UCD 400 of 700 beluisteren
Moderator: Beheerdersteam
- speakerfan
UCD 400 of 700 beluisteren
bij wie zou ik in de buurt van Breda een ucd 400 of 700 kunnen beluisteren en eventueel vergelijken met mijn NAD 218 thx

Ik heb op de luisterdag in bvreda heel even de ucd 400 van sander sassen gehoord, en het verschil met de andere 180 vond ik enorm.Montana schreef:Ik heb de Nad 216THX. Ik heb die (in bridge mode) eens vergeleken met een UcD 180AD. Het is lastig om verschil te horen kan ik je zeggen! Enige wat na een tijdje naar voren kwam, was da de UcD opener is en een betere stage neerzet. Ook minder ruis tijdens muziek.
mvg,
Montana
Ik had zoiets van die UCD's is niets voor mij tot ik die van sander hoorde, toen was ik onder de indruk en ben zelfs benieuwd hoe hij zijn mannetje staat tegen mijn ML 331, zeker omdat hij het ontwerp naar eigen zeggen nog verder verbeterd heeft.
Ik geloof Hypex ook niet meer dat de 180 en 400 in wezen hetzelfde klinken. Maar ik vind het veel te ver gaan om dan te zeggen de 180 is niets en de 400 is alles. Zeker niet op basis van 2 minuten muziek, in een vreemde akoestiek en luidsprekers die je niet goed kent. Ik weet niet of je die 180 van Wowly bedoelt, maar die luisterervaring moet je zeker niet meetellen, want hij had last van rotte verbindingen en dat heeft een drastische invloed op de geluidskwaliteit.
Ik vond mijn 180 wolliger laag geven dan de 400 toen hij even speelde op de ref monitor, maar het is helemaal afhankelijk van de speaker en luisterruimte of dit positief dan wel negatief uitpakt. De 180 heeft duidelijk minder vermogensreserve hetgeen sterk naar voren komt bij boxen als de Kwadrant. Maar ook bij een stevige fullrange tweeweg als de reference monitor komt dit verschil naar voren.
Wat je ook niet moet vergeten is dat in de UcD van Sander tweemaal zoveel buffercapaciteit aan 10000uF slitfoils zit als bij de versterkers van Wowly en mij. Het hoeft geen toelichting dat juist voor het laag dit tot wezenlijke verschillen kan leiden, met als gevolg ook een andere indruk van de hoogweergave. Kan ook weer positief of juist negatief uitpakken.
Ik kan me daarom voorstellen dat sommige mensen juist tot een tegengestelde conclusie komen als ze de 180 en 400 in hun eigen thuissituatie vergelijken. Ik heb dergelijke berichten op diyaudio wel eens gezien, waar de voorkeur naar de 180 uitging, waarbij aangetekend dat daar de voeding voor de 180 beter was dan die van de 400.
Ik vond mijn 180 wolliger laag geven dan de 400 toen hij even speelde op de ref monitor, maar het is helemaal afhankelijk van de speaker en luisterruimte of dit positief dan wel negatief uitpakt. De 180 heeft duidelijk minder vermogensreserve hetgeen sterk naar voren komt bij boxen als de Kwadrant. Maar ook bij een stevige fullrange tweeweg als de reference monitor komt dit verschil naar voren.
Wat je ook niet moet vergeten is dat in de UcD van Sander tweemaal zoveel buffercapaciteit aan 10000uF slitfoils zit als bij de versterkers van Wowly en mij. Het hoeft geen toelichting dat juist voor het laag dit tot wezenlijke verschillen kan leiden, met als gevolg ook een andere indruk van de hoogweergave. Kan ook weer positief of juist negatief uitpakken.
Ik kan me daarom voorstellen dat sommige mensen juist tot een tegengestelde conclusie komen als ze de 180 en 400 in hun eigen thuissituatie vergelijken. Ik heb dergelijke berichten op diyaudio wel eens gezien, waar de voorkeur naar de 180 uitging, waarbij aangetekend dat daar de voeding voor de 180 beter was dan die van de 400.
- SSassen
- Contacteer:
Mja, lastig aan te geven waar de verschillen zitten, Jeroen heeft flink wat Cerafine in z'n UcD zitten, daar kan een oorzaak zitten. Deze condensatoren hebben namelijk een alles behalve neutraal karakter. Aan de andere kant kan je niet alles daarop schuiven. M'n nieuwe UcD400's klinken overigens ook weer anders dan de dual-mono die ik nu al een aantal keer naar luisterdagen heb meegenomen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- SSassen
- Contacteer:
Mja, we hadden geloof ik al besloten in Breda om eens te gaan buurten bij elkaar, dat zou dan gelijk uitsluitsel moeten geven, het is en blijft voor een deel giswerk nu.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Mijn ucd180 had last van:
- een slechte verbinding van een speakerterminal
- een st-voeding met BC caps ipv de slitfoils die nog liggen te wachten
- een volstrekt ongemodificeerde 180ad module
Daarbij ben ik niet zo'n techhead als jullie en zal ik vast niet alles eruit hebben gepeurd, dus laat die van mij maar gerust buitenn beschouwing
Wowly
- een slechte verbinding van een speakerterminal
- een st-voeding met BC caps ipv de slitfoils die nog liggen te wachten
- een volstrekt ongemodificeerde 180ad module
Daarbij ben ik niet zo'n techhead als jullie en zal ik vast niet alles eruit hebben gepeurd, dus laat die van mij maar gerust buitenn beschouwing
Wowly
- SSassen
- Contacteer:
Jan,
Je mag best alles even in een doos stoppen en mijn kant op sturen hoor, zorg ik dat alles netjes in orde komt, alleen op de bedrading en inbouw aan jouw kant heb ik natuurlijk verder geen invloed, ik vond 't RVS broodrooster gehalt in Breda erg goed, inclusief de bijnehorende geluiden, ik was eerlijk gezegd ietwat teleurgesteld dat er geen netjes geroosterde volkoren boterhammen uit vandaan kwamen
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Je mag best alles even in een doos stoppen en mijn kant op sturen hoor, zorg ik dat alles netjes in orde komt, alleen op de bedrading en inbouw aan jouw kant heb ik natuurlijk verder geen invloed, ik vond 't RVS broodrooster gehalt in Breda erg goed, inclusief de bijnehorende geluiden, ik was eerlijk gezegd ietwat teleurgesteld dat er geen netjes geroosterde volkoren boterhammen uit vandaan kwamen
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- voodooless
- Contacteer:
Ik vraag het me af. Mijn 400 heeft ook slecht 10.000uF per rail (wel T-net), maar ik verwacht niet dat je met het dubbele nog strakkere bass zou krijgen. Het verschil met mijn ex-Parasound en mijn brakke Marantz is echt ongeloofelijk in het laag. Het is nu zelf zo dat mijn subwoofer al twee weken uitstaatjeroen_d schreef:Wat je ook niet moet vergeten is dat in de UcD van Sander tweemaal zoveel buffercapaciteit aan 10000uF slitfoils zit als bij de versterkers van Wowly en mij. Het hoeft geen toelichting dat juist voor het laag dit tot wezenlijke verschillen kan leiden, met als gevolg ook een andere indruk van de hoogweergave. Kan ook weer positief of juist negatief uitpakken.
Mods die buiten de extra voedingen voor opamp en driver zijn uitgevoert zijn alleen nieuwe 470 uF caps van de BC136 serie.
Laatst gewijzigd door voodooless op za 28 okt 2006, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Contacteer:
Ik heb ook nimmer auditief het verschil kunnen ontdekken tussen 10.000uF of 20.000uF per rail, in de metingen zie je 't terug bij de rimpelonderdrukking, die is een kleine ~2dB beter, maar verder niet.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- SSassen
- Contacteer:
Mwah, dat mag toch geen verschil maken, ik heb overigens ook 470uF op de module zitten hoor, 470uF/63V BC136 om precies te zijn.
Met vriendelijke groeten,
Sander Sassen
Met vriendelijke groeten,
Sander Sassen
Het is absoluut niet mijn bedoeling om de UCD af te kraken, of het die van jou is of die van wowly (nou ja zijn potmetertje misschienjeroen_d schreef:Ik geloof Hypex ook niet meer dat de 180 en 400 in wezen hetzelfde klinken. Maar ik vind het veel te ver gaan om dan te zeggen de 180 is niets en de 400 is alles. Zeker niet op basis van 2 minuten muziek, in een vreemde akoestiek en luidsprekers die je niet goed kent. Ik.
Om even mijn beeld te geven, ik was die dag met name benieuwd naar de UCD's, en het eerste beeld viel mij wat tegen (natuurlijk ook door de akoustiek, maar daar dacht ik in eerste instantie niet aan).
Ik denk dat de conclusie wel mag zijn dat de UCD van Sander veel strakker klinkt, en dat was idd in die ruimte precies wat nodig was omdat het al snel een brij werd/vol liep.
Misschien dat op mijn speakers die UCD 180 van jou wel beter klinkt, omdat mijn speakers al extreem strak klinken en het anders te kil wordt.
Daarom denk ik dat er maar 1 juiste conclusie is, en dat het sowieso om de match gaat met de gebruikte spullen. En niet alleen of het een 180 of 400 is, maar ook hoe hij gebouwd/gemodificeerd is.
Het klankmatige verschil in die ruimte met die speakers vond ik wel erg groot, dus misschien wat voor de Topic starter om rekening mee te houden dat een UCD niet een UCD is, of het nu een 180 of 400 is, ik denk dat ze op de juiste set, met de juiste modificatie's allebei top kunnen klinken.
hehehehehohoho geen geintjes met deze beginner hier he? Het was goed bedoeld. Dat geluid wat je hoorde bij het harder zetten van de stappenvolumepot is gewoon een waarschuwing ingebouwd met een mp3-tje wat het geluid geeft van een piepende deur. IC is door mijzelf ontworpen en uitgevoerd door philips semi-conductors..........Niks doorvertellen, maar ze hebben mij een baan aangeboden die nog steeds niet was ingevuld toen een van hun ontwerpers is vertrokken naar een bedrijfje in het noorden........
Ik heb nog een paar honderd van die ic-tjes liggen, je kan er een mp3-tje opzetten met een lengte van 4 seconden.
Heb jullie niet van terug he, meneer s ss-en en jeroen dipooldoen!
tsss, al dat commentaar ook, het wordt tijd mijn ware aard te tonen
Wowly
Ik heb nog een paar honderd van die ic-tjes liggen, je kan er een mp3-tje opzetten met een lengte van 4 seconden.
Heb jullie niet van terug he, meneer s ss-en en jeroen dipooldoen!
tsss, al dat commentaar ook, het wordt tijd mijn ware aard te tonen
Wowly
@Wowly: sorry, het was gewoon zooo komisch.
@FFF: Je gaf natuurlijk alleen je indruk van een paar minuten, ik wilde er alleen op wijzen dat je daarmee moet oppassen. In bovenstaande post bevestig je dat meer dan voldoende en blijkt dat we op dezelfde lijn zitten
.
Wat je zegt, dat van dat strakke laag, dat vond ik ook het meest opvallend. Op zich maakt dat voor mij niets uit en zou geen reden zijn om naar de 400 over te stappen, aangezien mijn 180 vanaf 200Hz en hoger werkt. Dus als ik met Sander ga vergelijken ben ik persoonlijk met name in de prestaties in dat gebied geïnteresseerd. Het enige nadeel is dat ik dat vergelijk het beste hier bij mij thuis kan doen en ik heb me voorgenomen allereerst zelf eens een keertje bij Sander langs te gaan. Dan zal ik de 180 weer even full-range zetten om dat bij hem te kunnen vergelijken.
@FFF: Je gaf natuurlijk alleen je indruk van een paar minuten, ik wilde er alleen op wijzen dat je daarmee moet oppassen. In bovenstaande post bevestig je dat meer dan voldoende en blijkt dat we op dezelfde lijn zitten
Wat je zegt, dat van dat strakke laag, dat vond ik ook het meest opvallend. Op zich maakt dat voor mij niets uit en zou geen reden zijn om naar de 400 over te stappen, aangezien mijn 180 vanaf 200Hz en hoger werkt. Dus als ik met Sander ga vergelijken ben ik persoonlijk met name in de prestaties in dat gebied geïnteresseerd. Het enige nadeel is dat ik dat vergelijk het beste hier bij mij thuis kan doen en ik heb me voorgenomen allereerst zelf eens een keertje bij Sander langs te gaan. Dan zal ik de 180 weer even full-range zetten om dat bij hem te kunnen vergelijken.
- SSassen
- Contacteer:
Ik kan 't broodrooster gevoel maar niet van me afschudden, de grote RVS kast met zijpanelen, twee knoppen op de voorkant, eentje voor hoe lang je wilt roosteren, de ander voor hoe bruin je je brood wil. En het geluid was zoooo levensecht, ik dacht echt dat er elk moment twee bruine geroosterde boterhammen uit vandaan zouden gaan springen
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen