Algemene vraag beginnende zefbouwer.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Surpass
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Algemene vraag beginnende zefbouwer.

Bericht door Surpass »

Hallo,

Na veel rondzoeken op enkele fora, heb ik toch een vraag waar ik niet uitkom. Aangezien ik wil beginnen aan mijn eerste zelfbouwproject wil ik graag weten of het slim is om een zelfbouw pakket te nemen en hiervoor naar eigen inzicht een kast voor te bouwen (natuurlijk rekening houden met inhoud etc.) Zo ja met wat voor pakket bouw ik een beter dan gemiddelde luidspreker. Zijn de volgende luidsprekers oké?
- Vifa pakket (carat format)
- Visaton (vox)
zo nee waar moet ik dan aan denken?
Mijn excuses als mijn vraag niet op de juiste plaats staat.

Groeten Thomas
Sjaudio

Bericht door Sjaudio »

Allereerst welkom op het forum,

Leuk dat je een zelfbouw project wilt starten.
Er zijn verschillende ontwerpen en projecten te vinden binnen dit forum, ook genoeg tekeningen om kasten te maken. Bedenk wel dat er wat meer bij komt kijken dan een kast maken en speakers erin doen.

Of deze speakers goed zijn ligt aan je eigen eisen, je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Ik denk dat veel mensen je hier kunnen helpen als je even uitlegt waar je opzoek bent; vloerstaanders, monitors etc.

Ook je budget is belangrijk om te weten, er zullen vast en zeker veel mensen zijn die je tips kunnen geven over bepaalde dingen, ook over filters e.d.

Je zegt dat je beter wilt als een gemiddelde luidspreker, het is niet zo zeer wat beter is, maar meer de klank. Ieder heeft zijn eigen voorkeur.
Ik zelf ben in het bezit van 2 scanspeak A4 monitoren, deze zijn erg goed te noemen maar ook redelijk prijzig.

Groetjes

Sjors
Surpass
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Surpass »

bedankt voor je reactie,

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een redelijk betaalbare vloerstaander. Met redelijk betaalbaar bedoel ik maximaal 500 euro voor drivers en filter per luidspreker.
Omdat ik weinig verstand heb van filters leek het mij een goed idee om een bestaand ontwerp te kiezen en daarvoor een andere kast te maken.
Als ik de inhoud en de maten van de baffle hetzelfde houd zou ik (voorlopig) met het bestaande filter kunnen doen.
Belangrijk in een luidspreker vind ik het bereik over het gehele (hoorbare) frequente gebied. In mijn huidige wharfdale's mis ik veel midden en laag. Het liefst maak ik geen gebruik van mijn subwoofer als ik naar muziek luister.
Ik hoop hiermee iets completer te zijn in mijn vraag.
Caratje
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Hoi Surpass,

Ik heb de Carats en ben er zeer tevreden mee. Tijdens een DIY luister sessie viel hij in vergelijking met voornamelijk significant duurdere speakers op een punt wel een beetje door de mand. De hoge tonen kunnen wat schel worden, maar daar valt veel aan te doen van extra weerstandje tot andere tweeter.

Mijn advies zou zijn: gaan naar zo'n doe het zelf zaak en luister uitgebreid wat bij jou past. 2 weg / 2.5 weg, monitor / zuil en welke type woofer / tweeter.

Als je echt zelf wilt designen, zou ik de eerste keer een bestaand design pakken en met advies van experts hier wat aan veranderen. Eeste twee standaard regels zouden zijn laat afstanden tussen units en volume gelijk.

Succes,

Caratje
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

De vox, en met name de 200KE lijkt een prima luidspreker. Lekker slank en toch flink fundament. In de zelfde lijn heb je nog de Topas Plus uit de laatste HobbyHifi, met een grotere woofer, maar toch nog compact, echter buiten budget.

Pas echter met een eigen kast een beetje op dat je de bafflebreedte gelijk houdt naast de inhoudt van de kast.

Maar er is nog zoveel meer, kijk maar eens:
- http://www.lautsprechershop.de/hifi/bau_hhi_en.htm
- http://www.lautsprechershop.de/hifi/bau_kut_en.htm

bijvoorbeeld :)
richard

Bericht door richard »

In Oss zit Speakerland, misschien zou je die winkel eens een bezoek kunnen brengen om eens wat voorbeelden te beluisteren. Het helpt je vast te bepalen wat je mooi vindt klinken en wat niet. Dan kun je een gerichtere keus maken wat je wil gaan bouwen.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

500 euro per luidspreker, daar kun je héél mooie dingen mee doen!!!.

Als je een beetje slim inkoopt maak je zomaar een vloerstaande reference monitor!!! En dat is met recht een reference te noemen. Hiermee speel je vrijwel alle kant en klare speakers tot 3000 euro finaal mee naar de filstijnen....

Wowly
Surpass

Bericht door Surpass »

Allereerst heel erg bedankt voor de reacties.
Aangezien ik nog helemaal nieuw ben op het gebied van zelfbouw vraag ik me af of het slim is drivers los te kopen en zelf aan een filter te gaan knutselen.
Mocht ik bijvoorbeeld een pakket kopen bij bijvoorbeeld speakerland of speaker&co betaal ik dan teveel, of is dit juist wel verstandig?
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

Je betaalt zeker niet te veel. Soms zijn de gebruikte speakers ergens anders iets goedkoper te krijgen, maar dat zal niet veel schelen. Het loont zeker om een keer bij hun winkel langs te gaan, kun je je laten informeren en luisteren naar wat ze in huis hebben.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Surpass schreef:
Aangezien ik nog helemaal nieuw ben op het gebied van zelfbouw vraag ik me af of het slim is drivers los te kopen en zelf aan een filter te gaan knutselen.
Mocht ik bijvoorbeeld een pakket kopen bij bijvoorbeeld speakerland of speaker&co betaal ik dan teveel, of is dit juist wel verstandig?
lijkt me een goed plan, niet alleen is het ontwerp bekend en weet je dus dat je een goed klinknde speaker aan t bouwen bent, maar van een redelijk aantal kan je ze van te voren zelf beluisteren.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”