phonotrap met buisjes op een pcb

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ovni

phonotrap met buisjes op een pcb

Bericht door ovni »

Ovni is gelukkig met z'n Ucdeetjes,
maar er zit wel een nadeel aan die dingen .... je kunt er niet zomaar een draaitafel aan hangen. Noodgedwongen gebruik ik dus de Yamaha receiver of Tandberg receiver om vinyl te kunnen draaien. (De oude Tandberg is hier prettiger in het gehoor maar moet dan wel van boven worden gezeuld)

Er moet dus een voorvoorversterker komen. Liefst een die ik zo via de potmeter aan de ucdeetjes kan hangen.

Ook ik kijk al een hele poos verlekkerd naar allerlei buizen machientjes. Als ik echter zie hoe die dingen van binnen zijn opgebouwd krijg ik wat de kriebels .. wat een ongeorganiseerde zooi is dat vaak (in mijn ogen dan).

Kortom ik stel wat eisen:
1. Voor het ontwerp moet een pcb beschikbaar zijn
2. De buizen mogen niet uit de behuizing steken.
3. De onderdelen moeten in de E.U. verkrijgbaar zijn.
4. De prepre moet via een potmeter aan de ucd (ingang 100K) worden gehangen en dient dus een uitgangs imp van 50k ohm te hebben
5. Het totale budget; pcb, buizen, trafo's en behuizing etc. is max €500 voor dit project.

ad 1 Opgeruimd staat netjes. Indien het ontwerp op een standaard gaatjes print kan worden gemaakt vind ik het ook prima.
ad 2 Prepre buisjes dienen toch te worden afgeschermd tegen 'kwade' invloeden, laten we nieuwsgierige kinderhandjes deze keer ook maar tot die categorie rekenen.
ad 3 Ik heb geen creditkaart en zit ook niet te wachten op gedonder met de douane.
ad 4 Het lijkt wel of ik er verstand van heb :lol:
ad 5 Dit is ogenschijnlijk veel maar zou wel eens krap kunnen zijn :!:

Ik ben een drietal ontwerpen tegen gekomen die mogelijk wat zijn, aan de echte buizen bouw kenners onder jullie, de vraag:
Welke moet het worden, waarom, of weet je iets beters dan dit.

De eerste heeft ook al eens in de elektuur gestaan:
Het ontwerp op basis van ECL 86(6GW8) oogt eenvoudig doordat er slechts een buis op de print staat. Die buis werd vroeger in goedkope versterkertjes gebruikt en bestaat eigenlijk uit een halve ecc83 voor een hoge versterking en een aanvullende pentode voor de stroom. Hoewel vroeger veel gebruikt, lijkt het wat lastig om aan dit buisje te komen. De prijzen liggen al rond de €30 p.s.

De tweede komt van een Duitse site. Kompleet met voedingprint wat wel een uitzondering schijnt te zijn in de buizen wereld. Qua impendantie kan het ontwerp net wel of net niet? De buisjes zijn goedkoop in de standaard versie van JJ. De trafo is wellicht ook nog wel te vinden als ringkern.

De laatste is natuurlijk de bekende Phondude van Triode-Dick maar dan in de pcb uitvoering van Doede Douma. Het pdf-je geeft een kompleet beeld van dit ontwerp. Het scheelt niet veel maar dit lijkt bijna wel pakketje bouwen. Iedereen die hem gebouwd heeft, is enthousiast op het net, maar volgens mij zijn Dhtrob, TriodeDick en Doede Douma gewoon vrienden … en dan zou de objectiviteit wel eens in het gedrang kunnen komen.

Nou roept u maar;
Welke moet het worden
en waarom
of is er nog iets beters.
weidok

Bericht door weidok »

buizen pree amp voor je dt... hmmm goed plan..

kijk eens bij DHT rob..

http://www.dhtrob.com/projecten/phonique_1.htm

Het resultaat hoop ik binnenkort eens te beluisteren :) :)

of deze:

http://www.buizenbakkentheo.tk/
sietse

Bericht door sietse »

Als ik zou doen wat jij wilt, zou ik de volumeregelaar integreren in de pre-amp. Vaak zit die al aan het eind van de voortrap. Is wel zo handig en ook veiliger voor kindervingertjes. Voorversterker buisjes worden meestal afgeschermd mer een speciaal daarvoor ontworpen metalen huls, die op de buisvoet past. Worden ook heet. Zullen in geval van bouwpakketje er wel bij zitten.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

weidok schreef:

Ga je bij Rob langs?? Doe 'm de groeten... Zit je ook niet zo ver van mijn pandje dan..

Kees
weidok

Bericht door weidok »

audiomanics schreef:
weidok schreef:

Ga je bij Rob langs?? Doe 'm de groeten... Zit je ook niet zo ver van mijn pandje dan..

Kees
Bedoel ovni :) :)
ovni

Bericht door ovni »

audiomanics schreef:
Ga je bij Rob langs?? Doe 'm de groeten...

Kees
Jij kent Rob begrijp ik.

Wat is jouw mening over de PhonoDude en heb jij dit ontwerp wel eens gehoord? Die phonique voldoet niet aan mijn eisen op een aantal punten en valt dus sowieso af.
En waar draai jij mee (zal wel zeer exclusief zijn)

Ger
audiomanics
Contacteer:

ovni schreef:
Jij kent Rob begrijp ik.

Wat is jouw mening over de PhonoDude en heb jij dit ontwerp wel eens gehoord? Die phonique voldoet niet aan mijn eisen op een aantal punten en valt dus sowieso af.
En waar draai jij mee (zal wel zeer exclusief zijn)
Ger
Ja ik ken Rob.. Voor zover je over kennen kunt spreken.. Ik ben al een paar keer op zijn zolderkamertje geweest en heb plaats mogen nemen in de enige luie stoel daar, midden voor de kolosale geluidschermen.
Ik heb daar wel de Phonique mogen aanschouwen en beluisteren.
Aanschouwelijk is het zeker met die oplichtende "zener"-buizen.
Over het geluid kan ik niet spreken. Ik heb geen referentie en geen ervaring met zijn installatie verder. Het klonk gewoon goed, punt. (ik had ook niet anders verwacht van Rob (die naar zijn zeggen geen verstand van electronica heeft... maar gewoon lekker aan het frobelen is...)
Zelf heb ik een "gewone" Burmester 808MK3 met een moving-coil-ingang..
(nee, geen buizen.. er zitten zelfs opamps in... ) Dat apparaat vind ik zo verschrikkelijk mooi dat het er ook nog wel een tijdje blijft staan ook..
Ook te zien op de site van Rob (thuis bij Kees Soeters dus)

Kees
ovni

Bericht door ovni »

Heeft dan helemaal niemand ervaringen met bovengenoemde spullen? :?
audiomanics
Contacteer:

Het ontwerpje van Elektuur staat ook beschreven in het boekje Audio Par Excelence. De ECL86 is overigens gewoon goed verkrijgbaar en de prijzen die ik zie varieeren van 10 tot 20 dollar NOS en dan heb ik het over westeuropese buizen.. (als tubestore ze al voor 25$ verkoopt kunnen ze elders niet duurder zijn...)
Als je de gloeispanning kan kiezen zou je ook de veeeel goedkopere PCL86 kunnen gebruiken.

Zou in jouw geval de buis dwars plaatsen zodat hij goed in een kastje kan..

Kees
ovni

Bericht door ovni »

Kees,
Ik ben eens gaan zoeken.
Inderdaad, dat buisje kost een vijfde van die andere. Toch ga ik na rijp beraad met mezelf voor de pcb versie van de Dude. Die is maar amper duurderder door de veel beter verkrijgbare trafo's en buizen. De ecc83 is zeer makkelijk aan te komen en wordt nog steeds geproduceerd. De microfonie arme ecc 803 is zelfs weer in productie en kost maar een eurootje extra. En er liggen in Enschede nog een paar hele oude (maar gebruikte) 83-ers, ik meen Telefunken. Kortom dan valt er nog eens wat te prikken.

De pcb's zijn besteld. Ik ga hier echter pas mee los als Sostratos helemaal af is en ik alle onderdelen heb verzameld.

Ger
weidok

Bericht door weidok »

ovni schreef:
Kees,
Ik ben eens gaan zoeken.
Inderdaad, dat buisje kost een vijfde van die andere. Toch ga ik na rijp beraad met mezelf voor de pcb versie van de Dude. Die is maar amper duurderder door de veel beter verkrijgbare trafo's en buizen. De ecc83 is zeer makkelijk aan te komen en wordt nog steeds geproduceerd. De microfonie arme ecc 803 is zelfs weer in productie en kost maar een eurootje extra. En er liggen in Enschede nog een paar hele oude (maar gebruikte) 83-ers, ik meen Telefunken. Kortom dan valt er nog eens wat te prikken.

De pcb's zijn besteld. Ik ga hier echter pas mee los als Sostratos helemaal af is en ik alle onderdelen heb verzameld.

Ger
Maak me gek....
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

hoi,
wie met wie vriend is speelt niet zo een rol denk ik daar ik als belgiese doe het zelver al een paar ontwerpen van dick nagebouwd heb waaronder de scratch waarmee ik zeer gelukkig ben in mijn set
daarbij is dick altijd paraat om een beetje hulp via het net te bieden
een echte audiovriend kan men zeker zeggen
mvg
audioot dirk
ovni

Bericht door ovni »

audioot schreef:
hoi,
wie met wie vriend is speelt niet zo een rol denk ik

<snip>

daarbij is dick altijd paraat om een beetje hulp via het net te bieden
een echte audiovriend kan men zeker zeggen
Het is ook niet de bedoeling om iets af te kraken maar gewoon kritisch tegen het licht te houden. Ik weet dat een aantal ontwerpen van TD wel eens de grond zijn ingeboord. Ik ben geen buizen kenner, maar wat zo leuk is aan de site van TD is dat hij ook ontwerpen maakt die relatief erg goedkoop zijn, met heel makkelijk te verkrijgen materiaal en goed zijn beschreven zodat ook een noob op buizen gebied er iets mee kan.

Het is ronduit unfair om dergelijke ontwerpen te vergelijken met zgn high-end ontwerpen met peperdure voedingstrafo's, bandkern smoorspoelen, zilver ugt's, kr 300, Ad1, Nos Kt 88, blackgate's etc.

Het is ook gewoon "myfi" zoals KT88 het zo mooi omschrijft; TD maakt keuzes en geeft daarmee dus een richting aan. Niks mis mee. Gelukkig met triode's als eind buis? Doen! Staat dat je absoluut niet aan? Ucd! Wil je een mix? Is vast wel iets op te verzinnen ... :wink:
audiomanics
Contacteer:

Samen met de UcD's wordt het een soort Hybride dus... Buisjes eerst en dan wat Fetjes voor het vermogen..

Niets mis met ontwerpen van deze buizenjongens met eigen website. De schakelingen zijn in ieder geval gebouwd en getest.
Betere componenten zijn maar een kleine verbetering tov een beter ontwerp. De mogelijkheden zijn zo talrijk dat het (bijna?) onmogelijk is om te zeggen wat het beste ontwerp is. Zo is het dat iedere doelbewuste keuze een goede keuze blijkt te zijn..

Kees
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Voor Ovni en iedereen die de ruis in mijn phonostage was opgevallen: nou, ik heb het gevonden hoor.

Je gelooft het niet, maar het werd veroorzaakt door............ de MIT MI330 "musical interface" kabel :shock:

Deze kabel is zo microfonisch als wat, heeft een te hoge capaciteit, en veroorzaakte een breedband ruis die meeliep op de modulatie.

Vervangen door RG58/U (de echte, niet de Chinese nepperd) en het is weg.

Heb ik een jaar naar lopen zoeken, buizen uitgewisseld, voeding compleet opnieuw opgebouwd, condensatoren en weerstanden vervangen etc. etc. etc.

Iedereen die nu nog beweert dat kabels geen verschil maken, kan ik hiermee dus om de oren slaan.

Wie verwacht dat nu? High end troep, bah!
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

FreesKees,
Betere componenten zijn maar een kleine verbetering tov een beter ontwerp. De mogelijkheden zijn zo talrijk dat het (bijna?) onmogelijk is om te zeggen wat het beste ontwerp is. Zo is het dat iedere doelbewuste keuze een goede keuze blijkt te zijn..
En zo is het maar net, een waarheid als een koe!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

KT88,
Deze kabel is zo microfonisch als wat, heeft een te hoge capaciteit, en veroorzaakte een breedband ruis die meeliep op de modulatie.
Ach, ach, in die hoek zoek je 't normaliter meestal niet, maar álas, je hebt 't gevonden :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
weidok

Bericht door weidok »

Plaats reactie