foliespoelen zelf bouwen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
FFF

foliespoelen zelf bouwen

Bericht door FFF »

Beste.

Kan iemand mij vertellen hoe de opbouw van een goede foliespoel er uit ziet? De prijzen zijn namelijk absurd hoog en ik ken iemand die beschikking heeft over geavanceerde apparatuur die kan wikkelen en kan sealen, en tevens koper folie heeft.

Zo onstaat het idee al snel om zelf te gaan wikkelen :D

Alleen de persoon in kwestie heeft geen ervaringen met spoelen voor audiofiele toepassingen, daarom wilde ik vragen of iemand informatie heeft die nodig is voor het zelf wikkelen van spoelen?

Het type dat ik zou willen vervangen zijn de mundorf CFC 10 spoelen in de waardes: 3.3 mF, 0,68 mF en 0,56 mF.

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen, google bood geen uitkomst.
dre

Bericht door dre »

het is een houten klos waar de folie omheen gedraaid wordt(strak)met een bepaalde isolatie ertussen,maar wat dat is?
mogen wij weten waar de folie vandaan komt?
FFF

Bericht door FFF »

dre schreef:
het is een houten klos waar de folie omheen gedraaid wordt(strak)met een bepaalde isolatie ertussen,maar wat dat is?
mogen wij weten waar de folie vandaan komt?
Dank je voor de imput.

Waar de folie vandaan komt weet ik niet, alleen de betreffende kennis werkt in een bedrijf dat diverse systemen maakt voor verschillende toepassingen en werkt daarom erg veel met koper.

Hun hebben daar vast hun eigen leverancier voor. :D
richard

Bericht door richard »

De folie tussen het koper is vast een polypropyleenfilm. Dat hoeft niet erg dik te zijn omdat de spanningsverschillen tussen de wikkelingen minimaal zijn.

Misschien kun je de koperfolie lakken met damar of schellak (of C37) voordat je hem wikkelt, dan heb je helemaal een audiofiel verantwoord spoeltje. De polypropyleen kan dan wel vervallen.
sietse

Bericht door sietse »

Ik heb een tabel voor het wikkelen van spoelen. Is echter wel voor gewoon koperdraad. Maar misschien werkt het ook voor koperfolie?
Geef es de waarde in mH voor een door jou gewenste spoel. De tabel gaat tot 4mH. Ik denk wel dat het een grote spoel zal worden.
ovni

Re: foliespoelen zelf bouwen

Bericht door ovni »

FFF schreef:
Het type dat ik zou willen vervangen zijn de mundorf CFC 10 spoelen in de waardes: 3.3 mF, 0,68 mF en 0,56 mF.
Tja
resp €148,-- , €66,60 en € 60,30 en dat allemaal keer 2.

Is het niet een optie om naar jentzen 14 awg te gaan?
resp €39.60 €20.20 en €19.30

Kun je altijd nog die 3.3 eens vervangen door de mundorf cfc10.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik zou niet zo inzitten over die prijzen, als je eenmaal zeker weet dat het filter goed is. De woofer actief aansturen is nog altijd prijziger...bekijk het dus eens van de kant dat je een versterker uitspaart en eigenlijk niet in kwaliteit inboet. En dan nog: wie Accuton units kan betalen kan toch ook wel foliespoelen aan :twisted: ?

Off-topic: heb je al beide filters, die van Tony en Marc, uitgeprobeert met goedkope componenten zodat je een beetje weet welke aanpak jou het meest aanspreekt?
FFF

Bericht door FFF »

Nou ja, de filters van marc in standaard opstelling kosten denk ik zo'n 1200 euro.

Het liefst zou ik alle caps vervangen door mundorf silver oil of liever nog de silver.gold's, dan zit ik al op 2000 euro. :shock:

De C89 moet er dan nog uit en de C79 er in.

Ik wil er best geld instoppen, alleen wil ook samen gaan wonen, voor de prijs van m'n filters kan ik al een stuk woonkamer kopen :twisted:
Martijn H

Bericht door Martijn H »

FFF schreef:
Nou ja, de filters van marc in standaard opstelling kosten denk ik zo'n 1200 euro.

Het liefst zou ik alle caps vervangen door mundorf silver oil of liever nog de silver.gold's, dan zit ik al op 2000 euro. :shock:

De C89 moet er dan nog uit en de C79 er in.

Ik wil er best geld instoppen, alleen wil ook samen gaan wonen, voor de prijs van m'n filters kan ik al een stuk woonkamer kopen :twisted:
Zodra jij jouw 2000 euro filter klaar hebt, moeten we dat eens vergelijken! Mag het een nulletje minder zijn? :lol:

mvg,

Montana
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

FFF schreef:
Beste.

Kan iemand mij vertellen hoe de opbouw van een goede foliespoel er uit ziet? De prijzen zijn namelijk absurd hoog en ik ken iemand die beschikking heeft over geavanceerde apparatuur die kan wikkelen en kan sealen, en tevens koper folie heeft.

Alleen de persoon in kwestie heeft geen ervaringen met spoelen voor audiofiele toepassingen, daarom wilde ik vragen of iemand informatie heeft die nodig is voor het zelf wikkelen van spoelen?

The Jantzen Cross-Coils are ..................99.99% pure copper foil windings separated by an extremely thin layer of polypropylene film and tightly wrapped around a hardwood core,..................., every coil goes through a specially developed Jantzen anti-oxidizing treatment and measurement procedure prior to packaging.
FFF

Bericht door FFF »

Geenius schreef:
FFF schreef:
Beste.

The Jantzen Cross-Coils are ..................99.99% pure copper foil windings separated by an extremely thin layer of polypropylene film and tightly wrapped around a hardwood core,..................., every coil goes through a specially developed Jantzen anti-oxidizing treatment and measurement procedure prior to packaging.
Bedankt voor de reactie's.

Heeft iemand enig idee wat betreft de vorm van een folie, en hoe ik het aantal windingen kan bepalen?

Ik begrijp nu dat:

- De kern van hout is.
- Ik massief koper moet gebruiken (was ik toch al van plan)
- Het koperfolie beschermd moet zijn tegen oxidatie, dus een laagje er over heen. (polypropylene film)

Iemand enig idee hoe ik kan uitrekenen hoeveel windingen ik erop moet zetten?
sietse

Bericht door sietse »

ikke schreef:
Ik heb een tabel voor het wikkelen van spoelen. Is echter wel voor gewoon koperdraad. Maar misschien werkt het ook voor koperfolie?
Geef es de waarde in mH voor een door jou gewenste spoel. De tabel gaat tot 4mH. Ik denk wel dat het een grote spoel zal worden.
:?:
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Ik heb 2 bandspoelen van 1,5mH en 2 van 0,3 mH.Wil morgen wel ff de windingen tellen,misschien kan je daar wat mee?
maxdepax

Bericht door maxdepax »

ik zoek nog iemand die weet en materiaal/machine heeft om goede papier in olies te maken (daar een klein bedrijfje mee starten geen probleem)
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”