maar er zit wel een nadeel aan die dingen .... je kunt er niet zomaar een draaitafel aan hangen. Noodgedwongen gebruik ik dus de Yamaha receiver of Tandberg receiver om vinyl te kunnen draaien. (De oude Tandberg is hier prettiger in het gehoor maar moet dan wel van boven worden gezeuld)
Er moet dus een voorvoorversterker komen. Liefst een die ik zo via de potmeter aan de ucdeetjes kan hangen.
Ook ik kijk al een hele poos verlekkerd naar allerlei buizen machientjes. Als ik echter zie hoe die dingen van binnen zijn opgebouwd krijg ik wat de kriebels .. wat een ongeorganiseerde zooi is dat vaak (in mijn ogen dan).
Kortom ik stel wat eisen:
1. Voor het ontwerp moet een pcb beschikbaar zijn
2. De buizen mogen niet uit de behuizing steken.
3. De onderdelen moeten in de E.U. verkrijgbaar zijn.
4. De prepre moet via een potmeter aan de ucd (ingang 100K) worden gehangen en dient dus een uitgangs imp van 50k ohm te hebben
5. Het totale budget; pcb, buizen, trafo's en behuizing etc. is max €500 voor dit project.
ad 1 Opgeruimd staat netjes. Indien het ontwerp op een standaard gaatjes print kan worden gemaakt vind ik het ook prima.
ad 2 Prepre buisjes dienen toch te worden afgeschermd tegen 'kwade' invloeden, laten we nieuwsgierige kinderhandjes deze keer ook maar tot die categorie rekenen.
ad 3 Ik heb geen creditkaart en zit ook niet te wachten op gedonder met de douane.
ad 4 Het lijkt wel of ik er verstand van heb
ad 5 Dit is ogenschijnlijk veel maar zou wel eens krap kunnen zijn
Ik ben een drietal ontwerpen tegen gekomen die mogelijk wat zijn, aan de echte buizen bouw kenners onder jullie, de vraag:
Welke moet het worden, waarom, of weet je iets beters dan dit.
De eerste heeft ook al eens in de elektuur gestaan:
Het ontwerp op basis van ECL 86(6GW8) oogt eenvoudig doordat er slechts een buis op de print staat. Die buis werd vroeger in goedkope versterkertjes gebruikt en bestaat eigenlijk uit een halve ecc83 voor een hoge versterking en een aanvullende pentode voor de stroom. Hoewel vroeger veel gebruikt, lijkt het wat lastig om aan dit buisje te komen. De prijzen liggen al rond de €30 p.s.
De tweede komt van een Duitse site. Kompleet met voedingprint wat wel een uitzondering schijnt te zijn in de buizen wereld. Qua impendantie kan het ontwerp net wel of net niet? De buisjes zijn goedkoop in de standaard versie van JJ. De trafo is wellicht ook nog wel te vinden als ringkern.
De laatste is natuurlijk de bekende Phondude van Triode-Dick maar dan in de pcb uitvoering van Doede Douma. Het pdf-je geeft een kompleet beeld van dit ontwerp. Het scheelt niet veel maar dit lijkt bijna wel pakketje bouwen. Iedereen die hem gebouwd heeft, is enthousiast op het net, maar volgens mij zijn Dhtrob, TriodeDick en Doede Douma gewoon vrienden … en dan zou de objectiviteit wel eens in het gedrang kunnen komen.
Nou roept u maar;
Welke moet het worden
en waarom
of is er nog iets beters.