buizenvoorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

buizenvoorversterker

Bericht door Walt »

Hallo,

Ik vroeg mij af wat het beste is voor een buizenvoorversterker?

- altijd aan laten staan
- uitzetten na gebruik

Slijten de buizen door het aan en uitzetten of puur doordat ze aanstaan?

Groeten Walter
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Buizen branden op bij gebruik.. Dit duurt zegmaar zo'n 5 tot 10 jaar.
Standby laten staan geeft een vervuiling in de buis, dus alleen de gloeispanning er op laten staan is niet aan te raden.
Eerst de buis enigszins op temperatuur te laten komen voor de hoogspanning er op gaat is wel aan te raden. Af hankelijk van het type gloeidraad en de leeftijd van de buis kan dit oplopen tot ca 2 minuten.
Als de gloeidraad nog koud is, is zijn weerstand het laagst. Als je er dan meteen de volle gloeispanning op zet loopt er de grootste stroom. Op dat moment zal de gloeidraad het gemakkelijkst doorbranden.. Een softstart op de gloeidraad verlengt zo ook de levensverwachting.
Stel dat een buis gemiddeld 10 uur per dag aan staat denk ik dat de totale levensduur bij gecontroleerd aan en afschakelen een stuk langer is dan continue bij te laten staan.
Ik ben er ook niet zo'n voorstander van om dergelijke apparatuur bij te laten staan als ik lig te slapen.. Door wat dan ook kan het wel eens een beetje (veel) fout gaan.. Een slecht contact in de bias-potmeter en de hele boel fikt uit..

Kees
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Voor alle apparatuur geldt pas aanzetten bij gebruik, in geval van een buizenversterker mag je dat best een half uur van te voren doen als je wilt dat een evenwichtige bedrijfstemperatuur bereikt wordt. Alle apparatuur slijt als je 't aan laat staan, zeker apparatuur die relatief veel warmte ontwikkelt, buizenversterkers zijn hier een goed voorbeeld van.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik ben er ook niet zo'n voorstander van om dergelijke apparatuur bij te laten staan als ik lig te slapen.. Door wat dan ook kan het wel eens een beetje (veel) fout gaan.. Een slecht contact in de bias-potmeter en de hele boel fikt uit..
Ik kan me wel wat 'ongelukjes' met huisdieren herinneren hoor, een half uitgefikt huis omdat de kat tegen de buizenversterker had aangepist bv. Maar ook gewoon een defect geraakt onderdeel waardoor er sluiting ontstond en een trafo volledig in vlammen opging, gelukkig waren er toen mensen thuis die e.e.a. nog in de kiem konden smoren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Bericht door carbon »

SSassen schreef:
Ik ben er ook niet zo'n voorstander van om dergelijke apparatuur bij te laten staan als ik lig te slapen.. Door wat dan ook kan het wel eens een beetje (veel) fout gaan.. Een slecht contact in de bias-potmeter en de hele boel fikt uit..
Ik kan me wel wat 'ongelukjes' met huisdieren herinneren hoor, een half uitgefikt huis omdat de kat tegen de buizenversterker had aangepist bv. Maar ook gewoon een defect geraakt onderdeel waardoor er sluiting ontstond en een trafo volledig in vlammen opging, gelukkig waren er toen mensen thuis die e.e.a. nog in de kiem konden smoren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
En de luidsprekers dan??..hadden die het overleeft?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

En de luidsprekers dan??..hadden die het overleeft?
Geen idee eigenlijk, denk 't wel, als de voedingstrafo overlijdt is de hele versterker overleden, dus daar komt niet veel meer uit. Als 't de uitgangstrafo was die sluiting had gegeven tussen prim-sec en dus hoogspanning op je luidsprekers had gezet had ik die vraag met een volmondig 'ja' kunnen beantwoorden, dat was hier niet 't geval. De diodes gebruikt voor gelijkrichting van de gloeispanning waren te licht bemeten en gingen stuk en zorgen voor sluiting van de gloeispannings wikkeling, die is vervolgens dusdanig heet geworden dat er overslag en sluiting in de voedingstrafo optrad, vanaf dat punt gaat 't dan redelijk rap en heb je zo brand.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
electron
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 0:30

Bericht door electron »

Two minuits max volgens een toenmalig ontwerper van de MO-valve companie (o.a kt66 )
Een buizenversterker een half uur laten opwarmen is onzinnig om te doen voor een beter geluid als het om de buis gaat.

SSassen schreef:
Voor alle apparatuur geldt pas aanzetten bij gebruik, in geval van een buizenversterker mag je dat best een half uur van te voren doen als je wilt dat een evenwichtige bedrijfstemperatuur bereikt wordt. Alle apparatuur slijt als je 't aan laat staan, zeker apparatuur die relatief veel warmte ontwikkelt, buizenversterkers zijn hier een goed voorbeeld van.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Laatst gewijzigd door electron op zo 29 okt 2006, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
electron
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 0:30

Bericht door electron »

Een kat die over je solidstatebak piest levert nog meer schade op. De volgende keer doet de kat dat immers weer en bij een buis laat die het echt wel......ooit over schrikdraad gepiest?

Wat een indianen verhaal trouwens

SSassen schreef:
Ik ben er ook niet zo'n voorstander van om dergelijke apparatuur bij te laten staan als ik lig te slapen.. Door wat dan ook kan het wel eens een beetje (veel) fout gaan.. Een slecht contact in de bias-potmeter en de hele boel fikt uit..
Ik kan me wel wat 'ongelukjes' met huisdieren herinneren hoor, een half uitgefikt huis omdat de kat tegen de buizenversterker had aangepist bv. Maar ook gewoon een defect geraakt onderdeel waardoor er sluiting ontstond en een trafo volledig in vlammen opging, gelukkig waren er toen mensen thuis die e.e.a. nog in de kiem konden smoren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Bij mij staan de buizenvoortrapjes altijd aan, zowel gloei als hoogspanning.
Goeie NOS Noval buisjes leven zo een 5 jaar, op de meter zie je dan wat terugval in emissie, tijd om te vervangen.
Alhoewel ik ooit een setje CV4004 had van Brimar die de 10 jaar non-stop aan glansrijk overleefden, maten nog binnen 100% emissie en steilheid.

(Buizen) Eindtrappen een halfuurtje op laten warmen, dan klinken ze goed.

Mijn hybrides staan ook altijd onder spanning, in rust wordt de bias naar klasse B geschakeld zodat de opgenomen stroom minimaal is.

Ik ben ervan overtuigd dat continue aan laten staan beter is voor elco's en voorversterkerbuizen, en buiten dat klinkt de boel dan meteen goed.

YMMV, eigen risico etc.

En de heren met brand-angst, hebben die nog nooit van zekeringen gehoord, of stroombegrenzingen, of desnoods rookmelders? :twisted:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

......ooit over schrikdraad gepiest?
Uhm, ja! :mrgreen:

viewtopic.php?p=50108#50108

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com[/quote]
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Lijkt me best een goed topic om te starten, de gevaren van Versterkers en alles daaromheen.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Please.........je TV, DVD, PC, laptop, wekkerradio, koelkast, GSM-oplader enz. enz. staan toch ook 24/7 aan of op stand by?

Ik vind dat hier e.e.a. nogal wordt overdreven.

Accoord, van veel Chinese goedkope apparaten zou ik het niet weten, maar wat ik zelf bouw of modificeer is dusdanig overbemeten, beveiligd en geventileerd dat ik geen moment bang ben dat daardoor brand onstaat of anderszins ook maar enig ongemak.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

KT88 schreef:
Please.........je TV, DVD, PC, laptop, wekkerradio, koelkast, GSM-oplader enz. enz. staan toch ook 24/7 aan of op stand by?
Nee dus. Alleen de koel en inbouw apparatuur staan continu aan. Alle andere apparaten hebben een extra aanuit schakeling in het snoer/op de stekkerdoos, dus ook de dimmers van de halogeenlampjes. Niet vanwege de brandveiligheid, maar vanwege het stroomverbruik.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nee dus. Alleen de koel en inbouw apparatuur staan continu aan. Alle andere apparaten hebben een extra aanuit schakeling in het snoer/op de stekkerdoos, dus ook de dimmers van de halogeenlampjes. Niet vanwege de brandveiligheid, maar vanwege het stroomverbruik.
Idem, maar ook de brandveiligheid is bij mij een belangrijke overweging.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Daarbij, ik heb de tv nooit op standby staan! Een aantal jaar geleden is bij een kennis van ons het complete huis in vlammen op gegaan, omdat een simpel tv'tje in de keuken op standby is blijven staan.

Resultaat: 2 dode hondjes, een compleet afgebrand huis en gevaar voor eigen leven!

Daarbij vind ik een versterker niet een huis tuin en keuken apparaat, hier zit toch wel hoog vermogen spul in. Met name voor de mensen die overwegen zelf versterkers te bouwen vind ik veiligheids instructies; met dingen als: wat je absoluut NIET moet doen geen slechte benadering.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Sjaudio schreef:
Daarbij vind ik een versterker niet een huis tuin en keuken apparaat, hier zit toch wel hoog vermogen spul in. Met name voor de mensen die overwegen zelf versterkers te bouwen vind ik veiligheids instructies; met dingen als: wat je absoluut NIET moet doen geen slechte benadering.
Zit wat in, maar ik ga ervan uit dat iemand die helemaal zelf een versterker ontwerpt en bouwt, in het algemeen goed weet waar hij mee bezig is.

Dat houdt dus ook in: bewust zijn van mogelijke gevaren, en de schakeling dusdanig opbouwen/beveiligen dat zaken als in brand vliegen zijn uitgesloten.

En je zegt het zelf al: het is de fabrieksTV die in de fik gaat, dat heb ik nog nooit gehad bij een van mijn zelfbouwprojecten.
Ook heb ik al heel wat versterkers en ander spul ter reparatie gehad, soms op de print iets uitgefikt, maar daar bestaan zekeringen voor (en thermische veiligheden in de transformator).

Nogmaals: iemand die bewust met de dingen bezig is en gewoon wat gezond verstand bezit, zal zich terdege realiseren dat wat hij doet en hoe hij het doet, consequenties kan hebben.
Zo laat ik dus mijn hybride amp, preamp, DAC en loopwerk permanent onder spanning, maar de WK versterker *niet*.

Ik vrees wat dat betreft ook meer van mijn TV dan van mijn versterkers.
Die TV gaat dus *wel* uit met de netschakelaar ;-)

Ik reageerde met name op jouw zin " De Gevaren Van Versterkers" .
Zeg dan " De Gevaren Van Het Onder Spanning Houden Van Electrische Apparaten In Het Algemeen" .
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Inderdaad, dat had ik anders moeten formuleren.

Ik ben bang dat er toch ook zat mensen rondlopen met de suggestie; "het denken te weten". Maargoed, het was ook maar een idee. :wink:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

wat je absoluut NIET moet doen geen slechte benadering.
Kroonsteentjes prijken bij mij al jaren bovenaan de lijst in combinatie met allerlei houtje-touwtje constructies om onderdelen aan een kast vast te zetten, denk aan plakband, kit, kartonnen vouwconstructies (ja, ja, onvervalste origami) etc. etc.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Hoewel een kroonsteentje een goede verlenging zou kunnen zijn voor de aanschaf van een brandblusser, rookmelders, brandvaste kozijnen etc etc etc.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Over kroonsteentjes gesproken:

Afbeelding

Deze versmelting heb ik ooit achter een keukenkast gehaald waarin de inbouwoven was ingebouwd. Hoeze slechte verbinding?

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

My point exactly, dank voor 't illustreren Jacco!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Hoef je er wel geen krimpkous meer om te doen :D
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

SSassen schreef:
My point exactly, dank voor 't illustreren Jacco!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Graag gedaan! Ik schrok me een hoedje toen ik het zag. De aanleiding tot de ontdekking was een marmeren kaasplateau dat vanaf de bovenste kast naar beneden viel en de inbouwkoelkast vernielde. Het plateau vermorzelde kennelijk het leidingsysteem met freon. Daardoor moest ik de kast slopen waarin ook de inbouwoven was ingebouwd en ontdekte ik de kroonsteen in kwestie.

Achteraf was ik blij met de kostenpost voor de nieuwe inbouwkoelkast...

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik zet mijn spul wel gewoon lekker uit... ook als ik 5 minuten de deur uit ga...

Kees
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

dekkersj schreef:
Afbeelding
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Dus geen TV, ook geen (eigenbouw) versterker, zelfs geen GSM adaptortje, neeeeee!
De "veilig" geachte inbouw apparatuur in de keuken, die ook bij grote voorstanders van veiligheid altijd aanstaat.......... 8)

Overigens trof ik ook een dergelijke electrische puinzooi aan in ons "nieuwe" huis (en wel zeer consequent doorgedreven op alle mogelijke plekken), toen we erin trokken.
Zij het dat bovenstaand incident nog niet had plaatsgevonden, maar we hadden er niet lang op hoeven wachten.
Ik heb toen het hele huis van onder tot boven gecheckt, en een *erkend* installateur laten komen om alles *veilig* aan te leggen en te vervangen, ook al had ik dat makkelijk zelf gekund.

Ergo: niets is 100% safe, en zelfs dat niet.
Plaats reactie