speakerunits

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Michol
Berichten: 54
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 20:12

speakerunits

Bericht door Michol »

hoe zit dat nou, ik dacht altijd dat hoe groter de speaker, hoe lager de tonen die hij kan maken, en dat je beter 3 speakers kan hebben dan 2, maar inmiddels heb ik een 2 weg systeem met een woofertje van 13,5 cm,
dat beter klink dan veel grotere speakersets, waar zit dat m nou in?
:?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Een grotere kast met een grotere woofer gaat wel lager dan een 13,5 cm woofertje. Maar je versterker moet wel zo'n grote woofer aansturen en aangezien die grote woofer veel meer massa heeft dan die 13,5 cm zal het geheel minder strak klinken. Stel je neemt 1 slag op een drumstel. Die kleine, lichte speaker schiet gelijk naar voren en komt snel terug. Die grote zware woofer heeft even tijd nodig om z'n hele massa in beweging te zetten. Daarom ben ik ook een voorstander van iets minder laag maar snelle kleine woofers.
Gebruikersavatar
Michol
Berichten: 54
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 20:12

Bericht door Michol »

ok, leuk van dat drumstel, (dat is mijn 2e hobby)

ik ben overigens zeer tevreden over mijn scanspeak spulletje. de woofer klinkt idd erg strak, mede dankzij de kast denk ik.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Over het algemeen moet ik je gelijk geven Edo. Maar toch is mijn Tumult in staat om mijn HDS134 bij te houden. De vlieger gaat dus niet altijd op.
Ik moet wel zeggen dat de Tumult wat dat betreft een sub is zoals ik weinig andere gehoord heb. Ik denk dat je zelf moet opletten dat de kwaliteit van je woofer van je frontspeakers kwalitatief goed genoeg is om te matchen met de Tumult.

Edit: Brrr... lijkt wel een verkooppraatje
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Een grote woofer heeft over het algemeen juist meer motor-kracht per gram bewegende massa. Dat geeft dus net het omgekeerde effect als algemeen wordt aangenomen. Grote woofers zijn dus niet "traag". Dat is trouwens redelijk duidelijk als je kijkt naar de THD waardes van zulke woofers. Die hoeven niet hoger te liggen dan bij kleine woofers. Moesten de grote subs echt traag op gang komen dan zouden die waardes beduidend hoger liggen.

Of een klein subje meer bas geeft of dieper gaat dan een grote ligt gewoon aand e T/S parameters. De stugheid van de spider, gewicht van de conus, inductie van de spoel,....
Waar je zeker van kan uitgaan is dat een grote sub met dezelfde Fs en identieke X-max steeds een hogere geluidsdruk produceert dan een kliener subje. Sd x Xmax is rechtevenredig met de maximale geluidsdruk.
Een bijkomend voordeel van een grote conus is dat je bij lage frequenties nog steeds redelijk makkelijk wat volume kan samendrukken zonder enorme excursies. Wat wel nodig is bij bassen.
Gebruikersavatar
Michol
Berichten: 54
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 20:12

Bericht door Michol »

conclusie, niets is waar als je er niet in gelooft...

:?

maar waarom heb ik dan geen middentoner nodig? de woofer moet nu het gat van 30 tot 6000 hertz opvullen, dat is nogal wat
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Je zal altijd een middentoner nodig hebben als je een grotere woofer gebruikt. Ik zie een 8" woofer niet zo hoog doorlopen dat je hem in een tweeweg kan steken.
Gebruikersavatar
Michol
Berichten: 54
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 20:12

Bericht door Michol »

ok ik snap het.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Krunk schreef:
Ik zie een 8" woofer niet zo hoog doorlopen dat je hem in een tweeweg kan steken.
kan wel hoor, maar zeker niet met de meeste woofers
Gebruikersavatar
Michol
Berichten: 54
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 20:12

Bericht door Michol »

volgens mij is het belangrijker om een dode kast hebben, dan een grote woofer, je staat versteld van het bereik van mijn woofertje in deze kast. ook hoe strak de bass is, datv scheeld serieus met het mdf-origineel..
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Denk ook dat dat scheelt ja. We hebben een tijdje geleden een middagje luidsprekers aan het testen geweest bij iemand thuis.
Daar waren ook twee bijna identieke kasten aanwezig. Eén van MDF en één van beton. Verschil was er zeker.

Degene waar ik het over heb zijn deze MDF versie van Ralph:

Afbeelding

en deze betonnen versie van Martin HSI:

Afbeelding

Leuk vergelijk...

Edo
Gebruikersavatar
Michol
Berichten: 54
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 20:12

Bericht door Michol »

ik heb mijn a4 s bij S&C beluisterd naast de mdf versie, sjonge dat scheelde nogal, vooral in de bass. echt bizar
Audiofiel
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 23:40

Bericht door Audiofiel »

[quote="rho"]Een grote woofer heeft over het algemeen juist meer motor-kracht per gram bewegende massa. Dat geeft dus net het omgekeerde effect als algemeen wordt aangenomen. Grote woofers zijn dus niet "traag". Dat is trouwens redelijk duidelijk als je kijkt naar de THD waardes van zulke woofers.[/quote]

Dat gaat natuurlijk niet zomaar op. Je gaat er bij voorbaat van uit dat een grotere woofer meer 'motor-kracht' per gram heeft. Kleinere, lichtere woofers kunnen grotere magneten hebben dan grotere, zwaardere woofers. De snelheid van een speaker is inderdaad afhankelijk van allerlei factoren, waarbij de stugheid van de rubbers een minimale rol speelt. De grootte van de magneet (PK's!) is van meer belang, in combinatie met het gewicht van het membraan.

Maar vergeet ook niet de lineaire slag. Hoe verder de woofer kan uitslaan, hoe 'harder' hij kan. Maar dat gaat wel ten koste van de snelheid. Al met al veel parameters die het gedrag beïnvloeden. Vandaar dat er ook geen ideale woofer bestaat, maar er honderden woofers zijn met een bepaald gekozen compromis. Simpel gesteld zijn kleinere woofers meestal sneller, maar gaan minder diep. Maar er zijn uitzonderingen op de regel.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Audiofiel schreef:
rho schreef:
Een grote woofer heeft over het algemeen juist meer motor-kracht per gram bewegende massa. Dat geeft dus net het omgekeerde effect als algemeen wordt aangenomen. Grote woofers zijn dus niet "traag". Dat is trouwens redelijk duidelijk als je kijkt naar de THD waardes van zulke woofers.
Dat gaat natuurlijk niet zomaar op. Je gaat er bij voorbaat van uit dat een grotere woofer meer 'motor-kracht' per gram heeft. Kleinere, lichtere woofers kunnen grotere magneten hebben dan grotere, zwaardere woofers. De snelheid van een speaker is inderdaad afhankelijk van allerlei factoren, waarbij de stugheid van de rubbers een minimale rol speelt. De grootte van de magneet (PK's!) is van meer belang, in combinatie met het gewicht van het membraan.

Maar vergeet ook niet de lineaire slag. Hoe verder de woofer kan uitslaan, hoe 'harder' hij kan. Maar dat gaat wel ten koste van de snelheid. Al met al veel parameters die het gedrag beïnvloeden. Vandaar dat er ook geen ideale woofer bestaat, maar er honderden woofers zijn met een bepaald gekozen compromis. Simpel gesteld zijn kleinere woofers meestal sneller, maar gaan minder diep. Maar er zijn uitzonderingen op de regel.
Met de bewering dat een grotere woofer meestal meer motorkracht heeft dan een kleinere slaat vooral op speakers uit dezelfde reeks. Natuurlijk komt het vaak voor dat kleinere woofers grote magneten hebben. Dat brengt inderdaad meer kracht per massa-hoeveelheid mee.

Dat een woofer "traag" is als ie een grote x-max heeft is eigenlijk niet altijd waar. Heeft de conus een geringe massa en heeft de speaker een erg grote magneet kan het best lukken om een enorme motorkracht te behalen per gram bewegende massa. (JL-audio W7 reeks (car-audio) b.v.)
Maar het zijn niet altijd vaste regels. Ieder type ontwerp heeft zo z'n eigenschappen.
Gebruikersavatar
SiR-ROUND
Berichten: 28
Lid geworden op: do 16 sep 2004, 6:09
Locatie: Noordbroek (Groningen), The Netherlands.
Contacteer:

Bericht door SiR-ROUND »

Mijn sub met 12680HEX Eton gaat tot 20 Hz (theoretisch, ik wil hem eens laten meten bij bv speaker&co, ook voor de benodigde boost in in de Thommessenmodule). En toch blijft het laag erg strak. Als ik Eton mag geloven komt het voornamelijk door de honingraatstructuur in de conus, waardoor deze extreem stug en toch licht is.
Verder heeft deze woofer een zeer kleine uitslag vind ik (+/- 14mm!), waar ik enigzins van geschrokken ben, omdat ik hem ook gebruik als lfe weergever. Plaasting was zeer belangrijk voor optimale output. Maar ik kom nog steeds te kort bij bepaalde soundtracks. Nog in onderzoek.
Maar ik wil sowieso een tweede bouwen voor de balans in de frontstage en gewoon omdat het leuk is en uiteindelijk dus ook wat headroom erbij. :D

Het is een DIY sub, maar ik heb deze kast overgenomen van een andere bouwer. Gratis en voor nix, wel zelf ophalen uit Frankfurt. :wink:

Afbeelding

Pic = link

De huidige Thommessen is een 2.5 versie. De oude onderdelen zijn nl. bij Doede achtergebleven.

Als aanvulling voor muziek brengt deze sub me echt tot tranen zo fijn... Mijn fronts zijn maar simpele JBL LX800's (Jaja, schande geen zelfbouw), die best mooi laag hebben, maar dit is echt andere koek.

Wat ik vooral mooi vind aan het kastontwerp is de simpele manier om hem goed stug te krijgen zonder vreemde bracing technieken, maar gewoon door dubbele wanden te maken in losse onderdelen: geniaal!

Uhhhh... Wordt wel een beetje een lulverhaal, misschien moet ik verder blaten in de zelfbouwspeaker afdeling? Gegegege... Doe ik dan wel als ik er zelf nog eentje gebouwd heb.

:twisted: 8)
Gebruikersavatar
buizesmurf
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 18:38
Locatie: Belgie
Contacteer:

Bericht door buizesmurf »

Ik gebruik ook Eton units voor het laag in mijn frontspeakers.Hoe laag ze gaan hangt toch voor een groot deel af van de constructie van de behuizing.Ik gebruik daarvoor een TL-kast.De units zijn die van 25cm.En laag gaan ze.Bij bepaalde passages van de cd van Stonehedge 4 van Hatfield's end zelfs tot het voelbare.Ik denk dat de allerlaagste zelfs onder de 20Hz zijn.Volgens vele gaat deze verder in het laag dan de 30cm versie.Het zijn dan ook door hun zeer stijve en lichte struktuur uitstekend geschikt voor muziekweergave.Spijtig dat ze zo prijzig zijn. ](*,) ](*,) ](*,)
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Hi Sir,

Welkom :D

Ik denk dat je wel 2 subs nodig gaat hebben voordat je actief gaat corrigeren. Ik weet niet of 1 sub genoeg headroom heeft.

Waarom koop/leen je geen meetmic? De behringer meetmic kost 50 Euro, dan zou je zelf nog een schakeling voor een phantoom voeding moeten bouwen (rond de 10 Euro inclusief doosje). Software komen we wel uit. :wink:
Een betere upgrade heb je bijna niet.
Je kan de driver wel na laten meten bij S&C, maar dan weet je nog niet wat hij in de ruimte doet.

Grtn,
Bart
Gebruikersavatar
SiR-ROUND
Berichten: 28
Lid geworden op: do 16 sep 2004, 6:09
Locatie: Noordbroek (Groningen), The Netherlands.
Contacteer:

Bericht door SiR-ROUND »

Ik denk dat je wel 2 subs nodig gaat hebben voordat je actief gaat corrigeren.
De correctie is puur voor de kast in eerste instantie. Omdat deze gesloten is heb ik correctie nodig om de driver te schoppen in het beneden laag (zie site Doede).

Meten in de ruimte is van later zorg, die kast + woofer kan ik prima en zelfs beter meten in een "dode" kamer denk ik zo. Het gaat dan om de responce van de speaker. Daarna gaan we eens kijken wat er moet gebeuren in de ruimte.

Er zijn problemen bij een bepaalde frequentie met bepaalde intensiteit. Ik kan het forceren door The Haunting DTS te draaien een 1 track van de Food for Woofers die ik heb liggen. Er volgt dan over-excursie... Beetje eng bij zo'n fijne woofer.

Ik moet nog steeds kijken welke freq het is. Door een goede plaatsing te simuleren en vervolgens de sub daar neer te zetten is het probleem wel 80% verminderd. Mijn ruimte is erg gevoelig.

Meten in de ruimte wilde ik wel laten doen als ik weer wat verder ben. Nu heeft het toch geen zin. Nog steeds geen isolatie etc. op de zolder.

Ik moet zeggen dat de sub met volledig lfe tot 120 Hz zich goed gedraagt qua "plaatsing". Maar ik wil toch een tweede om een geheel frontastage neer te zetten. En nog een argumentje is dat de ruimte het toelaat en het mooi staat. Maar twee stuks moeten me bij film nog iets meer punch geven. En dat is met 1 muziekwoofer lastig.

Maar ik begrijp dat je over software en mic beschikt? Gegegege... Dat wordt een verre trip...

:wink:
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

:P
Je mag hem wel lenen voor een maandje. :)
Gebruikersavatar
SiR-ROUND
Berichten: 28
Lid geworden op: do 16 sep 2004, 6:09
Locatie: Noordbroek (Groningen), The Netherlands.
Contacteer:

Bericht door SiR-ROUND »

Opsturen?
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Als laatste mogelijkheid. De meetmic is natuurlijk wat gevoelig.
Je komt niet toevallig eens in Brabant?

ik ga binnenkort verhuizen
Gebruikersavatar
SiR-ROUND
Berichten: 28
Lid geworden op: do 16 sep 2004, 6:09
Locatie: Noordbroek (Groningen), The Netherlands.
Contacteer:

Bericht door SiR-ROUND »

Nou... Laats was ik er eens en toen zag ik jou ook nog...

Rara...
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Volgens mij moet ik in oktober of november ergens in noorden zijn. :wink:
We houden wel ff contact hierover.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

(reactie op ETON driver van SiR-ROUND)

Da's een fraaie unit. Een zeer interessant ding.
Waarom vind je de x-max waarde zo klein? In een gepoorte behuizing heb je heus geen enorme excursie nodig om geweldige druk te genereren.
Bij maximale output heb je namelijk minimale slag.
Gebruikersavatar
SiR-ROUND
Berichten: 28
Lid geworden op: do 16 sep 2004, 6:09
Locatie: Noordbroek (Groningen), The Netherlands.
Contacteer:

Bericht door SiR-ROUND »

Aha... Bedankt. Ik zat meer aan van die boomwoofers te denken met zo'n dikke rubberen rand...

En het probleem met bepaalde soundtracks deed me denken aan die "kleine" uitslag.

@Bart, lijkt me geweldig, maar zoals je misschien weet ben ik nog geen h*l opgeschoten met mijn ruimte...

:?
Plaats reactie