Acoustic reality filter, achterhaald of niet?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gerion

Acoustic reality filter, achterhaald of niet?

Bericht door Gerion »

Dag allen.

Een aantal jaren geleden heb ik 2 monitoren gemaakt waarbij ik voor de filtering het Acoustic-reality-filter heb toegepast.
Dit naar aanleiding van een posting op "een" forum van iemand die dit filter zelf ook gebruikte.
Via een zeer behulpzaam en meedenkend email-conclaaf met de poster ben ik erin geslaagd 2 goed klinkende kastjes te construeren.

Op welk forum en wie het forumlid was is mij helaas ontschoten (ouderdom?) ](*,)
Wat ik mij herinner was het iemand met een Frans? klinkende achternaam.
Door een hd-crash ben ik mijn oude email-berichten en favorieten kwijtgeraakt en zoeken op het internet bood geen soelaas.

Door verhuizing, verbouwingen en andere beslommeringen ben ik niet meer aan verdere audio-activiteiten toegekomen.
Nu weer voldoende tijd hebbend heb ik toch weer iets aan het filter veranderd.
Door toch een capaciteit in serie te zetten werd het hoog aanmerkelijk gladder, de scherpe kantjes verdwenen en hoog en mid lijken beter in elkaar over te gaan.
Dit dus op het gehoor, meten kan ik het helaas niet.

Dit omslachtig intro is bedoeld om aan hen, die kennis van zaken hebben, te vragen of het AR-filter achterhaald is en er een betere manier van filtering mogelijk is.
De kastjes hebben 5+ liter inhoud en de speakers zijn de Peerless HDS134 en Seas T25CF001.

Heb ook nog enige vragen over bijpassende sub's maar die horen hier niet thuis.

Bij voorbaat dank.

Gerion.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat was ik :wink: . Ik heb nog geprobeerd contact met je te zoeken vrij snel nadat je klaar was, maar kreeg totaal geen reaktie. Goed om te weten dat een harde schijf crash de oorzaak was.

Om antwoord te geven op je vraag: het AR filter is niet achterhaald, maar zoals ik destijds ook al heb aangegeven zijn er alternatieve oplossingen die beter kunnen uitpakken. Het voordeel van het AR filter is dat het zeer weinig componenten bevat en eenvoudig op gehoor te tunen. Dat is een stuk lastiger met hogere orde filters, daarvoor ontkom je bijna niet aan akoestische en impedantiemetingen van de drivers in de kast.

De extra condensator kan de tweeter wat hebben ontlast waardoor hij beter klinkt, maar kan ook gewoon net een wat betere overgang tussen midwoofer en tweeter hebben gerealiseerd. Ik heb nog steeds geen meetdata van de T25CF001 dus het is moeilijk om je verder te helpen.
Gerion

Bericht door Gerion »

Dag Jeroen, het spijt me dat, na alle hulp die je mij hebt geboden, ik je naam ben vergeten.
Nu heb ik altijd al problemen met het onthouden van namen, zeker na een paar jaar.
Wel weet ik nog dat je indertijd een systeem bouwde als cadeau voor je broer vanwege zijn huwelijk.
Dus bij deze nogmaals mijn dank voor de toenmaals geboden hulp.

Aangaande de HD-crash, als je tijdens het verhuizen een draaiende computer van tafel stoot is de kans erg groot dat dit het gevolg is.

Heb wat aan het filter zitten vogelen en ben uitgekomen op een weerstand van totaal 5,8 Ohm en Audyn-Cap's van 22+2+1uF. Het nadrukkelijk sissen van een alt is hiermee in ieder geval tot een meer aanvaardbaar niveau teruggebracht en het geheel klinkt aanmerkelijk beter dan het geluid dat uit diverse, bepaald niet goedkope, commerciële kasten komt.
Mijn behoorlijk muzikale zoon heeft al een hint heeft gegeven om ook voor hem een paar van deze kastjes te bouwen, mede hierdoor vroeg ik mezelf af, kan het nog beter?

Betreffende het meten, ben van plan een laptop te kopen en het forum geeft voldoende info om een meetsysteempje samen te stellen. Wie weet komt het nog zover.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Op zich gek dat je me niet kon vinden. Google op satellite subwoofer en mijn site zou je eerste hit zijn geweest. Tegenwoordig niet meer doordat ik de titel van mijn site heb aangepast. Klik op de www knop om alsnog daar terecht te komen.
Gerion

Bericht door Gerion »

Tja Jeroen, ik zocht dan ook op "acoustic reality" en met voldoende hits, maar niets over het filter. :cry:
Vond nog wel de site van de ontwerper.

Heb op de knop www gedrukt!
Fraaie bouwels ontspruiten er uit het werk van jouw hoofd en hand, word er een beetje hebberig van.

Maar voorlopig ben ik nog maar even tevreden met wat ik heb, aanvullende sub's + versterkers staan eerst op het programma.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

[offtopic]Jeroen, doe eens wat aan die popup zeg[/offtopic]
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Gerion schreef:
Tja Jeroen, ik zocht dan ook op "acoustic reality" en met voldoende hits, maar niets over het filter. :cry:
.....
http://www.acoustic-reality.com/ar-sxo2.htm
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”