Offtopic: ]
Wel aardig, Paul komt hier a.s. zondag wat klussen (
) en zal dan ook de WK kunnen horen, alsmede mijn hybride.
De WK is bijna in zijn laatste incarnatie, er zijn nog wat details te doen maar dat is vnl. optisch.
Daarna kan die op tournee, Wowly en Jeroen D. wilden hem ook al eens een weekje lenen geloof ik
Zetten we jou erbij op de lijst, no problem.
Ik ga maar een tweede exemplaar bouwen denk ik, waar de kinderziektetjes uit zijn, en wat vanaf het begin af ook optisch fraai zal zijn.
Misschien, om Weidok en Sietse tegemoet te komen, een dicht kastje, ik moet die Hexateq kastjes eens bezien qua afmetingen, als ik de WK in stereo daarin kan proppen zou het wel aardig zijn.......
[/offtopic]
Wel aardig, Paul komt hier a.s. zondag wat klussen (
De WK is bijna in zijn laatste incarnatie, er zijn nog wat details te doen maar dat is vnl. optisch.
Daarna kan die op tournee, Wowly en Jeroen D. wilden hem ook al eens een weekje lenen geloof ik
Zetten we jou erbij op de lijst, no problem.
Ik ga maar een tweede exemplaar bouwen denk ik, waar de kinderziektetjes uit zijn, en wat vanaf het begin af ook optisch fraai zal zijn.
Misschien, om Weidok en Sietse tegemoet te komen, een dicht kastje, ik moet die Hexateq kastjes eens bezien qua afmetingen, als ik de WK in stereo daarin kan proppen zou het wel aardig zijn.......
[/offtopic]
Top! Dat zou mij helpen in mijn keuze!! De Neo's zijn ideaal voor buizen door hun constante impendantie en hoge rendement. Nu alleen nog uitvinden hoe de klank gaat.Zetten we jou erbij op de lijst, no problem.
Jouw buizenversterkers zijn dus zelfbouw? Heb je daar meer info over? Ik ben benieuwd hoe moeilijk / gevaarlijk (hoogspanning) dat is.
Topic:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=2323
Luisterervaringen:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=2834
En deze vanaf pagina 18:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=255
Niet schrikken van de spaghetti bende daarbinnen, het is feitelijk een testbed geweest voor diverse schakelingen.
Dit is uitstekend zelf te bouwen, maar ik wil dat ook wel doen hoor.
Heeft als voordeel dat je zelf je behuizing kan kiezen
Maar zelf bouwen geeft veel meer lol, en is leerzaam.
De hoogspanning is 380V maximaal, maar kan evt. wel hoger als je nog meer power zou willen hebben.
De klank is met deze spanning en belasting IMO optimaal, een hogere spanning zou een andere uitgangstrafo noodzakelijk maken, en de eindtrap zou wat minder ver in klasse A staan.
Proeven met een variabele hoogspanningsvoeding met 430V max waren wat teleurstellend.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=2323
Luisterervaringen:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=2834
En deze vanaf pagina 18:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=255
Niet schrikken van de spaghetti bende daarbinnen, het is feitelijk een testbed geweest voor diverse schakelingen.
Dit is uitstekend zelf te bouwen, maar ik wil dat ook wel doen hoor.
Heeft als voordeel dat je zelf je behuizing kan kiezen
Maar zelf bouwen geeft veel meer lol, en is leerzaam.
De hoogspanning is 380V maximaal, maar kan evt. wel hoger als je nog meer power zou willen hebben.
De klank is met deze spanning en belasting IMO optimaal, een hogere spanning zou een andere uitgangstrafo noodzakelijk maken, en de eindtrap zou wat minder ver in klasse A staan.
Proeven met een variabele hoogspanningsvoeding met 430V max waren wat teleurstellend.