jeroen_d schreef:Eigenlijk vind ik het al simpel genoeg wat Ed heeft uitgezocht. Gewoon een kubus, neem het volume zo dat je een Q van ca 0,5 krijgt en zet er een kegel achter. Zo'n kegel als dat hij heeft gemaakt heb ik destijds ook in slechts 1 avond in elkaar gezet. Pak gewoon een stapel vierkante planken MDF van gelijke afmeting en zaag er met een decoupeerzaag cirkels uit. Frazen is niet eens perse nodig, dit kan iedereen maken. Ze hoeven niet supernetjes te zijn, dat tast de werking van het principe niet aan. Lijm al die vierkanten met sneldrogende houtlijm op elkaar en je bent echt snel klaar.
Helaas kun je niet veel doen aan de afmetingen. Iemand zou de moeite kunnen nemen om het experiment van Ed te herhalen en kijken hoeveel korter je de kegel kunt maken totdat de werking niet meer echt lekker is.
ik hoop nog wat testen te kunnen doen met een verkleind volume, daaruit zal dan moeten blijken of dit invloed heeft.
Idem dito voor de kegel. Ik me af of een vierante of rechthoekige kegel kan. Die is iets eenvoudiger te maken. Ook dat staat nog op het programma om uit te proberen.
In ieder geval was het voor mij zeer boeiend om te merken wat het sphere systeem deed toen de kegel eraan werd gehangen.
Het onderstaande voorbeeld is een middentoner met een effectieve diameter van 11 cm in een kast van 18 x 18 x 18 cm (rode curve)
Jeroen_D had de kubus berekend met volgende gegevens.
"Ik heb geen harde uitgangspunten voor het volume van de bol dan wel kubus. B&W neemt een bol met een diameter die 2x zo groot is als de effectieve diameter van de konus. Zo kom ik op 22 cm. Het gaat er voornamelijk om dat de ruimte groot genoeg is voor goede afstemming als gesloten kast en ook beduidend grotere afmetingen dan het begin van de kegel (11 cm), om zo die discontinuiteit te krijgen. Een kubus van 18x18x18 heeft dezelfde inhoud als die bol van 22cm, zo kom ik aan die afmetingen. Het oppervlak van 18x18 is veel groter dan 95cm2, mooi dus om die discontinuiteit te verkrijgen"
Dan de kegel die de staande golf moet weghalen (groene curve).
voor de berekening hiervan heeft Jeroen_D volgende berekening toegepast.
"De kegel is in ieder geval voldoende lang bij een lengte van zo'n 30 cm en moet exponentieel verlopen. Ook weer gekopieerd van B&W, het uiteinde ongeveer 5x kleiner dan de begindiameter, dat wordt dan 2,2 cm. Op basis van 16 stukken 18mm MDF zou de diameter van de kegel dan het volgende verloop krijgen (telkens delen door 5^(1/(16-1))=1,1133):
11 - 9,88 - 8,88 - 7,97 - 7,16 - 6,43 - 5,78 - 5,19 - 4,66 - 4,19 - 3,76 - 3,78 - 3,04 - 2,73 - 2,45 - 2,2"
Met deze gegevens komen we al een flinke stap verder.
In hoeverre dat HenkJan's 80/20 regel gaat kloppen weten we binnenkort.
Groeten,
Ed.
link naar de originele meting
viewtopic.php?t=1102&postdays=0&postorder=asc&start=270