Ik wil onderstaande Clifford MT-300 - 12" Car Audio - Sub Woofer gaan inbouwen voor een collega die hem wil gaan gebruiken voor Home Cinema en voor audio vanaf 80Hz (of nog iets lager)
Dit is de woofer in kwestie:
http://www.fcsurplus.ca/shopping/shopexd.asp?id=15428
Ik heb de T&S parameters als volgt bepaald zie thread:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=2348
Fs 25
Qt 0,38
Qes 0,43
Qms 3,59
VAS 142,00
Nu heb ik deze in WinISD ingevoerd om te bepalen wat voor kast ik ga gebruiken. De max afmetingen van de kast zijn 40-40-40cm dus met 36mm dik MDF ongeveer 30 ltr inhoud.
Daar komt het volgende uit: (zie WinISD curve)
grijze curve = BR (30 ltr)
gele curve = gesloten kast (30 ltr)
Als ik een BR allignment gebruik heb ik weinig winst tov. een gesloten kast. Daarom heb ik een voorkeur voor een gesloten kast met actief bass boost filter ala: The Linkwitz Transform Circuit. Mijn collega heeft een dikke PA versterker met 2x300W ter beschikking dus dat komt mooi uit met deze Dual Coil - Sub woofer.
Wat vinden jullie van deze aanpak?
Clifford in een kastje
Moderator: Beheerdersteam
Clifford in een kastje
- Bijlagen
-
- WinISD Pro curve Closed (geel) en Bass Reflex (grijs) allignment in 30ltr kastje
- WinISD Clifford in een kastje.GIF (18.57 KiB) 2187 keer bekeken
- Jan-Willem
- Contacteer:
Dit project heeft even stil gelegen maar ik heb de kast ondertussen in elkaar gezet en de Impedantie Curve van de "Clifford in het kastje" heb ik gemeten met ARTA/LIMP (attached onderdaan).
In free-air heeft deze Sub-Woofer een eigen resonantie van +/- 25Hz. In de kast komt de eigen resonantie op +/- 50Hz. Dat kun je dmv een Linkwitz Transform circuit nog makkelijk een octaaf naar beneden trekken. Volgens de specs (op de doos) kan dit ding 600 Watt RMS aan. Als het de helft blijkt te zijn vind ik het ook al mooi. Genoeg ruimte om hem een octaafje naar beneden te trekken.
Ter vergelijking: Mijn Peerless XLS10 heeft een eigen resonantie frequentie van 18Hz en in de kast ongeveer 36Hz. Dus ook een verdubbeling in een kast van vergelijkbare omvang. Dus wat dat betreft geen wezenlijk verschil.
Ik heb Clifford in de kast getest met een toongenerator op 20Hz en toen bleef hij helemaal stil. Natuurlijk zag je hem flink heen en weer gaan maar verder geen hoorbare vervorming, hogere harmonische of andere nare bijgeluiden. Gewoon prima!
De belangrijkste criteria voor een SubWoofer in een dichte kast, -met een Linkwitz Transform- zijn dat hij flink wat SPL kan leveren en flink wat vermogen aan kan. Wat dat betreft kunnen heel veel mensen zeggen dat CarAudio SubWoofers niet geschikt zijn voor HiFi doeleinden maar ik heb er veel vertrouwen in dat dit een prima SubWoofer gaat worden.
Ik ga zeker een blinde luistertest doen met mijn Peerless XLS10 om te kijken wat beter klinkt. Ik gok zelf dat dat nog wel eens heel positief kan gaan uitpakken voor dit SubWoofertje van €40.
Is er iemand die kan onderbouwen waarom CarAudio SubWoofers niet goed genoeg zouden zijn voor HiFi doeleinden?
Ik zal jullie op de hoogte houden, maar ben ook erg geinteresseerd in een goede onderbouwing...
In free-air heeft deze Sub-Woofer een eigen resonantie van +/- 25Hz. In de kast komt de eigen resonantie op +/- 50Hz. Dat kun je dmv een Linkwitz Transform circuit nog makkelijk een octaaf naar beneden trekken. Volgens de specs (op de doos) kan dit ding 600 Watt RMS aan. Als het de helft blijkt te zijn vind ik het ook al mooi. Genoeg ruimte om hem een octaafje naar beneden te trekken.
Ter vergelijking: Mijn Peerless XLS10 heeft een eigen resonantie frequentie van 18Hz en in de kast ongeveer 36Hz. Dus ook een verdubbeling in een kast van vergelijkbare omvang. Dus wat dat betreft geen wezenlijk verschil.
Ik heb Clifford in de kast getest met een toongenerator op 20Hz en toen bleef hij helemaal stil. Natuurlijk zag je hem flink heen en weer gaan maar verder geen hoorbare vervorming, hogere harmonische of andere nare bijgeluiden. Gewoon prima!
De belangrijkste criteria voor een SubWoofer in een dichte kast, -met een Linkwitz Transform- zijn dat hij flink wat SPL kan leveren en flink wat vermogen aan kan. Wat dat betreft kunnen heel veel mensen zeggen dat CarAudio SubWoofers niet geschikt zijn voor HiFi doeleinden maar ik heb er veel vertrouwen in dat dit een prima SubWoofer gaat worden.
Ik ga zeker een blinde luistertest doen met mijn Peerless XLS10 om te kijken wat beter klinkt. Ik gok zelf dat dat nog wel eens heel positief kan gaan uitpakken voor dit SubWoofertje van €40.
Is er iemand die kan onderbouwen waarom CarAudio SubWoofers niet goed genoeg zouden zijn voor HiFi doeleinden?
Ik zal jullie op de hoogte houden, maar ben ook erg geinteresseerd in een goede onderbouwing...
Laatst gewijzigd door Erwin op ma 23 okt 2006, 18:09, 11 keer totaal gewijzigd.