Ervaringen Noordelijke Zelfbouw Audiodag 21 oktober 2006

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik ben overigens begonnen als klein ventje met het slopen van vanalles en nog wat
Ik sloopte vroeger alle buizen apparaten omdat ik dan goedkoop trafo's. elco's en buizen had om radio's en versterkers te kunnen bouwen.
Ben overigens mijn allereerste buizenversterker op het spoor. Kijken of ik em terug kan krijgen. Als muzeumstuk. Gebouwd in de tijd dat ik het alleen maar goed vond als er zoveel mogelijk knopjes op het front zaten.... \:D/
Da's meer dan 40 jaar geleden... :shock: Tijd gaat hard.
Als het lukt maak ik wel ff foto's.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

audiomanics schreef:
nando schreef:
Nu moet ik zeggen dat ik eigenlijk verbaasd was toen ik naar de green cones zat te luisteren, de verwachting was niet zo hoog, voor mijn gevoel kon het niet wat zijn maar die gedachte werd al snel hardhandig de grond in geboord waarna verbazing het overnam.
Dat gevoel hadden we allemaal wel, denk ik..

Kees
Gevoel... tja dat zit in je hoofd he kijk maar :)

http://www.meta-gizmo.com/Tri/adv/digr_mb.html

[-X
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

ik schreef:
Ben overigens mijn allereerste buizenversterker op het spoor.
Het spoor is dood gelopen. Jammer.
nando
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 04 jun 2006, 9:45

Bericht door nando »

Dank jullie, Kees en Sander voor de bemoedigende woorden.

@sander
Waren de "platen" op de trafo's van de wk buizenversterker scheerspiegels?
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Scheerspeigels inderdaad, van de Karwei/Gamma/Praxis, op afdekdoppen voor CV-buizen meen ik.
Nadeel van deze dingen is dat ze lichtjes hol staan, en ik dus een deuk moest slaan in de afdekdoppen, wat weer niet ten goede kwam aan de passing ivm. de trafo's eronder..........

Later zag ik bij de Blokker rechte scheerspiegeltjes van ongeveer hetzelfde formaat, maar in een soort houdertje gemonteerd.

E.e.a. is enkele euro's , maar ik zoek een oplossing zoals Kees die in zijn Audion had: van die mooie ronde trafokappen.
Moet Amplimo nog eens bellen of ze die ook los leveren.

@Nando: je kunt ook eens beginnen met van Marktplaats of een rommelmarkt een Lafayette/Bocama/Wembley versterkertje te plukken, met 2 x EL84 per kanaal.
Kun je lekker opleuken, tweaken, rommelen, en als je ermee klaar bent, de trafo's recyclen voor een 2A3, 6B4G of 6BX7 PP versterker (heb ik reeds enkele malen gedaan, die trafootjes zijn nog helemaal zo gek niet).
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Ervaringen Noordelijke Zelfbouw Audiodag 21 oktober 200

Bericht door weidok »

weidok schreef:

Kortom ... dit moeten we vaker doen in het noorden



Verdere reacties wacht ik af.... laat ik aan de echte "neutrale luisteraars" over want smaken verschillen nietwaar :)
Hmm... verder nu iemand met leuke of minder leuke ervaringen
van afgelopen Zaterdag...

Mijn ervaringen ..hmmm.... misschien is verstandiger om
neuraal te blijven ... (als organisator :) ) dus heb liever nog
wat reacties ...ook van gasten :)

Tips... wat kan anders en beter ...

hier nog een verassing voor Audiomanics:
op bezoek bij:
http://www.dhtrob.com/thuisbij/soeters.htm

:-({|=
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Niks verrassing... wist ik ik allang... 8)

Kees
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

audiomanics schreef:
Niks verrassing... wist ik ik allang... 8)

Kees
Wij niet ... :) :) ..... mooi.. mooi.. hoor ..
Zie ik klipsch hoorns en band tweeters achter het doek ??

Maar ervaringen van de gasten van de luisterdag zou ook leuk zijn.. ?? toch..

Verder .. tips... andere speakeropstelling ?
invloed van het podium achter de speakers ??
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

weidok schreef:
Zie ik klipsch hoorns en band tweeters achter het doek ??
De situatie, als in dit artikel, is ondertussen al behoorlijk anders: In de Klipsch hoorns zitten ondertussen de Merantihouten hoorns, waarvan ik er een mee had op de luisterdag..
De Velleman K4040 is ook al verkocht.. Daar staat nu de Howard voor in de plaats.. Die hebben jullie ook gezien op de luisterdag..

Kees
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

weidok schreef:
Verder .. tips... andere speakeropstelling ?
invloed van het podium achter de speakers ??
Een volgende keer de ruimte met de tussenwand verdelen. Dan kan bij de 'tap' lekker gekeuveld worden zonder de luisteraars te storen. Ook is de ruimte dan wat kleiner wat de laagweergave dan waarschijnlijk ten goede zal komen (die vond ik over het algemeen wat mager).

Als plaats voor de luidsprekers kun je ze misschien vlak voor de scheidingswand zetten, dan hebben ze iets meer steun in de rug, nu stonden ze vrij in de ruimte, zo staan ze in een woonkamer doorgaans ook niet.

Tot slot denk ik dat we (ik :oops: ) een beetje zorgvuldiger moet zijn met de instellingen van de aparatuur.
Achter op de Bryston zitten allerlei schakelaars gebalanceerd/niet-gebalanceerd, mono/dual-output en ground/lift. Toen ik de versterker thuis weer installeerde stonden de schakelaars in ieder geval niet zoals ik normaal gewend ben (hij stond o.a. op mono en groud-lift). Of dat ook tijdens de demo zo was weet ik niet, het kan ook tijdens het vervoer naar huis gebeurd zijn, maar als ze tijdens de demo ook zo hebben gestaan kan dat het platte resultaat van de weergave volgens mij voor een deel verklaren. Thuis heb ik totaal niet te klagen over het stereobeeld met een prima laagweergave.
Misschien een volgende keer een herkansing voor de Bryston.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

richard schreef:
weidok schreef:
Verder .. tips... andere speakeropstelling ?
invloed van het podium achter de speakers ??
Een volgende keer de ruimte met de tussenwand verdelen. Dan kan bij de 'tap' lekker gekeuveld worden zonder de luisteraars te storen. Ook is de ruimte dan wat kleiner wat de laagweergave dan waarschijnlijk ten goede zal komen (die vond ik over het algemeen wat mager).

Als plaats voor de luidsprekers kun je ze misschien vlak voor de scheidingswand zetten, dan hebben ze iets meer steun in de rug, nu stonden ze vrij in de ruimte, zo staan ze in een woonkamer doorgaans ook niet.

Tot slot denk ik dat we (ik :oops: ) een beetje zorgvuldiger moet zijn met de instellingen van de aparatuur.
Achter op de Bryston zitten allerlei schakelaars gebalanceerd/niet-gebalanceerd, mono/dual-output en ground/lift. Toen ik de versterker thuis weer installeerde stonden de schakelaars in ieder geval niet zoals ik normaal gewend ben (hij stond o.a. op mono en groud-lift). Of dat ook tijdens de demo zo was weet ik niet, het kan ook tijdens het vervoer naar huis gebeurd zijn, maar als ze tijdens de demo ook zo hebben gestaan kan dat het platte resultaat van de weergave volgens mij voor een deel verklaren. Thuis heb ik totaal niet te klagen over het stereobeeld met een prima laagweergave.
Misschien een volgende keer een herkansing voor de Bryston.
Dat met die tussenwand is een goed idee .. zijn harde panelen
als ik het me goed herinner... toch..
Natuurlijk krijgt de bryston een herkansing... :)
moeten we de instellingen beter in de gaten houden..
en ik had ook nog een Denon test cd mee.. meestal
gebruik ik die .. kost een paar minuten maar dan weet je zeker
dat alles goed is aangesloten... is toch eem "must"..
Verder moet de bron goed zijn..
Opname.. cd speler of draaitafel (dat maakt niet uit)
Denk toch dat mijn Herman Karton :) een behoorlijke stage
weet neer te zetten... doet niet veel onder voor de Sony PS 1..
:roll: :roll:
nando
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 04 jun 2006, 9:45

Bericht door nando »

Ik vond de akoestiek lang niet slecht en de kwaliteiten van de verschillen de luidsprekers en versterkers ook niet.

Volgende keer beter opletten welke cdspelers er zijn.
Volgende keer meer verschillende types luidsprekers (electrostaat, magnetostaat, tl, bas reflex, gesloten kast, hoorn enz)
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Off topic:

@hififiel

Jij hebt luister ervaring met de dynavox begrijp ik uit je berichten. Kan je er wat meer over vertellen. Ik ben ook op zoek naar een goede buizen versterker voor mijn hoorns.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

On topic:

De volgende luisterdag kan als men daar akkoord mee gaat bij mij thuis plaats vinden. (Weet ik in ieder geval zeker dat mijn hoorns ook meedoen).

Woonkamer: Hoogte 4.0 m * Breedte 6.7 m * Diepte 5.5 m. Ik zet thuis mijn speakers aan de lange kant. Die wand is voorzien van een diffusorpaneel van 1.40 bij 3.30 m. De rest van de akoustiek is nog in behandeling. Basstraps en wat meer hoog demping volgt nog.

Volgens mij is deze ruimte groot genoeg om met een klein aantal mensen te luisteren.

Koffie 1,- :D

Groeten Roland
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Roland schreef:
Koffie 1,- :D
En Roland's zelfgebakken cake :mrgreen: voor 0.20
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Roland schreef:
Off topic:

@hififiel

Jij hebt luister ervaring met de dynavox begrijp ik uit je berichten. Kan je er wat meer over vertellen. Ik ben ook op zoek naar een goede buizen versterker voor mijn hoorns.

Groeten Roland
er loopt een topic over een Dynavox bij de amps :)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Richard schreef:
Thuis heb ik totaal niet te klagen over het stereobeeld met een prima laagweergave.
Misschien een volgende keer een herkansing voor de Bryston.
Het was ook raar. Het zou de eerste keer zijn dat een eindtrap niet met mijn voorversterker uit de voeten kan. De UCD's van Leeuwarden(Jan) was ook geen probleem. Volgende keer moeten we inderdaad ff beter opletten.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

sietse schreef:
Het zou de eerste keer zijn dat een eindtrap niet met mijn voorversterker uit de voeten kan..
Zou zijn?? het was de eerste keer!... voor alle daar aanwezige voorversterkers overigens.. De Audion liet zich niet aansturen daar..'t is ook wat als je bijna een eindversterker nodig hebt om een eindversterker aan te sturen..
(overigens mijn DCX2496 stuurt 'm zonder problemen aan)

Kees
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

sietse schreef:
Richard schreef:
Thuis heb ik totaal niet te klagen over het stereobeeld met een prima laagweergave.
Misschien een volgende keer een herkansing voor de Bryston.
Het was ook raar. Het zou de eerste keer zijn dat een eindtrap niet met mijn voorversterker uit de voeten kan. De UCD's van Leeuwarden(Jan) was ook geen probleem. Volgende keer moeten we inderdaad ff beter opletten.
knoop die voortrap tussen jouw cd speler en versterker
als het goed is hoor je geen verschil.. toch :idea: :idea:
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Tja voortrappen ...

De voortrap van Sander(KT88) moest veel verder open staan voor Howard(ucd700) dan voor de minimono's(ucd180) om eenzelfde geluidsdruk te krijgen. Je zou toch andersom verwachten ...

Alleen al door een andere stand van de potmeter kun je volgens mij geluidsverschillen krijgen. Mogelijk dat hierdoor dus een het kleine verschil zat tussen deze 2.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

ovni schreef:
Tja voortrappen ...

De voortrap van Sander(KT88) moest veel verder open staan voor Howard(ucd700) dan voor de minimono's(ucd180) om eenzelfde geluidsdruk te krijgen. Je zou toch andersom verwachten ...

Alleen al door een andere stand van de potmeter kun je volgens mij geluidsverschillen krijgen. Mogelijk dat hierdoor dus een het kleine verschil zat tussen deze 2.
Oh??? Goed dat je daar op gelet had... Misschien de geballanceerde ingang anders aangesloten? Bij mij stonden de -ingang en massa kortgesloten.. Zou toch eigenlijk geen verschil moeten maken.

Kan 'm thuis in ieder geval tot clippen aansturen...

Kees
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Afbeelding
bron: Hypex wiring pdf

Zo is de interlink van de minimono en de minimono zelf aangesloten.

De howard is gebruikt met, naar ik meen, jou interlinks?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

ovni schreef:
De howard is gebruikt met, naar ik meen, jou interlinks?
Klopt... en die was gelijk aan de afbeelding hierboven..
(was... omdat die kabel ondertussen alweer gesloopt is..)
Er zit verder ook niets anders tussen... dus kweenie...

Kees
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Weidok schreef:
knoop die voortrap tussen jouw cd speler en versterker
als het goed is hoor je geen verschil.. toch
Hij doet het hier gewoon. Niks mis mee.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

sietse schreef:
Richard schreef:
Thuis heb ik totaal niet te klagen over het stereobeeld met een prima laagweergave.
Misschien een volgende keer een herkansing voor de Bryston.
Het was ook raar. Het zou de eerste keer zijn dat een eindtrap niet met mijn voorversterker uit de voeten kan. De UCD's van Leeuwarden(Jan) was ook geen probleem. Volgende keer moeten we inderdaad ff beter opletten.
stereo of mono.. heeft volgens bijna geen invloed op de lage tonen..
heb trouwens ook wel uitermate mooie mono opname op vinyl gehoord..
die klonken zelfs ruimtelijk :)
de mindere weergave van de 2 eerste stints "daar is ie weer :) "
lag niet bij de bryston.. verdenk nog steeds de bron...

Dat de ucd's vergeleken met de klasse AB in de 2e stint in het
midden en hoog "leken" te vervormen... kon ook wel aan
het filterconcept van de speakers liggen...
2 1/2 weg alles 6 db .. best mogelijk dat zo'n bandtweeter
een beetje over zijn toeren raakt .. een klasse AB laat dat
niet horen terwijl een ucd meer details laat horen en denk
je dat de ucd vervormt terwijl het best een andere oorzaak
kan hebben ....

Op ander fora heb je ook voor en tegenstanders van klasse D
maar over de oorzaak van een "vervormde" midden en hoog
weergave die men waarneemt met klasse D wordt niet gesproken :)
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”