bol/hoorn - constructieve details belangrijk?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

bol/hoorn - constructieve details belangrijk?

Bericht door Henkjan »

ik dacht zo, met zoveel mensen hiermee bezig, dit verdient z'n eigen topic.

De centrale vraag: welke constructieve details zijn echt belangrijk voor de bol/hoorn constructie? laten we hier eens de zaken op een rij zetten, en eventuele experimenten doorspreken. ik denk dan aan zaken als:
  1. bol of kubus?
  1. volume bol?
  1. verloop hoorn?
  1. lengte hoorn?
  1. what's next?
achtergrond is (uiteraard) om te zien hoe veel we de constructie kunnen versimpelen en het toch werkend te houden. zeg maar het 80/20 punt: met 20% van de moeite 80% van het effect. Als bv met een kubus met een hoorn gemaakt van uit in de bouwmarkt gekochte pijpmaterialen (bochten en verjongingsstukken bv) al redelijke resultaten te halen zijn, dan wordt het ineens een stuk makkelijker toepasbaar voor de meeste van ons....

bijvoorbeeld:
Afbeelding
en dan een aantal achter elkaar
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Goed topic!
Nu is het wachten op een alomvattend antwoord van Jeroen_D :lol: .
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Eigenlijk vind ik het al simpel genoeg wat Ed heeft uitgezocht. Gewoon een kubus, neem het volume zo dat je een Q van ca 0,5 krijgt en zet er een kegel achter. Zo'n kegel als dat hij heeft gemaakt heb ik destijds ook in slechts 1 avond in elkaar gezet. Pak gewoon een stapel vierkante planken MDF van gelijke afmeting en zaag er met een decoupeerzaag cirkels uit. Frazen is niet eens perse nodig, dit kan iedereen maken. Ze hoeven niet supernetjes te zijn, dat tast de werking van het principe niet aan. Lijm al die vierkanten met sneldrogende houtlijm op elkaar en je bent echt snel klaar.

Helaas kun je niet veel doen aan de afmetingen. Iemand zou de moeite kunnen nemen om het experiment van Ed te herhalen en kijken hoeveel korter je de kegel kunt maken totdat de werking niet meer echt lekker is.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Eigenlijk vind ik het al simpel genoeg wat Ed heeft uitgezocht. Gewoon een kubus, neem het volume zo dat je een Q van ca 0,5 krijgt en zet er een kegel achter. Zo'n kegel als dat hij heeft gemaakt heb ik destijds ook in slechts 1 avond in elkaar gezet. Pak gewoon een stapel vierkante planken MDF van gelijke afmeting en zaag er met een decoupeerzaag cirkels uit. Frazen is niet eens perse nodig, dit kan iedereen maken. Ze hoeven niet supernetjes te zijn, dat tast de werking van het principe niet aan. Lijm al die vierkanten met sneldrogende houtlijm op elkaar en je bent echt snel klaar.

Helaas kun je niet veel doen aan de afmetingen. Iemand zou de moeite kunnen nemen om het experiment van Ed te herhalen en kijken hoeveel korter je de kegel kunt maken totdat de werking niet meer echt lekker is.
ik hoop nog wat testen te kunnen doen met een verkleind volume, daaruit zal dan moeten blijken of dit invloed heeft.

Idem dito voor de kegel. Ik me af of een vierante of rechthoekige kegel kan. Die is iets eenvoudiger te maken. Ook dat staat nog op het programma om uit te proberen.

In ieder geval was het voor mij zeer boeiend om te merken wat het sphere systeem deed toen de kegel eraan werd gehangen.

Het onderstaande voorbeeld is een middentoner met een effectieve diameter van 11 cm in een kast van 18 x 18 x 18 cm (rode curve)
Jeroen_D had de kubus berekend met volgende gegevens.

"Ik heb geen harde uitgangspunten voor het volume van de bol dan wel kubus. B&W neemt een bol met een diameter die 2x zo groot is als de effectieve diameter van de konus. Zo kom ik op 22 cm. Het gaat er voornamelijk om dat de ruimte groot genoeg is voor goede afstemming als gesloten kast en ook beduidend grotere afmetingen dan het begin van de kegel (11 cm), om zo die discontinuiteit te krijgen. Een kubus van 18x18x18 heeft dezelfde inhoud als die bol van 22cm, zo kom ik aan die afmetingen. Het oppervlak van 18x18 is veel groter dan 95cm2, mooi dus om die discontinuiteit te verkrijgen"

Dan de kegel die de staande golf moet weghalen (groene curve).
voor de berekening hiervan heeft Jeroen_D volgende berekening toegepast.

"De kegel is in ieder geval voldoende lang bij een lengte van zo'n 30 cm en moet exponentieel verlopen. Ook weer gekopieerd van B&W, het uiteinde ongeveer 5x kleiner dan de begindiameter, dat wordt dan 2,2 cm. Op basis van 16 stukken 18mm MDF zou de diameter van de kegel dan het volgende verloop krijgen (telkens delen door 5^(1/(16-1))=1,1133):

11 - 9,88 - 8,88 - 7,97 - 7,16 - 6,43 - 5,78 - 5,19 - 4,66 - 4,19 - 3,76 - 3,78 - 3,04 - 2,73 - 2,45 - 2,2"

Met deze gegevens komen we al een flinke stap verder.
In hoeverre dat HenkJan's 80/20 regel gaat kloppen weten we binnenkort.

Groeten,
Ed.

link naar de originele meting viewtopic.php?t=1102&postdays=0&postorder=asc&start=270
Bijlagen
15M sphere no absorbtion.jpg
ovni

Bericht door ovni »

Uit het Concave topic over gezet naar deze op verzoek/advies van Ed:
(Een beetje aangepast om het weer logisch te maken)

In de pdf waar Jeroen in het concave topic naar verwijst, wordt naar bronnen verwezen die wel eens heel belangwekkend kunnen zijn. (pag 27 rechter kolom)
Ik ben alleen bang dat dergelijke info de niet ingenieurs hier ver boven de pet gaat. Ik heb al moeite met het werkelijke "verstehen" van de info hier in dit topic en het genoemde pdf.
Ik moet dus weer eens de ratio flink aanvullen met een dosis intuitie. En dan die maar verklaren .... ja da's niet erg wetenschappelijk. Gelukkig kunnen we nog achteraf meten & luisteren.

Ik begrijp dat Asterduc niet naar een trechter achter de bol wil. Ik ga dat tzt wel proberen. Als ik uit ga van de tekeningen van B&W dan kom ik tot het volgende voor mids:
De effectieve straal van de middentoner stel ik op r.
De diameter van de bol wordt dan 1.8rx2=3.6r
De inhoud van de bol wordt dan 4/3 x phi x r^3, hier moet dan wel de unit nog vanaf.
De tube start met een straal van r,
heeft een lengte van 4,3 r,
en eindigt met een diameter van 0.42 r
Bij de 12m kom je dan op een volume van 2,5 liter.

Hoe zoiets gebouwd moet worden? Ik zit te denken aan gips/klei oid. Daarmee zou je de bal, die geen bal maar ei vormig is, met de tube kunnen modelleren. Met polyester eromheen stijf maken en dan het gips er met een hogedrukspuit uitspuiten.
Bijlagen
B&W 1.jpg
weidok

Bericht door weidok »

Uit het Concave topic over gezet naar deze op verzoek/advies van Ed:
(Een beetje aangepast om het weer logisch te maken)

De vorm en afmetingen van de middenkamer van het Concave ontwerp
komt sterk overeen met de Saba Cello of Rondo's

Plaatje
Afbeelding

hier de maten:
Hier noch kurz die geänderten Maße der aktuellen Version:

Frontwand :
930 X 360 mm Birken oder Fichtensperrholz, 13 bis 16 mm

Deckel :
480 mm tief und an seiner breitesten Stelle 400mm breit. Ebenfalls aus Birken oder Fichtensperrholz, 13 bis 16 mm

Seitenwände :
3mm Pappelsperrholz ( auf keinen Fall vorbiegen, wässern oder ähnliches ! )

Hintere Öffnungsbreite :
92 mm von den Innenseiten gemessen.Material:
abermals aus Birken oder Fichtensperrholz,
13 bis 16 mm, die 2 kreisrunden Öffnungen haben
einen Ducrhmesser von 55mm und liegen 20 cm auseinander
( Kreismitte gemessen )

Gesamthöhe :
1130 bis 1190 mm
( je nach Höhe der Füße aus Vierkant oder Rundstab )
Toeval of niet... maar de vorm van de ruimte voor
een weergever is belangrijker dan de meeste onder "' ons"
willen geloven :)

Helaas plaatjes van Ed worden niet mee gekopieerd
naar dit topic en alles wordt nu uit z'n verband gehaald..

Jammer... maar helaas,,
Laatst gewijzigd door weidok op vr 24 nov 2006, 8:33, 1 keer totaal gewijzigd.
weidok

Bericht door weidok »

maar als we over het "vervuilen"van een ander z'n topic
zo "moeilijk" gaan doen..

Stop ik hier nu maar mee..
en ga voortaan maar....
zo weinig mogelijk posten..
Een beetje teveel c..... ge..
Hoeft voor voor mij niet meer...
Dit kost me te veel energie..

Gegroet..

Tekst is aangepast... :oops: :oops:
Laatst gewijzigd door weidok op vr 24 nov 2006, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

wacht effe Weidok, 'k snap er niets meer van, moet misverstand zijn.

Die tekening moet terug naar Concave topic, die heeft hier niets te zoeken.

Het doorsturen naar dit topic was bedoeld voor de hoorn berekening van Ovni, waar hij mooi weergeeft hoe hij zijn Sphere hoorn aan het bereken is.

Okapido?

Groeten,
Ed.
weidok

Bericht door weidok »

asterduc schreef:
wacht effe Weidok, 'k snap er niets meer van, moet misverstand zijn.

Die tekening moet terug naar Concave topic, die heeft hier niets te zoeken.

Het doorsturen naar dit topic was bedoeld voor de hoorn berekening van Ovni, waar hij mooi weergeeft hoe hij zijn Sphere hoorn aan het bereken is.

Okapido?

Groeten,
Ed.
Mij best.... zet em wel terug.. even goede vrienden hoor.. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”