Wat gebruiken voor interne luidsprekerbekabeling?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

audioloog

Wat gebruiken voor interne luidsprekerbekabeling?

Bericht door audioloog »

Hoi allemaal,

Ik heb een set Paradigm Studio 60 luidsprekers. Hiervan heb ik een tijdje terug de scheidingsfilters gemodificeerd, dit was een duidelijke verbetering.

Sinds een tijdje erger ik me aan s-klanken (slissen). Het is nogal lastig om de oorzaak te bepalen want ik had in korte tijd veel gewijzigd (andere cd speler, tent clock in cd speler laten bouwen, andere interlink), echter het werd op een gegeven moment duidelijk dat het slissen eigenlijk met elke bron voorkomt (ook bij TV kijken via sat ontvanger of met cd afspelen via de dvd speler).

De afgelopen dagen ben ik gaan nadenken wanneer het verschijnsel nou precies is gaan optreden en opeens wist ik het (lees: denk ik het te weten, 100% zeker is het niet!), het slissen is begonnen nadat ik het reeds gemodificieerde filter hardwired ben gaan opbouwen. Ik heb toen stukjes teflon bekabeling van Speaker & Co gebruikt om het hardwired scheidingsfilter aan te sluiten op de interne bekabeling (die te kort was om direkt op het filter te solderen) en op de luidsprekerterminals.

De bestaande interne bekabeling bestaat uit multistranded koper. De teflon bekabeling van Speaker & Co is verzilverd multistranded koperkabel met teflon isolatie. Deze twee soorten bekabeling heb ik dus in elkaar getwist en vevolgens gesoldeerd.

Ik heb nu een aantal vragen:

1. Kan het zijn dat de verzilverde bekabeling van Speaker & Co tot slissende/scherpe s-klanken leidt?
2. Kan het zijn dat het combineren van de twee soorten bekabeling (overgang?) tot de irritante s-klanken leidt?
3. Wat voor interne bekabeling voor een luidspreker bevelen jullie aan? Zelfde (type) kabel voor elke unit?
4. De interne bekabeling direkt op de luidsprekers solderen of kabelschoentjes gebruiken?

Ik overweeg dus om de interne bekabeling volledig te vervangen en direkt op het hard-wired filter te solderen.

Tips en meningen zijn van harte welkom!

Groetjes,

Ronald
dekkersj
Contacteer:

Re: Wat gebruiken voor interne luidsprekerbekabeling?

Bericht door dekkersj »

audioloog schreef:
[...]

Ik heb nu een aantal vragen:

1. Kan het zijn dat de verzilverde bekabeling van Speaker & Co tot slissende/scherpe s-klanken leidt?
2. Kan het zijn dat het combineren van de twee soorten bekabeling (overgang?) tot de irritante s-klanken leidt?
3. Wat voor interne bekabeling voor een luidspreker bevelen jullie aan? Zelfde (type) kabel voor elke unit?
4. De interne bekabeling direkt op de luidsprekers solderen of kabelschoentjes gebruiken?

[...]
Beste Roland,

1. Nee;
2. Nee;
3. De interne bekabeling moet groot genoeg zijn qua diameter om een lage weerstand te houden en
4. Kan allebei, mits goed uitgevoerd. Ik soldeer altijd.

Groet,
Jacco
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

1 Ja heel erg
2 nee
3 óf zilver, of koper, maar niet verzilverd koper, ik heb hier altijd het idee bij dat het slist (begon met die 122 van van de hul....)
4 kabelschoentjes, makkelijk als je ze wat vaker wilt loshalen

Wowly
audioloog

Bericht door audioloog »

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik denk dat ik de interne bekabeling dan gelijk maar helemaal vervang, blijft even de vraag welke kabels jullie aanbevelen. Het argument "dik genoeg" vind ik wat kort door de bocht en ben ik het niet mee eens (behalve voor het laag misschien), een te grote diameter heeft ook een negatieve invloed op het geluid.

Begrijp ik het goed Wowly dat jij ook geslis hebt ervaren met de teflon bekabeling van Speaker & Co ?
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

audioloog schreef:

[...]Het argument "dik genoeg" vind ik wat kort door de bocht en ben ik het niet mee eens (behalve voor het laag misschien), een te grote diameter heeft ook een negatieve invloed op het geluid.
O ja, wat dan?

Groet,
Jacco
DualdudE
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Wowly schreef:
1 Ja heel erg
2 nee
3 óf zilver, of koper, maar niet verzilverd koper, ik heb hier altijd het idee bij dat het slist (begon met die 122 van van de hul....)
4 kabelschoentjes, makkelijk als je ze wat vaker wilt loshalen

Wowly
van den Hul CS-122 Hybrid heb 'k ook :P Hoor wel duidelijk Katie Melua d'r S, maar vind het niet slissen, 't is niet dat ze naar logopedie moet ofzo, het is gewoon een heldere aanwezige S. Heb ook al gehoord van mensen dat ze het een 'loudness' kabel vinden.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Katie melua is wel een hele erge slissert, vind ik geen goede referentie-cd als je het mij vraagt.

Als de de 122 hoort op een systeem met de nodige kwaliteit en je wisselt het met een zilveren of koperen kabel is het verschil echt verlossend...... Later heb ik meer verzilverd spul, en ik lijk steeds weer dat slissen te horen. Misschien ben ik bevooroordeeld, zou kunnen.

Overigens tussen zilveren of koperen kabel (hoge kwaliteit of niet) is nauwelijks te horen (of eigenlijk niet door mij)

Wowly
Paul

Bericht door Paul »

Zelfde materiaal als je speakerkabels?

overigens ben ik tevreden gebruiker van het verzilverde S&C 'spul'
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

De kabels binnen in de luidsprekerkast zijn niet belangrijk. Elk luidsprekerdraad voldoet eigenlijk. Voor de zekerheid gebruik ik zelf draad van een redelijke diameter, bijv. 1,5 mm2. Dikker levert voor zover ik weet geen problemen op.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

De kabels binnen in de luidsprekerkast zijn niet belangrijk. Elk luidsprekerdraad voldoet eigenlijk. Voor de zekerheid gebruik ik zelf draad van een redelijke diameter, bijv. 1,5 mm2. Dikker levert voor zover ik weet geen problemen op.
Ik ben dezelfde mening toegedaan, ik gebruik hiervoor altijd 1.5-mm vertind meeraderig koperdraad met siliconen isolatie, lekker soepel en door de silicon isolatie 'ratelt' de kabel ook niet als hij toevallig eens tegen de kastwand aanzit oid.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
DualdudE
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Wowly schreef:
Als de de 122 hoort op een systeem met de nodige kwaliteit en je wisselt het met een zilveren of koperen kabel is het verschil echt verlossend......
Als ik de acoustiek van de ruimte heb verbeterd ga ik wel eens testen met kabels. 'systeem met de nodige kwaliteit'. Wat versta je daar onder?
4-weg

Bericht door 4-weg »

Martijn M schreef:
Gezien mijn persoonlijke ervaring, nadat de filters ingebouwd waren en de kast gesloten was, heb ik hier een andere mening over. Alle 4 de drivers voorzien van Mogami Ultra Pure en dit ging klankmatig niet echt goed. Mogami weggehaald van de mid-hoog en mid-laag en deze voorzien van normale 2,5 koperdraad. En daarna was de beoogde klank weer terug.
Schijnbaar is er dan wel degelijk invloed op het klankbeeld door de gebruikte kabel en ook tussen koper onderling is mij gebleken. Weerstand, inductie, capaciteit?
audioloog

Bericht door audioloog »

Gisteravond toen ik thuis kwam uit mijn werk gelijk maar de soldeerbout aangezet en aan de slag gegaan. Ik heb de stukjes teflon bekabeling verwijderd en het is gelukt (ging net qua lengte) om de bestaande interne bekabeling direkt op het filter te solderen :-) Behalve voor de tweeter dan , die moest ik (helaas) verlengen en dat heb ik dus nu gedaan met een stukje Wyrewizard Spellbinder (solid core koper 1,0 mm2). Ook de (korte) stukjes bedrading van filter naar luidspreker terminals zijn nu Wyrewizard Spellbinder. Na deze operatie van 1 uur per speaker ben ik gaan luisteren. Ik hoorde gelijk verschil en niet alleen met de s-klanken! Het slissen lijkt (ik zeg het voorzichtig want ik heb nog niet lang genoeg kunnen luisteren) verdwenen en tevens viel me op dat het geluidsbeeld opener is geworden en gitaaraanslagen krachtiger klinken. Stemmen lijken iets minder focus te hebben maar klinken wel natuurluurlijker. Al met al goeie aktie van pearl!

De complete interne bekabeling vervangen was misschien nog beter geweest, maar ten eerste weet ik dat niet zeker, ten tweede had ik geen 10 meter Wyrewizard Spellbinder liggen en ten derde kost dat weer ongeveer 80 euro en eigenlijk heb ik genoeg in deze luidsprekers geinvesteerd (100 euro per speaker aan het filter).

Ik ben er blij me en ga in het weekend nog eens lekker luisteren!

Iedereen bedankt voor de tips en de meningen.
audioloog

Bericht door audioloog »

dekkersj schreef:
audioloog schreef:

[...]Het argument "dik genoeg" vind ik wat kort door de bocht en ben ik het niet mee eens (behalve voor het laag misschien), een te grote diameter heeft ook een negatieve invloed op het geluid.
O ja, wat dan?

Groet,
Jacco
Zoek eens op internet naar kabeltheorieen, er is zat over te vinden. 0,4 mm2 schijnt de ideale diameter (lees het beste compromis) te zijn voor audio.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Zoek eens op internet naar kabeltheorieen, er is zat over te vinden. 0,4 mm2 schijnt de ideale diameter (lees het beste compromis) te zijn voor audio.
Tsja, ik kan hier heel kort over zijn: da's je reinste kolder, het feit dat er zo'n mythe is rondom kabels is gewoon omdat daar gemakkelijk geld mee te verdienen valt, die mythe is bewust tot stand gebracht door de diverse kabelfabrikanten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

0,4 mm heb ik ook wel eens berekend als de beste kabeldiameter. Maar dat is voor interlinks en niet voor luidsprekerbekabeling..En dan ook nog niet eens voor alle interlinks..
In de luidsprekers gebruik ik gewoon de 6mm2 MonsterCable, omdat ik dat nog heb liggen..en das goei poeier..
Zilver geeft het hoog wat beter door. Het kan daardoor te helder gaan klinken en misschien wel wat scheller..

Kees
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

audioloog schreef:
dekkersj schreef:
audioloog schreef:

O ja, wat dan?

Groet,
Jacco
Ik doe mijn hele audioleven niet anders! Nog nooit een goed onderzoek gelezen met getalsmatige voorbeelden waaruit blijkt dat de theorieen kloppen. Of meetopstellingen die ik zou kunnen nadoen. Een hele hoop gezeur over elektrische dipolen in PVC (die echt bestaan) en elektronen die gestressd zouden zijn in scheurende kristalroosters (bij buiging van het materiaal) en natuurlijk niet te vergeten de geheugeneffecten (=condensatorwerking voor mensen die naar school geweest zijn) die verschillende dielektrica hebben. Of de vervorming die contactovergangen hebben (alleen relevant bij basestations van GSM) of...of...etc.

Geef mij 1 site waar duidelijk en onweerlegbaar de wet van Ohm wordt aangevallen.

Waarom zou 0,4 mm^2 de beste diameter zijn?

Groet,
Jacco
audioloog

Bericht door audioloog »

Ik beweer nergens dat de wet van Ohm niet zou kloppen. Ik denk alleen dat er wel meer is dan alleen de eigenschappen weerstand, inductie en capaciteit.

Hoe weet jij zo zeker dat het onzin is Sander? Ik ben het met je eens dat er veel aan kabel voodoo wordt gedaan en dat daar flink aan verdiend wordt, maar ik heb ook al meerdere malen gehoord dat de ene kabel heel anders klinkt dan de andere terwijl de drie eerder genoemde eigenschappen dan zo goed als identiek waren.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Audioloog,
Hoe weet jij zo zeker dat het onzin is Sander? Ik ben het met je eens dat er veel aan kabel voodoo wordt gedaan en dat daar flink aan verdiend wordt, maar ik heb ook al meerdere malen gehoord dat de ene kabel heel anders klinkt dan de andere terwijl de drie eerder genoemde eigenschappen dan zo goed als identiek waren.
Ik durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat kabelverschillen bij bv. interlinks volledig te wijten zijn aan de interactie van voor/eindversterker met deze kabel, bv. de capaciteit van de kabel die icm. de ingangsimpedantie van de eindversterker een laagdoorlaatfilter vormt etc. Ook de interactie met stoorsignalen vanuit de gemeenschappelijke massa is hier debet aan. Als je gebalanceerd gaat werken met de bijbehorende lage uitgangs- en ingangsimpedantie van de apparatuur, zie je dat de verschillen tussen een dropveter van 1-euro en een dure kabel van 100-euro (bijna) volledig wegvallen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

audioloog schreef:
Ik beweer nergens dat de wet van Ohm niet zou kloppen. Ik denk alleen dat er wel meer is dan alleen de eigenschappen weerstand, inductie en capaciteit.
Die twee zinnen zijn met elkaar in tegenspraak.

Groet,
Jacco
audioloog

Bericht door audioloog »

dekkersj schreef:
audioloog schreef:

Groet,
Jacco
Waarom? Zaken als bijvoorbeeld multistrandvervorming (even in het midden latend of dat van toepassing is in het audio gebied) hebben geen invloed op de ohmse weerstand maar introduceren wel vervorming. Dit even puur als voorbeeld.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

audioloog schreef:
dekkersj schreef:
audioloog schreef:

Groet,
Jacco
Waarom? Zaken als bijvoorbeeld multistrandvervorming (even in het midden latend of dat van toepassing is in het audio gebied) hebben geen invloed op de ohmse weerstand maar introduceren wel vervorming. Dit even puur als voorbeeld.
Oh, gaan we zo beginnen? Dan ken ik er ook nog wel een paar. De discussie is al gezakt naar effecten op -200 dB...

Zoals ik ook al zei is dat van toepassing in bijvoorbeeld GSM basestations. Daar zijn de frequenties veel hoger en de eisen veel zwaarder.

Nee hoor, de wet van Ohm is prima en die strekt zich wel iets verder uit dan U=I*R. Kijk maar naar mijn sig en je herkent daar de wet van Ohm niet. Toch staat ie er.

Ik vroeg om 1 site die de wet van Ohm weerlegt en die kan ik niet vinden. Ze brabbelen wel de mooiste verhalen ZONDER ooit ook maar met getallen te komen. Juridisch zijn ze niet verkeerd bezig: ook al is er maar 1 elektron dat abusievelijk in PVC blijft hangen en ze hebben een goed verhaal. Zoiets als die 1 cm achter een 100 km bord gaan staan. Maar dat ene elektron is onhoorbaar. Het wordt eens tijd dat "audiofielen" dat gaan begrijpen en die dure sigaren uit eigen doos links laten liggen.

Trouwens, was multistrandvervorming niet een vorm van skineffect eventueel icm Eddycurrents? Is gewoon wet van Ohm (en dan niet de kleuterschoolversie van U=I*R).

Groet,
Jacco
4-weg

Bericht door 4-weg »

Altijd leuk die discussies.
De zin dan wel onzin van duurdere of dure kabels, in welke vorm of materiaal soort dan ook, heeft heel wat flessen wijn dan wel bier (afhankelijk van de voorkeur) gekost.
Persoonlijk heb ik nooit echt spectaculaire verschillen beluisterd bij verschillende interlinks tussen voor- en eindversterker. Wel nuance verschillen tussen voorversterker en de bron. En met LSP kabel kan je inderdaad een persoonlijk voorkeur bereiken.
Maar het blijft toch een persoonlijke smaak en wat je kan bereiken in je audio keten en dan vind ikzelf materiaalsoort, links- of rechtsom gedraaide kabel, electronen rechtdoor gestuurd of om het hoekje, niet zo belangrijk.
audioloog

Bericht door audioloog »

Hier vind je een uitgewerkte theorie:
http://www.stereophile.com/reference/10 ... index.html

Uiteraard kan ik als "leek" niet beoordelen of deze theorie echt klopt.

En nogmaals ik weerleg de wet van Ohm helemaal niet!! Het bestaan van andere invloeden hoeft natuurlijk niet persee invloed te hebben op het verschijnsel "weerstand" en dus de wet van Ohm.

Ik heb in mijn set al zo vaak hele duidelijke kabel verschillen gehoord dat het voor mij vaststaat dat er meer is dan de wet van Ohm. Hoe verklaar je anders dat zilver zo anders klinkt dan koper of solid core zo anders als multi-strand? Met interconnects zijn de verschillen levensgroot en dat kan gewoon niet liggen aan die ene picofarad meer of minder capaciteit..
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

audioloog schreef:
Hier vind je een uitgewerkte theorie:
http://www.stereophile.com/reference/10 ... index.html

Uiteraard kan ik als "leek" niet beoordelen of deze theorie echt klopt.

En nogmaals ik weerleg de wet van Ohm helemaal niet!! Het bestaan van andere invloeden hoeft natuurlijk niet persee invloed te hebben op het verschijnsel "weerstand" en dus de wet van Ohm.

[...]
Het artikel waar je naar verwijst is een leuk artikel en ik ken het. Het mooiste is dat je dat artikel kunt lezen op verschillende manieren, je kunt er verschillende boodschappen uit halen. Ik wil daar kort wel op reageren.

Allereerst de zware materie waar het mee begint. Daar is geen speld tussen te krijgen en het is hetzelfde als mijn sig. Dan volgt een uiteenzetting van allerlei zaken die interessant zijn voor diegenen die begrijpen waar het over gaat. Dat bedoel ik niet negatief, begrijp me goed. En dan komt er een aardige conclusie die enigszins verdekt staat geschreven. Dat was voor mij de eye-opener en het bewijs dat de auteur een begenadigd schrijver is. Er wordt uiteindelijk de conclusie getrokken dat de stromen door een geleider bepaald worden door klassieke natuurkundige wetten en niet zozeer door het energietransport door de isolator. Dat lijkt in tegenspraak te zijn met de zware kost die in het begin van het artikel gegeven wordt. Ik houd het er op dat die zware kost gegeven is om het stuk volledig te maken.

Ik ga geen uitspraken doen over wat jij wel en niet kan horen. Het is mij om het even.

Groet,
Jacco
Plaats reactie