dikte voedingdraad autoversterker...

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Maarten
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 feb 2005, 9:16
Locatie: Slochteren

dikte voedingdraad autoversterker...

Bericht door Maarten »

ik wou graag weten wat voor draaddikte ik moet gebruiken voor m'n autoversterker. Voor de 12v aansluiting dus

Het is een 4x 80 watt versterker, maar ik ga maar 1 kanaal gebruiken voor de sub, eigenlijk 2 want ik wou hem bruggen, dus 180 watt max. (hoe doe je dat nog maar... :oops: beide plussen van kanaal 1 en 2 ofzo?)

Meestal ligt er, mijns inzien, een beetje overdreven dikte naar de eindversterker, vandaar... :?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hangt van de lengte af. op de site van Bertje is een handig tooltje daarvoor:
http://www.12vhifi.nl/kabelframe.html
Maarten
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 feb 2005, 9:16
Locatie: Slochteren

Bericht door Maarten »

Henkjan schreef:
hangt van de lengte af. op de site van Bertje is een handig tooltje daarvoor:
http://www.12vhifi.nl/kabelframe.html
Voor elke vraag een site :lol: , Thanx

(offtopic heb je ook nog een link voor een beschermrooster voor woofers)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

denk dat je lokale car-hifi boer die wel zal hebben? of anders Speaker&Co in elk geval
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Re: dikte voedingdraad autoversterker...

Bericht door hovingtim »

Maarten schreef:
Het is een 4x 80 watt versterker, maar ik ga maar 1 kanaal gebruiken voor de sub, eigenlijk 2 want ik wou hem bruggen, dus 180 watt max. (hoe doe je dat nog maar... :oops: beide plussen van kanaal 1 en 2 ofzo?)
Bruggen is heel makkelijk maar kijk eerst of de versterker die je hebt brugbaar is. Bij sommige versterkers is dat een kwestie van een schakelaar omhalen bij andere versterkers wordt het automatisch gedaan.

Brug 2 kanalen naar 1 doe je doormiddel van bij 1 kanaal de + te pakken en bij de andere kanaal de -.
Maarten
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 feb 2005, 9:16
Locatie: Slochteren

Bericht door Maarten »

Bij mijn versterker (magnat classic 360) is er een schakelaar met de keuze 2, 3, of 4.

keuze voor 2 is dus kanaal 1 en 2 gebrugt en kanaal 3 en 4 gebrugt.

maar bij keuze voor 3, is dan kanaal 1 en 2 gewoon en kanaal 3 en 4 gebrugt of andersom :?

keuze 4 spreekt voor zich...
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

stand 3 betekend kanaal 1+2 gebrugt en 3 en 4 gewoon normaal :wink:
Maarten
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 feb 2005, 9:16
Locatie: Slochteren

Bericht door Maarten »

hovingtim schreef:
stand 3 betekend kanaal 1+2 gebrugt en 3 en 4 gewoon normaal :wink:
aha, ik ga t proberen, Thanx :P
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Over je draad:

minimaal 10 kwadraat (liefst 16), kort vanaf de accu zekeren, en ook een massa aanleggen van 10 of 16 kwadraat naar een goed massa punt (gordelbout oid).

t.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

En dan de auto onder de bout even blank schuren!
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Daarna de draad goed monteren en de plek inspuiten met tectyl tegen verdere roest vorming
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Niet het chassis als gnd gebruiken.
Twee draden naar de accu laten lopen, dan heb je het minste last van storingen.
Maarten
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 feb 2005, 9:16
Locatie: Slochteren

Bericht door Maarten »

k heb net ff 10mm2 draad gehaald... ruim voldoende voor mijn vermogen en lengte, maar eerst nog ff een subkistje bouwen (hmm) :-k .
en dan de boel erin gooien

k ga denk ik ook m'n voor speakers op de versterker aansluiten, en de tweeters wel gewoon via de HD, spelen die straks ook wat strakker :)

bedankt voor alle hulpvolle tips =D>
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

JuuL schreef:
Niet het chassis als gnd gebruiken.
Twee draden naar de accu laten lopen, dan heb je het minste last van storingen.
De routing van de kabels is veel belangrijker voor het voorkomen van storingen. De RCA kabels zo ver mogelijk van de plus en min af. Indien ze elkaar toch tegen komen vooral niet parrallel laten lopen, maar zo haaks mogelijk kruizen.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Robi-One schreef:
JuuL schreef:
Niet het chassis als gnd gebruiken.
Twee draden naar de accu laten lopen, dan heb je het minste last van storingen.
De routing van de kabels is veel belangrijker voor het voorkomen van storingen.
Alle stoorstromen die door het carroserie lopen lopen ook door de gnd van je versterker als je het carroserie als gnd neemt.
Door de weerstand (gemeenschappelijke impedantie) van de carroserie worden deze stromen omgezet naar spanningen en krijg je deze op je voeding van je versterker.
Ach maar goed, het kan zijn dat je storing krijgt maar het kan ook zijn dat je helemaal geen storing hoort.
De RCA kabels zo ver mogelijk van de plus en min af. Indien ze elkaar toch tegen komen vooral niet parrallel laten lopen, maar zo haaks mogelijk kruizen.
Dat ligt er ook maar net aan. Als de RCA kabels zijn afgeschermt maakt het weinig uit, het kan zelfs beter zijn om kabels langs elkaar te leggen om de aardlus zo klein mogelijk te houden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

JuuL schreef:
De RCA kabels zo ver mogelijk van de plus en min af. Indien ze elkaar toch tegen komen vooral niet parrallel laten lopen, maar zo haaks mogelijk kruizen.
Dat ligt er ook maar net aan. Als de RCA kabels zijn afgeschermt maakt het weinig uit, het kan zelfs beter zijn om kabels langs elkaar te leggen om de aardlus zo klein mogelijk te houden.
nou, als er 40A door een kabel gaat geeft dat een aadig magneetveld... en hoe goed ook afgescherm de RCA ook is, als ze daar niet naast liggen pakken ze minder storing op
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Je hebt gelijk, ik hou me wel stil :P
Plaats reactie